REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć podatkowo zakup gruntu, na którym stoi pawilon

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy spółkę akcyjną. Posiadamy pawilon handlowy ujęty w ewidencji środków trwałych i amortyzowany. W bieżącym roku zakupiliśmy prawo własności gruntu, na którym stoi wspomniany pawilon, wraz ze służebnością za kwotę 30 000 brutto. Czy VAT od tej kwoty podlega odliczeniu? Kiedy ten wydatek zaliczyć do kosztów podatkowych?
RADA
VAT związany z nabyciem przedmiotowego gruntu podlega odliczeniu na zasadach ogólnych, o czym szerzej piszemy w uzasadnieniu. Wydatki te staną się kosztem uzyskania przychodu dopiero w momencie ewentualnego zbycia tego gruntu.

UZASADNIENIE
Grunty stanowią samodzielne, odrębne środki trwałe, niezależne od wzniesionych na nich budynków i budowli. Wartość nabytego gruntu zalicza się wprost do środków trwałych i ujmuje na koncie 010. Należy przy tym zwrócić uwagę, iż na gruncie podatku dochodowego grunty nie podlegają amortyzacji (art. 16c pkt 1 updop). W konsekwencji wydatki na nabycie przedmiotowego gruntu nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Wydatki te staną się kosztem uzyskania przychodu dopiero w momencie ewentualnego zbycia tego gruntu (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a) updop).
Jeśli chodzi o kwestię odliczenia VAT od zakupu, wyjaśnić należy, że możliwość ta jak najbardziej istnieje (zakładając, że nabycie gruntu ma związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez spółkę). W szczególności możliwości odliczenia nie wyklucza art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, który wyłącza prawo do odliczenia w przypadkach, gdy wydatki na nabycie towarów i usług nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Co prawda, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie, między innymi, gruntów, lecz art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie stanowi, że art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem gruntów.
Wnioski powyższe potwierdzają organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach, czego przykładem może być pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego Łódź Górna z 17 lutego 2005 r. (nr III-1/443/3/2005/ER, publ. http://sip.mf.gov.pl/), w którym czytamy, że:
grunt nie został wymieniony w ustawie jako towar, którego nabycie nie uprawnia do obniżenia podatku należnego o naliczony, pod warunkiem że zakup gruntu oraz innych usług z tym związanych służyć będzie czynnościom opodatkowanym – podatnik nabywa prawo do obniżenia podatku należnego przy nabyciu gruntu, w tym od zakupów związanych pośrednio z jego nabyciem.
Warto zauważyć, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem gruntu oznacza, że wartością początkową nabywanych przez podatników gruntów jest ich cena nabycia netto, a nie brutto (art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości oraz art. 16g ust. 3 updop).
Przykład
Załóżmy, że kwota 30 000 zł, o której mowa w pytaniu, jest wartością brutto. Oznacza to, że wartością początkową dla celów ujęcia gruntu w księgach rachunkowych jest kwota 24 590,16 zł (kwota ta jest efektem zastosowania do 30 000 zł tzw. metody „w stu”). Podatek VAT od tej kwoty (5409,84 zł) podlega na gruncie przepisów VAT odliczeniu, a więc nie stanowi elementu ceny nabycia gruntu.

• art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a), art. 16c pkt 1 oraz art. 16g ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 31 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA