REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wpływa na VAT obrót papierami wartościowymi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma dokonuje zakupu i sprzedaży papierów wartościowych. Prowadzę działalność niefinansową, a transakcje te wynikają z chęci efektywnego wykorzystania wolnych środków obrotowych. Czy taki obrót zaliczony jest do usług pośrednictwa finansowego i podlega zwolnieniu od VAT? Czy ma to wpływ na rozliczenie podatku naliczonego?
Tak. Obrót papierami wartościowymi stanowi usługę pośrednictwa finansowego, zwolnioną od podatku od towarów i usług. Jeżeli transakcje tego rodzaju są dokonywane przez podatnika sporadycznie, nie mają one wpływu na rozliczenie podatku naliczonego.
W sytuacji gdy nie jest możliwe określenie, w jakiej części nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wysokość podatku podlegającego odliczeniu ustala się na podstawie proporcji wartości obrotu z tytułu czynności, z związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego do całkowitego obrotu. W całkowitej wartości obrotu nie ujmuje się obrotu uzyskanego z tytułu usług zwolnionych od podatku wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) w pozycji 3, w zakresie, w jakim czynności te dokonywane są sporadycznie. W pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT zostały wymienione usługi pośrednictwa finansowego, do których zaliczany jest m.in. obrót papierami wartościowymi (PKWIU 65.2).
Dlatego też, jeżeli obrót papierami wartościowymi jest dokonywany sporadycznie, nie ma on wpływu na wysokość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.
Kryterium sporadyczności nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. Zgodnie z definicją słownikową „sporadyczny” oznacza występujący rzadko, nieregularnie. Tym samym to częstotliwość operacji polegających na obrocie papierami wartościowymi powinna determinować sposób ujęcia obrotu z tego tytułu w ustalaniu proporcji będącej podstawą do ustalenia wysokości podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. W praktyce należy spodziewać się sporów w zakresie oceny, ile transakcji w danym przedziale czasowym powoduje, że transakcje te przestają mieć sporadyczny charakter. Warto w tym miejscu odnieść się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS), z którego wynika, iż na wartość podatku naliczonego nie powinien mieć wpływu obrót związany z transakcjami finansowymi, jeżeli nie są one związane z podstawową działalnością podatnika, w szczególności nie angażują one istotnej wartości aktywów, i to nawet w sytuacji uzyskiwania znaczącej wartości przychodów.
Zapisy ustawy o VAT zostały oparte na VI Dyrektywie, w której użyto sformułowania „incidental transactions”. Sformułowanie to najczęściej jest tłumaczone jako „sporadyczne transakcje”, jednak należy je rozumieć szerzej – również jako „transakcje uboczne, dodatkowe, towarzyszące”. Tym samym sporadyczność transakcji nie powinna być analizowana wyłącznie pod kątem częstotliwości, lecz również pod kątem tego, czy może być uznana jako przedmiot głównej działalności czy też pobocznej. W przypadku naszego podatnika, zgodnie z VI Dyrektywą oraz orzecznictwem ETS, obrót papierami wartościowymi nie powinien mieć wpływu na wysokość podatku podlegającego odliczeniu. Niestety w praktyce organy podatkowe często powołują się na literalne brzmienie ustawy o VAT i biorą pod uwagę wyłącznie kryterium częstotliwości.

Rafał Śmigórski, biegły rewident, senior menedżer w Departamencie Doradztwa Podatkowego, HLB Frąckowiak i Wspólnicy Sp. z o.o.

Not. EM


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA