REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać korekty częściowo odliczonego podatku naliczonego w 2005 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Miejski ośrodek kultury prowadzi zarówno działalność pozwalającą na odliczanie VAT (wynajem pomieszczeń i sprzętu - VAT 22%), jak i działalność niepozwalającą na odliczenie (statutowa praca z dziećmi i młodzieżą). Jak powinniśmy dokonać korekty podatku naliczonego za 2005 r., jeżeli udział sprzedaży opodatkowanej VAT w stosunku do sprzedaży ogółem wyniósł 54%. Nie prowadzimy całościowej ewidencji zakupu VAT.
RADA
Ponieważ odliczacie Państwo częściowo podatek naliczony, jesteście zobowiązani do korekty VAT odliczonego, stosując proporcję wyliczoną ostatecznie na podstawie faktycznych obrotów z 2005 r. Zasady ustalania proporcji zmieniły się w stosunku do 2004 r. Obecnie w proporcji nie uwzględnia się kwot dotacji, które nie są wliczane do podstawy opodatkowania. Szczegóły wyliczeń w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Z pytania Czytelnika wynika, iż wykonuje on zarówno czynności dające prawo do obniżenia VAT należnego, jak i czynności niepozwalające na takie obniżenie. Nie oznacza to automatycznie konieczności sporządzania proporcji, jeżeli VAT naliczony można przypisać odpowiednio do jednych z tych czynności. Proporcję należy sporządzić dopiero wtedy, gdy takie wyodrębnienie nie jest możliwe. Mogą to być przykładowo koszty prowadzenia biura, rozmów telefonicznych czy zakupu energii. Wydatki te bowiem podatnik ponosi najczęściej w związku z czynnościami pozwalającymi na obniżenie VAT należnego, jak też niedającymi tego prawa. Zatem podatek naliczony od tych rachunków związany jest zarówno z pierwszym, jak i drugim rodzajem czynności.
Podatnik oblicza proporcję dla danego roku wstępnie na podstawie danych z roku poprzedniego (wyjątkowo w 2004 r. pod uwagę brało się obrót z okresu maj – grudzień). Po zakończeniu roku podatkowego, w którym przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, podatnik jest zobowiązany dokonać korekty podatku naliczonego na podstawie proporcji obliczonej dla zakończonego roku. Nie dokonuje się jej, jeżeli różnica między proporcją obliczoną wstępnie a proporcją ostateczną (ustaloną po zakończeniu roku podatkowego) nie przekracza 2 punktów procentowych.
Ponieważ jednostka nie ma możliwości prawidłowego rozdzielenia zakupów i przypisania ich czynnościom dającym prawo do obniżenia VAT należnego i prawa tego niedającym, jest ona zobowiązana odliczać częściowo podatek naliczony oraz sporządzić korektę tego odliczenia po zakończeniu roku podatkowego. To właśnie VAT naliczony od tych zakupów będzie brany pod uwagę w korekcie.
Kolejnym krokiem jest ustalenie proporcji (wartości procentowej) – jaka część zakupów związana jest ze sprzedażą dającą prawo do obniżenia, a jaka nie.
W liczniku tej proporcji umieszczamy sprzedaż, w związku z którą przysługuje prawo do obniżenia VAT należnego, natomiast w mianowniku całkowity obrót. Wynik należy zaokrąglić w górę do liczby całkowitej. Przy ustalaniu proporcji w obrocie nie uwzględnia się obrotów z tytułu:
• dostawy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,
• transakcji dotyczących nieruchomości lub usług pośrednictwa finansowego w zakresie, w jakim czynności te są wykonywane sporadycznie.
Obecnie w mianowniku proporcji nie uwzględnia się subwencji (dotacji), które nie są wliczane do podstawy opodatkowania (od 1 czerwca 2005 r. przepis ustanawiający obowiązek wliczania dotacji został uchylony – art. 90 ust. 7).
Proporcję za rok podatkowy oblicza się po zakończeniu roku. Tak obliczona proporcja jest rzeczywistą relacją między obrotami dającymi prawo do obniżenia VAT należnego a obrotem całkowitym. Dlatego trzeba skorygować VAT naliczony za poprzedni rok i odpowiednią kwotę umieścić w pozycji 49 deklaracji VAT-7 za styczeń.
PRZYKŁAD
Firma Alfa w 2005 r. stosowała 80% wskaźnik przy odliczaniu VAT naliczonego. Był to wskaźnik wstępnie wyliczony na podstawie obrotu z 2004 r. W 2005 r. obroty całkowite wyniosły 400 000 zł, w tym obrót dający prawo do obniżenia VAT należnego – 216 000 zł. Udział tego drugiego w całkowitym obrocie wyniósł 54%.
Ponieważ proporcja wyliczona wstępnie za 2004 r. różni się od rzeczywistej, to należy skorygować VAT naliczony za 2005 r. w deklaracji za styczeń 2006 r.
Wartość zakupów w 2005 r. to 122 000 zł (w tym VAT 22 000 zł).
Zgodnie z rzeczywistym wskaźnikiem przysługuje odliczenie w wysokości 54%, czyli 11 880 zł.
Tymczasem na podstawie wskaźnika z 2004 r. odliczono 17 600 zł.
Należy zatem dokonać pomniejszenia VAT naliczonego o 5720 zł (17 600 zł – 11 880 zł).
Kwotę 5720 zł ze znakiem „–” wykazuje się w pozycji 49 deklaracji VAT-7. Wartość 5720 zł stanowi również koszt firmy.
Proporcja obliczona w styczniu 2006 r. za 2005 r. będzie także proporcją wstępną stosowaną na 2006 r.
Natomiast rzeczywista proporcja dla 2006 r. zostanie ustalona w styczniu 2007 r. i wówczas zostanie dokonana odpowiednia korekta.

• art. 90, art. 91 i art. 163 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Elżbieta Jakubiec
specjalista w zakresie podatków


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA