REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zwrot dofinansowania z deklaracji rocznej INFDR

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W styczniu 2006 r. nasz zakład (nie jest zakładem pracy chronionej, zatrudniamy pracowników łącznie na ponad 25 etatach) otrzymał z PFRON dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych za listopad i grudzień 2005 r. W którym roku, tj. 2005 czy 2006, kwota ta będzie przychodem (finansowo i podatkowo)? Jak zaksięgować zwrot do PFRON dofinansowania wynikający z deklaracji rocznej?
RADA
W księgach rachunkowych kwota dofinansowania do kosztów wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych za listopad i grudzień będzie przychodem 2005 r., natomiast z punktu widzenia podatku dochodowego stanie się przychodem w momencie jej otrzymania. Zwrot dofinansowania w kwocie określonej w rocznym rozliczeniu stanowi korektę przychodu 2005 r., dla celów podatkowych natomiast pomniejszy ten przychód z chwilą zapłaty. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (na podstawie art. 26a ust. 1a i 2 ustawy o rehabilitacji), przysługujące pracodawcom zatrudniającym pracowników niepełnosprawnych w zakładach pracy nieposiadających statusu zakładu pracy chronionej, stanowi refundację (zwrot) podwyższonych (w stosunku do pracowników bez niepełnosprawności) kosztów pracy. Zakłady te, tak samo jak zakłady pracy chronionej, składają (na podstawie art. 26c), w zależności od wielkości zatrudnienia w formie elektronicznej (w systemie SOD-PFRON) lub w formie pisemnej, miesięczne informacje INFD o wynagrodzeniu, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych oraz wnioski WnD o wypłatę miesięcznego dofinansowania za 2 miesiące. Składa się je w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącach, których wniosek dotyczy. Zatem wskazany przez Czytelnika wniosek o dofinansowanie za listopad i grudzień pracodawcy powinni złożyć do dnia 20 stycznia. Informację o wysokości podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych (INF-D-Kz) przedsiębiorcy przekazują wraz z deklaracją INFDR będącą rocznym rozliczeniem dofinansowania otrzymanego na podstawie art. 26a (dofinansowania wynagrodzeń) oraz dofinansowania otrzymanego na podstawie art. 25 (dofinansowania składek na ubezpieczenie społeczne niepełnosprawnych pracowników), do dnia 15 lutego roku następującego po roku, którego dotyczy rozliczenie. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (na podstawie art. 26c ust. 5 ustawy) wzywa pracodawcę do zapłaty kwot do zwrotu, bez naliczania odsetek, w terminie do dnia 15 lutego roku następnego po okresie rozliczeniowym. Kwota ta powinna zostać zwrócona na rachunek bankowy PFRON wraz z kwotami określonymi w innych polach dokumentu wzywającego do zapłaty: „Kwotą ZUS w części finansowanej przez PFRON do zwrotu przez pracodawcę” i „Kwotą ZUS w części finansowanej przez budżet państwa do zwrotu przez pracodawcę”.
WAŻNE!
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w zakładach pracy niebędących zakładami pracy chronionej nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym i stanowi przychód podatkowy w momencie otrzymania środków na rachunek bankowy. Koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych, również w części, której dotyczy dofinansowanie, stanowią dla celów naliczenia podatku dochodowego koszty uzyskania przychodów.
Podejście podatkowe ma wpływ na zalecany i praktykowany sposób księgowania dofinansowania jako pozostałych przychodów operacyjnych. Niekiedy, zgodnie z ustawą podatkową, naliczone dofinansowanie księgowane jest jako przychody przyszłych okresów i rozliczane dopiero z chwilą jego otrzymania na konto pozostałych przychodów operacyjnych. Ten stan rzeczy, praktykowany w ciągu roku, na dzień bilansowy powinien zostać uporządkowany zgodnie z zasadą memoriału wynikającą z ustawy o rachunkowości. Kwoty należnych za listopad i grudzień 2005 r. dofinansowań, o które zakłady wnioskowały w styczniu 2006 r., powinny zostać „dołączone” do dofinansowań otrzymanych wcześniej w 2005 r. (tj. do miesięcy styczeń–październik) i zostać zarachowane i wykazane na dzień bilansowy 31 grudnia 2005 r. jako pozostałe przychody operacyjne.
Kwoty dofinansowań będące kwotami do zwrotu wynikające z rozliczenia rocznego INFDR należy zaksięgować w kwocie łącznej (bez wyłączania zwrotu dofinansowań składek na ubezpieczenie społeczne) jako pomniejszenie uzyskanych w danym roku dofinansowań pod datą 31 grudnia 2005 r.
Na marginesie należy zaznaczyć, że zwrot dofinansowania pomniejszy przychód podatkowy w momencie wpłaty na rachunek PFRON. Dla celów sprawozdania dotyczącego pomocy publicznej datą otrzymania pomocy jest termin złożenia deklaracji miesięcznej INFD-P, a zwrot (pomniejszenie) uzyskanej pomocy następuje w terminie obowiązującym dla złożenia rocznej deklaracji INFDR (15 lutego).

PRZYKŁAD
Zakład 20 stycznia 2006 r. złożył wniosek WND za listopad i grudzień, z którego wynikało należne dofinansowanie w kwocie 28 000 zł. Dofinansowanie to jednostka otrzymała na rachunek bankowy 1 lutego 2006 r. Następnie została złożona deklaracja roczna INFDR za 2005 r., z której wynikały następujące kwoty do zwrotu (łącznie 41 400 zł):
1. „Kwota do zwrotu przez pracodawcę” 26 600 zł.
2. „Kwota ZUS w części finansowanej przez PFRON do zwrotu przez pracodawcę” 8500 zł.
3. „Kwota ZUS w części finansowanej przez budżet państwa do zwrotu przez pracodawcę” 6300 zł.
Księgowania
1. Dofinansowanie w kwocie 28 000 zł wg WND za listopad i grudzień:
  Wn konto 217-1 „Należności od PFRON z tytułu dofinansowań” 28 000 zł,
  Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, w analityce: „Pozostałe przychody operacyjne z tytułu dofinansowań” 28 000 zł.
2. Kwoty dofinansowań za 2005 r. według rozliczenia rocznego INFDR do zwrotu 41 400 zł:
  Wn konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, w analityce: „Pozostałe przychody operacyjne z tytułu dofinansowań” 41 400 zł,
  Ma konto 217-2 „Zobowiązania wobec PFRON z tytułu zwrotu dofinansowań” 41 400 zł.

• art. 25, art. 26a, art. 26c ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398
• rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 232, poz. 2330; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 94, poz. 793

Ewa Szczepankiewicz
główna księgowa w spółce z o.o.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA