REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak potraktować koszty i przychody z tytułu użytkowania przedsiębiorstwa w przypadku braku umowy dzierżawy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. zawarła w 2004 r. przedwstępną umowę na zakup przedsiębiorstwa. Docelowa umowa kupna-sprzedaży zostanie zawarta dopiero w roku 2005. Na okres od umowy przedwstępnej do umowy ostatecznej zostanie zawarta umowa dzierżawy. Czy gdyby nie zawarto umowy dzierżawy, to protokół przekazania przedsiębiorstwa (po zawarciu umowy przedwstępnej) będzie podstawą do zakwalifikowania kosztów jego prowadzenia w koszty działalności spółki, a przychodów z tej działalności - do jej przychodów?
Brak umowy dzierżawy nie będzie przeszkodą w uznaniu ponoszonych przez podatnika wydatków za koszty uzyskania przychodów, a otrzymywanych przychodów za przychody podlegające opodatkowaniu. Niemniej jednak ten brak umowy powinien być zrekompensowany innymi dowodami. Powinny one wskazywać, że Państwa firma będzie użytkować przedsiębiorstwo już przed ostatecznym jego nabyciem. Takimi dowodami mogłyby być zarówno umowa przedwstępna sprzedaży, jak i właściwie spisany protokół przekazania przedsiębiorstwa.
Żaden przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop) nie uzależnia, aby wydatki czy przychody były ponoszone lub uzyskiwane jedynie na podstawie pisemnej umowy łączącej podatnika z drugą stroną transakcji.
W praktyce zdarza się przecież często, że w obrocie gospodarczym nie jest zawierana pisemna umowa, a transakcja rodzi konkretne skutki finansowo-podatkowe. Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że w polskim prawie brak spisania umowy na piśmie na ogół nie czyni takiej umowy nieważną, lecz jedynie stanowi barierę w zakresie przeprowadzenia dowodu.
W praktyce przyjęło się (wymagają tego zarówno organy podatkowe, jak i sądy administracyjne), że w przypadku złożonych transakcji umowa powinna być zawarta na piśmie. Wynika to z tego, że w trakcie postępowania podatkowego (kontrolnego) podatnik powinien udowodnić, że dane wydatki zostały poniesione w celu uzyskania przychodów. Oznacza to, że powinien udowodnić, że wydatki te zostały poniesione definitywnie (ostatecznie), a ich celem było powiększenie majątku podatnika. Nie zmienia tego fakt, że w przypadku niektórych transakcji zamiast uzyskania z nich dochodu (rozumianego jako nadwyżka przychodów nad kosztami) mogą one doprowadzić do poniesienia straty.
Ponadto umowa jest jednym z elementów, które w obiektywny sposób pozwalają organom podatkowym jasno i wyraźnie określić rolę stron w danej transakcji, ceny, terminy i inne istotne warunki stosunku prawnego łączącego strony. Pisemna umowa stanowi też podstawę stwierdzenia, że strony transakcji faktycznie zgodziły się na nią i że została ona zawarta w określonym czasie i miejscu. Może to mieć znaczenie w przypadku późniejszych, ewentualnych sporów z organami podatkowymi.
Podsumowując, brak umowy nie będzie przeszkodą w uznaniu ponoszonych przez podatnika wydatków za koszty uzyskania przychodów, a otrzymywanych przychodów za przychody podlegające opodatkowaniu. Brak umowy powinien być niejako zrekompensowany innymi dowodami. W razie ewentualnej kontroli wskazałyby charakter tej transakcji, przyczynę korzystania z przedsiębiorstwa, którego jeszcze Państwa firma nie jest właścicielem, czy nie ma pomiędzy stronami relacji, które mogłyby wpłynąć na wysokość i rodzaj wzajemnych rozliczeń z tytułu użytkowania tego przedsiębiorstwa, wreszcie związek ponoszonych kosztów z przychodami. Dowodami mogłyby być zarówno umowa przedwstępna sprzedaży (która na przykład wskazywałaby, że Wasza firma będzie użytkować przedsiębiorstwo przed ostatecznym jego nabyciem), jak i właściwie spisany protokół przekazania przedsiębiorstwa.
• art. 12 ust. 1, art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Bartosz Iljin
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

REKLAMA

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Czy będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA