REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty częściowo odliczonego podatku naliczonego w 2005 r.

REKLAMA

Miejski ośrodek kultury prowadzi zarówno działalność pozwalającą na odliczanie VAT (wynajem pomieszczeń i sprzętu - VAT 22%), jak i działalność niepozwalającą na odliczenie (statutowa praca z dziećmi i młodzieżą). Jak powinniśmy dokonać korekty podatku naliczonego za 2005 r., jeżeli udział sprzedaży opodatkowanej VAT w stosunku do sprzedaży ogółem wyniósł 54%. Nie prowadzimy całościowej ewidencji zakupu VAT.
RADA
Ponieważ odliczacie Państwo częściowo podatek naliczony, jesteście zobowiązani do korekty VAT odliczonego, stosując proporcję wyliczoną ostatecznie na podstawie faktycznych obrotów z 2005 r. Zasady ustalania proporcji zmieniły się w stosunku do 2004 r. Obecnie w proporcji nie uwzględnia się kwot dotacji, które nie są wliczane do podstawy opodatkowania. Szczegóły wyliczeń w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Z pytania Czytelnika wynika, iż wykonuje on zarówno czynności dające prawo do obniżenia VAT należnego, jak i czynności niepozwalające na takie obniżenie. Nie oznacza to automatycznie konieczności sporządzania proporcji, jeżeli VAT naliczony można przypisać odpowiednio do jednych z tych czynności. Proporcję należy sporządzić dopiero wtedy, gdy takie wyodrębnienie nie jest możliwe. Mogą to być przykładowo koszty prowadzenia biura, rozmów telefonicznych czy zakupu energii. Wydatki te bowiem podatnik ponosi najczęściej w związku z czynnościami pozwalającymi na obniżenie VAT należnego, jak też niedającymi tego prawa. Zatem podatek naliczony od tych rachunków związany jest zarówno z pierwszym, jak i drugim rodzajem czynności.
Podatnik oblicza proporcję dla danego roku wstępnie na podstawie danych z roku poprzedniego (wyjątkowo w 2004 r. pod uwagę brało się obrót z okresu maj – grudzień). Po zakończeniu roku podatkowego, w którym przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik jest zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego na podstawie proporcji obliczonej dla zakończonego roku. Nie dokonuje się jej, jeżeli różnica między proporcją obliczoną wstępnie a proporcją ostateczną (ustaloną po zakończeniu roku podatkowego) nie przekracza 2 punktów procentowych.
Ponieważ jednostka nie ma możliwości prawidłowego rozdzielenia zakupów i przypisania ich czynnościom dającym prawo do obniżenia VAT należnego i prawa tego niedającym, jest ona zobowiązana odliczać częściowo podatek naliczony oraz sporządzić korektę tego odliczenia po zakończeniu roku podatkowego. To właśnie VAT naliczony od tych zakupów będzie brany pod uwagę w korekcie.
Kolejnym krokiem jest ustalenie proporcji (wartości procentowej) – jaka część zakupów związana jest ze sprzedażą dającą prawo do obniżenia, a jaka nie.
W liczniku tej proporcji umieszczamy sprzedaż, w związku z którą przysługuje prawo do obniżenia VAT należnego, natomiast w mianowniku całkowity obrót. Wynik należy zaokrąglić w górę do liczby całkowitej. Przy ustalaniu proporcji w obrocie nie uwzględnia się obrotów z tytułu:
• dostawy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,
• transakcji dotyczących nieruchomości lub usług pośrednictwa finansowego w zakresie, w jakim czynności te są wykonywane sporadycznie.
Obecnie w mianowniku proporcji nie uwzględnia się subwencji (dotacji), które nie są wliczane do podstawy opodatkowania (od 1 czerwca 2005 r. przepis ustanawiający obowiązek wliczania dotacji został uchylony – art. 90 ust. 7).
Proporcję za rok podatkowy oblicza się po zakończeniu roku. Tak obliczona proporcja jest rzeczywistą relacją między obrotami dającymi prawo do obniżenia VAT należnego a obrotem całkowitym. Dlatego trzeba skorygować VAT naliczony za poprzedni rok i odpowiednią kwotę umieścić w pozycji 49 deklaracji VAT-7 za styczeń.
PRZYKŁAD
Firma Alfa w 2005 r. stosowała 80% wskaźnik przy odliczaniu VAT naliczonego. Był to wskaźnik wstępnie wyliczony na podstawie obrotu z 2004 r. W 2005 r. obroty całkowite wyniosły 400 000 zł, w tym obrót dający prawo do obniżenia VAT należnego – 216 000 zł. Udział tego drugiego w całkowitym obrocie wyniósł 54%.
Ponieważ proporcja wyliczona wstępnie za 2004 r. różni się od rzeczywistej, to należy skorygować VAT naliczony za 2005 r. w deklaracji za styczeń 2006 r.
Wartość zakupów w 2005 r. to 122 000 zł (w tym VAT 22 000 zł).
Zgodnie z rzeczywistym wskaźnikiem przysługuje odliczenie w wysokości 54%, czyli 11 880 zł.
Tymczasem na podstawie wskaźnika z 2004 r. odliczono 17 600 zł.
Należy zatem dokonać pomniejszenia VAT naliczonego o 5720 zł (17 600 zł – 11 880 zł).
Kwotę 5720 zł ze znakiem „–” wykazuje się w pozycji 49 deklaracji VAT-7. Wartość 5720 zł stanowi również koszt firmy.
Proporcja obliczona w styczniu 2006 r. za 2005 r. będzie także proporcją wstępną stosowaną na 2006 r.
Natomiast rzeczywista proporcja dla 2006 r. zostanie ustalona w styczniu 2007 r. i wówczas zostanie dokonana odpowiednia korekta.

• art. 90, art. 91 i art. 163 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Elżbieta Jakubiec
specjalista w zakresie podatków


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA