REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty częściowo odliczonego podatku naliczonego w 2005 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Miejski ośrodek kultury prowadzi zarówno działalność pozwalającą na odliczanie VAT (wynajem pomieszczeń i sprzętu - VAT 22%), jak i działalność niepozwalającą na odliczenie (statutowa praca z dziećmi i młodzieżą). Jak powinniśmy dokonać korekty podatku naliczonego za 2005 r., jeżeli udział sprzedaży opodatkowanej VAT w stosunku do sprzedaży ogółem wyniósł 54%. Nie prowadzimy całościowej ewidencji zakupu VAT.
RADA
Ponieważ odliczacie Państwo częściowo podatek naliczony, jesteście zobowiązani do korekty VAT odliczonego, stosując proporcję wyliczoną ostatecznie na podstawie faktycznych obrotów z 2005 r. Zasady ustalania proporcji zmieniły się w stosunku do 2004 r. Obecnie w proporcji nie uwzględnia się kwot dotacji, które nie są wliczane do podstawy opodatkowania. Szczegóły wyliczeń w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Z pytania Czytelnika wynika, iż wykonuje on zarówno czynności dające prawo do obniżenia VAT należnego, jak i czynności niepozwalające na takie obniżenie. Nie oznacza to automatycznie konieczności sporządzania proporcji, jeżeli VAT naliczony można przypisać odpowiednio do jednych z tych czynności. Proporcję należy sporządzić dopiero wtedy, gdy takie wyodrębnienie nie jest możliwe. Mogą to być przykładowo koszty prowadzenia biura, rozmów telefonicznych czy zakupu energii. Wydatki te bowiem podatnik ponosi najczęściej w związku z czynnościami pozwalającymi na obniżenie VAT należnego, jak też niedającymi tego prawa. Zatem podatek naliczony od tych rachunków związany jest zarówno z pierwszym, jak i drugim rodzajem czynności.
Podatnik oblicza proporcję dla danego roku wstępnie na podstawie danych z roku poprzedniego (wyjątkowo w 2004 r. pod uwagę brało się obrót z okresu maj – grudzień). Po zakończeniu roku podatkowego, w którym przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik jest zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego na podstawie proporcji obliczonej dla zakończonego roku. Nie dokonuje się jej, jeżeli różnica między proporcją obliczoną wstępnie a proporcją ostateczną (ustaloną po zakończeniu roku podatkowego) nie przekracza 2 punktów procentowych.
Ponieważ jednostka nie ma możliwości prawidłowego rozdzielenia zakupów i przypisania ich czynnościom dającym prawo do obniżenia VAT należnego i prawa tego niedającym, jest ona zobowiązana odliczać częściowo podatek naliczony oraz sporządzić korektę tego odliczenia po zakończeniu roku podatkowego. To właśnie VAT naliczony od tych zakupów będzie brany pod uwagę w korekcie.
Kolejnym krokiem jest ustalenie proporcji (wartości procentowej) – jaka część zakupów związana jest ze sprzedażą dającą prawo do obniżenia, a jaka nie.
W liczniku tej proporcji umieszczamy sprzedaż, w związku z którą przysługuje prawo do obniżenia VAT należnego, natomiast w mianowniku całkowity obrót. Wynik należy zaokrąglić w górę do liczby całkowitej. Przy ustalaniu proporcji w obrocie nie uwzględnia się obrotów z tytułu:
• dostawy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,
• transakcji dotyczących nieruchomości lub usług pośrednictwa finansowego w zakresie, w jakim czynności te są wykonywane sporadycznie.
Obecnie w mianowniku proporcji nie uwzględnia się subwencji (dotacji), które nie są wliczane do podstawy opodatkowania (od 1 czerwca 2005 r. przepis ustanawiający obowiązek wliczania dotacji został uchylony – art. 90 ust. 7).
Proporcję za rok podatkowy oblicza się po zakończeniu roku. Tak obliczona proporcja jest rzeczywistą relacją między obrotami dającymi prawo do obniżenia VAT należnego a obrotem całkowitym. Dlatego trzeba skorygować VAT naliczony za poprzedni rok i odpowiednią kwotę umieścić w pozycji 49 deklaracji VAT-7 za styczeń.
PRZYKŁAD
Firma Alfa w 2005 r. stosowała 80% wskaźnik przy odliczaniu VAT naliczonego. Był to wskaźnik wstępnie wyliczony na podstawie obrotu z 2004 r. W 2005 r. obroty całkowite wyniosły 400 000 zł, w tym obrót dający prawo do obniżenia VAT należnego – 216 000 zł. Udział tego drugiego w całkowitym obrocie wyniósł 54%.
Ponieważ proporcja wyliczona wstępnie za 2004 r. różni się od rzeczywistej, to należy skorygować VAT naliczony za 2005 r. w deklaracji za styczeń 2006 r.
Wartość zakupów w 2005 r. to 122 000 zł (w tym VAT 22 000 zł).
Zgodnie z rzeczywistym wskaźnikiem przysługuje odliczenie w wysokości 54%, czyli 11 880 zł.
Tymczasem na podstawie wskaźnika z 2004 r. odliczono 17 600 zł.
Należy zatem dokonać pomniejszenia VAT naliczonego o 5720 zł (17 600 zł – 11 880 zł).
Kwotę 5720 zł ze znakiem „–” wykazuje się w pozycji 49 deklaracji VAT-7. Wartość 5720 zł stanowi również koszt firmy.
Proporcja obliczona w styczniu 2006 r. za 2005 r. będzie także proporcją wstępną stosowaną na 2006 r.
Natomiast rzeczywista proporcja dla 2006 r. zostanie ustalona w styczniu 2007 r. i wówczas zostanie dokonana odpowiednia korekta.

• art. 90, art. 91 i art. 163 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Elżbieta Jakubiec
specjalista w zakresie podatków


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA