REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Międzynarodowe przewozy autokarowe a VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy międzynarodowe przewozy pasażerskie - autokarowe, regularne do Francji, Włoch i Holandii. Nasi klienci wykupują bilet międzynarodowy - autokarowy. Przed 1 maja 2004 r. bilet był podzielony na przejazd po kraju z VAT i przejazd za granicą z VAT - 0 proc. Jak obecnie należy to obliczać?
Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju (tzn. Polski) do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).
Do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0 proc. Stawka ta ma jednak zastosowanie do usług środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego, a nie transportu drogowego.
W przypadku usług międzynarodowego transportu drogowego osób sposób opodatkowania tych usług reguluje ogólna zasada zawarta w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Stanowi ona, iż w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznacza to, że drogowy przewóz pasażerów będzie opodatkowany w Polsce z uwzględnieniem pokonanych odległości na terenie Polski. Stawka podatku wynosi 7 proc. (poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy – Usługi pasażerskiego transportu rozkładowego lądowego pozostałe PKWiU 60.21).
Natomiast w innych krajach Wspólnoty usługa ta z uwzględnieniem pokonanych tam odległości będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie obowiązujących tam przepisów.
Zazwyczaj kraje Wspólnoty przyjmują rozwiązanie analogiczne jak w § 35 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT wymagające zapłaty tego podatku obliczonego na podstawie iloczynu stawki kwotowej i liczby pasażerów z chwilą wjazdu autokaru z pasażerami na terytorium danego kraju. Z reguły wówczas należy wykazać kwotę podatku w deklaracji, którą składa się w urzędzie celnym tego kraju. Wiele zależy tu jednak od ustawodawstwa danego kraju w tym względzie.
Zgodnie z § 23 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku..., za fakturę uznaje się również bilety jednorazowe, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług m.in. taborem samochodowym, jeżeli zawierają nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy, numer i datę wystawienia biletu, odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km, kwotę należności wraz z podatkiem oraz kwotę podatku od towarów i usług.
A zatem na bilecie należy wykazać kwotę podatku od towarów i usług należnego w Polsce. Tylko ten podatek może podlegać ewentualnemu odliczeniu przez polskiego czynnego podatnika VAT. Natomiast część usługi transportu pasażerów poza Polską nie podlega opodatkowaniu w Polsce i kwota podatku należnego od wartości dodanej w innych krajach Wspólnoty nie musi być wykazywana na bilecie.
Powyższy przepis nie wydaje się w pełni dostosowany do transportu międzynarodowego, bowiem nie odpowiada na pytanie, czy i w jaki sposób wykazać wartość usługi w części niepodlegającej opodatkowaniu. Nie ogranicza on jednak możliwości zawierania na bilecie innych danych, a przepis § 12 ust. 1 pkt 11 tego rozporządzenia odnoszący się do faktur (bilet może być traktowany jako faktura) wymaga wykazania sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu.
Z powyższego wynikałoby, że należy umieścić na bilecie kwotę należności przypadającej na odcinek w Polsce brutto, wykazać VAT należny w Polsce, a także zawrzeć na bilecie kwotę należności odpowiadającej odcinkowi zagranicznemu jako niepodlegającą opodatkowaniu. Takie rozwiązanie spowoduje jednak, że pasażer nie będzie mógł doliczyć się kwoty brutto całej usługi (VAT należny będzie wykazany na fakturze dwa razy: raz w kwocie brutto należności w Polsce, drugi raz jako wykazany podatek).
Za prawidłowe należałoby uznać wykazanie kwoty należności przypadającej na odcinek w Polsce netto, VAT należnego w Polsce, kwoty należności odpowiadającej odcinkowi zagranicznemu jako niepodlegającej opodatkowaniu oraz kwoty brutto całej należności i wykazania podatku należnego w Polsce.
Krzysztof Henrykowski
Podstawa prawna:
art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 1 pkt 23 i ust. 3 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) oraz poz. 142 załącznika nr 3 do tej ustawy,
§ 35 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.),
§ 23 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 971).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę. Rząd podał nowe stawki

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

REKLAMA

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

BCC o zmianach w Ordynacji podatkowej: przedawnienie zobowiązań, hipoteka i nowe przepisy karne

Business Centre Club (BCC) przedstawiło uwagi do propozycji nowelizacji ordynacji podatkowej z postulatami w zakresie dalszych zmian w tym obszarze. Eksperci BCC (Daniel Panek i Wojciech Pławiak) odnieśli się do modyfikacji wprowadzonych do treści projektu w porównaniu z wersją z 26 marca 2025 r.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025: tylko do 1 września! Sprawdź, ile możesz odzyskać! Trzeba pamiętać o dokumentach

Rolnicy mają kolejną szansę na odzyskanie części kosztów związanych z zakupem paliwa. Od 1 sierpnia do 1 września 2025 roku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego, który obejmuje olej napędowy wykorzystywany w produkcji rolnej.

Szokujące dane KRUS: Rolnicy pracują ponad 29 lat, zanim dostaną emeryturę. Świadczenia wciąż daleko od ZUS!

Rolnicy w Polsce pracują średnio ponad 29 lat, zanim otrzymają emeryturę z KRUS. Mimo długiego stażu ich świadczenia wynoszą przeciętnie nieco ponad 2 tysiące złotych, co znacząco odbiega od średnich emerytur wypłacanych przez ZUS.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

REKLAMA