REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potraktować koszty i przychody z tytułu użytkowania przedsiębiorstwa w przypadku braku umowy dzierżawy

Spółka z o.o. zawarła w 2004 r. przedwstępną umowę na zakup przedsiębiorstwa. Docelowa umowa kupna-sprzedaży zostanie zawarta dopiero w roku 2005. Na okres od umowy przedwstępnej do umowy ostatecznej zostanie zawarta umowa dzierżawy. Czy gdyby nie zawarto umowy dzierżawy, to protokół przekazania przedsiębiorstwa (po zawarciu umowy przedwstępnej) będzie podstawą do zakwalifikowania kosztów jego prowadzenia w koszty działalności spółki, a przychodów z tej działalności - do jej przychodów?
Brak umowy dzierżawy nie będzie przeszkodą w uznaniu ponoszonych przez podatnika wydatków za koszty uzyskania przychodów, a otrzymywanych przychodów za przychody podlegające opodatkowaniu. Niemniej jednak ten brak umowy powinien być zrekompensowany innymi dowodami. Powinny one wskazywać, że Państwa firma będzie użytkować przedsiębiorstwo już przed ostatecznym jego nabyciem. Takimi dowodami mogłyby być zarówno umowa przedwstępna sprzedaży, jak i właściwie spisany protokół przekazania przedsiębiorstwa.
Żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop) nie uzależnia, aby wydatki czy przychody były ponoszone lub uzyskiwane jedynie na podstawie pisemnej umowy łączącej podatnika z drugą stroną transakcji.
W praktyce zdarza się przecież często, że w obrocie gospodarczym nie jest zawierana pisemna umowa, a transakcja rodzi konkretne skutki finansowo-podatkowe. Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że w polskim prawie brak spisania umowy na piśmie na ogół nie czyni takiej umowy nieważną, lecz jedynie stanowi barierę w zakresie przeprowadzenia dowodu.
W praktyce przyjęło się (wymagają tego zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne), że w przypadku złożonych transakcji umowa powinna być zawarta na piśmie. Wynika to z tego, że w trakcie postępowania podatkowego (kontrolnego) podatnik powinien udowodnić, że dane wydatki zostały poniesione w celu uzyskania przychodów. Oznacza to, że powinien udowodnić, że wydatki te zostały poniesione definitywnie (ostatecznie), a ich celem było powiększenie majątku podatnika. Nie zmienia tego fakt, że w przypadku niektórych transakcji zamiast uzyskania z nich dochodu (rozumianego jako nadwyżka przychodów nad kosztami) mogą one doprowadzić do poniesienia straty.
Ponadto umowa jest jednym z elementów, które w obiektywny sposób pozwalają organom podatkowym jasno i wyraźnie określić rolę stron w danej transakcji, ceny, terminy i inne istotne warunki stosunku prawnego łączącego strony. Pisemna umowa stanowi też podstawę stwierdzenia, że strony transakcji faktycznie zgodziły się na nią i że została ona zawarta w określonym czasie i miejscu. Może to mieć znaczenie w przypadku późniejszych, ewentualnych sporów z organami podatkowymi.
Podsumowując, brak umowy nie będzie przeszkodą w uznaniu ponoszonych przez podatnika wydatków za koszty uzyskania przychodów, a otrzymywanych przychodów za przychody podlegające opodatkowaniu. Brak umowy powinien być niejako zrekompensowany innymi dowodami. W razie ewentualnej kontroli wskazałyby charakter tej transakcji, przyczynę korzystania z przedsiębiorstwa, którego jeszcze Państwa firma nie jest właścicielem, czy nie ma pomiędzy stronami relacji, które mogłyby wpłynąć na wysokość i rodzaj wzajemnych rozliczeń z tytułu użytkowania tego przedsiębiorstwa, wreszcie związek ponoszonych kosztów z przychodami. Dowodami mogłyby być zarówno umowa przedwstępna sprzedaży (która na przykład wskazywałaby, że Wasza firma będzie użytkować przedsiębiorstwo przed ostatecznym jego nabyciem), jak i właściwie spisany protokół przekazania przedsiębiorstwa.
• art. 12 ust. 1, art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Bartosz Iljin
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Faktura ustrukturyzowana nie jest dokumentem handlowym

    Faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu handlowego ze wszystkich możliwych powodów. Można usiłować nadać tej fakturze charakter dokumentu handlowego, ale wymaga to wielu dodatkowych działań prawnych – pisze profesor Witold Modzelewski.

    Kary za przestępstwa gospodarcze od 1 października. Nawet 25 lat za łapownictwo

    Kary za przestępstwa gospodarcze managerów w firmach, znane jako przestępstwa białych kołnierzyków (z ang. white collar crimes), od 1 października 2023 r. ulegną zaostrzeniu. Za przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w związku z piastowaniem kierowniczego stanowiska grozić będzie nawet do 25 lat pozbawienia wolności. Dotychczas za taki czyn można było trafić do więzienia na 8 lat.

    Ulga mieszkaniowa w PIT 2023 – pieniądze ze sprzedaży mieszkania można wydać na spłatę udziału byłego małżonka w nieruchomości przyznanej w wyniku rozwodu

    18 września 2023 r. Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną we wrześniu 2022 r. przez Dyrektora KIS i uznał, że podatniczka,  która przeznaczyła środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania należącego do jej majątku odrębnego na spłatę udziału byłego męża w nieruchomości przyznanej jej na podstawie ugody sądowej zawartej po rozwodzie ma prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust.1 pkt 131 ustawy o PIT. Zmiana stanowiska oznacza, że podatnicy którzy znajdą się w analogicznej sytuacji nie powinni płacić PIT z tytułu dokonanej sprzedaży nieruchomości. 

    Jednolita rejestracja VAT w ramach pakietu ViDA. Przedsiębiorcy popierają to rozwiązanie

    Na ten rok zapowiadane jest uchwalenie ostatecznego kształtu pakietu VAT w epoce cyfrowej (VAT in Digital Age – ViDA), który zakłada dalsze usprawnienie unijnego systemu podatku od wartości dodanej (VAT). Przyjęcie pakietu wiąże się ze znaczącymi zmianami w systemie rozliczenia VAT na terenie UE dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wewnątrzwspólnotową. Krajowa Izba Gospodarcza dostrzega potrzebę poprawy otoczenia prawnego na poziomie unijnym, popierając projekt rozwiązań modernizujących system VAT oraz promujących gospodarkę cyfrową, zaproponowanych w ramach pakietu ViDA.

    Mikrorachunek podatkowy. Co musisz wiedzieć jako podatnik?

    W świecie podatków i opłat, mikrorachunek podatkowy stał się ważnym narzędziem dla podatników w Polsce. Ale co to dokładnie jest i jak działa? Oto, co musisz wiedzieć o mikrorachunku podatkowym.

    "Nie płacę, bo nie pracuję, bo inflacja, bo mam za daleko do banku…" Jak tłumaczymy niepłacenie długów?

    „Nie płacę, bo mam za daleko do banku, a boję się wchodzić na konto przez Internet”, „Nie płacę, bo nie pracuję”, „Nie płacę, bo inflacja…” – to tylko część z obszernego repertuaru wymówek dłużników, z którymi każdego dnia mierzą się negocjatorzy firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso. Działają na zlecenie wierzycieli – banków, firm pożyczkowych, operatorów telekomunikacyjnych, dostawców prądu, gazu i telewizji. Według danych Krajowego Rejestru Długów zaległości finansowe konsumentów wynoszą obecnie 45 mld zł.

    Soboń: Deklaracje podatkowe przedsiębiorców (PIT, VAT, akcyzowa) będą wypełniane przed skarbówkę

    Deklaracje podatkowe przedsiębiorców (PIT i VAT, a potem deklaracja akcyzowa) będą wypełniana przez administrację skarbową - zapowiedział w środę 20 września 2023 r. wiceminister finansów Artur Soboń. 

    Usługi świadczone przez Scrum Mastera. Jaką stawkę ryczałtu zastosować?

    W świecie IT pojęcie Scrum Mastera stało się niezwykle popularne. Jest to osoba odpowiedzialna za zapewnienie, że zespół projektowy stosuje się do założeń metodyki Scrum, która jest jednym z podejść do zarządzania projektami. Jednak oprócz aspektów technicznych i organizacyjnych, Scrum Master musi również zmierzyć się z kwestiami związanymi z opodatkowaniem swoich usług. W tym artykule przyjrzymy się, jak w świetle polskiego prawa podatkowego są traktowane usługi świadczone przez Scrum Mastera.

    Darowizna udziałów w spółce z o.o. Jak to zrobić zgodnie z prawem? Czy trzeba iść do notariusza?

    Chciałbyś nieodpłatnie przekazać udziały w polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, zastanawiasz się w jakiej formie tego dokonać? Darowizna jest jednym ze sposobów rozporządzenia udziałami, a jej dokonanie wiąże się z pewnymi wymogami. Poniżej pokrótce zostały omówione najważniejsze aspekty prawne tej darowizny, które należy wziąć pod uwagę.

    Wady czynności cywilnoprawnej (np. umowy) a prawo do odliczenia VAT

    Czy wady czynności cywilnoprawnej na podstawie której dokonano opodatkowania dostawy lub wykonano usługę powodują, że kontrahent traci prawo do odliczenia podatku naliczonego? Wyjaśnia prof. dr hab. Witold Modzelewski.

    REKLAMA