REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż części majątku trwałego

REKLAMA

Spółka z o.o. sprzedaje część swojego majątku trwałego, obejmującego grunt/działkę budowlaną - ściśle, prawo wieczystego użytkowania tego gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami. Czy w takiej sytuacji jest obowiązana do wystawienia faktury VAT? Czy powinna zapłacić także podatek dochodowy?
Prawo wieczystego użytkowania gruntu: Sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionymi na nim budynkami podlega opodatkowaniu VAT, a tym samym wymaga wystawienia faktury. Osiągnięty z tego tytułu przychód należy rozliczyć również w podatku dochodowym.
Na potrzeby podatku VAT (od 1 maja 2004 r.) zarówno grunt (jako towar), jak i prawo wieczystego użytkowania gruntu (jako usługa) stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem VAT. W przypadku prawa wieczystego użytkowania należy, co do zasady, stosować stawkę podstawową, tj. 22%.
Choć ustawodawca inaczej kwalifikuje czynności dotyczące gruntu (prawa własności) i prawa wieczystego użytkowania, to jednak z uwagi na daleko idącą funkcjonalną i logiczną analogię między zbyciem gruntu a ustanowieniem prawa wieczystego użytkowania – zostały wprowadzone w ramach rozporządzenia do ustawy o VAT przepisy, dzięki którym opodatkowanie zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu następuje na zasadach bardzo podobnych do zbycia gruntu.
W przypadku sprzedaży gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami wartość gruntu wlicza się do podstawy opodatkowania tych budynków, budowli i w konsekwencji całość zostaje opodatkowana według stawki właściwej dla budynków. Jeśli zatem przedmiotem sprzedaży byłyby budynki opodatkowane np. stawką 7%, grunt – jako składowa podstawy opodatkowania – również zostałby opodatkowany według takiej stawki (art. 29 ustawy o VAT).
Sprzedaż gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla sprzedaży budynku.
Podobnie (w sensie zastosowania stawki podatkowej) będzie w przypadku zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu. Zgodnie bowiem z przepisem § 5 ust. 7 oraz § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT:
• 7-procentową stawkę podatku stosuje się do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z tym gruntem związanych, jeżeli budynki te są opodatkowane stawką 7%,
• zwalnia się od opodatkowania zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków, budowli trwale związanych z tym gruntem, jeżeli budynki te są zwolnione od podatku lub opodatkowane według stawki 0%.
W przypadku sprzedaży gruntu (wieczyste użytkowanie) wraz z budynkami na nim posadowionymi należy zatem wystawić fakturę VAT. Natomiast stawka podatku dla wieczystego użytkowania jest uzależniona od tego, jaką stawką są opodatkowane same budynki: Jeśli budynki są zwolnione lub opodatkowane staw- ką 0% – wieczyste użytkowanie gruntu również będzie zwolnione, jeśli budynki mają stawkę 7% – wieczyste użytkowanie gruntu będzie opodatkowane stawką 7%, w pozostałych przypadkach należy zastosować stawkę podstawową 22%.
Jeżeli budynek jest opodatkowany według stawki zwolnionej lub 0%, prawo wieczystego użytkowania będzie zwolnione z podatku.
Sprzedaż budynków oraz zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu będzie, co do zasady, generować przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Należy jednak pamiętać, że ustalając podstawę opodatkowania przychód z odpłatnego zbycia wymienionych wcześniej budynków i prawa wieczystego użytkowania gruntu można oczywiście pomniejszyć o koszty uzyskania tego przychodu. W przypadku budynku będzie to niezamortyzowana część jego wartości początkowej, a w przypadku prawa wieczystego użytkowania gruntu – różnica między ceną zbycia a ceną jego nabycia.

Michał Tadeusz Piotrowski
odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawy prawne
•   ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•   rozporządzenie z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 193, poz. 1617
•   ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT wprowadzona w 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA