REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż części majątku trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. sprzedaje część swojego majątku trwałego, obejmującego grunt/działkę budowlaną - ściśle, prawo wieczystego użytkowania tego gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami. Czy w takiej sytuacji jest obowiązana do wystawienia faktury VAT? Czy powinna zapłacić także podatek dochodowy?
Prawo wieczystego użytkowania gruntu: Sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionymi na nim budynkami podlega opodatkowaniu VAT, a tym samym wymaga wystawienia faktury. Osiągnięty z tego tytułu przychód należy rozliczyć również w podatku dochodowym.
Na potrzeby podatku VAT (od 1 maja 2004 r.) zarówno grunt (jako towar), jak i prawo wieczystego użytkowania gruntu (jako usługa) stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem VAT. W przypadku prawa wieczystego użytkowania należy, co do zasady, stosować stawkę podstawową, tj. 22%.
Choć ustawodawca inaczej kwalifikuje czynności dotyczące gruntu (prawa własności) i prawa wieczystego użytkowania, to jednak z uwagi na daleko idącą funkcjonalną i logiczną analogię między zbyciem gruntu a ustanowieniem prawa wieczystego użytkowania – zostały wprowadzone w ramach rozporządzenia do ustawy o VAT przepisy, dzięki którym opodatkowanie zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu następuje na zasadach bardzo podobnych do zbycia gruntu.
W przypadku sprzedaży gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami wartość gruntu wlicza się do podstawy opodatkowania tych budynków, budowli i w konsekwencji całość zostaje opodatkowana według stawki właściwej dla budynków. Jeśli zatem przedmiotem sprzedaży byłyby budynki opodatkowane np. stawką 7%, grunt – jako składowa podstawy opodatkowania – również zostałby opodatkowany według takiej stawki (art. 29 ustawy o VAT).
Sprzedaż gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla sprzedaży budynku.
Podobnie (w sensie zastosowania stawki podatkowej) będzie w przypadku zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu. Zgodnie bowiem z przepisem § 5 ust. 7 oraz § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT:
• 7-procentową stawkę podatku stosuje się do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z tym gruntem związanych, jeżeli budynki te są opodatkowane stawką 7%,
• zwalnia się od opodatkowania zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków, budowli trwale związanych z tym gruntem, jeżeli budynki te są zwolnione od podatku lub opodatkowane według stawki 0%.
W przypadku sprzedaży gruntu (wieczyste użytkowanie) wraz z budynkami na nim posadowionymi należy zatem wystawić fakturę VAT. Natomiast stawka podatku dla wieczystego użytkowania jest uzależniona od tego, jaką stawką są opodatkowane same budynki: Jeśli budynki są zwolnione lub opodatkowane staw- ką 0% – wieczyste użytkowanie gruntu również będzie zwolnione, jeśli budynki mają stawkę 7% – wieczyste użytkowanie gruntu będzie opodatkowane stawką 7%, w pozostałych przypadkach należy zastosować stawkę podstawową 22%.
Jeżeli budynek jest opodatkowany według stawki zwolnionej lub 0%, prawo wieczystego użytkowania będzie zwolnione z podatku.
Sprzedaż budynków oraz zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu będzie, co do zasady, generować przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Należy jednak pamiętać, że ustalając podstawę opodatkowania przychód z odpłatnego zbycia wymienionych wcześniej budynków i prawa wieczystego użytkowania gruntu można oczywiście pomniejszyć o koszty uzyskania tego przychodu. W przypadku budynku będzie to niezamortyzowana część jego wartości początkowej, a w przypadku prawa wieczystego użytkowania gruntu – różnica między ceną zbycia a ceną jego nabycia.

Michał Tadeusz Piotrowski
odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawy prawne
•   ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•   rozporządzenie z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 193, poz. 1617
•   ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA