REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakim terminie rozliczyć faktury korygujące za usługi telekomunikacyjne

REKLAMA

Otrzymaliśmy od Telekomunikacji faktury korygujące dotyczące kilku miesięcy. Ich sporządzenie spowodowane było stwierdzeniem pomyłek w poszczególnych pozycjach faktur. W jakim terminie i w jaki sposób powinniśmy je rozliczyć?
Zasady rozliczania faktur korygujących zostały omówione w rozporządzeniu wykonawczym Ministra Finansów do ustawy o VAT z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zawiera ono ogólne zasady dotyczące m.in. rozliczania faktur, które znajdą zastosowanie również do faktur korygujących dokumentujących usługi telekomunikacyjne, ponieważ ani w ustawie o VAT, ani w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy ustawodawca nie określił szczególnych zasad rozliczania faktur korygujących dotyczących tego rodzaju usług.
Fakturę korygującą wystawia się w sytuacji, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Podstawą do dokonania korekty podatku naliczonego przez nabywcę usługi jest posiadanie faktury korygującej. Nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, którzy rozliczają się kwartalnie – w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali.
Fakturę korygującą wystawia sprzedawca w przypadku, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Podstawą do dokonania korekt rozliczenia podatku należnego dla sprzedawcy jest posiadane potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru bądź usługi. Korekty sprzedawca dokonuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał to potwierdzenie bądź w rozliczeniu za kwartał, w zależności od wyboru metody rozliczania podatku VAT.
Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest wymagane, gdy transakcja dotyczy:
• eksportu towarów,
• wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
• dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju,
• sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w pozycji 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
Przykład
W maju br. spółka ABC z Łodzi nabyła od spółki z Krakowa towary wykorzystane do produkcji sprzętu. Fakturę zakupu rozliczyła również w maju. W lipcu spółka otrzymała fakturę korygującą, ponieważ okazało się, że sprzedawca zastosował nieprawidłową stawkę podatku VAT. Nabywca ma zatem obowiązek dokonać korekty podatku naliczonego w rozliczeniu za lipiec, ponieważ w tym właśnie miesiącu otrzymał fakturę korygującą. Potwierdzenie odbioru spółka ABC odesłała do sprzedawcy w sierpniu i w tym samym miesiącu sprzedawca je odebrał. W takiej sytuacji sprzedawca ma prawo skorygować podatek należny „na minus” w miesiącu, w którym otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej, czyli w sierpniu 2005 r.
W przypadku opisanym przez Czytelnika sprzedawca nie jest obowiązany posiadać potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, aby móc skorygować podatek należny. Ma on możliwość dokonania korekty podatku należnego w miesiącu wystawienia faktury korygującej.
Niektóre organy podatkowe stoją na stanowisku, w myśl którego w przypadku wystawienia faktury korygującej zwiększającej podatek należny korekta powinna zostać dokonana w miesiącu, którego dotyczy korygowana faktura. Sprzedawca uwzględnia zatem fakturę korygującą w miesiącu, w którym została wystawiona faktura pierwotna, nie zaś w okresie, w którym dokonano rozliczenia podatku wynikającego z faktury korygującej. Takie stanowisko nakazuje podatnikom skorygować deklaracje od miesiąca, w którym wystawił fakturę pierwotną.
Zmniejszenie podatku należnego przez sprzedawcę, w wyniku wystawionych przez niego faktur korygujących, następuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym faktury te zostały wystawione.
Biorąc pod uwagę wskazane przepisy należy stwierdzić, że nabywca usług dokonuje rozliczenia faktury korygującej w miesiącu jej otrzymania, natomiast sprzedawca usług telekomunikacyjnych – w miesiącu, w którym została wystawiona.
Ponieważ można się spotkać z odmiennym stanowiskiem niektórych organów podatkowych, wskazane jest, aby podatnik wystąpił z zapytaniem o interpretację przepisów do swojego urzędu skarbowego.
Sylwia Maciąg
Podstawy prawne
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 90, poz. 756
•  rozporządzenie Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA