REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż części majątku trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. sprzedaje część swojego majątku trwałego, obejmującego grunt/działkę budowlaną - ściśle, prawo wieczystego użytkowania tego gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami. Czy w takiej sytuacji jest obowiązana do wystawienia faktury VAT? Czy powinna zapłacić także podatek dochodowy?
Prawo wieczystego użytkowania gruntu: Sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z posadowionymi na nim budynkami podlega opodatkowaniu VAT, a tym samym wymaga wystawienia faktury. Osiągnięty z tego tytułu przychód należy rozliczyć również w podatku dochodowym.
Na potrzeby podatku VAT (od 1 maja 2004 r.) zarówno grunt (jako towar), jak i prawo wieczystego użytkowania gruntu (jako usługa) stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem VAT. W przypadku prawa wieczystego użytkowania należy, co do zasady, stosować stawkę podstawową, tj. 22%.
Choć ustawodawca inaczej kwalifikuje czynności dotyczące gruntu (prawa własności) i prawa wieczystego użytkowania, to jednak z uwagi na daleko idącą funkcjonalną i logiczną analogię między zbyciem gruntu a ustanowieniem prawa wieczystego użytkowania – zostały wprowadzone w ramach rozporządzenia do ustawy o VAT przepisy, dzięki którym opodatkowanie zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu następuje na zasadach bardzo podobnych do zbycia gruntu.
W przypadku sprzedaży gruntu wraz z posadowionymi na tym gruncie budynkami wartość gruntu wlicza się do podstawy opodatkowania tych budynków, budowli i w konsekwencji całość zostaje opodatkowana według stawki właściwej dla budynków. Jeśli zatem przedmiotem sprzedaży byłyby budynki opodatkowane np. stawką 7%, grunt – jako składowa podstawy opodatkowania – również zostałby opodatkowany według takiej stawki (art. 29 ustawy o VAT).
Sprzedaż gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla sprzedaży budynku.
Podobnie (w sensie zastosowania stawki podatkowej) będzie w przypadku zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu. Zgodnie bowiem z przepisem § 5 ust. 7 oraz § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT:
• 7-procentową stawkę podatku stosuje się do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z tym gruntem związanych, jeżeli budynki te są opodatkowane stawką 7%,
• zwalnia się od opodatkowania zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu w przypadku dostawy budynków, budowli trwale związanych z tym gruntem, jeżeli budynki te są zwolnione od podatku lub opodatkowane według stawki 0%.
W przypadku sprzedaży gruntu (wieczyste użytkowanie) wraz z budynkami na nim posadowionymi należy zatem wystawić fakturę VAT. Natomiast stawka podatku dla wieczystego użytkowania jest uzależniona od tego, jaką stawką są opodatkowane same budynki: Jeśli budynki są zwolnione lub opodatkowane staw- ką 0% – wieczyste użytkowanie gruntu również będzie zwolnione, jeśli budynki mają stawkę 7% – wieczyste użytkowanie gruntu będzie opodatkowane stawką 7%, w pozostałych przypadkach należy zastosować stawkę podstawową 22%.
Jeżeli budynek jest opodatkowany według stawki zwolnionej lub 0%, prawo wieczystego użytkowania będzie zwolnione z podatku.
Sprzedaż budynków oraz zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu będzie, co do zasady, generować przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Należy jednak pamiętać, że ustalając podstawę opodatkowania przychód z odpłatnego zbycia wymienionych wcześniej budynków i prawa wieczystego użytkowania gruntu można oczywiście pomniejszyć o koszty uzyskania tego przychodu. W przypadku budynku będzie to niezamortyzowana część jego wartości początkowej, a w przypadku prawa wieczystego użytkowania gruntu – różnica między ceną zbycia a ceną jego nabycia.

Michał Tadeusz Piotrowski
odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawy prawne
•   ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•   rozporządzenie z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 193, poz. 1617
•   ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA