REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można uniknąć przejścia na księgi rachunkowe

REKLAMA

Dwuosobowa spółka cywilna przekroczyła limit przychodów netto ze sprzedaży i od 2006 r. musiałaby przejść z księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe. Jak najkorzystniej rozwiązać spółkę pod względem podatkowym? Gdyby jeden ze wspólników kontynuował tę działalność jako firma jednoosobowa, czy musiałby przejść na księgi handlowe?
RADA
Najkorzystniejszym podatkowo rozwiązaniem dla obu wspólników jest zmiana formy prowadzonej działalności z prowadzenia jej w ramach spółki cywilnej na działalność prowadzoną jednoosobowo, ale przez obu wspólników, a nie tylko jednego.
UZASADNIENIE
Księgi rachunkowe
W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spółka cywilna nie ma statusu podatnika – są nimi wyłącznie wspólnicy. Ustawa o rachunkowości, posługująca się pojęciem „jednostki”, za jednostkę uznaje zarówno spółkę cywilną osób fizycznych, jak i osobę fizyczną prowadzącą jednoosobowo działalność gospodarczą.
(-) Należy zauważyć, że nie ma przepisów, które umożliwiałyby przekształcenie działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej w działalność prowadzoną jednoosobowo.
Oznacza to, że z punktu widzenia przepisów o rachunkowości kontynuacja działalności przez osobę fizyczną na bazie majątku zlikwidowanej spółki cywilnej, której była wspólnikiem, nie jest przekształceniem i nie stanowi ciągłości bytu prawnego poprzedniej jednostki. Obie formy prowadzenia działalności stanowią odrębne byty prawne.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
W przypadku gdy spółka cywilna zostanie rozwiązana, a następnie jeden z jej wspólników, na bazie majątku tej spółki, rozpocznie działalność, nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdyż to nie on przekroczył limit przychodów, ale spółka jako odrębna od niego jednostka.
Podobne stanowisko zostało przedstawione w piśmie Ministerstwa Finansów z 25 marca 1995 r. (sygn. DR-I/JDa/114/95), w którym wyjaśniono, że (...) art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości należy interpretować w ten sposób, że obowiązek stosowania jej przepisów odnosi się wyłącznie do tych jednostek, które w tej samej formie prawnej prowadziły działalność w roku poprzedzającym rok obrotowy.
Skutki rozwiązania spółki cywilnej w updof
Rozwiązane spółki cywilnej może oznaczać konieczność zapłaty podatku dochodowego z tytułu zwrotu udziałów wspólnikom oraz podatku zryczałtowanego od remanentu likwidacyjnego.
(+) Nie podlega jednak opodatkowaniu zwrot udziałów lub wkładów do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów. Natomiast zryczałtowanego podatku od remanentu likwidacyjnego nie ustala się m.in. wówczas, gdy w wyniku zmiany formy prawnej składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu do nowo powstałego przedsiębiorcy.
Wobec tego w razie kontynuacji działalności przez jednego ze wspólników nie zostanie on obarczony podatkiem, gdy wartość otrzymanego przez niego majątku po rozwiązaniu spółki nie przekroczy wniesionego przez niego wkładu, a to, co otrzyma i co zostało objęte remanentem likwidacyjnym – zostanie wniesione do założonej firmy.
Natomiast wspólnik, który wycofa się z prowadzonej działalności gospodarczej i nie będzie jej prowadził w żadnej innej formie, będzie zobowiązany do zapłaty zryczałtowanego podatku od remanentu likwidacyjnego, a od zwróconego wkładu – tylko wtedy, gdy jego wartość przekroczy wartość wniesionego przez niego wkładu.
Jeżeli jeden ze wspólników zrzeknie się przypadającej na niego części majątku należnego po rozwiązaniu spółki i przeniesie ją na wspólnika zamierzającego kontynuować działalność, powstanie obowiązek ustalenia podatku od darowizny.

• art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 12 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
• art. 21 ust. 1 pkt 50, art. 24 ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA