REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zwrot dofinansowania z deklaracji rocznej INFDR

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W styczniu 2006 r. nasz zakład (nie jest zakładem pracy chronionej, zatrudniamy pracowników łącznie na ponad 25 etatach) otrzymał z PFRON dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych za listopad i grudzień 2005 r. W którym roku, tj. 2005 czy 2006, kwota ta będzie przychodem (finansowo i podatkowo)? Jak zaksięgować zwrot do PFRON dofinansowania wynikający z deklaracji rocznej?
RADA
W księgach rachunkowych kwota dofinansowania do kosztów wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych za listopad i grudzień będzie przychodem 2005 r., natomiast z punktu widzenia podatku dochodowego stanie się przychodem w momencie jej otrzymania. Zwrot dofinansowania w kwocie określonej w rocznym rozliczeniu stanowi korektę przychodu 2005 r., dla celów podatkowych natomiast pomniejszy ten przychód z chwilą zapłaty. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (na podstawie art. 26a ust. 1a i 2 ustawy o rehabilitacji), przysługujące pracodawcom zatrudniającym pracowników niepełnosprawnych w zakładach pracy nieposiadających statusu zakładu pracy chronionej, stanowi refundację (zwrot) podwyższonych (w stosunku do pracowników bez niepełnosprawności) kosztów pracy. Zakłady te, tak samo jak zakłady pracy chronionej, składają (na podstawie art. 26c), w zależności od wielkości zatrudnienia w formie elektronicznej (w systemie SOD-PFRON) lub w formie pisemnej, miesięczne informacje INFD o wynagrodzeniu, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych oraz wnioski WnD o wypłatę miesięcznego dofinansowania za 2 miesiące. Składa się je w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącach, których wniosek dotyczy. Zatem wskazany przez Czytelnika wniosek o dofinansowanie za listopad i grudzień pracodawcy powinni złożyć do dnia 20 stycznia. Informację o wysokości podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych (INF-D-Kz) przedsiębiorcy przekazują wraz z deklaracją INFDR będącą rocznym rozliczeniem dofinansowania otrzymanego na podstawie art. 26a (dofinansowania wynagrodzeń) oraz dofinansowania otrzymanego na podstawie art. 25 (dofinansowania składek na ubezpieczenie społeczne niepełnosprawnych pracowników), do dnia 15 lutego roku następującego po roku, którego dotyczy rozliczenie. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (na podstawie art. 26c ust. 5 ustawy) wzywa pracodawcę do zapłaty kwot do zwrotu, bez naliczania odsetek, w terminie do dnia 15 lutego roku następnego po okresie rozliczeniowym. Kwota ta powinna zostać zwrócona na rachunek bankowy PFRON wraz z kwotami określonymi w innych polach dokumentu wzywającego do zapłaty: „Kwotą ZUS w części finansowanej przez PFRON do zwrotu przez pracodawcę” i „Kwotą ZUS w części finansowanej przez budżet państwa do zwrotu przez pracodawcę”.
WAŻNE!
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w zakładach pracy niebędących zakładami pracy chronionej nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym i stanowi przychód podatkowy w momencie otrzymania środków na rachunek bankowy. Koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych, również w części, której dotyczy dofinansowanie, stanowią dla celów naliczenia podatku dochodowego koszty uzyskania przychodów.
Podejście podatkowe ma wpływ na zalecany i praktykowany sposób księgowania dofinansowania jako pozostałych przychodów operacyjnych. Niekiedy, zgodnie z ustawą podatkową, naliczone dofinansowanie księgowane jest jako przychody przyszłych okresów i rozliczane dopiero z chwilą jego otrzymania na konto pozostałych przychodów operacyjnych. Ten stan rzeczy, praktykowany w ciągu roku, na dzień bilansowy powinien zostać uporządkowany zgodnie z zasadą memoriału wynikającą z ustawy o rachunkowości. Kwoty należnych za listopad i grudzień 2005 r. dofinansowań, o które zakłady wnioskowały w styczniu 2006 r., powinny zostać „dołączone” do dofinansowań otrzymanych wcześniej w 2005 r. (tj. do miesięcy styczeń–październik) i zostać zarachowane i wykazane na dzień bilansowy 31 grudnia 2005 r. jako pozostałe przychody operacyjne.
Kwoty dofinansowań będące kwotami do zwrotu wynikające z rozliczenia rocznego INFDR należy zaksięgować w kwocie łącznej (bez wyłączania zwrotu dofinansowań składek na ubezpieczenie społeczne) jako pomniejszenie uzyskanych w danym roku dofinansowań pod datą 31 grudnia 2005 r.
Na marginesie należy zaznaczyć, że zwrot dofinansowania pomniejszy przychód podatkowy w momencie wpłaty na rachunek PFRON. Dla celów sprawozdania dotyczącego pomocy publicznej datą otrzymania pomocy jest termin złożenia deklaracji miesięcznej INFD-P, a zwrot (pomniejszenie) uzyskanej pomocy następuje w terminie obowiązującym dla złożenia rocznej deklaracji INFDR (15 lutego).

PRZYKŁAD
Zakład 20 stycznia 2006 r. złożył wniosek WND za listopad i grudzień, z którego wynikało należne dofinansowanie w kwocie 28 000 zł. Dofinansowanie to jednostka otrzymała na rachunek bankowy 1 lutego 2006 r. Następnie została złożona deklaracja roczna INFDR za 2005 r., z której wynikały następujące kwoty do zwrotu (łącznie 41 400 zł):
1. „Kwota do zwrotu przez pracodawcę” 26 600 zł.
2. „Kwota ZUS w części finansowanej przez PFRON do zwrotu przez pracodawcę” 8500 zł.
3. „Kwota ZUS w części finansowanej przez budżet państwa do zwrotu przez pracodawcę” 6300 zł.
Księgowania
1. Dofinansowanie w kwocie 28 000 zł wg WND za listopad i grudzień:
  Wn konto 217-1 „Należności od PFRON z tytułu dofinansowań” 28 000 zł,
  Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, w analityce: „Pozostałe przychody operacyjne z tytułu dofinansowań” 28 000 zł.
2. Kwoty dofinansowań za 2005 r. według rozliczenia rocznego INFDR do zwrotu 41 400 zł:
  Wn konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, w analityce: „Pozostałe przychody operacyjne z tytułu dofinansowań” 41 400 zł,
  Ma konto 217-2 „Zobowiązania wobec PFRON z tytułu zwrotu dofinansowań” 41 400 zł.

• art. 25, art. 26a, art. 26c ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398
• rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 232, poz. 2330; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 94, poz. 793

Ewa Szczepankiewicz
główna księgowa w spółce z o.o.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA