REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot dopłat wraz z oprocentowaniem a koszt podatkowy spółki

REKLAMA

W związku z planowanymi inwestycjami do spółki zostały wniesione dopłaty. Po zakończeniu inwestycji spółka zamierza zwrócić wspólnikom wniesione dopłaty wraz z oprocentowaniem. Jakie warunki musi spełnić spółka, aby dokonać zwrotu. Czy może je zwrócić wraz z przyznanym oprocentowaniem? Czy kwoty te można zaliczyć w poczet kosztów podatkowych?
Instytucja dopłat w odniesieniu do spółki z o.o. uregulowana została w art. 177–179 k.s.h. Podstawą do wniesienia dopłat przez wspólników jest umowa spółki. Dopłaty wniesione przez wspólników zasilają środki obrotowe spółki, stanowią część jej majątku, jednakże nie powiększają ani udziałów wspólników, ani kapitału zakładowego. Mają one na celu dostarczyć spółce określony kapitał, który zostanie przeznaczony na realizację inwestycji, czy też pokrycie straty bilansowej. Przepisy k.s.h. nie przesądzają kwestii zwrotu dopłat. Zwrot uwarunkowany jest dobrą sytuacją finansową spółki oraz podjęciem uchwały przez wspólników.
Dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym. Tym samym zwrot nie może nastąpić tak długo, jak długo spółka wykazywać będzie stratę bilansową. Ponadto zwrot dopłat wymaga podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników (art. 228 pkt 5 k.s.h.). Faktyczny zwrot nastąpi w terminie określonym w uchwale, jednakże nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia o zamierzonym zwrocie. Ogłoszenie takie powinno być dokonane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz, jeżeli jest taki wymóg, w piśmie wskazanym przez umowę spółki do ogłoszeń. Spółka dokonując zwrotu powinna wypłacać uprzednio wniesione do spółki dopłaty równomiernie wszystkim wspólnikom.
Z punktu widzenia konsekwencji podatkowych, kwoty zwróconych dopłat nie stanowią dla spółki, do której zostały wniesione, kosztu podatkowego. W założeniu finansowanie spółki poprzez dopłaty jest neutralne z podatkowego punktu widzenia. Kwoty wniesionych dopłat nie stanowią przychodu dla spółki, a ich zwrot – kosztu.
Choć żaden z przepisów k.s.h. wprost nie rozstrzyga, czy od wniesionych do spółki dopłat wspólnicy mogą otrzymać odsetki, w mojej ocenie nie jest to wykluczone. Przykładowo, umowa spółki może przewidywać oprocentowanie kwot wniesionych tytułem dopłat. Przy czym, podobnie jak zwrócone wspólnikom dopłaty nie stanowią dla spółki kosztu uzyskania przychodu (w myśl art. 16 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p.), tak w poczet tychże kosztów nie można zaliczyć wypłaconego wspólnikom oprocentowania od zwracanych dopłat. Taką możliwość wyraźnie wyłącza art. 16 ust 1 pkt 13a ustawy, zgodnie z którym nie uznaje się za koszt uzyskania przychodów odsetek od dopłat wnoszonych do spółki w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
W tym miejscu trzeba poczynić istotne zastrzeżenie. Przepis ten został dodany ustawą z 20 listopada 1998 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 144, poz. 931) zmieniającej tą ustawę z 1 stycznia 1999 r. Zgodnie z art. 2 ust. 2 tej ustawy zmieniającej wprowadzona zasada, zgodnie z którą odsetki od dopłat nie mogą być kosztem podatkowym, znajdzie zastosowanie do odsetek od dopłat wynikających z uchwał właściwych organów spółki podjętych po 31 grudnia 1998 r.
Jeżeli natomiast stosowna uchwała została podjęta do 31 grudnia 1998 r., warunkiem zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów oprocentowania dopłaty było zawiadomienie w terminie do 31 stycznia 1999 r. urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę podatnika o podjęciu stosownej uchwały oraz jednoczesne przesłanie jej kopii. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku, przepis nakazuje traktować uchwałę jako podjętą po 31 grudnia 1998 r. Jeśli spółka przed końcem 1998 roku podjęła uchwałę, w której przewidziano oprocentowanie wniesionych dopłat, a nie powiadomiła o tym fakcie właściwy urząd skarbowy we wskazanym terminie, mimo faktycznego zwrotu dopłaty wraz z oprocentowaniem, nie mogła wypłaconej kwoty oprocentowania zaliczyć w poczet kosztów. Zasada ta znajduje zastosowanie do dopłat wniesionych od 1 stycznia 1999 r., a także do dopłat, których obowiązek wniesienia powstał przed tą datą, lecz spółka nie dopełniła wymogów staranności i nie poinformowała właściwego urzędu skarbowego o podjęciu uchwały w tym zakresie.
Dariusz Strzelec
Podstawa prawna:
art. 16 ust. 1 pkt 13a i 53 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
art. 177–179 i art. 228 pkt 5 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA