REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatkowo zakup gruntu, na którym stoi pawilon

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy spółkę akcyjną. Posiadamy pawilon handlowy ujęty w ewidencji środków trwałych i amortyzowany. W bieżącym roku zakupiliśmy prawo własności gruntu, na którym stoi wspomniany pawilon, wraz ze służebnością za kwotę 30 000 brutto. Czy VAT od tej kwoty podlega odliczeniu? Kiedy ten wydatek zaliczyć do kosztów podatkowych?
RADA
VAT związany z nabyciem przedmiotowego gruntu podlega odliczeniu na zasadach ogólnych, o czym szerzej piszemy w uzasadnieniu. Wydatki te staną się kosztem uzyskania przychodu dopiero w momencie ewentualnego zbycia tego gruntu.

UZASADNIENIE
Grunty stanowią samodzielne, odrębne środki trwałe, niezależne od wzniesionych na nich budynków i budowli. Wartość nabytego gruntu zalicza się wprost do środków trwałych i ujmuje na koncie 010. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż na gruncie podatku dochodowego grunty nie podlegają amortyzacji (art. 16c pkt 1 updop). W konsekwencji wydatki na nabycie przedmiotowego gruntu nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Wydatki te staną się kosztem uzyskania przychodu dopiero w momencie ewentualnego zbycia tego gruntu (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a) updop).
Jeśli chodzi o kwestię odliczenia VAT od zakupu, wyjaśnić należy, że możliwość ta jak najbardziej istnieje (zakładając, że nabycie gruntu ma związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez spółkę). W szczególności możliwości odliczenia nie wyklucza art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, który wyłącza prawo do odliczenia w przypadkach, gdy wydatki na nabycie towarów i usług nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Co prawda, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie, między innymi, gruntów, lecz art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie stanowi, że art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem gruntów.
Wnioski powyższe potwierdzają organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach, czego przykładem może być pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego Łódź Górna z 17 lutego 2005 r. (nr III-1/443/3/2005/ER, publ. http://sip.mf.gov.pl/), w którym czytamy, że:
grunt nie został wymieniony w ustawie jako towar, którego nabycie nie uprawnia do obniżenia podatku należnego o naliczony, pod warunkiem że zakup gruntu oraz innych usług z tym związanych służyć będzie czynnościom opodatkowanym – podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego przy nabyciu gruntu, w tym od zakupów związanych pośrednio z jego nabyciem.
Warto zauważyć, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem gruntu oznacza, że wartością początkową nabywanych przez podatników gruntów jest ich cena nabycia netto, a nie brutto (art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości oraz art. 16g ust. 3 updop).
Przykład
Załóżmy, że kwota 30 000 zł, o której mowa w pytaniu, jest wartością brutto. Oznacza to, że wartością początkową dla celów ujęcia gruntu w księgach rachunkowych jest kwota 24 590,16 zł (kwota ta jest efektem zastosowania do 30 000 zł tzw. metody „w stu”). Podatek VAT od tej kwoty (5409,84 zł) podlega na gruncie przepisów VAT odliczeniu, a więc nie stanowi elementu ceny nabycia gruntu.

• art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 16c pkt 1 oraz art. 16g ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 31 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA