REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podwyższamy wartość początkową ulepszonej maszyny w księgach rachunkowych

REKLAMA

Moja firma produkuje soki zagęszczone. Niedawno jedna z maszyn do rozlewu uległa uszkodzeniu. Niesprawną część wymieniliśmy na nową, którą dostarczył producent maszyny. W momencie zakupu maszyny jej wartość wynosiła 100 000 zł. W celu ulepszenia maszyny ponieśliśmy dodatkowe nakłady w wysokości 20 000 zł. Obecna wartość po dokonaniu remontu wynosi 110 000 zł. Czy w związku z tym możemy podwyższyć jej wartość w księgach rachunkowych do 120 000 zł?
RADA
Niestety, firma nie może dokonać podwyższenia wartości maszyny do rozlewu soków. Poniesione nakłady należy traktować jako koszty remontu. Ustawa o rachunkowości dokładnie precyzuje, kiedy można podwyższyć wartość aktywów trwałych. Zgodnie z jej przepisami wartość początkowa środka trwałego może ulec zwiększeniu tylko wtedy, gdy dodatkowe nakłady zwiększają wartość użytkową tego środka ponad wartość w momencie przyjęcia maszyny (lub innego środka trwałego) do używania. Bardzo istotne jest w tym przypadku pojęcie wartości użytkowej środka trwałego. To ona jest kluczowym czynnikiem decydującym o zwiększeniu wartości środka trwałego w księgach rachunkowych.

UZASADNIENIE
Ustawa o rachunkowości jednoznacznie określa, kiedy może być zwiększona wartość początkowa przyjętego wcześniej do używania środka trwałego. Wartość początkową środka trwałego stanowi jedna z dwóch wielkości. W przypadku zakupu środka trwałego jest to cena nabycia, a w przypadku gdy przedsiębiorstwo samo zbudowało środek trwały – koszt jego wytworzenia.
Wartość przyjętego do używania środka trwałego może zostać podwyższona, jeżeli przedsiębiorstwo dokonało jego ulepszenia. Ulepszenie polega w szczególności na: przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji środka trwałego. Dodatkowo musi powodować, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa jego wartość użytkową w momencie przyjęcia do używania.
Miarą określającą, czy wartość ulepszonego środka trwałego przewyższa jego pierwotne właściwości, powinien być jeden z następujących parametrów: okres używania środka trwałego, jego zdolność wytwórcza, wzrost jakości produktów uzyskiwanych dzięki wykorzystaniu ulepszonego środka trwałego, spadek kosztów eksploatacji lub inne.
Z przytoczonego przykładu wynika, że podjęte działania nie miały na celu podniesienia wartości użytkowej maszyny wykorzystywanej do rozlewu soków, lecz jedynie jej naprawę. Jeśli spółce zależy na zwiększeniu wartości użytkowej środka trwałego i tym samym chce ona, aby nakłady poniesione w tym celu zwiększały wartość początkową środka trwałego należy dokonać takich zmian, dzięki którym maszyna będzie na przykład wytwarzać więcej soków.

Przykład
Przedsiębiorstwo ZENIT produkuje specjalistyczne nawozy, których odbiorcami są głównie firmy ze Stanów Zjednoczonych oraz Australii. Przedsiębiorstwo, chcąc być bardziej konkurencyjne na rynku, postanowiło podnieść jakość oferowanych produktów i w tym celu zleciło zewnętrznej firmie przebudowę jednej z kluczowych maszyn. Przebudowa umożliwi poprawę jakości wytwarzanych produktów dzięki spadkowi zawartości w nawozie substancji szkodliwych dla zdrowia, a jednocześnie sprawi, że firma w ciągu godziny wytworzy o 50% więcej nawozu niż dotychczas. Takie działania umożliwiają zakwalifikowanie przeprowadzonych zmian do ulepszeń zwiększających wartość użytkową środka trwałego.
Dotychczasowa wartość maszyny wynosiła 400 000 zł, nie dokonano jeszcze odpisów amortyzacyjnych. Po zakończeniu prac dostawca wystawił fakturę dotyczącą dokonanych ulepszeń na kwotę 150 000 zł.
Ewidencja na kontach będzie wyglądała następująco:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jacek Folga
analityk finansowy w firmie z branży FMCG

•  art. 31 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA