REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opłaca się zatrudnić kontrolera wewnętrznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy przedsiębiorstwem produkcyjnym osiągającym obroty około 40 mln zł rocznie. Udziały naszej spółki należą w 100% do spółki zagranicznej. W naszym przedsiębiorstwie istnieje dział księgowości. Kontrola rachunkowości jest dokonywana przez głównego księgowego oraz kierownika jednostki. Dodatkowo każdego roku przeprowadzane jest badanie sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Czy w takiej sytuacji racjonalne jest zatrudnienie przez nas kontrolera wewnętrznego?
RADA
Zatrudnienie kontrolera wewnętrznego powinno mieć miejsce w firmach o skomplikowanym systemie rozliczeń finansowych i księgowych, mających wielu kontrahentów. Należy pamiętać, że kontroler nie zajmuje się jedynie obszarem księgowości, ale sprawuje kontrolę nad wszystkimi głównymi funkcjami firmy, dba o prawidłowość zachodzących procesów oraz bierze udział w tworzeniu odpowiednich procedur.

UZASADNIENIE
Jak już pisaliśmy w opracowaniach zamieszczonych w nr 1 i 2 „Brifu”, kontrola wewnętrzna odgrywa bardzo istotną rolę w działalności każdego przedsiębiorstwa. Kontrola ta jest przeprowadzana przez różne osoby i organy firmy. Często jednak jest ona przez nie dokonywana niejako przy okazji sprawowania innych obowiązków. W takiej sytuacji istnieje niebezpieczeństwo, że będzie ona nierzetelna i nie będzie spełniać postawionych przed nią celów. Warto zatem zastanowić się nad powierzeniem funkcji kontrolera wewnętrznego osobie, która będzie się zajmować wyłącznie sprawowaniem kontroli nad działalnością przedsiębiorstwa.
Podejmując decyzję o zatrudnieniu kontrolera wewnętrznego należy wziąć pod uwagę co najmniej następujące kwestie.
Po pierwsze, każde przedsiębiorstwo musi podjąć taką decyzję uwzględniając specyfikę swojej działalności. Nie można wskazać jednoznacznie granicznych wielkości przychodów, liczby zatrudnianych pracowników i innych wielkości, po przekroczeniu których należy zatrudnić osobę o takich kompetencjach. Czasami bowiem taka konieczność występuje w firmie o obrotach rzędu 10 mln zł, ze względu np. na skomplikowany model rozliczeń, rozbudowaną strukturę własnościową. I na odwrót, takiej konieczności może nie być w firmach kilkakrotnie większych, gdzie występuje tylko kilku głównych odbiorców, o nieskomplikowanej księgowości, strukturze i procedurach wewnętrznych.
Po drugie, należy zdawać sobie sprawę, że kontroler wewnętrzny nie jest tylko kontrolerem księgowości. Rachunkowość firmy jest dla kontrolera wewnętrznego jedynie elementem działalności przedsiębiorstwa. Działania kontrolera dotyczą bowiem funkcjonowania całej firmy i, mówiąc bardzo ogólnie, sprowadzają się do kontroli procesów w niej występujących, opracowywaniu procedur, które pozytywnie wpływają na zarządzanie przedsiębiorstwem.
Można nawet powiedzieć, że kontroler nie powinien za bardzo angażować się w funkcjonowanie księgowości i sprawozdawczości, ponieważ w takim przypadku nie będzie mógł sprawować kontroli nad innymi obszarami firmy. Wyjątkiem są naprawdę duże firmy, które stać na stworzenie całego działu kontroli wewnętrznej, dzięki czemu jeden z kontrolerów będzie mógł zająć się wyłącznie kontrolą księgowości. W mniejszych firmach kontrolerzy wewnętrzni powinni zajmować się głównie opracowywaniem procedur wewnętrznych rachunkowości (ze szczególnym uwzględnieniem procedur obiegu dokumentów oraz kontroli merytorycznej i formalnej), biorąc czynny udział w tworzeniu i zmianach dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości.
Jeżeli zdecydujemy się na zatrudnienie kontrolera wewnętrznego, trzeba wziąć pod uwagę, że osoba ta musi posiadać odpowiednie cechy interpersonalne oraz bardzo wysokie kwalifikacje merytoryczne. Musi to być osoba bardzo dobrze zorganizowana, mająca umiejętność strategicznego myślenia, dociekliwa i uczciwa, posiadająca wiedzę z zakresu prawa, finansów i księgowości.
UWAGA!
Te niewątpliwie wysokie kwalifikacje powodują, że kontrolerzy wewnętrzni należą do grupy osób najlepiej wynagradzanych w firmach. Przy wyborze osób na takie stanowisko warto skorzystać z pomocy profesjonalnych firm rekrutacyjnych, które potrafią wyszukać osoby o odpowiednich kwalifikacjach i bogatym doświadczeniu.
Jako dodatkową informację warto podać, że uznawanym na całym świcie certyfikatem z zakresu audytu wewnętrznego jest certyfikat CIA (Certified Internal Auditor). Egzaminy na CIA przeprowadza Institut of Internal Auditors (IIA), ale szkolenia przygotowawcze i same egzaminy odbywają się również w Polsce. Egzaminy CIA składają się z czterech części i obejmują 80 pytań wielokrotnego wyboru. Sesje egzaminacyjne odbywają się dwa razy w roku. Koszt kursu przygotowawczego to wydatek około 1000 euro za każdą część.

Adam Stolarczyk
specjalista w zakresie rachunkowości i finansów


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA