REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot dopłat wraz z oprocentowaniem a koszt podatkowy spółki

REKLAMA

W związku z planowanymi inwestycjami do spółki zostały wniesione dopłaty. Po zakończeniu inwestycji spółka zamierza zwrócić wspólnikom wniesione dopłaty wraz z oprocentowaniem. Jakie warunki musi spełnić spółka, aby dokonać zwrotu. Czy może je zwrócić wraz z przyznanym oprocentowaniem? Czy kwoty te można zaliczyć w poczet kosztów podatkowych?
Instytucja dopłat w odniesieniu do spółki z o.o. uregulowana została w art. 177–179 k.s.h. Podstawą do wniesienia dopłat przez wspólników jest umowa spółki. Dopłaty wniesione przez wspólników zasilają środki obrotowe spółki, stanowią część jej majątku, jednakże nie powiększają ani udziałów wspólników, ani kapitału zakładowego. Mają one na celu dostarczyć spółce określony kapitał, który zostanie przeznaczony na realizację inwestycji, czy też pokrycie straty bilansowej. Przepisy k.s.h. nie przesądzają kwestii zwrotu dopłat. Zwrot uwarunkowany jest dobrą sytuacją finansową spółki oraz podjęciem uchwały przez wspólników.
Dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym. Tym samym zwrot nie może nastąpić tak długo, jak długo spółka wykazywać będzie stratę bilansową. Ponadto zwrot dopłat wymaga podjęcia uchwały przez zgromadzenie wspólników (art. 228 pkt 5 k.s.h.). Faktyczny zwrot nastąpi w terminie określonym w uchwale, jednakże nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia o zamierzonym zwrocie. Ogłoszenie takie powinno być dokonane w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz, jeżeli jest taki wymóg, w piśmie wskazanym przez umowę spółki do ogłoszeń. Spółka dokonując zwrotu powinna wypłacać uprzednio wniesione do spółki dopłaty równomiernie wszystkim wspólnikom.
Z punktu widzenia konsekwencji podatkowych, kwoty zwróconych dopłat nie stanowią dla spółki, do której zostały wniesione, kosztu podatkowego. W założeniu finansowanie spółki poprzez dopłaty jest neutralne z podatkowego punktu widzenia. Kwoty wniesionych dopłat nie stanowią przychodu dla spółki, a ich zwrot – kosztu.
Choć żaden z przepisów k.s.h. wprost nie rozstrzyga, czy od wniesionych do spółki dopłat wspólnicy mogą otrzymać odsetki, w mojej ocenie nie jest to wykluczone. Przykładowo, umowa spółki może przewidywać oprocentowanie kwot wniesionych tytułem dopłat. Przy czym, podobnie jak zwrócone wspólnikom dopłaty nie stanowią dla spółki kosztu uzyskania przychodu (w myśl art. 16 ust. 1 pkt 53 u.p.d.o.p.), tak w poczet tychże kosztów nie można zaliczyć wypłaconego wspólnikom oprocentowania od zwracanych dopłat. Taką możliwość wyraźnie wyłącza art. 16 ust 1 pkt 13a ustawy, zgodnie z którym nie uznaje się za koszt uzyskania przychodów odsetek od dopłat wnoszonych do spółki w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
W tym miejscu trzeba poczynić istotne zastrzeżenie. Przepis ten został dodany ustawą z 20 listopada 1998 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 144, poz. 931) zmieniającej tą ustawę z 1 stycznia 1999 r. Zgodnie z art. 2 ust. 2 tej ustawy zmieniającej wprowadzona zasada, zgodnie z którą odsetki od dopłat nie mogą być kosztem podatkowym, znajdzie zastosowanie do odsetek od dopłat wynikających z uchwał właściwych organów spółki podjętych po 31 grudnia 1998 r.
Jeżeli natomiast stosowna uchwała została podjęta do 31 grudnia 1998 r., warunkiem zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów oprocentowania dopłaty było zawiadomienie w terminie do 31 stycznia 1999 r. urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę podatnika o podjęciu stosownej uchwały oraz jednoczesne przesłanie jej kopii. W przypadku niedopełnienia tego obowiązku, przepis nakazuje traktować uchwałę jako podjętą po 31 grudnia 1998 r. Jeśli spółka przed końcem 1998 roku podjęła uchwałę, w której przewidziano oprocentowanie wniesionych dopłat, a nie powiadomiła o tym fakcie właściwy urząd skarbowy we wskazanym terminie, mimo faktycznego zwrotu dopłaty wraz z oprocentowaniem, nie mogła wypłaconej kwoty oprocentowania zaliczyć w poczet kosztów. Zasada ta znajduje zastosowanie do dopłat wniesionych od 1 stycznia 1999 r., a także do dopłat, których obowiązek wniesienia powstał przed tą datą, lecz spółka nie dopełniła wymogów staranności i nie poinformowała właściwego urzędu skarbowego o podjęciu uchwały w tym zakresie.
Dariusz Strzelec
Podstawa prawna:
art. 16 ust. 1 pkt 13a i 53 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.),
art. 177–179 i art. 228 pkt 5 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn.zm.).


Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA