REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zwrot dofinansowania z deklaracji rocznej INFDR

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W styczniu 2006 r. nasz zakład (nie jest zakładem pracy chronionej, zatrudniamy pracowników łącznie na ponad 25 etatach) otrzymał z PFRON dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych za listopad i grudzień 2005 r. W którym roku, tj. 2005 czy 2006, kwota ta będzie przychodem (finansowo i podatkowo)? Jak zaksięgować zwrot do PFRON dofinansowania wynikający z deklaracji rocznej?
RADA
W księgach rachunkowych kwota dofinansowania do kosztów wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych za listopad i grudzień będzie przychodem 2005 r., natomiast z punktu widzenia podatku dochodowego stanie się przychodem w momencie jej otrzymania. Zwrot dofinansowania w kwocie określonej w rocznym rozliczeniu stanowi korektę przychodu 2005 r., dla celów podatkowych natomiast pomniejszy ten przychód z chwilą zapłaty. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (na podstawie art. 26a ust. 1a i 2 ustawy o rehabilitacji), przysługujące pracodawcom zatrudniającym pracowników niepełnosprawnych w zakładach pracy nieposiadających statusu zakładu pracy chronionej, stanowi refundację (zwrot) podwyższonych (w stosunku do pracowników bez niepełnosprawności) kosztów pracy. Zakłady te, tak samo jak zakłady pracy chronionej, składają (na podstawie art. 26c), w zależności od wielkości zatrudnienia w formie elektronicznej (w systemie SOD-PFRON) lub w formie pisemnej, miesięczne informacje INFD o wynagrodzeniu, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych oraz wnioski WnD o wypłatę miesięcznego dofinansowania za 2 miesiące. Składa się je w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącach, których wniosek dotyczy. Zatem wskazany przez Czytelnika wniosek o dofinansowanie za listopad i grudzień pracodawcy powinni złożyć do dnia 20 stycznia. Informację o wysokości podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych (INF-D-Kz) przedsiębiorcy przekazują wraz z deklaracją INFDR będącą rocznym rozliczeniem dofinansowania otrzymanego na podstawie art. 26a (dofinansowania wynagrodzeń) oraz dofinansowania otrzymanego na podstawie art. 25 (dofinansowania składek na ubezpieczenie społeczne niepełnosprawnych pracowników), do dnia 15 lutego roku następującego po roku, którego dotyczy rozliczenie. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (na podstawie art. 26c ust. 5 ustawy) wzywa pracodawcę do zapłaty kwot do zwrotu, bez naliczania odsetek, w terminie do dnia 15 lutego roku następnego po okresie rozliczeniowym. Kwota ta powinna zostać zwrócona na rachunek bankowy PFRON wraz z kwotami określonymi w innych polach dokumentu wzywającego do zapłaty: „Kwotą ZUS w części finansowanej przez PFRON do zwrotu przez pracodawcę” i „Kwotą ZUS w części finansowanej przez budżet państwa do zwrotu przez pracodawcę”.
WAŻNE!
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w zakładach pracy niebędących zakładami pracy chronionej nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym i stanowi przychód podatkowy w momencie otrzymania środków na rachunek bankowy. Koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych, również w części, której dotyczy dofinansowanie, stanowią dla celów naliczenia podatku dochodowego koszty uzyskania przychodów.
Podejście podatkowe ma wpływ na zalecany i praktykowany sposób księgowania dofinansowania jako pozostałych przychodów operacyjnych. Niekiedy, zgodnie z ustawą podatkową, naliczone dofinansowanie księgowane jest jako przychody przyszłych okresów i rozliczane dopiero z chwilą jego otrzymania na konto pozostałych przychodów operacyjnych. Ten stan rzeczy, praktykowany w ciągu roku, na dzień bilansowy powinien zostać uporządkowany zgodnie z zasadą memoriału wynikającą z ustawy o rachunkowości. Kwoty należnych za listopad i grudzień 2005 r. dofinansowań, o które zakłady wnioskowały w styczniu 2006 r., powinny zostać „dołączone” do dofinansowań otrzymanych wcześniej w 2005 r. (tj. do miesięcy styczeń–październik) i zostać zarachowane i wykazane na dzień bilansowy 31 grudnia 2005 r. jako pozostałe przychody operacyjne.
Kwoty dofinansowań będące kwotami do zwrotu wynikające z rozliczenia rocznego INFDR należy zaksięgować w kwocie łącznej (bez wyłączania zwrotu dofinansowań składek na ubezpieczenie społeczne) jako pomniejszenie uzyskanych w danym roku dofinansowań pod datą 31 grudnia 2005 r.
Na marginesie należy zaznaczyć, że zwrot dofinansowania pomniejszy przychód podatkowy w momencie wpłaty na rachunek PFRON. Dla celów sprawozdania dotyczącego pomocy publicznej datą otrzymania pomocy jest termin złożenia deklaracji miesięcznej INFD-P, a zwrot (pomniejszenie) uzyskanej pomocy następuje w terminie obowiązującym dla złożenia rocznej deklaracji INFDR (15 lutego).

PRZYKŁAD
Zakład 20 stycznia 2006 r. złożył wniosek WND za listopad i grudzień, z którego wynikało należne dofinansowanie w kwocie 28 000 zł. Dofinansowanie to jednostka otrzymała na rachunek bankowy 1 lutego 2006 r. Następnie została złożona deklaracja roczna INFDR za 2005 r., z której wynikały następujące kwoty do zwrotu (łącznie 41 400 zł):
1. „Kwota do zwrotu przez pracodawcę” 26 600 zł.
2. „Kwota ZUS w części finansowanej przez PFRON do zwrotu przez pracodawcę” 8500 zł.
3. „Kwota ZUS w części finansowanej przez budżet państwa do zwrotu przez pracodawcę” 6300 zł.
Księgowania
1. Dofinansowanie w kwocie 28 000 zł wg WND za listopad i grudzień:
  Wn konto 217-1 „Należności od PFRON z tytułu dofinansowań” 28 000 zł,
  Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, w analityce: „Pozostałe przychody operacyjne z tytułu dofinansowań” 28 000 zł.
2. Kwoty dofinansowań za 2005 r. według rozliczenia rocznego INFDR do zwrotu 41 400 zł:
  Wn konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, w analityce: „Pozostałe przychody operacyjne z tytułu dofinansowań” 41 400 zł,
  Ma konto 217-2 „Zobowiązania wobec PFRON z tytułu zwrotu dofinansowań” 41 400 zł.

• art. 25, art. 26a, art. 26c ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398
• rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 232, poz. 2330; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 94, poz. 793

Ewa Szczepankiewicz
główna księgowa w spółce z o.o.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatku od spadków darowizn 2025: likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Kryzys zaufania do KSeF? Niewiele przedsiębiorstw gotowych na e-fakturowanie

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

REKLAMA