REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy wystawić fakturę korygującą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy ustawa o VAT wymaga wystawienia faktury korygującej w odpowiednim terminie? Czy ma znaczenie, z jakiego powodu jest wystawiana faktura korygująca, np. z powodu reklamacji, pomyłki w cenie, rabatu? Czy ma znaczenie, czy jest to sprzedaż krajowa, WDT czy eksport? Czy sprzedawca może wystawić notę korygującą?
RADA
Przepisy nie określają terminu, w jakim powinna być wystawiona faktura korygująca. Należy ją jednak wystawić niezwłocznie po ujawnieniu okoliczności będących podstawą dokonania korekty. Powód jej dokonania ma znaczenie dla ustalenia terminu jej rozliczenia. Sprzedawca nie może wystawić noty korygującej.
UZASADNIENIE
Korekty faktury może dokonać sprzedawca – poprzez wystawienie faktury korygującej, a w pewnych przypadkach także nabywca – poprzez wystawienie noty korygującej. Ponadto, faktura korygująca, jak i nota korygująca mogą dotyczyć zarówno treści faktury, jak i treści faktury korygującej.
Nabywca towarów lub usługi może wystawić fakturę zwaną notą korygującą w sytuacji, gdy otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, dotyczące takich danych, jak: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone, adresy lub numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, daty dokonania sprzedaży, daty wystawienia faktury i jej numeru, nazwy towaru bądź usługi (§ 18 rozporządzenia).
WAŻNE
W nocie korygującej nabywca wskazuje treść korygowanej informacji oraz pra- widłowe dane. Ponadto, nota korygująca powinna zawierać wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA” oraz co najmniej: numer kolejny, datę jej wystawienia, dane sprzedawcy oraz nabywcy towarów lub usługi, a także datę dokonania sprzedaży wraz z datą wystawienia faktury, której nota korygująca dotyczy. Następnie, nota korygująca jest przesyłana wraz z kopią do wystawcy faktury lub faktury korygującej. Jeżeli wystawca faktury akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawiania faktur.
Natomiast w przypadku: udzielenia przez sprzedawcę rabatu, zmiany ceny, pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku VAT, czy zwrotu nabywcy podlegających opodatkowaniu VAT, zaliczki, przedpłaty, zadatków lub rat, zwrotu sprzedawcy towaru, jak również zidentyfikowania pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury – korekty treści faktury dokonuje sprzedawca poprzez wystawienie faktury korygującej.
W przypadku: udzielenia rabatu, zwrotu sprzedawcy towarów, zwrotu nabywcy kwot nienależnych, zwrotu podlegających opodatkowaniu VAT zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat – w fakturze korygującej należy wykazać kwotę i rodzaj udzielonego rabatu lub zwrotu oraz kwotę zmniejszenia VAT należnego.
Wymienione dane powinna zawierać również faktura korygująca wystawiona w przypadku podwyższenia ceny. Z tą różnicą, że w miejsce kwot rabatu lub zwrotu należy wykazać kwotę podwyższenia ceny bez VAT należnego oraz osobno kwotę podwyższenia VAT należnego. Ponadto, faktura korygująca, dotycząca zmian kwot wykazanych na fakturze pierwotnej, powinna zawierać kwoty podane w omyłkowej wysokości. Faktura korygująca powinna zawierać także słowa „KOREKTA” lub „FAKTURA KORYGUJĄCA”.
Prawo nie reguluje terminu, w jakim faktura powinna zostać skorygowana, bez względu na rodzaj pomyłki w fakturze. Warto jednak wystawiać dokumenty korygujące niezwłocznie po ujawnieniu błędu w fakturze, aby wyeliminować negatywne dla podatników skutki ujawnienia podczas kontroli istnienia faktury zawierającej błędy.
To, czy dana faktura korygująca dotyczy eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów czy też dostawy krajowej, ma znaczenie dla sprzedawcy i dla określenia momentu powstania u niego prawa do obniżenia kwoty VAT należnego. Sprzedawca jest bowiem zobowiązany do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę – i ma prawo do obniżenia kwoty VAT należnego w miesiącu, w którym takie potwierdzenie otrzymał, z uwzględnieniem zasad stosowania tzw. metody kasowej rozliczania VAT u małych podatników.
Powyższa zasada nie dotyczy jednak eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza Polską – i w związku z którą sprzedawca wystawił fakturę bez wykazywania kwot i stawek VAT. A także przypadków sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych. W przypadku tego rodzaju transakcji sprzedawca nie musi czekać na otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę.
Gdy w wyniku korekty dochodzi do zwiększenia kwoty należnej podatku, organy podatkowe stoją na stanowisku, że podatnik powinien „cofnąć się” do okresu, kiedy została wystawiona faktura pierwotna (m.in. pismo z 8 listopada 2004 r. Urzędu Skarbowego w Brzegu, Nr PP/443/IN/128/BT/2004). Czytamy tam, że: w takim przypadku, sprzedawca poprawiając swój błąd poprzez wystawienie faktury korygującej, winien ująć tę fakturę korygującą w rejestrze sprzedaży w miesiącu, w którym wystawiona została pierwotna faktura i jednocześnie skorygować deklarację VAT-7 za ten miesiąc, na podstawie zmienionych danych wynikających z rejestru sprzedaży. Wystawienie faktury korygującej spowodowane jest bowiem faktem, że pierwotna faktura, w stosunku do której wystawiono fakturę korygującą, nieprawidłowo odzwierciedlała stan faktyczny, który istniał już w miesiącu powstania obowiązku podatkowego z tytułu korygowanej sprzedaży. Jednak analizując § 17 ust. 6 rozporządzenia o fakturach (§ 20 ust. 6 poprzedniego rozporządzenia o tej samej treści), można dojść do wniosku, że fakturę taką należy rozliczyć w bieżącej deklaracji. Paragraf ten odwołuje się wprost do regulacji, która mówi o rozliczaniu faktury korygującej, zmniejszającej podatek należny w bieżącej deklaracji (za okres, w którym otrzymano potwierdzenie lub wystawiono fakturę). Żaden przepis nie określa odrębnych zasad w tym zakresie.
Nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia lub podwyższenia kwoty VAT naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał.
ZAPAMIĘTAJ
W przepisach w zakresie podatku od towarów i usług brak jest regulacji dotyczących kwestii wystawiania tzw. zbiorczych faktur korygujących. Jeśli jednak sprzedawca wystawi fakturę korygującą, dokumentującą korektę więcej niż jednej faktury, wystawionej w danym miesiącu w związku z dostawą i/lub świadczeniem usług na rzecz jednego kontrahenta, skutki prawne takiej korekty będą takie same, jak w przypadku wystawienia kilku odrębnych faktur korygujących.
• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Zuzanna Socha
pracownik aparatu skarbowego,
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA