REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty częściowo odliczonego podatku naliczonego w 2005 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Miejski ośrodek kultury prowadzi zarówno działalność pozwalającą na odliczanie VAT (wynajem pomieszczeń i sprzętu - VAT 22%), jak i działalność niepozwalającą na odliczenie (statutowa praca z dziećmi i młodzieżą). Jak powinniśmy dokonać korekty podatku naliczonego za 2005 r., jeżeli udział sprzedaży opodatkowanej VAT w stosunku do sprzedaży ogółem wyniósł 54%. Nie prowadzimy całościowej ewidencji zakupu VAT.
RADA
Ponieważ odliczacie Państwo częściowo podatek naliczony, jesteście zobowiązani do korekty VAT odliczonego, stosując proporcję wyliczoną ostatecznie na podstawie faktycznych obrotów z 2005 r. Zasady ustalania proporcji zmieniły się w stosunku do 2004 r. Obecnie w proporcji nie uwzględnia się kwot dotacji, które nie są wliczane do podstawy opodatkowania. Szczegóły wyliczeń w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Z pytania Czytelnika wynika, iż wykonuje on zarówno czynności dające prawo do obniżenia VAT należnego, jak i czynności niepozwalające na takie obniżenie. Nie oznacza to automatycznie konieczności sporządzania proporcji, jeżeli VAT naliczony można przypisać odpowiednio do jednych z tych czynności. Proporcję należy sporządzić dopiero wtedy, gdy takie wyodrębnienie nie jest możliwe. Mogą to być przykładowo koszty prowadzenia biura, rozmów telefonicznych czy zakupu energii. Wydatki te bowiem podatnik ponosi najczęściej w związku z czynnościami pozwalającymi na obniżenie VAT należnego, jak też niedającymi tego prawa. Zatem podatek naliczony od tych rachunków związany jest zarówno z pierwszym, jak i drugim rodzajem czynności.
Podatnik oblicza proporcję dla danego roku wstępnie na podstawie danych z roku poprzedniego (wyjątkowo w 2004 r. pod uwagę brało się obrót z okresu maj – grudzień). Po zakończeniu roku podatkowego, w którym przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik jest zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego na podstawie proporcji obliczonej dla zakończonego roku. Nie dokonuje się jej, jeżeli różnica między proporcją obliczoną wstępnie a proporcją ostateczną (ustaloną po zakończeniu roku podatkowego) nie przekracza 2 punktów procentowych.
Ponieważ jednostka nie ma możliwości prawidłowego rozdzielenia zakupów i przypisania ich czynnościom dającym prawo do obniżenia VAT należnego i prawa tego niedającym, jest ona zobowiązana odliczać częściowo podatek naliczony oraz sporządzić korektę tego odliczenia po zakończeniu roku podatkowego. To właśnie VAT naliczony od tych zakupów będzie brany pod uwagę w korekcie.
Kolejnym krokiem jest ustalenie proporcji (wartości procentowej) – jaka część zakupów związana jest ze sprzedażą dającą prawo do obniżenia, a jaka nie.
W liczniku tej proporcji umieszczamy sprzedaż, w związku z którą przysługuje prawo do obniżenia VAT należnego, natomiast w mianowniku całkowity obrót. Wynik należy zaokrąglić w górę do liczby całkowitej. Przy ustalaniu proporcji w obrocie nie uwzględnia się obrotów z tytułu:
• dostawy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,
• transakcji dotyczących nieruchomości lub usług pośrednictwa finansowego w zakresie, w jakim czynności te są wykonywane sporadycznie.
Obecnie w mianowniku proporcji nie uwzględnia się subwencji (dotacji), które nie są wliczane do podstawy opodatkowania (od 1 czerwca 2005 r. przepis ustanawiający obowiązek wliczania dotacji został uchylony – art. 90 ust. 7).
Proporcję za rok podatkowy oblicza się po zakończeniu roku. Tak obliczona proporcja jest rzeczywistą relacją między obrotami dającymi prawo do obniżenia VAT należnego a obrotem całkowitym. Dlatego trzeba skorygować VAT naliczony za poprzedni rok i odpowiednią kwotę umieścić w pozycji 49 deklaracji VAT-7 za styczeń.
PRZYKŁAD
Firma Alfa w 2005 r. stosowała 80% wskaźnik przy odliczaniu VAT naliczonego. Był to wskaźnik wstępnie wyliczony na podstawie obrotu z 2004 r. W 2005 r. obroty całkowite wyniosły 400 000 zł, w tym obrót dający prawo do obniżenia VAT należnego – 216 000 zł. Udział tego drugiego w całkowitym obrocie wyniósł 54%.
Ponieważ proporcja wyliczona wstępnie za 2004 r. różni się od rzeczywistej, to należy skorygować VAT naliczony za 2005 r. w deklaracji za styczeń 2006 r.
Wartość zakupów w 2005 r. to 122 000 zł (w tym VAT 22 000 zł).
Zgodnie z rzeczywistym wskaźnikiem przysługuje odliczenie w wysokości 54%, czyli 11 880 zł.
Tymczasem na podstawie wskaźnika z 2004 r. odliczono 17 600 zł.
Należy zatem dokonać pomniejszenia VAT naliczonego o 5720 zł (17 600 zł – 11 880 zł).
Kwotę 5720 zł ze znakiem „–” wykazuje się w pozycji 49 deklaracji VAT-7. Wartość 5720 zł stanowi również koszt firmy.
Proporcja obliczona w styczniu 2006 r. za 2005 r. będzie także proporcją wstępną stosowaną na 2006 r.
Natomiast rzeczywista proporcja dla 2006 r. zostanie ustalona w styczniu 2007 r. i wówczas zostanie dokonana odpowiednia korekta.

• art. 90, art. 91 i art. 163 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Elżbieta Jakubiec
specjalista w zakresie podatków


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skarbówka wchodzi na nasze konta i sprawdza transakcje bez nakazu jak się fiskusowi tylko podoba: STIR, DAC7 – warto wiedzieć, co to jest i jak działa

Fiskus ma prawo do prowadzenia kontroli kont bankowych. Dotyczy to osób prywatnych oraz przedsiębiorców i firm. Dla sprawdzenia historii transakcji na koncie bankowym nie musi być prowadzone przeciwko nam żadne postępowanie ani wszczęta kontrola. Skarbówce wystarczy samo podejrzenie popełnienia wykroczenia lub przestępstwa skarbowego, aby sięgnąć do banku po informacje o dokonywanych przez nas transakcjach. Poza tym zautomatyzowane systemy same badają na bieżąco historię bankową naszych kont i wyłapują transakcje podejrzane.

Firmowe to firmowe. Dlaczego warto oddzielić finanse prywatne od firmowych. Cztery konta, które dają przedsiębiorcy spokój

Właściciele małych firm często powtarzają: „to przecież wszystko moje pieniądze”. I rzeczywiście – formalnie tak jest. Ale kiedy pieniądze są wspólne, problemy finansowe też robią się wspólne. Dopóki na koncie jest płynność, granica między finansami firmowymi a prywatnymi wydaje się niewidoczna. Ale wystarczy większy wydatek, spadek sprzedaży albo poślizg w płatnościach od klientów – i zaczyna się chaos. Nie w dokumentach – w codziennym zarządzaniu.

Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

REKLAMA

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie będą trafiały do KSeF. Czy to oznacza, że wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

Darowizna samochodu żonie po wycofaniu z firmy. Czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Skarbówka rozwiewa wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

REKLAMA

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA