REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy wystawić fakturę korygującą

REKLAMA

Czy ustawa o VAT wymaga wystawienia faktury korygującej w odpowiednim terminie? Czy ma znaczenie, z jakiego powodu jest wystawiana faktura korygująca, np. z powodu reklamacji, pomyłki w cenie, rabatu? Czy ma znaczenie, czy jest to sprzedaż krajowa, WDT czy eksport? Czy sprzedawca może wystawić notę korygującą?
RADA
Przepisy nie określają terminu, w jakim powinna być wystawiona faktura korygująca. Należy ją jednak wystawić niezwłocznie po ujawnieniu okoliczności będących podstawą dokonania korekty. Powód jej dokonania ma znaczenie dla ustalenia terminu jej rozliczenia. Sprzedawca nie może wystawić noty korygującej.
UZASADNIENIE
Korekty faktury może dokonać sprzedawca – poprzez wystawienie faktury korygującej, a w pewnych przypadkach także nabywca – poprzez wystawienie noty korygującej. Ponadto, faktura korygująca, jak i nota korygująca mogą dotyczyć zarówno treści faktury, jak i treści faktury korygującej.
Nabywca towarów lub usługi może wystawić fakturę zwaną notą korygującą w sytuacji, gdy otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, dotyczące takich danych, jak: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone, adresy lub numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, daty dokonania sprzedaży, daty wystawienia faktury i jej numeru, nazwy towaru bądź usługi (§ 18 rozporządzenia).
WAŻNE
W nocie korygującej nabywca wskazuje treść korygowanej informacji oraz pra- widłowe dane. Ponadto, nota korygująca powinna zawierać wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA” oraz co najmniej: numer kolejny, datę jej wystawienia, dane sprzedawcy oraz nabywcy towarów lub usługi, a także datę dokonania sprzedaży wraz z datą wystawienia faktury, której nota korygująca dotyczy. Następnie, nota korygująca jest przesyłana wraz z kopią do wystawcy faktury lub faktury korygującej. Jeżeli wystawca faktury akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawiania faktur.
Natomiast w przypadku: udzielenia przez sprzedawcę rabatu, zmiany ceny, pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku VAT, czy zwrotu nabywcy podlegających opodatkowaniu VAT, zaliczki, przedpłaty, zadatków lub rat, zwrotu sprzedawcy towaru, jak również zidentyfikowania pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury – korekty treści faktury dokonuje sprzedawca poprzez wystawienie faktury korygującej.
W przypadku: udzielenia rabatu, zwrotu sprzedawcy towarów, zwrotu nabywcy kwot nienależnych, zwrotu podlegających opodatkowaniu VAT zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat – w fakturze korygującej należy wykazać kwotę i rodzaj udzielonego rabatu lub zwrotu oraz kwotę zmniejszenia VAT należnego.
Wymienione dane powinna zawierać również faktura korygująca wystawiona w przypadku podwyższenia ceny. Z tą różnicą, że w miejsce kwot rabatu lub zwrotu należy wykazać kwotę podwyższenia ceny bez VAT należnego oraz osobno kwotę podwyższenia VAT należnego. Ponadto, faktura korygująca, dotycząca zmian kwot wykazanych na fakturze pierwotnej, powinna zawierać kwoty podane w omyłkowej wysokości. Faktura korygująca powinna zawierać także słowa „KOREKTA” lub „FAKTURA KORYGUJĄCA”.
Prawo nie reguluje terminu, w jakim faktura powinna zostać skorygowana, bez względu na rodzaj pomyłki w fakturze. Warto jednak wystawiać dokumenty korygujące niezwłocznie po ujawnieniu błędu w fakturze, aby wyeliminować negatywne dla podatników skutki ujawnienia podczas kontroli istnienia faktury zawierającej błędy.
To, czy dana faktura korygująca dotyczy eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów czy też dostawy krajowej, ma znaczenie dla sprzedawcy i dla określenia momentu powstania u niego prawa do obniżenia kwoty VAT należnego. Sprzedawca jest bowiem zobowiązany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę – i ma prawo do obniżenia kwoty VAT należnego w miesiącu, w którym takie potwierdzenie otrzymał, z uwzględnieniem zasad stosowania tzw. metody kasowej rozliczania VAT u małych podatników.
Powyższa zasada nie dotyczy jednak eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza Polską – i w związku z którą sprzedawca wystawił fakturę bez wykazywania kwot i stawek VAT. A także przypadków sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych. W przypadku tego rodzaju transakcji sprzedawca nie musi czekać na otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.
Gdy w wyniku korekty dochodzi do zwiększenia kwoty należnej podatku, organy podatkowe stoją na stanowisku, że podatnik powinien „cofnąć się” do okresu, kiedy została wystawiona faktura pierwotna (m.in. pismo z 8 listopada 2004 r. Urzędu Skarbowego w Brzegu, Nr PP/443/IN/128/BT/2004). Czytamy tam, że: w takim przypadku, sprzedawca poprawiając swój błąd poprzez wystawienie faktury korygującej, winien ująć tę fakturę korygującą w rejestrze sprzedaży w miesiącu, w którym wystawiona została pierwotna faktura i jednocześnie skorygować deklarację VAT-7 za ten miesiąc, na podstawie zmienionych danych wynikających z rejestru sprzedaży. Wystawienie faktury korygującej spowodowane jest bowiem faktem, że pierwotna faktura, w stosunku do której wystawiono fakturę korygującą, nieprawidłowo odzwierciedlała stan faktyczny, który istniał już w miesiącu powstania obowiązku podatkowego z tytułu korygowanej sprzedaży. Jednak analizując § 17 ust. 6 rozporządzenia o fakturach (§ 20 ust. 6 poprzedniego rozporządzenia o tej samej treści), można dojść do wniosku, że fakturę taką należy rozliczyć w bieżącej deklaracji. Paragraf ten odwołuje się wprost do regulacji, która mówi o rozliczaniu faktury korygującej, zmniejszającej podatek należny w bieżącej deklaracji (za okres, w którym otrzymano potwierdzenie lub wystawiono fakturę). Żaden przepis nie określa odrębnych zasad w tym zakresie.
Nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia lub podwyższenia kwoty VAT naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał.
ZAPAMIĘTAJ
W przepisach w zakresie podatku od towarów i usług brak jest regulacji dotyczących kwestii wystawiania tzw. zbiorczych faktur korygujących. Jeśli jednak sprzedawca wystawi fakturę korygującą, dokumentującą korektę więcej niż jednej faktury, wystawionej w danym miesiącu w związku z dostawą i/lub świadczeniem usług na rzecz jednego kontrahenta, skutki prawne takiej korekty będą takie same, jak w przypadku wystawienia kilku odrębnych faktur korygujących.
• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Zuzanna Socha
pracownik aparatu skarbowego,
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA