REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Międzynarodowe przewozy autokarowe a VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy międzynarodowe przewozy pasażerskie - autokarowe, regularne do Francji, Włoch i Holandii. Nasi klienci wykupują bilet międzynarodowy - autokarowy. Przed 1 maja 2004 r. bilet był podzielony na przejazd po kraju z VAT i przejazd za granicą z VAT - 0 proc. Jak obecnie należy to obliczać?
Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju (tzn. Polski) do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt).
Do usług transportu międzynarodowego stosuje się stawkę podatku w wysokości 0 proc. Stawka ta ma jednak zastosowanie do usług środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego, a nie transportu drogowego.
W przypadku usług międzynarodowego transportu drogowego osób sposób opodatkowania tych usług reguluje ogólna zasada zawarta w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Stanowi ona, iż w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznacza to, że drogowy przewóz pasażerów będzie opodatkowany w Polsce z uwzględnieniem pokonanych odległości na terenie Polski. Stawka podatku wynosi 7 proc. (poz. 142 załącznika nr 3 do ustawy – Usługi pasażerskiego transportu rozkładowego lądowego pozostałe PKWiU 60.21).
Natomiast w innych krajach Wspólnoty usługa ta z uwzględnieniem pokonanych tam odległości będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie obowiązujących tam przepisów.
Zazwyczaj kraje Wspólnoty przyjmują rozwiązanie analogiczne jak w § 35 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT wymagające zapłaty tego podatku obliczonego na podstawie iloczynu stawki kwotowej i liczby pasażerów z chwilą wjazdu autokaru z pasażerami na terytorium danego kraju. Z reguły wówczas należy wykazać kwotę podatku w deklaracji, którą składa się w urzędzie celnym tego kraju. Wiele zależy tu jednak od ustawodawstwa danego kraju w tym względzie.
Zgodnie z § 23 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku..., za fakturę uznaje się również bilety jednorazowe, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług m.in. taborem samochodowym, jeżeli zawierają nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy, numer i datę wystawienia biletu, odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km, kwotę należności wraz z podatkiem oraz kwotę podatku od towarów i usług.
A zatem na bilecie należy wykazać kwotę podatku od towarów i usług należnego w Polsce. Tylko ten podatek może podlegać ewentualnemu odliczeniu przez polskiego czynnego podatnika VAT. Natomiast część usługi transportu pasażerów poza Polską nie podlega opodatkowaniu w Polsce i kwota podatku należnego od wartości dodanej w innych krajach Wspólnoty nie musi być wykazywana na bilecie.
Powyższy przepis nie wydaje się w pełni dostosowany do transportu międzynarodowego, bowiem nie odpowiada na pytanie, czy i w jaki sposób wykazać wartość usługi w części niepodlegającej opodatkowaniu. Nie ogranicza on jednak możliwości zawierania na bilecie innych danych, a przepis § 12 ust. 1 pkt 11 tego rozporządzenia odnoszący się do faktur (bilet może być traktowany jako faktura) wymaga wykazania sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu.
Z powyższego wynikałoby, że należy umieścić na bilecie kwotę należności przypadającej na odcinek w Polsce brutto, wykazać VAT należny w Polsce, a także zawrzeć na bilecie kwotę należności odpowiadającej odcinkowi zagranicznemu jako niepodlegającą opodatkowaniu. Takie rozwiązanie spowoduje jednak, że pasażer nie będzie mógł doliczyć się kwoty brutto całej usługi (VAT należny będzie wykazany na fakturze dwa razy: raz w kwocie brutto należności w Polsce, drugi raz jako wykazany podatek).
Za prawidłowe należałoby uznać wykazanie kwoty należności przypadającej na odcinek w Polsce netto, VAT należnego w Polsce, kwoty należności odpowiadającej odcinkowi zagranicznemu jako niepodlegającej opodatkowaniu oraz kwoty brutto całej należności i wykazania podatku należnego w Polsce.
Krzysztof Henrykowski
Podstawa prawna:
art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 1 pkt 23 i ust. 3 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) oraz poz. 142 załącznika nr 3 do tej ustawy,
§ 35 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn.zm.),
§ 23 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 971).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA