REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W przypadku badania sprawozdań finansowych małych jednostek

REKLAMA

Jestem właścicielem małego przedsiębiorstwa produkcyjnego funkcjonującego na rynku już od paru lat. Od tego roku, zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości, podlegamy badaniu rocznego sprawozdania finansowego. Na co w szczególności zwraca uwagę biegły rewident badając sprawozdania finansowe tak małych jednostek jak nasza? Dodam również, że całość zagadnień związanych z prowadzeniem ksiąg rachunkowych dla naszej jednostki zlecamy na zewnątrz.
RADA
Badanie sprawozdań finansowych małych podmiotów, podobnie jak w przypadku dużych, przebiega w trzech etapach: badanie wstępne, badanie główne, przygotowanie oraz wydanie raportu i opinii z badania. Warto uwzględnić zalecenia dla biegłych rewidentów zawarte w normie nr 1 wykonywania zawodu biegłego rewidenta.
UZASADNIENIE
O obowiązkach badania i ogłaszania rocznych sprawozdań finansowych mówi art. 64 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości. Badanie sprawo- zdań finansowych składa się z trzech zasadniczych faz: badania wstępnego, badania głównego, przygotowania raportu i opinii z badania oraz jej wydania.
W badaniu wstępnym biegły rewident ocenia przede wszystkim procedury i systemy stosowane w firmie, które wpływają na zapisy księgowe i w związku z tym na ostateczny kształt sprawozdania finansowego.
UWAGA!
Podczas głównego badania biegły rewident w dużej mierze opiera się na wynikach badania wstępnego. Ma już wówczas nakreślony obraz działalności spółki i wie, na które obszary musi zwrócić szczególną uwagę. Na tym etapie badania biegły wymaga już dostępu do wstępnego sprawozdania finansowego. Zdecydowanie bardziej szczegółowo wnika w liczby tego sprawozdania. Sprawdza prawidłową wycenę i prezentację poszczególnych danych w sprawozdaniu.
Uwaga biegłego może się koncentrować na: prawidłowości naliczania amortyzacji, odpowiedniej polityce wobec zapasów (tworzenie odpisów aktualizujących), sposobie wyceny wielkości wyrażonych w walutach obcych, zasadności tworzenia lub nieutworzenia rezerw na zobowiązania, wycenie aktywów i rezerw z tytułu podatku odroczonego, trwałej utracie wartości aktywów.
W przywołanej wcześniej normie nr 1 wykonywania zawodu biegłego rewidenta „Ogólne zasady badania sprawozdań finansowych” w pkt 50 czytamy: w przypadku badania małych jednostek biegły rewident powinien zwracać szczególną uwagę na ograniczone działanie lub w ogóle brak kontroli wewnętrznej, co może ujemnie wpływać na rzetelność, kompletność i prawidłowość danych wykazanych w księgach rachunkowych i sprawozdaniu finansowym. Chodzi przede wszystkim o dość duże ryzyko niepełnego ujęcia przychodów z powodu niewłaściwego rejestrowania sprzedaży lub włączania do kosztów jednostki wydatków na osobiste potrzeby właścicieli. Z tego też względu biegły rewident może zastosować poszerzone przeglądy analityczne. Bacznie będzie się przyglądać poszczególnym marżom, kosztom i zyskom w odniesieniu do poprzednich okresów, kompletności faktur zakupu i sprzedaży, ewidencji utargów, wynagrodzeń itp.
Stanisław Woźniak
specjalista z zakresu zarządzania finansami i controllingu
• art. 64 ust. 1 ustawy o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
• norma nr 1 wykonywania zawodu biegłego rewidenta „Ogólne zasady badania sprawozdań finansowych” – dostępna na stronie www.kibr.org.pl.


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA