REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować faktury na przełomie roku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Faktury za telefony komórkowe wystawione w grudniu zawierają abonamenty za okres od 20 grudnia do 19 stycznia. Z kolei rozmowy w okresie od 20 grudnia do 19 stycznia zafakturowane są dopiero w styczniu. Jak zaksięgować te koszty na przełomie roku? Czy będą to koszty podatkowe?
RADA
Ponieważ przywołane faktury dokumentują koszty różnych okresów sprawozdawczych, należy je wydzielić na dzień bilansowy, dokonując rozliczeń międzyokresowych. Szczegóły – w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Koszty usług telekomunikacyjnych, jako koszty ogólne, wpływają na wynik finansowy okresu sprawozdawczego, w którym zostały poniesione. Faktura za usługi telekomunikacyjne wystawiona w grudniu zawiera część kosztów dotyczących następnego okresu sprawozdawczego (kolejnego roku). Natomiast inna część poniesionych kosztów bieżącego roku (rozmów wykonanych w grudniu) będzie zafakturowana dopiero w styczniu roku następnego.
Zasada memoriału i współmierności kosztów i przychodów w danym okresie, obowiązująca w rachunkowości (art. 6 ustawy o rachunkowości), znajduje w podanym przypadku kosztów pewne odniesienie w przepisach podatkowych. W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych jest powiedziane (art. 15), że koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą. Są więc potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego, oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione. Poniesienie kosztów w znaczeniu podatkowym jest utożsamiane z ich zapłatą, czy inaczej – wydatkowaniem.
WAŻNE!
Bilansowy rozdział kosztów usług telekomunikacyjnych według okresu ich poniesienia nie różni się od rozdziału do celów prawidłowego naliczenia podatku dochodowego za dany rok podatkowy. Koszty usług przypisuje się do okresów ich wykonania, niezależnie od terminu zafakturowania, a tym bardziej zapłaty.
W dalszej części prezentujemy przykłady możliwego księgowania w jednostce sporządzającej rachunek zysków i strat metodą kalkulacyjną, używającej dla celów ewidencji kosztów konta zespołu „4”, „5” i „7”, przy czym dla kosztów ogólnych – konta „4” i „550”.

PRZYKŁAD
1. Faktura 12/2005 za usługi telekomunikacyjne:
  – abonament 20.12.2005 – 19.01.2006 100 zł
  – koszt rozmów 20.11.2005 – 19.12.2005 500 zł
  – VAT 132 zł
a) faktura w księgach 2005 r.:
Wn konto 402 „Usługi obce”, w analityce „Usługi obce – koszty usług telekomunikacyjnych” 600 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 600 zł
Wn konto 550 „Koszty ogólne”,
  w analityce „Koszty ogólne – koszty usług telekomunikacyjnych” 600 zł
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 600 zł
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 132 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 132 zł
b) w księgach 2005 r. wyłonienie i korekta kosztów o koszty roku następnego (2006): 100 zł × 12 dni/31 dni = 38,71 zł; polecenie księgowania (kwota ze znakiem minus):
Wn konto 402 „Usługi obce”,
  w analityce „Usługi obce – koszty usług telekomunikacyjnych” (–) 38,71 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” (–) 38,71 zł
Wn konto 550 „Koszty ogólne”,
  w analityce „Koszty ogólne – koszty usług telekomunikacyjnych” (–) 38,71 zł
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” (–) 38,71 zł
Wn konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów” 38,71 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 38,71 zł
Jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeżeli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych.
c) w księgach 2006 r. rozliczenie kosztów – polecenie księgowania:
Wn konto 402 „Usługi obce”,
  w analityce „Usługi obce – koszty usług telekomunikacyjnych” 38,71 zł
Ma konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów” 38,71 zł
Wn konto 550 „Koszty ogólne”,
  w analityce „Koszty ogólne – koszty usług telekomunikacyjnych” 38,71 zł
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 38,71 zł
2. Faktura 01/2006 za usługi telekomunikacyjne:
  – abonament 20.01.2006 – 19.02.2006 100 zł
  – koszt rozmów 20.12.2005 – 19.01.2006 400 zł
  – podatek VAT 110 zł
a) faktura w księgach 2006 r.:
Wn konto 402 „Usługi obce”,
  w analityce „Usługi obce – koszty usług telekomunikacyjnych” 500 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 500 zł
Wn konto 550 „Koszty ogólne”,
  w analityce „Koszty ogólne – koszty usług telekomunikacyjnych” 500 zł
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 500 zł
Wn konto 223 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 110 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 110 zł
b) w księgach 2005 r. powiększenie kosztów o zafakturowane w styczniu w księgach 2006 r. koszty roku poprzedniego (2005):
  400 zł × 12 dni/31 dni = 154,84 zł; polecenie księgowania:
Wn konto 402 „Usługi obce”,   w analityce „Usługi obce – koszty usług telekomunikacyjnych” 154,84 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 154,84 zł
Wn konto 550 „Koszty ogólne”,
  w analityce „Koszty ogólne – koszty usług telekomunikacyjnych” 154,84 zł
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 154,84 zł
Wn konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 154,84 zł
Ma konto 646 „Rozliczenia międzyokresowe bierne kosztów” 154,84 zł
Jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów jednostki, a kwotę zobowiązania można oszacować w sposób wiarygodny. Koszty przypadające na dany rok, lecz udokumentowane fakturą po jego zakończeniu, znajdują odniesienie w biernych rozliczeniach międzyokresowych kosztów.
c) w księgach 2006 r. wyłonienie i korekta kosztów o koszty roku poprzedniego (2005): 400 zł × 12 dni/31 dni = 154,84 zł; polecenie księgowania (kwota ze znakiem minus):
Wn konto 402 „Usługi obce”,
w analityce „Usługi obce – koszty usług telekomunikacyjnych” (–) 154,84 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” (–) 154,84 zł
Wn konto 550 „Koszty ogólne”,
w analityce „Koszty ogólne – koszty usług telekomunikacyjnych” (–) 154,84 zł
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” (–) 154,84 zł
Wn konto 646 „Rozliczenia międzyokresowe bierne kosztów” 154,84 zł
Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 154,84 zł
Księgowania na kontach rozliczeń międzyokresowych kosztów są zabiegami technicznymi i niwelują je korekty dokonane w styczniu.

• art. 6, art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• art. 15 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Ewa Szczepankiewicz
główny księgowy w spółce z o.o.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA