REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można uniknąć przejścia na księgi rachunkowe

REKLAMA

Dwuosobowa spółka cywilna przekroczyła limit przychodów netto ze sprzedaży i od 2006 r. musiałaby przejść z księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe. Jak najkorzystniej rozwiązać spółkę pod względem podatkowym? Gdyby jeden ze wspólników kontynuował tę działalność jako firma jednoosobowa, czy musiałby przejść na księgi handlowe?
RADA
Najkorzystniejszym podatkowo rozwiązaniem dla obu wspólników jest zmiana formy prowadzonej działalności z prowadzenia jej w ramach spółki cywilnej na działalność prowadzoną jednoosobowo, ale przez obu wspólników, a nie tylko jednego.
UZASADNIENIE
Księgi rachunkowe
W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spółka cywilna nie ma statusu podatnika – są nimi wyłącznie wspólnicy. Ustawa o rachunkowości, posługująca się pojęciem „jednostki”, za jednostkę uznaje zarówno spółkę cywilną osób fizycznych, jak i osobę fizyczną prowadzącą jednoosobowo działalność gospodarczą.
(-) Należy zauważyć, że nie ma przepisów, które umożliwiałyby przekształcenie działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej w działalność prowadzoną jednoosobowo.
Oznacza to, że z punktu widzenia przepisów o rachunkowości kontynuacja działalności przez osobę fizyczną na bazie majątku zlikwidowanej spółki cywilnej, której była wspólnikiem, nie jest przekształceniem i nie stanowi ciągłości bytu prawnego poprzedniej jednostki. Obie formy prowadzenia działalności stanowią odrębne byty prawne.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
W przypadku gdy spółka cywilna zostanie rozwiązana, a następnie jeden z jej wspólników, na bazie majątku tej spółki, rozpocznie działalność, nie ma obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdyż to nie on przekroczył limit przychodów, ale spółka jako odrębna od niego jednostka.
Podobne stanowisko zostało przedstawione w piśmie Ministerstwa Finansów z 25 marca 1995 r. (sygn. DR-I/JDa/114/95), w którym wyjaśniono, że (...) art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości należy interpretować w ten sposób, że obowiązek stosowania jej przepisów odnosi się wyłącznie do tych jednostek, które w tej samej formie prawnej prowadziły działalność w roku poprzedzającym rok obrotowy.
Skutki rozwiązania spółki cywilnej w updof
Rozwiązane spółki cywilnej może oznaczać konieczność zapłaty podatku dochodowego z tytułu zwrotu udziałów wspólnikom oraz podatku zryczałtowanego od remanentu likwidacyjnego.
(+) Nie podlega jednak opodatkowaniu zwrot udziałów lub wkładów do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów. Natomiast zryczałtowanego podatku od remanentu likwidacyjnego nie ustala się m.in. wówczas, gdy w wyniku zmiany formy prawnej składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu do nowo powstałego przedsiębiorcy.
Wobec tego w razie kontynuacji działalności przez jednego ze wspólników nie zostanie on obarczony podatkiem, gdy wartość otrzymanego przez niego majątku po rozwiązaniu spółki nie przekroczy wniesionego przez niego wkładu, a to, co otrzyma i co zostało objęte remanentem likwidacyjnym – zostanie wniesione do założonej firmy.
Natomiast wspólnik, który wycofa się z prowadzonej działalności gospodarczej i nie będzie jej prowadził w żadnej innej formie, będzie zobowiązany do zapłaty zryczałtowanego podatku od remanentu likwidacyjnego, a od zwróconego wkładu – tylko wtedy, gdy jego wartość przekroczy wartość wniesionego przez niego wkładu.
Jeżeli jeden ze wspólników zrzeknie się przypadającej na niego części majątku należnego po rozwiązaniu spółki i przeniesie ją na wspólnika zamierzającego kontynuować działalność, powstanie obowiązek ustalenia podatku od darowizny.

• art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 12 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 10, poz. 66
• art. 21 ust. 1 pkt 50, art. 24 ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA