REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podwyższamy wartość początkową ulepszonej maszyny w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Moja firma produkuje soki zagęszczone. Niedawno jedna z maszyn do rozlewu uległa uszkodzeniu. Niesprawną część wymieniliśmy na nową, którą dostarczył producent maszyny. W momencie zakupu maszyny jej wartość wynosiła 100 000 zł. W celu ulepszenia maszyny ponieśliśmy dodatkowe nakłady w wysokości 20 000 zł. Obecna wartość po dokonaniu remontu wynosi 110 000 zł. Czy w związku z tym możemy podwyższyć jej wartość w księgach rachunkowych do 120 000 zł?
RADA
Niestety, firma nie może dokonać podwyższenia wartości maszyny do rozlewu soków. Poniesione nakłady należy traktować jako koszty remontu. Ustawa o rachunkowości dokładnie precyzuje, kiedy można podwyższyć wartość aktywów trwałych. Zgodnie z jej przepisami wartość początkowa środka trwałego może ulec zwiększeniu tylko wtedy, gdy dodatkowe nakłady zwiększają wartość użytkową tego środka ponad wartość w momencie przyjęcia maszyny (lub innego środka trwałego) do używania. Bardzo istotne jest w tym przypadku pojęcie wartości użytkowej środka trwałego. To ona jest kluczowym czynnikiem decydującym o zwiększeniu wartości środka trwałego w księgach rachunkowych.

UZASADNIENIE
Ustawa o rachunkowości jednoznacznie określa, kiedy może być zwiększona wartość początkowa przyjętego wcześniej do używania środka trwałego. Wartość początkową środka trwałego stanowi jedna z dwóch wielkości. W przypadku zakupu środka trwałego jest to cena nabycia, a w przypadku gdy przedsiębiorstwo samo zbudowało środek trwały – koszt jego wytworzenia.
Wartość przyjętego do używania środka trwałego może zostać podwyższona, jeżeli przedsiębiorstwo dokonało jego ulepszenia. Ulepszenie polega w szczególności na: przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji środka trwałego. Dodatkowo musi powodować, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa jego wartość użytkową w momencie przyjęcia do używania.
Miarą określającą, czy wartość ulepszonego środka trwałego przewyższa jego pierwotne właściwości, powinien być jeden z następujących parametrów: okres używania środka trwałego, jego zdolność wytwórcza, wzrost jakości produktów uzyskiwanych dzięki wykorzystaniu ulepszonego środka trwałego, spadek kosztów eksploatacji lub inne.
Z przytoczonego przykładu wynika, że podjęte działania nie miały na celu podniesienia wartości użytkowej maszyny wykorzystywanej do rozlewu soków, lecz jedynie jej naprawę. Jeśli spółce zależy na zwiększeniu wartości użytkowej środka trwałego i tym samym chce ona, aby nakłady poniesione w tym celu zwiększały wartość początkową środka trwałego należy dokonać takich zmian, dzięki którym maszyna będzie na przykład wytwarzać więcej soków.

Przykład
Przedsiębiorstwo ZENIT produkuje specjalistyczne nawozy, których odbiorcami są głównie firmy ze Stanów Zjednoczonych oraz Australii. Przedsiębiorstwo, chcąc być bardziej konkurencyjne na rynku, postanowiło podnieść jakość oferowanych produktów i w tym celu zleciło zewnętrznej firmie przebudowę jednej z kluczowych maszyn. Przebudowa umożliwi poprawę jakości wytwarzanych produktów dzięki spadkowi zawartości w nawozie substancji szkodliwych dla zdrowia, a jednocześnie sprawi, że firma w ciągu godziny wytworzy o 50% więcej nawozu niż dotychczas. Takie działania umożliwiają zakwalifikowanie przeprowadzonych zmian do ulepszeń zwiększających wartość użytkową środka trwałego.
Dotychczasowa wartość maszyny wynosiła 400 000 zł, nie dokonano jeszcze odpisów amortyzacyjnych. Po zakończeniu prac dostawca wystawił fakturę dotyczącą dokonanych ulepszeń na kwotę 150 000 zł.
Ewidencja na kontach będzie wyglądała następująco:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jacek Folga
analityk finansowy w firmie z branży FMCG

•  art. 31 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA