REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podmiot zwolniony z VAT przy likwidacji działalności musi składać zgłoszenie VAT-Z i remanent likwidacyjny

REKLAMA

Jeśli podatnik (niebędący podatnikiem VAT, bo nie złożył deklaracji VAT-R) zawiesza działalność gospodarczą i po 10 miesiącach nieuzyskiwania żadnego przychodu zdecydował, że chce zamknąć działalność, powinien złożyć deklaracje VAT-Z (wykreślenie z rejestru), pomimo że nie jest VAT-owcem? Jaką deklarację powinien złożyć i co z remanentem likwidacyjnym?
RADA
Skoro firma nie została zarejestrowana jako podatnik VAT, to przy likwidacji działalności nie musi składać zawiadomienia na druku VAT-Z ani w innej formie. Nie ma również obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego posiadanych towarów na dzień likwidacji.
UZASADNIENIE
Obowiązek zgłoszenia o zaprzestaniu prowadzenia działalności do naczelnika urzędu skarbowego dotyczy podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT. Co do zasady, podmioty wymienione w art. 15 ustawy VAT (podmioty wykonujące czynności podlegające opodatkowaniu VAT) zobowiązane są przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT. Do celów tych przeznaczony jest druk VAT-R. Obowiązek ten odnosi się do podmiotów, które chcą być „czynnymi” podatnikami VAT, rozliczającymi podatek od towarów i usług.
Inaczej jest w przypadku przedsiębiorców dokonujących wyboru zwolnienia podmiotowego. Mają oni możliwość postąpienia na dwa różne sposoby. Na tę grupę podatników przepisy nie nakładają obowiązku zawiadamiania urzędu skarbowego o wyborze zwolnienia. Mogą z niego korzystać na podstawie regulacji art. 113 ustawy po spełnieniu określonych w nim warunków. Zwolnienie podmiotowe jest skuteczne obligatoryjnie, bez konieczności zawiadamiania czy składania deklaracji o jego wyborze w urzędzie skarbowym. W takiej sytuacji przedsiębiorca może albo w ogóle nie składać żadnego zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby VAT i traktować siebie jako podatnika zwolnionego z opodatkowania tak długo, dopóki obrót ze sprzedaży oraz rodzaj wykonywanych czynności uprawniają go do tego statusu. Może również złożyć zgłoszenie rejestracyjne na druku VAT-R, deklarując w nim wybór zwolnienia podmiotowego w VAT. W tym przypadku urząd skarbowy rejestruje przedsiębiorcę jako „podatnika VAT zwolnionego”.
Podatnicy ci zostają również zarejestrowani jako podatnicy VAT, tyle że posiadający status podatników zwolnionych, tak samo jak ci, którzy zgłoszenia nie złożyli i korzystają ze zwolnienia na podstawie przepisu.
WAŻNE
Jeżeli przedsiębiorca złoży zgłoszenie rejestracyjne z informacją o wyborze zwolnienia podmiotowego, to przy likwidacji działalności obowiązek zawiadomienia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego, określony przepisem art. 96 ust. 6 ustawy, będzie miał do niego zastosowanie. W przeciwieństwie do tych przedsiębiorców, którzy takiego zgłoszenia nie złożyli.
Jeżeli zatem firma nie złożyła zgłoszenia rejestracyjnego (co wynika z pytania) przy rozpoczęciu działalności na druku VAT-R, z zaznaczeniem opcji wyboru zwolnienia, to również przy likwidacji działalności nie musi zawiadamiać o tym naczelnika urzędu skarbowego na druku VAT-Z. Informacja złożona na tym druku skutkuje wykreśleniem podatnika VAT z rejestru. Skoro jednak firma nie została zarejestrowana, bo nie złożyła druku VAT-R, to również nie musi być z tego rejestru wykreślana.
Podobna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku remanentu likwidacyjnego.
Obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego odnosi się do podatników „czynnych VAT”, którzy w dniu likwidacji posiadają towary, które nie były przedmiotem dostawy, a od których przysługiwało odliczenie podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Przepis nie ma zastosowania do przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia podmiotowego na podstawie przepisu art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, czyli takich jak firma.
Oznacza to, że obowiązek sporządzenia remanentu likwidacyjnego posiadanych towarów w dniu likwidacji działalności nie dotyczy podatników zwolnionych, ze względu na fakt, że nie mają oni ani obowiązku opodatkowania tych towarów, ani też nie przysługiwało im prawo odliczenia podatku przy nabyciu tych towarów – i z prawa tego nie korzystali.
W przypadku firmy przepisy o VAT nie nakładają przedstawionych w pytaniu obowiązków.

• art. 96 ust. 1, 3, 4, 6, art. 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA