REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż części majątku trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. sprzedaje część swojego majątku trwałego, obejmującego grunt/działkę budowlaną - ściśle, prawo wieczystego użytkowania tego gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami. Czy w takiej sytuacji jest obowiązana do wystawienia faktury VAT? Czy powinna zapłacić także podatek dochodowy?
Prawo wieczystego użytkowania gruntu: Sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionymi na nim budynkami podlega opodatkowaniu VAT, a tym samym wymaga wystawienia faktury. Osiągnięty z tego tytułu przychód należy rozliczyć również w podatku dochodowym.
Na potrzeby podatku VAT (od 1 maja 2004 r.) zarówno grunt (jako towar), jak i prawo wieczystego użytkowania gruntu (jako usługa) stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem VAT. W przypadku prawa wieczystego użytkowania należy, co do zasady, stosować stawkę podstawową, tj. 22%.
Choć ustawodawca inaczej kwalifikuje czynności dotyczące gruntu (prawa własności) i prawa wieczystego użytkowania, to jednak z uwagi na daleko idącą funkcjonalną i logiczną analogię między zbyciem gruntu a ustanowieniem prawa wieczystego użytkowania – zostały wprowadzone w ramach rozporządzenia do ustawy o VAT przepisy, dzięki którym opodatkowanie zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu następuje na zasadach bardzo podobnych do zbycia gruntu.
W przypadku sprzedaży gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami wartość gruntu wlicza się do podstawy opodatkowania tych budynków, budowli i w konsekwencji całość zostaje opodatkowana według stawki właściwej dla budynków. Jeśli zatem przedmiotem sprzedaży byłyby budynki opodatkowane np. stawką 7%, grunt – jako składowa podstawy opodatkowania – również zostałby opodatkowany według takiej stawki (art. 29 ustawy o VAT).
Sprzedaż gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla sprzedaży budynku.
Podobnie (w sensie zastosowania stawki podatkowej) będzie w przypadku zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu. Zgodnie bowiem z przepisem § 5 ust. 7 oraz § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT:
• 7-procentową stawkę podatku stosuje się do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z tym gruntem związanych, jeżeli budynki te są opodatkowane stawką 7%,
• zwalnia się od opodatkowania zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków, budowli trwale związanych z tym gruntem, jeżeli budynki te są zwolnione od podatku lub opodatkowane według stawki 0%.
W przypadku sprzedaży gruntu (wieczyste użytkowanie) wraz z budynkami na nim posadowionymi należy zatem wystawić fakturę VAT. Natomiast stawka podatku dla wieczystego użytkowania jest uzależniona od tego, jaką stawką są opodatkowane same budynki: Jeśli budynki są zwolnione lub opodatkowane staw- ką 0% – wieczyste użytkowanie gruntu również będzie zwolnione, jeśli budynki mają stawkę 7% – wieczyste użytkowanie gruntu będzie opodatkowane stawką 7%, w pozostałych przypadkach należy zastosować stawkę podstawową 22%.
Jeżeli budynek jest opodatkowany według stawki zwolnionej lub 0%, prawo wieczystego użytkowania będzie zwolnione z podatku.
Sprzedaż budynków oraz zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu będzie, co do zasady, generować przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Należy jednak pamiętać, że ustalając podstawę opodatkowania przychód z odpłatnego zbycia wymienionych wcześniej budynków i prawa wieczystego użytkowania gruntu można oczywiście pomniejszyć o koszty uzyskania tego przychodu. W przypadku budynku będzie to niezamortyzowana część jego wartości początkowej, a w przypadku prawa wieczystego użytkowania gruntu – różnica między ceną zbycia a ceną jego nabycia.

Michał Tadeusz Piotrowski
odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawy prawne
•   ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•   rozporządzenie z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 193, poz. 1617
•   ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA