REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podwyższamy wartość początkową ulepszonej maszyny w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Moja firma produkuje soki zagęszczone. Niedawno jedna z maszyn do rozlewu uległa uszkodzeniu. Niesprawną część wymieniliśmy na nową, którą dostarczył producent maszyny. W momencie zakupu maszyny jej wartość wynosiła 100 000 zł. W celu ulepszenia maszyny ponieśliśmy dodatkowe nakłady w wysokości 20 000 zł. Obecna wartość po dokonaniu remontu wynosi 110 000 zł. Czy w związku z tym możemy podwyższyć jej wartość w księgach rachunkowych do 120 000 zł?
RADA
Niestety, firma nie może dokonać podwyższenia wartości maszyny do rozlewu soków. Poniesione nakłady należy traktować jako koszty remontu. Ustawa o rachunkowości dokładnie precyzuje, kiedy można podwyższyć wartość aktywów trwałych. Zgodnie z jej przepisami wartość początkowa środka trwałego może ulec zwiększeniu tylko wtedy, gdy dodatkowe nakłady zwiększają wartość użytkową tego środka ponad wartość w momencie przyjęcia maszyny (lub innego środka trwałego) do używania. Bardzo istotne jest w tym przypadku pojęcie wartości użytkowej środka trwałego. To ona jest kluczowym czynnikiem decydującym o zwiększeniu wartości środka trwałego w księgach rachunkowych.

UZASADNIENIE
Ustawa o rachunkowości jednoznacznie określa, kiedy może być zwiększona wartość początkowa przyjętego wcześniej do używania środka trwałego. Wartość początkową środka trwałego stanowi jedna z dwóch wielkości. W przypadku zakupu środka trwałego jest to cena nabycia, a w przypadku gdy przedsiębiorstwo samo zbudowało środek trwały – koszt jego wytworzenia.
Wartość przyjętego do używania środka trwałego może zostać podwyższona, jeżeli przedsiębiorstwo dokonało jego ulepszenia. Ulepszenie polega w szczególności na: przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji środka trwałego. Dodatkowo musi powodować, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa jego wartość użytkową w momencie przyjęcia do używania.
Miarą określającą, czy wartość ulepszonego środka trwałego przewyższa jego pierwotne właściwości, powinien być jeden z następujących parametrów: okres używania środka trwałego, jego zdolność wytwórcza, wzrost jakości produktów uzyskiwanych dzięki wykorzystaniu ulepszonego środka trwałego, spadek kosztów eksploatacji lub inne.
Z przytoczonego przykładu wynika, że podjęte działania nie miały na celu podniesienia wartości użytkowej maszyny wykorzystywanej do rozlewu soków, lecz jedynie jej naprawę. Jeśli spółce zależy na zwiększeniu wartości użytkowej środka trwałego i tym samym chce ona, aby nakłady poniesione w tym celu zwiększały wartość początkową środka trwałego należy dokonać takich zmian, dzięki którym maszyna będzie na przykład wytwarzać więcej soków.

Przykład
Przedsiębiorstwo ZENIT produkuje specjalistyczne nawozy, których odbiorcami są głównie firmy ze Stanów Zjednoczonych oraz Australii. Przedsiębiorstwo, chcąc być bardziej konkurencyjne na rynku, postanowiło podnieść jakość oferowanych produktów i w tym celu zleciło zewnętrznej firmie przebudowę jednej z kluczowych maszyn. Przebudowa umożliwi poprawę jakości wytwarzanych produktów dzięki spadkowi zawartości w nawozie substancji szkodliwych dla zdrowia, a jednocześnie sprawi, że firma w ciągu godziny wytworzy o 50% więcej nawozu niż dotychczas. Takie działania umożliwiają zakwalifikowanie przeprowadzonych zmian do ulepszeń zwiększających wartość użytkową środka trwałego.
Dotychczasowa wartość maszyny wynosiła 400 000 zł, nie dokonano jeszcze odpisów amortyzacyjnych. Po zakończeniu prac dostawca wystawił fakturę dotyczącą dokonanych ulepszeń na kwotę 150 000 zł.
Ewidencja na kontach będzie wyglądała następująco:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jacek Folga
analityk finansowy w firmie z branży FMCG

•  art. 31 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA