REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na zakup prezentów ślubnych ze środków obrotowych stanowią koszt podatkowy pracodawcy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracownicy otrzymali prezenty ślubne oraz bony towarowe finansowane ze środków obrotowych pracodawcy. Pracodawca pokrył także koszty podatku dochodowego i ZUS naliczonego od przychodu pracowników z tytułu otrzymanego prezentu ślubnego i bonów. Czy wartość przekazanych prezentów, bonów towarowych oraz naliczonego od tego podatku dochodowego i ZUS stanowi dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu?
RADA
Wydatki te, jako wydatki na rzecz pracowników, stanowią dla pracodawcy koszty uzyskania przychodów. Sprawa ta jest jednak kontrowersyjna i opinia ta może być kwestionowana przez niektóre urzędy skarbowe. Organy podatkowe zajmują w tym przypadku rozbieżne stanowiska.

UZASADNIENIE
Do 31 grudnia 1994 r. art. 16 ust. 1 pkt 35 ustawy stanowił, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez podatnika pośrednio na rzecz pracowników, jeżeli obowiązek ich ponoszenia nie wynika z układu zbiorowego pracy lub innych aktów prawnych. Z dniem 1 stycznia 1995 r. przepis ten został skreślony. Spowodowało to, jak czytamy w piśmie Ministerstwa Finansów z 14 kwietnia 1995 r. (nr PO 3-BF-722-121/95, publ. S. Podat. 1996/9/49), że:
wszelkie wydatki ponoszone przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych na rzecz swoich pracowników, tj. zarówno wydatki bezpośrednie wynikające z zatrudnienia, jak i pośrednie (nawet jeżeli obowiązek ich ponoszenia nie wynika z układu zbiorowego pracy lub innych aktów prawnych) od dnia 1 stycznia 1995 stanowią koszty uzyskania przychodów.
W konsekwencji, jeśli żaden z obowiązujących przepisów nie wyłącza wydatków na rzecz pracowników danego rodzaju spod uznania za koszty uzyskania przychodów (tak jest, przykładowo, z kosztami związanymi z finansowaniem świadczeń zdrowotnych – art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy), wydatki na rzecz pracowników stanowią koszt uzyskania przychodów pracodawcy (a jednocześnie świadczenia będące efektem tych wydatków stanowią najczęściej podlegający opodatkowaniu przychód pracowników).
WAŻNE!
Wydatki na rzecz pracowników stanowią koszt uzyskania przychodu.
Dotyczy to między innymi prezentów ślubnych oraz bonów towarowych sfinansowanych ze środków obrotowych pracodawcy. Wydatki te, jako wydatki na rzecz pracowników, stanowią w mojej ocenie koszt uzyskania przychodu pracodawcy (w szczególności z treści pytania nie wynika, aby wydatki te były wyłączonymi spod możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatkami na działalność socjalną – art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy). Podobnie ma się rzecz z pokrytym ze środków pracodawcy podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Również te wydatki będą kosztami uzyskania przychodów pracodawcy.
Niestety, istnieje ryzyko, iż właściwy dla pracodawcy organ podatkowy dojdzie do odmiennych wniosków (zwłaszcza w przypadku prezentów ślubnych oraz pokrycia kosztów zaliczek na podatek oraz składek na ubezpieczenie społeczne). Wbrew stanowisku przedstawionemu przez Ministerstwo Finansów w powyższym piśmie, organom podatkowym zdarza się prezentować stanowisko, że w przypadku niektórych wydatków na rzecz pracowników brak jest związku między tymi wydatkami a uzyskiwanymi przez pracodawcę przychodami.
Na marginesie warto zauważyć, że lepiej unikać pokrywania za pracowników podatku dochodowego od osób fizycznych (czy raczej zaliczek na ten podatek) oraz składek na ubezpieczenia społeczne. Kwoty takie stanowią w istocie dodatkowy przychód tych pracowników, od którego to przychodu należy pobrać na zasadach ogólnych zaliczki na podatek oraz składki. Co istotne, zasada ta działa dalej, a zatem również pokrycie przez pracodawcę zaliczek oraz składek ZUS od powyższych kwot powoduje powstanie u pracownika kolejnego przychodu podlegającego opodatkowaniu oraz oskładkowaniu. Obowiązujące przepisy nie zawierają, niestety, mechanizmów pozwalających na wyeliminowanie tych skutków pokrywania przez pracodawcę kwot zaliczek na podatek oraz składek na ZUS od przychodów pracowników.

• art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA