REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy opłaca się zatrudnić kontrolera wewnętrznego

REKLAMA

Jesteśmy przedsiębiorstwem produkcyjnym osiągającym obroty około 40 mln zł rocznie. Udziały naszej spółki należą w 100% do spółki zagranicznej. W naszym przedsiębiorstwie istnieje dział księgowości. Kontrola rachunkowości jest dokonywana przez głównego księgowego oraz kierownika jednostki. Dodatkowo każdego roku przeprowadzane jest badanie sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Czy w takiej sytuacji racjonalne jest zatrudnienie przez nas kontrolera wewnętrznego?
RADA
Zatrudnienie kontrolera wewnętrznego powinno mieć miejsce w firmach o skomplikowanym systemie rozliczeń finansowych i księgowych, mających wielu kontrahentów. Należy pamiętać, że kontroler nie zajmuje się jedynie obszarem księgowości, ale sprawuje kontrolę nad wszystkimi głównymi funkcjami firmy, dba o prawidłowość zachodzących procesów oraz bierze udział w tworzeniu odpowiednich procedur.

UZASADNIENIE
Jak już pisaliśmy w opracowaniach zamieszczonych w nr 1 i 2 „Brifu”, kontrola wewnętrzna odgrywa bardzo istotną rolę w działalności każdego przedsiębiorstwa. Kontrola ta jest przeprowadzana przez różne osoby i organy firmy. Często jednak jest ona przez nie dokonywana niejako przy okazji sprawowania innych obowiązków. W takiej sytuacji istnieje niebezpieczeństwo, że będzie ona nierzetelna i nie będzie spełniać postawionych przed nią celów. Warto zatem zastanowić się nad powierzeniem funkcji kontrolera wewnętrznego osobie, która będzie się zajmować wyłącznie sprawowaniem kontroli nad działalnością przedsiębiorstwa.
Podejmując decyzję o zatrudnieniu kontrolera wewnętrznego należy wziąć pod uwagę co najmniej następujące kwestie.
Po pierwsze, każde przedsiębiorstwo musi podjąć taką decyzję uwzględniając specyfikę swojej działalności. Nie można wskazać jednoznacznie granicznych wielkości przychodów, liczby zatrudnianych pracowników i innych wielkości, po przekroczeniu których należy zatrudnić osobę o takich kompetencjach. Czasami bowiem taka konieczność występuje w firmie o obrotach rzędu 10 mln zł, ze względu np. na skomplikowany model rozliczeń, rozbudowaną strukturę własnościową. I na odwrót, takiej konieczności może nie być w firmach kilkakrotnie większych, gdzie występuje tylko kilku głównych odbiorców, o nieskomplikowanej księgowości, strukturze i procedurach wewnętrznych.
Po drugie, należy zdawać sobie sprawę, że kontroler wewnętrzny nie jest tylko kontrolerem księgowości. Rachunkowość firmy jest dla kontrolera wewnętrznego jedynie elementem działalności przedsiębiorstwa. Działania kontrolera dotyczą bowiem funkcjonowania całej firmy i, mówiąc bardzo ogólnie, sprowadzają się do kontroli procesów w niej występujących, opracowywaniu procedur, które pozytywnie wpływają na zarządzanie przedsiębiorstwem.
Można nawet powiedzieć, że kontroler nie powinien za bardzo angażować się w funkcjonowanie księgowości i sprawozdawczości, ponieważ w takim przypadku nie będzie mógł sprawować kontroli nad innymi obszarami firmy. Wyjątkiem są naprawdę duże firmy, które stać na stworzenie całego działu kontroli wewnętrznej, dzięki czemu jeden z kontrolerów będzie mógł zająć się wyłącznie kontrolą księgowości. W mniejszych firmach kontrolerzy wewnętrzni powinni zajmować się głównie opracowywaniem procedur wewnętrznych rachunkowości (ze szczególnym uwzględnieniem procedur obiegu dokumentów oraz kontroli merytorycznej i formalnej), biorąc czynny udział w tworzeniu i zmianach dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości.
Jeżeli zdecydujemy się na zatrudnienie kontrolera wewnętrznego, trzeba wziąć pod uwagę, że osoba ta musi posiadać odpowiednie cechy interpersonalne oraz bardzo wysokie kwalifikacje merytoryczne. Musi to być osoba bardzo dobrze zorganizowana, mająca umiejętność strategicznego myślenia, dociekliwa i uczciwa, posiadająca wiedzę z zakresu prawa, finansów i księgowości.
UWAGA!
Te niewątpliwie wysokie kwalifikacje powodują, że kontrolerzy wewnętrzni należą do grupy osób najlepiej wynagradzanych w firmach. Przy wyborze osób na takie stanowisko warto skorzystać z pomocy profesjonalnych firm rekrutacyjnych, które potrafią wyszukać osoby o odpowiednich kwalifikacjach i bogatym doświadczeniu.
Jako dodatkową informację warto podać, że uznawanym na całym świcie certyfikatem z zakresu audytu wewnętrznego jest certyfikat CIA (Certified Internal Auditor). Egzaminy na CIA przeprowadza Institut of Internal Auditors (IIA), ale szkolenia przygotowawcze i same egzaminy odbywają się również w Polsce. Egzaminy CIA składają się z czterech części i obejmują 80 pytań wielokrotnego wyboru. Sesje egzaminacyjne odbywają się dwa razy w roku. Koszt kursu przygotowawczego to wydatek około 1000 euro za każdą część.

Adam Stolarczyk
specjalista w zakresie rachunkowości i finansów


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA