REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na zakup prezentów ślubnych ze środków obrotowych stanowią koszt podatkowy pracodawcy

REKLAMA

Pracownicy otrzymali prezenty ślubne oraz bony towarowe finansowane ze środków obrotowych pracodawcy. Pracodawca pokrył także koszty podatku dochodowego i ZUS naliczonego od przychodu pracowników z tytułu otrzymanego prezentu ślubnego i bonów. Czy wartość przekazanych prezentów, bonów towarowych oraz naliczonego od tego podatku dochodowego i ZUS stanowi dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu?
RADA
Wydatki te, jako wydatki na rzecz pracowników, stanowią dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów. Sprawa ta jest jednak kontrowersyjna i opinia ta może być kwestionowana przez niektóre urzędy skarbowe. Organy podatkowe zajmują w tym przypadku rozbieżne stanowiska.

UZASADNIENIE
Do 31 grudnia 1994 r. art. 16 ust. 1 pkt 35 ustawy stanowił, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez podatnika pośrednio na rzecz pracowników, jeżeli obowiązek ich ponoszenia nie wynika z układu zbiorowego pracy lub innych aktów prawnych. Z dniem 1 stycznia 1995 r. przepis ten został skreślony. Spowodowało to, jak czytamy w piśmie Ministerstwa Finansów z 14 kwietnia 1995 r. (nr PO 3-BF-722-121/95, publ. S. Podat. 1996/9/49), że:
wszelkie wydatki ponoszone przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych na rzecz swoich pracowników, tj. zarówno wydatki bezpośrednie wynikające z zatrudnienia, jak i pośrednie (nawet jeżeli obowiązek ich ponoszenia nie wynika z układu zbiorowego pracy lub innych aktów prawnych) od dnia 1 stycznia 1995 stanowią koszty uzyskania przychodów.
W konsekwencji, jeśli żaden z obowiązujących przepisów nie wyłącza wydatków na rzecz pracowników danego rodzaju spod uznania za koszty uzyskania przychodów (tak jest, przykładowo, z kosztami związanymi z finansowaniem świadczeń zdrowotnych – art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy), wydatki na rzecz pracowników stanowią koszt uzyskania przychodów pracodawcy (a jednocześnie świadczenia będące efektem tych wydatków stanowią najczęściej podlegający opodatkowaniu przychód pracowników).
WAŻNE!
Wydatki na rzecz pracowników stanowią koszt uzyskania przychodu.
Dotyczy to między innymi prezentów ślubnych oraz bonów towarowych sfinansowanych ze środków obrotowych pracodawcy. Wydatki te, jako wydatki na rzecz pracowników, stanowią w mojej ocenie koszt uzyskania przychodu pracodawcy (w szczególności z treści pytania nie wynika, aby wydatki te były wyłączonymi spod możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatkami na działalność socjalną – art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy). Podobnie ma się rzecz z pokrytym ze środków pracodawcy podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Również te wydatki będą kosztami uzyskania przychodów pracodawcy.
Niestety, istnieje ryzyko, iż właściwy dla pracodawcy organ podatkowy dojdzie do odmiennych wniosków (zwłaszcza w przypadku prezentów ślubnych oraz pokrycia kosztów zaliczek na podatek oraz składek na ubezpieczenie społeczne). Wbrew stanowisku przedstawionemu przez Ministerstwo Finansów w powyższym piśmie, organom podatkowym zdarza się prezentować stanowisko, że w przypadku niektórych wydatków na rzecz pracowników brak jest związku między tymi wydatkami a uzyskiwanymi przez pracodawcę przychodami.
Na marginesie warto zauważyć, że lepiej unikać pokrywania za pracowników podatku dochodowego od osób fizycznych (czy raczej zaliczek na ten podatek) oraz składek na ubezpieczenia społeczne. Kwoty takie stanowią w istocie dodatkowy przychód tych pracowników, od którego to przychodu należy pobrać na zasadach ogólnych zaliczki na podatek oraz składki. Co istotne, zasada ta działa dalej, a zatem również pokrycie przez pracodawcę zaliczek oraz składek ZUS od powyższych kwot powoduje powstanie u pracownika kolejnego przychodu podlegającego opodatkowaniu oraz oskładkowaniu. Obowiązujące przepisy nie zawierają, niestety, mechanizmów pozwalających na wyeliminowanie tych skutków pokrywania przez pracodawcę kwot zaliczek na podatek oraz składek na ZUS od przychodów pracowników.

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA