REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć zakup nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Gospodarstwo Rolne spółka z o.o. zakupi grunty rolne oraz budynki gospodarskie od ANRol. Czy koszty wyceny tej nieruchomości, koszty poniesione na załatwienie kredytów bankowych, opinie prawne oraz opłaty notarialne z tym związane stanowią koszt uzyskania przychodu? Co w tym wypadku z VAT?
RADA
Koszty związane z nabyciem nieruchomości, w tym gruntów, nie będą, co do zasady, mogły zostać podatkowo rozliczone w momencie nabycia tych nieruchomości. Będą one podlegały amortyzacji. Szczegóły i odpowiedzi na pozostałe pytania – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Podatnik posiada możliwość zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów wówczas, gdy wydatek ten ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Koszty ponoszone przez Czytelnika należy więc ocenić pod kątem ich celowości i dążenia do uzyskania przychodów. Nie jest natomiast wymagane, aby koszty te w rzeczywistości doprowadziły do uzyskania konkretnych przychodów. Dlatego też możliwe jest uznanie, że koszty wyceny nieruchomości, koszty poniesione na załatwienie kredytów bankowych, opinie prawne oraz opłaty notarialne są związane z uzyskaniem przychodów. Zwłaszcza że Czytelnik na zakupionej nieruchomości zamierza prowadzić działalność gospodarczą.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje jednak pewne wyjątki, które albo uniemożliwiają podatkowe rozliczanie kosztów pomimo ich związku z przychodami, albo nakazują ich rozliczanie w określony sposób.
Za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na nabycie gruntów, z tym że wydatki takie, po pomniejszeniu o wysokość dokonanych odpisów amortyzacyjnych, stanowią koszty w momencie zbycia gruntu (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a) updop).
A więc wydatki bezpośrednio związane z nabyciem gruntów nie mogą zostać z chwilą ich poniesienia uznane za koszty uzyskania przychodów.
PRZYKŁAD
Podatnik nabył grunt za kwotę 100 000 zł. W celu nabycia tego gruntu poniósł wydatki na uzyskanie kredytu (1500 zł), na koszty wyceny nieruchomości (5000 zł) oraz opłatę notarialną (2000 zł) – łącznie 8500 zł.
Na dzień nabycia gruntu kosztu uzyskania przychodów nie będą, co do zasady, mogły stanowić wydatki na nabycie tego gruntu oraz wydatki z nabyciem tym związane.
Rozliczenie podatkowe nastąpi natomiast w momencie sprzedaży gruntu. Jeżeli cena sprzedaży wyniesie 150 000 zł, podatnik rozliczy:
 jako przychód 150 000 zł, a
 jako koszty uzyskania przychodu (w momencie zbycia): 100 000 zł (cena nabycia gruntu), 8500 zł (koszty nabycia gruntu) – razem 108 500 zł.
W odniesieniu natomiast do nieruchomości innych niż grunty trzeba zauważyć, że nieruchomości te (zakładając zamiar ich wykorzystania do celów działalności gospodarczej przez okres co najmniej roku) stanowią środki trwałe podlegające amortyzacji. W przypadku nabycia środków trwałych (w tym np. budynków) w drodze kupna ich wartość początkową stanowi cena ich nabycia, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego, a w szczególności:
•  koszty transportu, załadunku i wyładunku,
•  koszty ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych,
•  opłat notarialnych, skarbowych i innych,
•  odsetek, prowizji (art. 16g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 updop).
Wartość początkowa podlega natomiast z reguły pomniejszeniu o VAT. Wyjątek stanowią tu przypadki, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie trzeba zaakcentować, że bezpośrednio w kosztach uzyskania przychodów spółka Czytelnika będzie mogła rozliczyć odsetki od kredytu bankowego naliczone po oddaniu środków trwałych do używania.
W odniesieniu do kwestii związanej z możliwością odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że jeśli nabycie związane będzie ze sprzedażą opodatkowaną VAT, podatnikowi przysługiwało będzie prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego. Nie zmieni tego fakt, że koszty związane z nabyciem przedmiotowych nieruchomości będą musiały zostać rozliczone w czasie.
Możliwe jednak, że Czytelnik będzie zobowiązany do dokonywania korekt odliczonego VAT, zgodnie z art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług, przez 10 kolejnych lat używania nieruchomości.

•  art. 16 ust. 1 pkt 1, art. 16g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Marcin Sikora
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA