REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie kosztów działalności wydobywczej prowadzonej przez stowarzyszenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak ustalić koszt sprzedaży żwiru i piasku pozyskiwanych z naturalnych złóż? Stowarzyszenie - przedsiębiorca prowadzi tę działalność, posiadając wymagane koncesje, a tereny eksploatacyjne są jego własnością.
Odpowiedź
W zależności od rodzaju kosztów, ewidencji należy dokonywać amortyzując grunt i księgując pozostałe koszty prowadzenia działalności przygotowawczej i wydobywczej na koncie „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”. Przykład takiej ewidencji podajemy w uzasadnieniu.
Uzasadnienie
Nieruchomości w postaci gruntów zalicza się, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, do środków trwałych. Co do zasady, grunty nie podlegają amortyzacji. Jednak zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy grunty służące wydobyciu kopalin metodą odkrywkową należy amortyzować, a tak właśnie należy klasyfikować grunty, z których pozyskiwany jest żwir i piach. Pamiętać jednak należy, że grunty te podlegają amortyzacji jedynie dla celów rachunkowych. Odpisy amortyzacyjne od tych gruntów nie stanowią bowiem, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztów uzyskania przychodów.
Wartość odpisów amortyzacyjnych zalicza się do kosztów działalności operacyjnej, księgując według zasad ogólnych:
Wn konto zespołu 4 lub zespołu 5 „Amortyzacja”,
Ma konto 07 „Umorzenie środków trwałych”.
Wartość początkową gruntu ustala się w cenie nabycia, natomiast odpisów amortyzacyjnych należy dokonywać według zasad określonych w art. 32 ust. 1–3 ustawy o rachunkowości, tj. stosując indywidualną stawkę amortyzacyjną ustaloną przez jednostkę we własnym zakresie z uwzględnieniem przewidywanego okresu eksploatacji gruntu.
Przygotowanie złoża do eksploatacji wymaga poniesienia dodatkowych kosztów, takich jak np. zdjęcie warstwy powierzchniowej gruntu. Koszty tego typu należy traktować tak jak koszty przygotowania nowej produkcji. W tym celu, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości, jako koszty dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych podlegają one czynnym rozliczeniom międzyokresowym i są ewidencjonowane na koncie 64 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”.
Rozliczenia tych kosztów w częściach przypadających na przyszłe okresy sprawozdawcze (lata, miesiące) najprościej jest dokonywać w równych ratach miesięcznych w ciągu wszystkich lat przyjętych jako przewidywany okres eksploatacji. Jeżeli jednak jednostka przewiduje, że w poszczególnych latach wielkość wydobycia kopalin będzie istotnie zróżnicowana, wskazane jest rozłożenie tych kosztów proporcjonalnie do planowego wydobycia.
Rozliczone koszty w części przypadającej do zarachowania w poszczególnych okresach sprawozdawczych, przy założeniu, że jednostka stosuje równocześnie układ rodzajowy i układ funkcjonalny kosztów, księguje się:
Wn konto 50 „Koszty eksploatacji złoża”,
Ma konto 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”.
Ewidencja bieżących kosztów eksploatacji złoża może przebiegać następująco:
1. Koszty eksploatacji jako koszt wytworzenia:
Wn konto 58 „Rozliczenie kosztów eksploatacji złoża”,
Ma konto 50 „Koszty eksploatacji złoża”.
2. Przyjęcie na stan wydobytego żwiru i piachu w cenach ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen sprzedaży netto:
Wn konto 60 „Produkty gotowe”,
Ma konto 58 „Rozliczenie kosztów eksploatacji złoża”.
3. Sprzedaż żwiru lub piachu ze składowiska w cenach ewidencyjnych ustalonych na poziomie cen sprzedaży netto – ewidencjonowana równolegle do zarachowania przychodu ze sprzedaży:
Wn konto 70-1 „Koszt sprzedanych produktów”,
Ma konto 58 „Rozliczenie kosztów eksploatacji złoża”.
4. Przeksięgowanie odchyleń od cen ewidencyjnych jako salda konta 58:
a) jeżeli wartość produktów w cenach ewidencyjnych przewyższa koszty eksploatacji złoża:
Wn konto 58 „Rozliczenie kosztów eksploatacji złoża”,
Ma konto 62 „Odchylenia od cen ewidencyjnych produktów”;
b) jeżeli koszty eksploatacji złoża przewyższają ich wartość w cenach ewidencyjnych:
Wn konto 62 „Odchylenia od cen ewidencyjnych produktów”,
Ma konto 58 „Rozliczenie kosztów eksploatacji złoża”.
Halina Kędziora
Pytania: www.infor.pl/pytanianonprofit
Podstawa prawna
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66)


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA