REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot dopłat wraz z oprocentowaniem a koszt podatkowy spółki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W związku z planowanymi inwestycjami do spółki zostały wniesione dopłaty. Po zakończeniu inwestycji spółka zamierza zwrócić wspólnikom wniesione dopłaty wraz z oprocentowaniem. Jakie warunki musi spełnić spółka, aby dokonać zwrotu. Czy może je zwrócić wraz z przyznanym oprocentowaniem? Czy kwoty te można zaliczyć w poczet kosztów podatkowych?
Instytucja dopłat w odniesieniu do spółki z o.o. uregulowana została w art. 177–179 k.s.h. Podstawą do wniesienia dopłat przez wspólników jest umowa spółki. Dopłaty wniesione przez wspólników zasilają środki obrotowe spółki, stanowią część jej majątku, jednakże nie powiększają ani udziałów wspólników, ani kapitału zakładowego. Mają one na celu dostarczyć spółce określony kapitał, który zostanie przeznaczony na realizację inwestycji, czy też pokrycie straty bilansowej. Przepisy k.s.h. nie przesądzają kwestii zwrotu dopłat. Zwrot uwarunkowany jest dobrą sytuacją finansową spółki oraz podjęciem uchwały przez wspólników.
Dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym. Tym samym zwrot nie może nastąpić tak długo, jak długo spółka wykazywać będzie stratę bilansową. Ponadto zwrot dopłat wymaga podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników (art. 228 pkt 5 k.s.h.). Faktyczny zwrot nastąpi w terminie określonym w uchwale, jednakże nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia o zamierzonym zwrocie. Ogłoszenie takie powinno być dokonane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz, jeżeli jest taki wymóg, w piśmie wskazanym przez umowę spółki do ogłoszeń. Spółka dokonując zwrotu powinna wypłacać uprzednio wniesione do spółki dopłaty równomiernie wszystkim wspólnikom.
Z punktu widzenia konsekwencji podatkowych, kwoty zwróconych dopłat nie stanowią dla spółki, do której zostały wniesione, kosztu podatkowego. W założeniu finansowanie spółki poprzez dopłaty jest neutralne z podatkowego punktu widzenia. Kwoty wniesionych dopłat nie stanowią przychodu dla spółki, a ich zwrot – kosztu.
Choć żaden z przepisów k.s.h. wprost nie rozstrzyga, czy od wniesionych do spółki dopłat wspólnicy mogą otrzymać odsetki, w mojej ocenie nie jest to wykluczone. Przykładowo, umowa spółki może przewidywać oprocentowanie kwot wniesionych tytułem dopłat. Przy czym, podobnie jak zwrócone wspólnikom dopłaty nie stanowią dla spółki kosztu uzyskania przychodu (w myśl art. 16 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p.), tak w poczet tychże kosztów nie można zaliczyć wypłaconego wspólnikom oprocentowania od zwracanych dopłat. Taką możliwość wyraźnie wyłącza art. 16 ust 1 pkt 13a ustawy, zgodnie z którym nie uznaje się za koszt uzyskania przychodów odsetek od dopłat wnoszonych do spółki w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
W tym miejscu trzeba poczynić istotne zastrzeżenie. Przepis ten został dodany ustawą z 20 listopada 1998 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 144, poz. 931) zmieniającej tą ustawę z 1 stycznia 1999 r. Zgodnie z art. 2 ust. 2 tej ustawy zmieniającej wprowadzona zasada, zgodnie z którą odsetki od dopłat nie mogą być kosztem podatkowym, znajdzie zastosowanie do odsetek od dopłat wynikających z uchwał właściwych organów spółki podjętych po 31 grudnia 1998 r.
Jeżeli natomiast stosowna uchwała została podjęta do 31 grudnia 1998 r., warunkiem zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów oprocentowania dopłaty było zawiadomienie w terminie do 31 stycznia 1999 r. urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę podatnika o podjęciu stosownej uchwały oraz jednoczesne przesłanie jej kopii. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku, przepis nakazuje traktować uchwałę jako podjętą po 31 grudnia 1998 r. Jeśli spółka przed końcem 1998 roku podjęła uchwałę, w której przewidziano oprocentowanie wniesionych dopłat, a nie powiadomiła o tym fakcie właściwy urząd skarbowy we wskazanym terminie, mimo faktycznego zwrotu dopłaty wraz z oprocentowaniem, nie mogła wypłaconej kwoty oprocentowania zaliczyć w poczet kosztów. Zasada ta znajduje zastosowanie do dopłat wniesionych od 1 stycznia 1999 r., a także do dopłat, których obowiązek wniesienia powstał przed tą datą, lecz spółka nie dopełniła wymogów staranności i nie poinformowała właściwego urzędu skarbowego o podjęciu uchwały w tym zakresie.
Dariusz Strzelec
Podstawa prawna:
art. 16 ust. 1 pkt 13a i 53 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
art. 177–179 i art. 228 pkt 5 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA