REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot dopłat wraz z oprocentowaniem a koszt podatkowy spółki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W związku z planowanymi inwestycjami do spółki zostały wniesione dopłaty. Po zakończeniu inwestycji spółka zamierza zwrócić wspólnikom wniesione dopłaty wraz z oprocentowaniem. Jakie warunki musi spełnić spółka, aby dokonać zwrotu. Czy może je zwrócić wraz z przyznanym oprocentowaniem? Czy kwoty te można zaliczyć w poczet kosztów podatkowych?
Instytucja dopłat w odniesieniu do spółki z o.o. uregulowana została w art. 177–179 k.s.h. Podstawą do wniesienia dopłat przez wspólników jest umowa spółki. Dopłaty wniesione przez wspólników zasilają środki obrotowe spółki, stanowią część jej majątku, jednakże nie powiększają ani udziałów wspólników, ani kapitału zakładowego. Mają one na celu dostarczyć spółce określony kapitał, który zostanie przeznaczony na realizację inwestycji, czy też pokrycie straty bilansowej. Przepisy k.s.h. nie przesądzają kwestii zwrotu dopłat. Zwrot uwarunkowany jest dobrą sytuacją finansową spółki oraz podjęciem uchwały przez wspólników.
Dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym. Tym samym zwrot nie może nastąpić tak długo, jak długo spółka wykazywać będzie stratę bilansową. Ponadto zwrot dopłat wymaga podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników (art. 228 pkt 5 k.s.h.). Faktyczny zwrot nastąpi w terminie określonym w uchwale, jednakże nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia o zamierzonym zwrocie. Ogłoszenie takie powinno być dokonane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz, jeżeli jest taki wymóg, w piśmie wskazanym przez umowę spółki do ogłoszeń. Spółka dokonując zwrotu powinna wypłacać uprzednio wniesione do spółki dopłaty równomiernie wszystkim wspólnikom.
Z punktu widzenia konsekwencji podatkowych, kwoty zwróconych dopłat nie stanowią dla spółki, do której zostały wniesione, kosztu podatkowego. W założeniu finansowanie spółki poprzez dopłaty jest neutralne z podatkowego punktu widzenia. Kwoty wniesionych dopłat nie stanowią przychodu dla spółki, a ich zwrot – kosztu.
Choć żaden z przepisów k.s.h. wprost nie rozstrzyga, czy od wniesionych do spółki dopłat wspólnicy mogą otrzymać odsetki, w mojej ocenie nie jest to wykluczone. Przykładowo, umowa spółki może przewidywać oprocentowanie kwot wniesionych tytułem dopłat. Przy czym, podobnie jak zwrócone wspólnikom dopłaty nie stanowią dla spółki kosztu uzyskania przychodu (w myśl art. 16 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p.), tak w poczet tychże kosztów nie można zaliczyć wypłaconego wspólnikom oprocentowania od zwracanych dopłat. Taką możliwość wyraźnie wyłącza art. 16 ust 1 pkt 13a ustawy, zgodnie z którym nie uznaje się za koszt uzyskania przychodów odsetek od dopłat wnoszonych do spółki w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
W tym miejscu trzeba poczynić istotne zastrzeżenie. Przepis ten został dodany ustawą z 20 listopada 1998 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 144, poz. 931) zmieniającej tą ustawę z 1 stycznia 1999 r. Zgodnie z art. 2 ust. 2 tej ustawy zmieniającej wprowadzona zasada, zgodnie z którą odsetki od dopłat nie mogą być kosztem podatkowym, znajdzie zastosowanie do odsetek od dopłat wynikających z uchwał właściwych organów spółki podjętych po 31 grudnia 1998 r.
Jeżeli natomiast stosowna uchwała została podjęta do 31 grudnia 1998 r., warunkiem zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów oprocentowania dopłaty było zawiadomienie w terminie do 31 stycznia 1999 r. urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę podatnika o podjęciu stosownej uchwały oraz jednoczesne przesłanie jej kopii. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku, przepis nakazuje traktować uchwałę jako podjętą po 31 grudnia 1998 r. Jeśli spółka przed końcem 1998 roku podjęła uchwałę, w której przewidziano oprocentowanie wniesionych dopłat, a nie powiadomiła o tym fakcie właściwy urząd skarbowy we wskazanym terminie, mimo faktycznego zwrotu dopłaty wraz z oprocentowaniem, nie mogła wypłaconej kwoty oprocentowania zaliczyć w poczet kosztów. Zasada ta znajduje zastosowanie do dopłat wniesionych od 1 stycznia 1999 r., a także do dopłat, których obowiązek wniesienia powstał przed tą datą, lecz spółka nie dopełniła wymogów staranności i nie poinformowała właściwego urzędu skarbowego o podjęciu uchwały w tym zakresie.
Dariusz Strzelec
Podstawa prawna:
art. 16 ust. 1 pkt 13a i 53 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
art. 177–179 i art. 228 pkt 5 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA