REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie rozliczyć faktury korygujące za usługi telekomunikacyjne

REKLAMA

Otrzymaliśmy od Telekomunikacji faktury korygujące dotyczące kilku miesięcy. Ich sporządzenie spowodowane było stwierdzeniem pomyłek w poszczególnych pozycjach faktur. W jakim terminie i w jaki sposób powinniśmy je rozliczyć?
Zasady rozliczania faktur korygujących zostały omówione w rozporządzeniu wykonawczym Ministra Finansów do ustawy o VAT z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zawiera ono ogólne zasady dotyczące m.in. rozliczania faktur, które znajdą zastosowanie również do faktur korygujących dokumentujących usługi telekomunikacyjne, ponieważ ani w ustawie o VAT, ani w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy ustawodawca nie określił szczególnych zasad rozliczania faktur korygujących dotyczących tego rodzaju usług.
Fakturę korygującą wystawia się w sytuacji, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Podstawą do dokonania korekty podatku naliczonego przez nabywcę usługi jest posiadanie faktury korygującej. Nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, którzy rozliczają się kwartalnie – w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali.
Fakturę korygującą wystawia sprzedawca w przypadku, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Podstawą do dokonania korekt rozliczenia podatku należnego dla sprzedawcy jest posiadane potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru bądź usługi. Korekty sprzedawca dokonuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał to potwierdzenie bądź w rozliczeniu za kwartał, w zależności od wyboru metody rozliczania podatku VAT.
Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest wymagane, gdy transakcja dotyczy:
• eksportu towarów,
• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
• dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,
• sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w pozycji 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
Przykład
W maju br. spółka ABC z Łodzi nabyła od spółki z Krakowa towary wykorzystane do produkcji sprzętu. Fakturę zakupu rozliczyła również w maju. W lipcu spółka otrzymała fakturę korygującą, ponieważ okazało się, że sprzedawca zastosował nieprawidłową stawkę podatku VAT. Nabywca ma zatem obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za lipiec, ponieważ w tym właśnie miesiącu otrzymał fakturę korygującą. Potwierdzenie odbioru spółka ABC odesłała do sprzedawcy w sierpniu i w tym samym miesiącu sprzedawca je odebrał. W takiej sytuacji sprzedawca ma prawo skorygować podatek należny „na minus” w miesiącu, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej, czyli w sierpniu 2005 r.
W przypadku opisanym przez Czytelnika sprzedawca nie jest obowiązany posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, aby móc skorygować podatek należny. Ma on możliwość dokonania korekty podatku należnego w miesiącu wystawienia faktury korygującej.
Niektóre organy podatkowe stoją na stanowisku, w myśl którego w przypadku wystawienia faktury korygującej zwiększającej podatek należny korekta powinna zostać dokonana w miesiącu, którego dotyczy korygowana faktura. Sprzedawca uwzględnia zatem fakturę korygującą w miesiącu, w którym została wystawiona faktura pierwotna, nie zaś w okresie, w którym dokonano rozliczenia podatku wynikającego z faktury korygującej. Takie stanowisko nakazuje podatnikom skorygować deklaracje od miesiąca, w którym wystawił fakturę pierwotną.
Zmniejszenie podatku należnego przez sprzedawcę, w wyniku wystawionych przez niego faktur korygujących, następuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym faktury te zostały wystawione.
Biorąc pod uwagę wskazane przepisy należy stwierdzić, że nabywca usług dokonuje rozliczenia faktury korygującej w miesiącu jej otrzymania, natomiast sprzedawca usług telekomunikacyjnych – w miesiącu, w którym została wystawiona.
Ponieważ można się spotkać z odmiennym stanowiskiem niektórych organów podatkowych, wskazane jest, aby podatnik wystąpił z zapytaniem o interpretację przepisów do swojego urzędu skarbowego.
Sylwia Maciąg
Podstawy prawne
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
•  rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA