REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wpływa na VAT obrót papierami wartościowymi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma dokonuje zakupu i sprzedaży papierów wartościowych. Prowadzę działalność niefinansową, a transakcje te wynikają z chęci efektywnego wykorzystania wolnych środków obrotowych. Czy taki obrót zaliczony jest do usług pośrednictwa finansowego i podlega zwolnieniu od VAT? Czy ma to wpływ na rozliczenie podatku naliczonego?
Tak. Obrót papierami wartościowymi stanowi usługę pośrednictwa finansowego, zwolnioną od podatku od towarów i usług. Jeżeli transakcje tego rodzaju są dokonywane przez podatnika sporadycznie, nie mają one wpływu na rozliczenie podatku naliczonego.
W sytuacji gdy nie jest możliwe określenie, w jakiej części nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wysokość podatku podlegającego odliczeniu ustala się na podstawie proporcji wartości obrotu z tytułu czynności, z związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego do całkowitego obrotu. W całkowitej wartości obrotu nie ujmuje się obrotu uzyskanego z tytułu usług zwolnionych od podatku wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) w pozycji 3, w zakresie, w jakim czynności te dokonywane są sporadycznie. W pozycji 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT zostały wymienione usługi pośrednictwa finansowego, do których zaliczany jest m.in. obrót papierami wartościowymi (PKWIU 65.2).
Dlatego też, jeżeli obrót papierami wartościowymi jest dokonywany sporadycznie, nie ma on wpływu na wysokość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.
Kryterium sporadyczności nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. Zgodnie z definicją słownikową „sporadyczny” oznacza występujący rzadko, nieregularnie. Tym samym to częstotliwość operacji polegających na obrocie papierami wartościowymi powinna determinować sposób ujęcia obrotu z tego tytułu w ustalaniu proporcji będącej podstawą do ustalenia wysokości podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. W praktyce należy spodziewać się sporów w zakresie oceny, ile transakcji w danym przedziale czasowym powoduje, że transakcje te przestają mieć sporadyczny charakter. Warto w tym miejscu odnieść się do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS), z którego wynika, iż na wartość podatku naliczonego nie powinien mieć wpływu obrót związany z transakcjami finansowymi, jeżeli nie są one związane z podstawową działalnością podatnika, w szczególności nie angażują one istotnej wartości aktywów, i to nawet w sytuacji uzyskiwania znaczącej wartości przychodów.
Zapisy ustawy o VAT zostały oparte na VI Dyrektywie, w której użyto sformułowania „incidental transactions”. Sformułowanie to najczęściej jest tłumaczone jako „sporadyczne transakcje”, jednak należy je rozumieć szerzej – również jako „transakcje uboczne, dodatkowe, towarzyszące”. Tym samym sporadyczność transakcji nie powinna być analizowana wyłącznie pod kątem częstotliwości, lecz również pod kątem tego, czy może być uznana jako przedmiot głównej działalności czy też pobocznej. W przypadku naszego podatnika, zgodnie z VI Dyrektywą oraz orzecznictwem ETS, obrót papierami wartościowymi nie powinien mieć wpływu na wysokość podatku podlegającego odliczeniu. Niestety w praktyce organy podatkowe często powołują się na literalne brzmienie ustawy o VAT i biorą pod uwagę wyłącznie kryterium częstotliwości.

Rafał Śmigórski, biegły rewident, senior menedżer w Departamencie Doradztwa Podatkowego, HLB Frąckowiak i Wspólnicy Sp. z o.o.

Not. EM


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

REKLAMA

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA