REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wpływa na VAT obrót papierami wartościowymi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma dokonuje zakupu i sprzedaży papierów wartościowych. Prowadzę działalność niefinansową, a transakcje te wynikają z chęci efektywnego wykorzystania wolnych środków obrotowych. Czy taki obrót zaliczony jest do usług pośrednictwa finansowego i podlega zwolnieniu od VAT? Czy ma to wpływ na rozliczenie podatku naliczonego?
Tak. Obrót papierami wartościowymi stanowi usługę pośrednictwa finansowego, zwolnioną od podatku od towarów i usług. Jeżeli transakcje tego rodzaju są dokonywane przez podatnika sporadycznie, nie mają one wpływu na rozliczenie podatku naliczonego.
W sytuacji gdy nie jest możliwe określenie, w jakiej części nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wysokość podatku podlegającego odliczeniu ustala się na podstawie proporcji wartości obrotu z tytułu czynności, z związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego do całkowitego obrotu. W całkowitej wartości obrotu nie ujmuje się obrotu uzyskanego z tytułu usług zwolnionych od podatku wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) w pozycji 3, w zakresie, w jakim czynności te dokonywane są sporadycznie. W pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT zostały wymienione usługi pośrednictwa finansowego, do których zaliczany jest m.in. obrót papierami wartościowymi (PKWIU 65.2).
Dlatego też, jeżeli obrót papierami wartościowymi jest dokonywany sporadycznie, nie ma on wpływu na wysokość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.
Kryterium sporadyczności nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. Zgodnie z definicją słownikową „sporadyczny” oznacza występujący rzadko, nieregularnie. Tym samym to częstotliwość operacji polegających na obrocie papierami wartościowymi powinna determinować sposób ujęcia obrotu z tego tytułu w ustalaniu proporcji będącej podstawą do ustalenia wysokości podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. W praktyce należy spodziewać się sporów w zakresie oceny, ile transakcji w danym przedziale czasowym powoduje, że transakcje te przestają mieć sporadyczny charakter. Warto w tym miejscu odnieść się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS), z którego wynika, iż na wartość podatku naliczonego nie powinien mieć wpływu obrót związany z transakcjami finansowymi, jeżeli nie są one związane z podstawową działalnością podatnika, w szczególności nie angażują one istotnej wartości aktywów, i to nawet w sytuacji uzyskiwania znaczącej wartości przychodów.
Zapisy ustawy o VAT zostały oparte na VI Dyrektywie, w której użyto sformułowania „incidental transactions”. Sformułowanie to najczęściej jest tłumaczone jako „sporadyczne transakcje”, jednak należy je rozumieć szerzej – również jako „transakcje uboczne, dodatkowe, towarzyszące”. Tym samym sporadyczność transakcji nie powinna być analizowana wyłącznie pod kątem częstotliwości, lecz również pod kątem tego, czy może być uznana jako przedmiot głównej działalności czy też pobocznej. W przypadku naszego podatnika, zgodnie z VI Dyrektywą oraz orzecznictwem ETS, obrót papierami wartościowymi nie powinien mieć wpływu na wysokość podatku podlegającego odliczeniu. Niestety w praktyce organy podatkowe często powołują się na literalne brzmienie ustawy o VAT i biorą pod uwagę wyłącznie kryterium częstotliwości.

Rafał Śmigórski, biegły rewident, senior menedżer w Departamencie Doradztwa Podatkowego, HLB Frąckowiak i Wspólnicy Sp. z o.o.

Not. EM


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA