REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy wystawić fakturę korygującą

REKLAMA

Czy ustawa o VAT wymaga wystawienia faktury korygującej w odpowiednim terminie? Czy ma znaczenie, z jakiego powodu jest wystawiana faktura korygująca, np. z powodu reklamacji, pomyłki w cenie, rabatu? Czy ma znaczenie, czy jest to sprzedaż krajowa, WDT czy eksport? Czy sprzedawca może wystawić notę korygującą?
RADA
Przepisy nie określają terminu, w jakim powinna być wystawiona faktura korygująca. Należy ją jednak wystawić niezwłocznie po ujawnieniu okoliczności będących podstawą dokonania korekty. Powód jej dokonania ma znaczenie dla ustalenia terminu jej rozliczenia. Sprzedawca nie może wystawić noty korygującej.
UZASADNIENIE
Korekty faktury może dokonać sprzedawca – poprzez wystawienie faktury korygującej, a w pewnych przypadkach także nabywca – poprzez wystawienie noty korygującej. Ponadto, faktura korygująca, jak i nota korygująca mogą dotyczyć zarówno treści faktury, jak i treści faktury korygującej.
Nabywca towarów lub usługi może wystawić fakturę zwaną notą korygującą w sytuacji, gdy otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, dotyczące takich danych, jak: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone, adresy lub numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, daty dokonania sprzedaży, daty wystawienia faktury i jej numeru, nazwy towaru bądź usługi (§ 18 rozporządzenia).
WAŻNE
W nocie korygującej nabywca wskazuje treść korygowanej informacji oraz pra- widłowe dane. Ponadto, nota korygująca powinna zawierać wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA” oraz co najmniej: numer kolejny, datę jej wystawienia, dane sprzedawcy oraz nabywcy towarów lub usługi, a także datę dokonania sprzedaży wraz z datą wystawienia faktury, której nota korygująca dotyczy. Następnie, nota korygująca jest przesyłana wraz z kopią do wystawcy faktury lub faktury korygującej. Jeżeli wystawca faktury akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawiania faktur.
Natomiast w przypadku: udzielenia przez sprzedawcę rabatu, zmiany ceny, pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku VAT, czy zwrotu nabywcy podlegających opodatkowaniu VAT, zaliczki, przedpłaty, zadatków lub rat, zwrotu sprzedawcy towaru, jak również zidentyfikowania pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury – korekty treści faktury dokonuje sprzedawca poprzez wystawienie faktury korygującej.
W przypadku: udzielenia rabatu, zwrotu sprzedawcy towarów, zwrotu nabywcy kwot nienależnych, zwrotu podlegających opodatkowaniu VAT zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat – w fakturze korygującej należy wykazać kwotę i rodzaj udzielonego rabatu lub zwrotu oraz kwotę zmniejszenia VAT należnego.
Wymienione dane powinna zawierać również faktura korygująca wystawiona w przypadku podwyższenia ceny. Z tą różnicą, że w miejsce kwot rabatu lub zwrotu należy wykazać kwotę podwyższenia ceny bez VAT należnego oraz osobno kwotę podwyższenia VAT należnego. Ponadto, faktura korygująca, dotycząca zmian kwot wykazanych na fakturze pierwotnej, powinna zawierać kwoty podane w omyłkowej wysokości. Faktura korygująca powinna zawierać także słowa „KOREKTA” lub „FAKTURA KORYGUJĄCA”.
Prawo nie reguluje terminu, w jakim faktura powinna zostać skorygowana, bez względu na rodzaj pomyłki w fakturze. Warto jednak wystawiać dokumenty korygujące niezwłocznie po ujawnieniu błędu w fakturze, aby wyeliminować negatywne dla podatników skutki ujawnienia podczas kontroli istnienia faktury zawierającej błędy.
To, czy dana faktura korygująca dotyczy eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów czy też dostawy krajowej, ma znaczenie dla sprzedawcy i dla określenia momentu powstania u niego prawa do obniżenia kwoty VAT należnego. Sprzedawca jest bowiem zobowiązany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę – i ma prawo do obniżenia kwoty VAT należnego w miesiącu, w którym takie potwierdzenie otrzymał, z uwzględnieniem zasad stosowania tzw. metody kasowej rozliczania VAT u małych podatników.
Powyższa zasada nie dotyczy jednak eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza Polską – i w związku z którą sprzedawca wystawił fakturę bez wykazywania kwot i stawek VAT. A także przypadków sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych. W przypadku tego rodzaju transakcji sprzedawca nie musi czekać na otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.
Gdy w wyniku korekty dochodzi do zwiększenia kwoty należnej podatku, organy podatkowe stoją na stanowisku, że podatnik powinien „cofnąć się” do okresu, kiedy została wystawiona faktura pierwotna (m.in. pismo z 8 listopada 2004 r. Urzędu Skarbowego w Brzegu, Nr PP/443/IN/128/BT/2004). Czytamy tam, że: w takim przypadku, sprzedawca poprawiając swój błąd poprzez wystawienie faktury korygującej, winien ująć tę fakturę korygującą w rejestrze sprzedaży w miesiącu, w którym wystawiona została pierwotna faktura i jednocześnie skorygować deklarację VAT-7 za ten miesiąc, na podstawie zmienionych danych wynikających z rejestru sprzedaży. Wystawienie faktury korygującej spowodowane jest bowiem faktem, że pierwotna faktura, w stosunku do której wystawiono fakturę korygującą, nieprawidłowo odzwierciedlała stan faktyczny, który istniał już w miesiącu powstania obowiązku podatkowego z tytułu korygowanej sprzedaży. Jednak analizując § 17 ust. 6 rozporządzenia o fakturach (§ 20 ust. 6 poprzedniego rozporządzenia o tej samej treści), można dojść do wniosku, że fakturę taką należy rozliczyć w bieżącej deklaracji. Paragraf ten odwołuje się wprost do regulacji, która mówi o rozliczaniu faktury korygującej, zmniejszającej podatek należny w bieżącej deklaracji (za okres, w którym otrzymano potwierdzenie lub wystawiono fakturę). Żaden przepis nie określa odrębnych zasad w tym zakresie.
Nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia lub podwyższenia kwoty VAT naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał.
ZAPAMIĘTAJ
W przepisach w zakresie podatku od towarów i usług brak jest regulacji dotyczących kwestii wystawiania tzw. zbiorczych faktur korygujących. Jeśli jednak sprzedawca wystawi fakturę korygującą, dokumentującą korektę więcej niż jednej faktury, wystawionej w danym miesiącu w związku z dostawą i/lub świadczeniem usług na rzecz jednego kontrahenta, skutki prawne takiej korekty będą takie same, jak w przypadku wystawienia kilku odrębnych faktur korygujących.
• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Zuzanna Socha
pracownik aparatu skarbowego,
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA