REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podwyższamy wartość początkową ulepszonej maszyny w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Moja firma produkuje soki zagęszczone. Niedawno jedna z maszyn do rozlewu uległa uszkodzeniu. Niesprawną część wymieniliśmy na nową, którą dostarczył producent maszyny. W momencie zakupu maszyny jej wartość wynosiła 100 000 zł. W celu ulepszenia maszyny ponieśliśmy dodatkowe nakłady w wysokości 20 000 zł. Obecna wartość po dokonaniu remontu wynosi 110 000 zł. Czy w związku z tym możemy podwyższyć jej wartość w księgach rachunkowych do 120 000 zł?
RADA
Niestety, firma nie może dokonać podwyższenia wartości maszyny do rozlewu soków. Poniesione nakłady należy traktować jako koszty remontu. Ustawa o rachunkowości dokładnie precyzuje, kiedy można podwyższyć wartość aktywów trwałych. Zgodnie z jej przepisami wartość początkowa środka trwałego może ulec zwiększeniu tylko wtedy, gdy dodatkowe nakłady zwiększają wartość użytkową tego środka ponad wartość w momencie przyjęcia maszyny (lub innego środka trwałego) do używania. Bardzo istotne jest w tym przypadku pojęcie wartości użytkowej środka trwałego. To ona jest kluczowym czynnikiem decydującym o zwiększeniu wartości środka trwałego w księgach rachunkowych.

UZASADNIENIE
Ustawa o rachunkowości jednoznacznie określa, kiedy może być zwiększona wartość początkowa przyjętego wcześniej do używania środka trwałego. Wartość początkową środka trwałego stanowi jedna z dwóch wielkości. W przypadku zakupu środka trwałego jest to cena nabycia, a w przypadku gdy przedsiębiorstwo samo zbudowało środek trwały – koszt jego wytworzenia.
Wartość przyjętego do używania środka trwałego może zostać podwyższona, jeżeli przedsiębiorstwo dokonało jego ulepszenia. Ulepszenie polega w szczególności na: przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji środka trwałego. Dodatkowo musi powodować, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa jego wartość użytkową w momencie przyjęcia do używania.
Miarą określającą, czy wartość ulepszonego środka trwałego przewyższa jego pierwotne właściwości, powinien być jeden z następujących parametrów: okres używania środka trwałego, jego zdolność wytwórcza, wzrost jakości produktów uzyskiwanych dzięki wykorzystaniu ulepszonego środka trwałego, spadek kosztów eksploatacji lub inne.
Z przytoczonego przykładu wynika, że podjęte działania nie miały na celu podniesienia wartości użytkowej maszyny wykorzystywanej do rozlewu soków, lecz jedynie jej naprawę. Jeśli spółce zależy na zwiększeniu wartości użytkowej środka trwałego i tym samym chce ona, aby nakłady poniesione w tym celu zwiększały wartość początkową środka trwałego należy dokonać takich zmian, dzięki którym maszyna będzie na przykład wytwarzać więcej soków.

Przykład
Przedsiębiorstwo ZENIT produkuje specjalistyczne nawozy, których odbiorcami są głównie firmy ze Stanów Zjednoczonych oraz Australii. Przedsiębiorstwo, chcąc być bardziej konkurencyjne na rynku, postanowiło podnieść jakość oferowanych produktów i w tym celu zleciło zewnętrznej firmie przebudowę jednej z kluczowych maszyn. Przebudowa umożliwi poprawę jakości wytwarzanych produktów dzięki spadkowi zawartości w nawozie substancji szkodliwych dla zdrowia, a jednocześnie sprawi, że firma w ciągu godziny wytworzy o 50% więcej nawozu niż dotychczas. Takie działania umożliwiają zakwalifikowanie przeprowadzonych zmian do ulepszeń zwiększających wartość użytkową środka trwałego.
Dotychczasowa wartość maszyny wynosiła 400 000 zł, nie dokonano jeszcze odpisów amortyzacyjnych. Po zakończeniu prac dostawca wystawił fakturę dotyczącą dokonanych ulepszeń na kwotę 150 000 zł.
Ewidencja na kontach będzie wyglądała następująco:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jacek Folga
analityk finansowy w firmie z branży FMCG

•  art. 31 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA