REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można anulować fakturę VAT

Firma wystawiła fakturę kontrahentowi bezpodstawnie, gdyż nie dokonano jeszcze protokołu odbioru prac. Odbiorca nie przyjął tej faktury, więc musieliśmy wystawić na całość fakturę korygującą, której odbiorca również nie chciał zaakceptować. Nie mam w rezultacie ani podpisu, ani żadnego dokumentu potwierdzającego nadanie faktury korygującej (pracownik woził te faktury osobiście). Na jakiej podstawie mogę obniżyć VAT należny od faktury korygującej?

RADA
W przypadku bezpodstawnego wystawienia faktury VAT, w sytuacji gdy faktura ta nie została jeszcze wprowadzona do obrotu, wskazane jest anulowanie jej. Nieprawidłowe natomiast jest w takiej sytuacji wystawianie faktury korygującej. W przypadku anulowania faktury, obniżenia kwoty podatku należnego można dokonać poprzez dokonanie korekty deklaracji VAT.

UZASADNIENIE

W przedstawionej przez Czytelnika sytuacji prawidłowym krokiem powinno być anulowanie faktury wystawionej kontrahentowi bezpodstawnie. W przypadku gdy faktura (zarówno oryginał, jak i kopia) nie została nigdy przekazana kontrahentowi – w związku z czym możliwe jest stwierdzenie, iż nie została w ogóle wprowadzona do obrotu – w praktyce dopuszcza się możliwość anulowania faktury, czyli uznania jej za niewystawioną.
Takie postępowanie w zakresie anulowania faktur niewprowadzonych do obrotu potwierdza linia orzecznicza Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz stanowisko Ministra Finansów wyrażone między innymi w piśmie z 8 czerwca 1996 r. Nr PP1-7210-220/95/Er, zgodnie z którym: faktura niewprowadzona do obiegu prawnego jest to faktura, której oryginał i kopia znajdują się w posiadaniu wystawcy. W sytuacji gdy wystawca posiada zarówno oryginał i kopię faktury VAT, może ją anulować, mimo że ustawa o podatku VAT oraz przepisy wykonawcze nie przewidują takiej formy wycofania błędnej faktury.
Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w wyroku NSA z 19 grudnia 2000 r. (III SA 1715/99), w którym Sąd stwierdził m.in., że: możliwość anulowania faktur, mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę do „wycofania się” podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. przez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia tych dokumentów do obrotu prawnego, pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur na zasadach określonych przepisami.
Wskazane powyżej pismo Ministerstwa Finansów oraz orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego wydane zostało na gruncie przepisów obowiązujących przed 1 maja 2004 r., jednakże opinie wyrażone w tych dokumentach znajdują odpowiednie zastosowanie również i w obecnym stanie prawnym.

ZAPAMIĘTAJ
Aby urząd skarbowy w razie kontroli nie zakwestionował anulowania faktury, konieczne jest, aby podatnik posiadał w swojej dokumentacji zarówno kopię, jak i oryginał anulowanej faktury.

W odniesieniu natomiast do wystawiania faktur korygujących należy zauważyć, że faktury takie wystawia się przede wszystkim w następujących przypadkach:
• gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów,
• zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych,
• zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat podlegających opodatkowaniu,
• gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Przedstawione powyżej przypadki wystawiania faktur korygujących nie obejmują sytuacji polegającej na pomyłkowym wystawieniu faktury VAT bez podstawy prawnej. Dodatkowo potwierdza to stanowisko, iż w przypadku przedstawionym przez Czytelnika powinien on był dokonać anulowania wystawionej faktury VAT, a niewłaściwe było wystawienie przez niego faktury korygującej.
Takie stanowisko zajął również, między innymi, Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków–Podgórze, który w wyjaśnieniu z 15 kwietnia 2004 r. (PP/443/20/04) uznał, iż: Jeżeli do realizacji umowy sprzedaży nie doszło, wystawione dokumenty, tj. oryginał i kopię faktury VAT należy anulować, np. poprzez dokonanie na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wydanie i zachować w aktach.
W przedstawionym powyżej wyjaśnieniu organ podatkowy uznał, iż skuteczność anulowania – jako swoistej formy usunięcia pierwotnej faktury z powodu niedojścia do skutku czynności sprzedaży – wymaga, aby oba egzemplarze tego dokumentu, tj. oryginał i kopia, znalazły się u wystawcy i aby dokonana była na nich adnotacja unieważniająca fakturę VAT. Dodatkowo zauważyć należy, że anulowanie faktur VAT dopuszcza się w przypadku niewystąpienia obrotu, co jest równoznaczne z niedojściem transakcji do skutku.
W odniesieniu natomiast do pytania dotyczącego możliwości obniżenia kwoty podatku należnego trzeba stwierdzić, iż w przypadku anulowania faktury podatnik zobowiązany będzie dokonać korekty deklaracji VAT-7, dotyczącej okresu, w którym anulowana faktura była ujęta. W wyniku takiej korekty deklaracja nie będzie uwzględniała anulowanej faktury. Korekta deklaracji oczywiście nie jest konieczna, jeżeli deklaracja z błędnie ujętą kwotą podatku należnego nie została jeszcze złożona.

Przykład
12 lipca 2005 r. podatnik bezpodstawnie wystawił fakturę VAT, ujął ją w rejestrze sprzedaży, prowadzonym dla celu podatku VAT, jednak oryginału faktury nie przekazał kontrahentowi. Deklaracja VAT-7 złożona została 25 sierpnia 2005 r. W takiej sytuacji podatnik ma prawo anulować fakturę, oryginał i kopię tej faktury, pozostawiając je w dokumentacji rachunkowej i odnotowując na nich, iż zostały one anulowane.
Ponadto, w wyniku anulowania faktury należy dokonać korekty deklaracji VAT-7, w której kwota wykazanego podatku należnego zmniejszona zostanie o kwotę podatku VAT wynikającego z anulowanej faktury.

Autopromocja

• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Marcin Sikora
doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kiedy nieruchomość (np. budynek) powinna być opodatkowana wyższą stawką podatku od nieruchomości jako związana z prowadzeniem działalności gospodarczej?

    Na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych maksymalne stawki podatku od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej są znacznie (a w przypadku budynków - wielokrotnie) większe od stawek dotyczących np. nieruchomości przeznaczonych na cele mieszkalne. Rodzi to częste konflikty właścicieli nieruchomości z organami podatkowymi (gminami). Bo przecież nie każda nieruchomość będąca własnością przedsiębiorcy jest związana z prowadzoną przez niego działalnością. Choć czasem granica jest subtelna i cienka. Jakie kryteria decydują o tym, że nieruchomość jest związana z działalnością gospodarczą?

    Ruszyły wzmożone kontrole celne przed Świętami - głównie zabawek i elektroniki

    Sezon przedświąteczny oznacza zwiększony popyt i konieczność dostarczenia zamówień na czas. Organy celno-skarbowe mogą zażądać rewizji towaru, zwykle kontrolowane są towary podwyższonego ryzyka, takie jak zabawki i sprzęt elektroniczny. – W związku z koniecznością przeprowadzenia wszystkich procedur celnych na importowanym z krajów trzecich towarze, powinien on przybyć do Polski z odpowiednim wyprzedzeniem – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

    Obowiązki przed sprawozdaniem finansowym: ocena kontynuacji działalności

    Przed sporządzeniem sprawozdania finansowego, kierownik jednostki zobowiązany jest dokonać oceny zdolności jednostki do kontynuacji prowadzenia działalności. Ta ocena jest istotna przede wszystkim ze względu na właściwy sposób wyceny aktywów. 

    Chipy płatnicze – wygoda czy wyzwanie dla konsumenta? Chciałbyś mieć chipa pod skórą?

    Co myślimy o użytkownikach chipów płatniczych? Jakie przypisujemy im cechy? Ten temat zbadali dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i prof. Łukasz Sułkowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

    „Nie trzymaj wszystkich jajek w jednym koszyku”, czyli jak inwestować w dzisiejszych czasach. I w co?

    Nie wystarczy oszczędzać, trzeba inwestować. Ale w co w wymagających czasach? Jak dywersyfikować inwestycje? Jak minimalizować ryzyko? 

    Nadpłaty VAT w związku z obrotem konsumenckim. Czy wyrok TSUE będzie korzystny dla podatników? Co wynika z opinii Rzecznik Generalnej?

    Podatnicy spierający się z fiskusem o stwierdzenie nadpłaty w związku z tym, że pobrali od konsumentów i odprowadzili do organów podatkowych VAT według stawki wyższej niż właściwa, zyskali nowego sojusznika. 16 listopada 2023 r. Rzecznik Generalna Juliane Kokott wydała opinię w polskiej sprawie C-606/22, rozpatrywanej przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w konsekwencji pytania prejudycjalnego zadanego przez Naczelny Sąd Administracyjny. Rzecznik uznała, że praktyka polskich organów podatkowych, polegająca na odmowie stwierdzenia nadpłat, uzasadniana m.in. ryzykiem bezpodstawnego wzbogacenia po stronie wnioskującego podatnika, jest niezgodna z przepisami UE.

    Niedziele handlowe w grudniu 2023 r. - dwie przed Wigilią. A 24 grudnia nie zrobisz zakupów w większości sklepów

    W dniu 29 listopada 2023 r. Sejm przyjął ustawę (nowelizację ustawy o zakazie handlu w niedziele), zgodnie z którą, jeżeli niedziela przypada 24 grudnia (Wigilia), to handel pracuje w dwie kolejne niedziele poprzedzające Wigilię. W 2023 roku niedziele handlowe przed Świętami Bożego Narodzenia wypadają 10 i 17 grudnia.

    Korekta dokumentów złożonych do ZUS 2023/2024. Co z nadpłatami? Jakie zmiany od nowego roku? [Wyjaśnienia ZUS]

    ZUS w szerokiej kampanii medialnej informuje i przypomina od pewnego czasu, że tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnicy składek mogą przekazywać korekty dokumentów rozliczeniowych (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za okres od stycznia 1999 r. do grudnia 2021 r. Natomiast korekty tych dokumentów za okres od stycznia 2022 r. są możliwe w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. ZUS przygotował też odpowiedzi na 9 najczęściej pojawiających się pytań na ten temat. Wyjaśnia m.in. kwestię ew. sankcji za brak korekt, zasady odzyskiwania nadpłat, czy zmiany dot. korygowania dokumentów od 1 stycznia 2024 r.

    Wyższy podatek dochodowy, by sfinansować transformację klimatyczną

    65 proc. polskich respondentów mogłoby płacić większy podatek dochodowy, by pomóc gospodarstwom domowym o niższych dochodach poradzić sobie z kosztami zielonej transformacji; 51 proc. zgodziłoby się zapłacić dodatkowe 1-2 proc. swojego dochodu - wynika z ankiety Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

    Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

    Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

    REKLAMA