REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zwrot dofinansowania z deklaracji rocznej INFDR

REKLAMA

W styczniu 2006 r. nasz zakład (nie jest zakładem pracy chronionej, zatrudniamy pracowników łącznie na ponad 25 etatach) otrzymał z PFRON dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych za listopad i grudzień 2005 r. W którym roku, tj. 2005 czy 2006, kwota ta będzie przychodem (finansowo i podatkowo)? Jak zaksięgować zwrot do PFRON dofinansowania wynikający z deklaracji rocznej?
RADA
W księgach rachunkowych kwota dofinansowania do kosztów wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych za listopad i grudzień będzie przychodem 2005 r., natomiast z punktu widzenia podatku dochodowego stanie się przychodem w momencie jej otrzymania. Zwrot dofinansowania w kwocie określonej w rocznym rozliczeniu stanowi korektę przychodu 2005 r., dla celów podatkowych natomiast pomniejszy ten przychód z chwilą zapłaty. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (na podstawie art. 26a ust. 1a i 2 ustawy o rehabilitacji), przysługujące pracodawcom zatrudniającym pracowników niepełnosprawnych w zakładach pracy nieposiadających statusu zakładu pracy chronionej, stanowi refundację (zwrot) podwyższonych (w stosunku do pracowników bez niepełnosprawności) kosztów pracy. Zakłady te, tak samo jak zakłady pracy chronionej, składają (na podstawie art. 26c), w zależności od wielkości zatrudnienia w formie elektronicznej (w systemie SOD-PFRON) lub w formie pisemnej, miesięczne informacje INFD o wynagrodzeniu, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych oraz wnioski WnD o wypłatę miesięcznego dofinansowania za 2 miesiące. Składa się je w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącach, których wniosek dotyczy. Zatem wskazany przez Czytelnika wniosek o dofinansowanie za listopad i grudzień pracodawcy powinni złożyć do dnia 20 stycznia. Informację o wysokości podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych (INF-D-Kz) przedsiębiorcy przekazują wraz z deklaracją INFDR będącą rocznym rozliczeniem dofinansowania otrzymanego na podstawie art. 26a (dofinansowania wynagrodzeń) oraz dofinansowania otrzymanego na podstawie art. 25 (dofinansowania składek na ubezpieczenie społeczne niepełnosprawnych pracowników), do dnia 15 lutego roku następującego po roku, którego dotyczy rozliczenie. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (na podstawie art. 26c ust. 5 ustawy) wzywa pracodawcę do zapłaty kwot do zwrotu, bez naliczania odsetek, w terminie do dnia 15 lutego roku następnego po okresie rozliczeniowym. Kwota ta powinna zostać zwrócona na rachunek bankowy PFRON wraz z kwotami określonymi w innych polach dokumentu wzywającego do zapłaty: „Kwotą ZUS w części finansowanej przez PFRON do zwrotu przez pracodawcę” i „Kwotą ZUS w części finansowanej przez budżet państwa do zwrotu przez pracodawcę”.
WAŻNE!
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w zakładach pracy niebędących zakładami pracy chronionej nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym i stanowi przychód podatkowy w momencie otrzymania środków na rachunek bankowy. Koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych, również w części, której dotyczy dofinansowanie, stanowią dla celów naliczenia podatku dochodowego koszty uzyskania przychodów.
Podejście podatkowe ma wpływ na zalecany i praktykowany sposób księgowania dofinansowania jako pozostałych przychodów operacyjnych. Niekiedy, zgodnie z ustawą podatkową, naliczone dofinansowanie księgowane jest jako przychody przyszłych okresów i rozliczane dopiero z chwilą jego otrzymania na konto pozostałych przychodów operacyjnych. Ten stan rzeczy, praktykowany w ciągu roku, na dzień bilansowy powinien zostać uporządkowany zgodnie z zasadą memoriału wynikającą z ustawy o rachunkowości. Kwoty należnych za listopad i grudzień 2005 r. dofinansowań, o które zakłady wnioskowały w styczniu 2006 r., powinny zostać „dołączone” do dofinansowań otrzymanych wcześniej w 2005 r. (tj. do miesięcy styczeń–październik) i zostać zarachowane i wykazane na dzień bilansowy 31 grudnia 2005 r. jako pozostałe przychody operacyjne.
Kwoty dofinansowań będące kwotami do zwrotu wynikające z rozliczenia rocznego INFDR należy zaksięgować w kwocie łącznej (bez wyłączania zwrotu dofinansowań składek na ubezpieczenie społeczne) jako pomniejszenie uzyskanych w danym roku dofinansowań pod datą 31 grudnia 2005 r.
Na marginesie należy zaznaczyć, że zwrot dofinansowania pomniejszy przychód podatkowy w momencie wpłaty na rachunek PFRON. Dla celów sprawozdania dotyczącego pomocy publicznej datą otrzymania pomocy jest termin złożenia deklaracji miesięcznej INFD-P, a zwrot (pomniejszenie) uzyskanej pomocy następuje w terminie obowiązującym dla złożenia rocznej deklaracji INFDR (15 lutego).

PRZYKŁAD
Zakład 20 stycznia 2006 r. złożył wniosek WND za listopad i grudzień, z którego wynikało należne dofinansowanie w kwocie 28 000 zł. Dofinansowanie to jednostka otrzymała na rachunek bankowy 1 lutego 2006 r. Następnie została złożona deklaracja roczna INFDR za 2005 r., z której wynikały następujące kwoty do zwrotu (łącznie 41 400 zł):
1. „Kwota do zwrotu przez pracodawcę” 26 600 zł.
2. „Kwota ZUS w części finansowanej przez PFRON do zwrotu przez pracodawcę” 8500 zł.
3. „Kwota ZUS w części finansowanej przez budżet państwa do zwrotu przez pracodawcę” 6300 zł.
Księgowania
1. Dofinansowanie w kwocie 28 000 zł wg WND za listopad i grudzień:
  Wn konto 217-1 „Należności od PFRON z tytułu dofinansowań” 28 000 zł,
  Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, w analityce: „Pozostałe przychody operacyjne z tytułu dofinansowań” 28 000 zł.
2. Kwoty dofinansowań za 2005 r. według rozliczenia rocznego INFDR do zwrotu 41 400 zł:
  Wn konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, w analityce: „Pozostałe przychody operacyjne z tytułu dofinansowań” 41 400 zł,
  Ma konto 217-2 „Zobowiązania wobec PFRON z tytułu zwrotu dofinansowań” 41 400 zł.

• art. 25, art. 26a, art. 26c ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398
• rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 232, poz. 2330; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 94, poz. 793

Ewa Szczepankiewicz
główna księgowa w spółce z o.o.


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA