REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opłaca się zatrudnić kontrolera wewnętrznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy przedsiębiorstwem produkcyjnym osiągającym obroty około 40 mln zł rocznie. Udziały naszej spółki należą w 100% do spółki zagranicznej. W naszym przedsiębiorstwie istnieje dział księgowości. Kontrola rachunkowości jest dokonywana przez głównego księgowego oraz kierownika jednostki. Dodatkowo każdego roku przeprowadzane jest badanie sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Czy w takiej sytuacji racjonalne jest zatrudnienie przez nas kontrolera wewnętrznego?
RADA
Zatrudnienie kontrolera wewnętrznego powinno mieć miejsce w firmach o skomplikowanym systemie rozliczeń finansowych i księgowych, mających wielu kontrahentów. Należy pamiętać, że kontroler nie zajmuje się jedynie obszarem księgowości, ale sprawuje kontrolę nad wszystkimi głównymi funkcjami firmy, dba o prawidłowość zachodzących procesów oraz bierze udział w tworzeniu odpowiednich procedur.

UZASADNIENIE
Jak już pisaliśmy w opracowaniach zamieszczonych w nr 1 i 2 „Brifu”, kontrola wewnętrzna odgrywa bardzo istotną rolę w działalności każdego przedsiębiorstwa. Kontrola ta jest przeprowadzana przez różne osoby i organy firmy. Często jednak jest ona przez nie dokonywana niejako przy okazji sprawowania innych obowiązków. W takiej sytuacji istnieje niebezpieczeństwo, że będzie ona nierzetelna i nie będzie spełniać postawionych przed nią celów. Warto zatem zastanowić się nad powierzeniem funkcji kontrolera wewnętrznego osobie, która będzie się zajmować wyłącznie sprawowaniem kontroli nad działalnością przedsiębiorstwa.
Podejmując decyzję o zatrudnieniu kontrolera wewnętrznego należy wziąć pod uwagę co najmniej następujące kwestie.
Po pierwsze, każde przedsiębiorstwo musi podjąć taką decyzję uwzględniając specyfikę swojej działalności. Nie można wskazać jednoznacznie granicznych wielkości przychodów, liczby zatrudnianych pracowników i innych wielkości, po przekroczeniu których należy zatrudnić osobę o takich kompetencjach. Czasami bowiem taka konieczność występuje w firmie o obrotach rzędu 10 mln zł, ze względu np. na skomplikowany model rozliczeń, rozbudowaną strukturę własnościową. I na odwrót, takiej konieczności może nie być w firmach kilkakrotnie większych, gdzie występuje tylko kilku głównych odbiorców, o nieskomplikowanej księgowości, strukturze i procedurach wewnętrznych.
Po drugie, należy zdawać sobie sprawę, że kontroler wewnętrzny nie jest tylko kontrolerem księgowości. Rachunkowość firmy jest dla kontrolera wewnętrznego jedynie elementem działalności przedsiębiorstwa. Działania kontrolera dotyczą bowiem funkcjonowania całej firmy i, mówiąc bardzo ogólnie, sprowadzają się do kontroli procesów w niej występujących, opracowywaniu procedur, które pozytywnie wpływają na zarządzanie przedsiębiorstwem.
Można nawet powiedzieć, że kontroler nie powinien za bardzo angażować się w funkcjonowanie księgowości i sprawozdawczości, ponieważ w takim przypadku nie będzie mógł sprawować kontroli nad innymi obszarami firmy. Wyjątkiem są naprawdę duże firmy, które stać na stworzenie całego działu kontroli wewnętrznej, dzięki czemu jeden z kontrolerów będzie mógł zająć się wyłącznie kontrolą księgowości. W mniejszych firmach kontrolerzy wewnętrzni powinni zajmować się głównie opracowywaniem procedur wewnętrznych rachunkowości (ze szczególnym uwzględnieniem procedur obiegu dokumentów oraz kontroli merytorycznej i formalnej), biorąc czynny udział w tworzeniu i zmianach dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości.
Jeżeli zdecydujemy się na zatrudnienie kontrolera wewnętrznego, trzeba wziąć pod uwagę, że osoba ta musi posiadać odpowiednie cechy interpersonalne oraz bardzo wysokie kwalifikacje merytoryczne. Musi to być osoba bardzo dobrze zorganizowana, mająca umiejętność strategicznego myślenia, dociekliwa i uczciwa, posiadająca wiedzę z zakresu prawa, finansów i księgowości.
UWAGA!
Te niewątpliwie wysokie kwalifikacje powodują, że kontrolerzy wewnętrzni należą do grupy osób najlepiej wynagradzanych w firmach. Przy wyborze osób na takie stanowisko warto skorzystać z pomocy profesjonalnych firm rekrutacyjnych, które potrafią wyszukać osoby o odpowiednich kwalifikacjach i bogatym doświadczeniu.
Jako dodatkową informację warto podać, że uznawanym na całym świcie certyfikatem z zakresu audytu wewnętrznego jest certyfikat CIA (Certified Internal Auditor). Egzaminy na CIA przeprowadza Institut of Internal Auditors (IIA), ale szkolenia przygotowawcze i same egzaminy odbywają się również w Polsce. Egzaminy CIA składają się z czterech części i obejmują 80 pytań wielokrotnego wyboru. Sesje egzaminacyjne odbywają się dwa razy w roku. Koszt kursu przygotowawczego to wydatek około 1000 euro za każdą część.

Adam Stolarczyk
specjalista w zakresie rachunkowości i finansów


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA