REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można uniknąć przejścia na księgi rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dwuosobowa spółka cywilna przekroczyła limit przychodów netto ze sprzedaży i od 2006 r. musiałaby przejść z księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe. Jak najkorzystniej rozwiązać spółkę pod względem podatkowym? Gdyby jeden ze wspólników kontynuował tę działalność jako firma jednoosobowa, czy musiałby przejść na księgi handlowe?
RADA
Najkorzystniejszym podatkowo rozwiązaniem dla obu wspólników jest zmiana formy prowadzonej działalności z prowadzenia jej w ramach spółki cywilnej na działalność prowadzoną jednoosobowo, ale przez obu wspólników, a nie tylko jednego.
UZASADNIENIE
Księgi rachunkowe
W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spółka cywilna nie ma statusu podatnika – są nimi wyłącznie wspólnicy. Ustawa o rachunkowości, posługująca się pojęciem „jednostki”, za jednostkę uznaje zarówno spółkę cywilną osób fizycznych, jak i osobę fizyczną prowadzącą jednoosobowo działalność gospodarczą.
(-) Należy zauważyć, że nie ma przepisów, które umożliwiałyby przekształcenie działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej w działalność prowadzoną jednoosobowo.
Oznacza to, że z punktu widzenia przepisów o rachunkowości kontynuacja działalności przez osobę fizyczną na bazie majątku zlikwidowanej spółki cywilnej, której była wspólnikiem, nie jest przekształceniem i nie stanowi ciągłości bytu prawnego poprzedniej jednostki. Obie formy prowadzenia działalności stanowią odrębne byty prawne.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
W przypadku gdy spółka cywilna zostanie rozwiązana, a następnie jeden z jej wspólników, na bazie majątku tej spółki, rozpocznie działalność, nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdyż to nie on przekroczył limit przychodów, ale spółka jako odrębna od niego jednostka.
Podobne stanowisko zostało przedstawione w piśmie Ministerstwa Finansów z 25 marca 1995 r. (sygn. DR-I/JDa/114/95), w którym wyjaśniono, że (...) art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości należy interpretować w ten sposób, że obowiązek stosowania jej przepisów odnosi się wyłącznie do tych jednostek, które w tej samej formie prawnej prowadziły działalność w roku poprzedzającym rok obrotowy.
Skutki rozwiązania spółki cywilnej w updof
Rozwiązane spółki cywilnej może oznaczać konieczność zapłaty podatku dochodowego z tytułu zwrotu udziałów wspólnikom oraz podatku zryczałtowanego od remanentu likwidacyjnego.
(+) Nie podlega jednak opodatkowaniu zwrot udziałów lub wkładów do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów. Natomiast zryczałtowanego podatku od remanentu likwidacyjnego nie ustala się m.in. wówczas, gdy w wyniku zmiany formy prawnej składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu do nowo powstałego przedsiębiorcy.
Wobec tego w razie kontynuacji działalności przez jednego ze wspólników nie zostanie on obarczony podatkiem, gdy wartość otrzymanego przez niego majątku po rozwiązaniu spółki nie przekroczy wniesionego przez niego wkładu, a to, co otrzyma i co zostało objęte remanentem likwidacyjnym – zostanie wniesione do założonej firmy.
Natomiast wspólnik, który wycofa się z prowadzonej działalności gospodarczej i nie będzie jej prowadził w żadnej innej formie, będzie zobowiązany do zapłaty zryczałtowanego podatku od remanentu likwidacyjnego, a od zwróconego wkładu – tylko wtedy, gdy jego wartość przekroczy wartość wniesionego przez niego wkładu.
Jeżeli jeden ze wspólników zrzeknie się przypadającej na niego części majątku należnego po rozwiązaniu spółki i przeniesie ją na wspólnika zamierzającego kontynuować działalność, powstanie obowiązek ustalenia podatku od darowizny.

• art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 12 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
• art. 21 ust. 1 pkt 50, art. 24 ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA