REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można anulować fakturę VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma wystawiła fakturę kontrahentowi bezpodstawnie, gdyż nie dokonano jeszcze protokołu odbioru prac. Odbiorca nie przyjął tej faktury, więc musieliśmy wystawić na całość fakturę korygującą, której odbiorca również nie chciał zaakceptować. Nie mam w rezultacie ani podpisu, ani żadnego dokumentu potwierdzającego nadanie faktury korygującej (pracownik woził te faktury osobiście). Na jakiej podstawie mogę obniżyć VAT należny od faktury korygującej?

RADA
W przypadku bezpodstawnego wystawienia faktury VAT, w sytuacji gdy faktura ta nie została jeszcze wprowadzona do obrotu, wskazane jest anulowanie jej. Nieprawidłowe natomiast jest w takiej sytuacji wystawianie faktury korygującej. W przypadku anulowania faktury, obniżenia kwoty podatku należnego można dokonać poprzez dokonanie korekty deklaracji VAT.

UZASADNIENIE

W przedstawionej przez Czytelnika sytuacji prawidłowym krokiem powinno być anulowanie faktury wystawionej kontrahentowi bezpodstawnie. W przypadku gdy faktura (zarówno oryginał, jak i kopia) nie została nigdy przekazana kontrahentowi – w związku z czym możliwe jest stwierdzenie, iż nie została w ogóle wprowadzona do obrotu – w praktyce dopuszcza się możliwość anulowania faktury, czyli uznania jej za niewystawioną.
Takie postępowanie w zakresie anulowania faktur niewprowadzonych do obrotu potwierdza linia orzecznicza Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz stanowisko Ministra Finansów wyrażone między innymi w piśmie z 8 czerwca 1996 r. Nr PP1-7210-220/95/Er, zgodnie z którym: faktura niewprowadzona do obiegu prawnego jest to faktura, której oryginał i kopia znajdują się w posiadaniu wystawcy. W sytuacji gdy wystawca posiada zarówno oryginał i kopię faktury VAT, może ją anulować, mimo że ustawa o podatku VAT oraz przepisy wykonawcze nie przewidują takiej formy wycofania błędnej faktury.
Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w wyroku NSA z 19 grudnia 2000 r. (III SA 1715/99), w którym Sąd stwierdził m.in., że: możliwość anulowania faktur, mimo że nie jest dopuszczona wyraźnie przez ustawę o VAT, należy zaaprobować jako praktyczną i realną drogę do „wycofania się” podatnika z błędnego wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Jednak powinna ona dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych (faktur), które nie zostały wprowadzone przez podatnika do obrotu prawnego (np. przez doręczenie ich kontrahentom). Natomiast w przypadku wprowadzenia tych dokumentów do obrotu prawnego, pozostaje jedynie możliwość dokonania korekt faktur na zasadach określonych przepisami.
Wskazane powyżej pismo Ministerstwa Finansów oraz orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego wydane zostało na gruncie przepisów obowiązujących przed 1 maja 2004 r., jednakże opinie wyrażone w tych dokumentach znajdują odpowiednie zastosowanie również i w obecnym stanie prawnym.

ZAPAMIĘTAJ
Aby urząd skarbowy w razie kontroli nie zakwestionował anulowania faktury, konieczne jest, aby podatnik posiadał w swojej dokumentacji zarówno kopię, jak i oryginał anulowanej faktury.

W odniesieniu natomiast do wystawiania faktur korygujących należy zauważyć, że faktury takie wystawia się przede wszystkim w następujących przypadkach:
• gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów,
• zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych,
• zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat podlegających opodatkowaniu,
• gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Przedstawione powyżej przypadki wystawiania faktur korygujących nie obejmują sytuacji polegającej na pomyłkowym wystawieniu faktury VAT bez podstawy prawnej. Dodatkowo potwierdza to stanowisko, iż w przypadku przedstawionym przez Czytelnika powinien on był dokonać anulowania wystawionej faktury VAT, a niewłaściwe było wystawienie przez niego faktury korygującej.
Takie stanowisko zajął również, między innymi, Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków–Podgórze, który w wyjaśnieniu z 15 kwietnia 2004 r. (PP/443/20/04) uznał, iż: Jeżeli do realizacji umowy sprzedaży nie doszło, wystawione dokumenty, tj. oryginał i kopię faktury VAT należy anulować, np. poprzez dokonanie na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wydanie i zachować w aktach.
W przedstawionym powyżej wyjaśnieniu organ podatkowy uznał, iż skuteczność anulowania – jako swoistej formy usunięcia pierwotnej faktury z powodu niedojścia do skutku czynności sprzedaży – wymaga, aby oba egzemplarze tego dokumentu, tj. oryginał i kopia, znalazły się u wystawcy i aby dokonana była na nich adnotacja unieważniająca fakturę VAT. Dodatkowo zauważyć należy, że anulowanie faktur VAT dopuszcza się w przypadku niewystąpienia obrotu, co jest równoznaczne z niedojściem transakcji do skutku.
W odniesieniu natomiast do pytania dotyczącego możliwości obniżenia kwoty podatku należnego trzeba stwierdzić, iż w przypadku anulowania faktury podatnik zobowiązany będzie dokonać korekty deklaracji VAT-7, dotyczącej okresu, w którym anulowana faktura była ujęta. W wyniku takiej korekty deklaracja nie będzie uwzględniała anulowanej faktury. Korekta deklaracji oczywiście nie jest konieczna, jeżeli deklaracja z błędnie ujętą kwotą podatku należnego nie została jeszcze złożona.

Przykład
12 lipca 2005 r. podatnik bezpodstawnie wystawił fakturę VAT, ujął ją w rejestrze sprzedaży, prowadzonym dla celu podatku VAT, jednak oryginału faktury nie przekazał kontrahentowi. Deklaracja VAT-7 złożona została 25 sierpnia 2005 r. W takiej sytuacji podatnik ma prawo anulować fakturę, oryginał i kopię tej faktury, pozostawiając je w dokumentacji rachunkowej i odnotowując na nich, iż zostały one anulowane.
Ponadto, w wyniku anulowania faktury należy dokonać korekty deklaracji VAT-7, w której kwota wykazanego podatku należnego zmniejszona zostanie o kwotę podatku VAT wynikającego z anulowanej faktury.

REKLAMA

• art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Marcin Sikora
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA