REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zwrot dofinansowania z deklaracji rocznej INFDR

REKLAMA

W styczniu 2006 r. nasz zakład (nie jest zakładem pracy chronionej, zatrudniamy pracowników łącznie na ponad 25 etatach) otrzymał z PFRON dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych za listopad i grudzień 2005 r. W którym roku, tj. 2005 czy 2006, kwota ta będzie przychodem (finansowo i podatkowo)? Jak zaksięgować zwrot do PFRON dofinansowania wynikający z deklaracji rocznej?
RADA
W księgach rachunkowych kwota dofinansowania do kosztów wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych za listopad i grudzień będzie przychodem 2005 r., natomiast z punktu widzenia podatku dochodowego stanie się przychodem w momencie jej otrzymania. Zwrot dofinansowania w kwocie określonej w rocznym rozliczeniu stanowi korektę przychodu 2005 r., dla celów podatkowych natomiast pomniejszy ten przychód z chwilą zapłaty. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (na podstawie art. 26a ust. 1a i 2 ustawy o rehabilitacji), przysługujące pracodawcom zatrudniającym pracowników niepełnosprawnych w zakładach pracy nieposiadających statusu zakładu pracy chronionej, stanowi refundację (zwrot) podwyższonych (w stosunku do pracowników bez niepełnosprawności) kosztów pracy. Zakłady te, tak samo jak zakłady pracy chronionej, składają (na podstawie art. 26c), w zależności od wielkości zatrudnienia w formie elektronicznej (w systemie SOD-PFRON) lub w formie pisemnej, miesięczne informacje INFD o wynagrodzeniu, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników niepełnosprawnych oraz wnioski WnD o wypłatę miesięcznego dofinansowania za 2 miesiące. Składa się je w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącach, których wniosek dotyczy. Zatem wskazany przez Czytelnika wniosek o dofinansowanie za listopad i grudzień pracodawcy powinni złożyć do dnia 20 stycznia. Informację o wysokości podwyższonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych (INF-D-Kz) przedsiębiorcy przekazują wraz z deklaracją INFDR będącą rocznym rozliczeniem dofinansowania otrzymanego na podstawie art. 26a (dofinansowania wynagrodzeń) oraz dofinansowania otrzymanego na podstawie art. 25 (dofinansowania składek na ubezpieczenie społeczne niepełnosprawnych pracowników), do dnia 15 lutego roku następującego po roku, którego dotyczy rozliczenie. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (na podstawie art. 26c ust. 5 ustawy) wzywa pracodawcę do zapłaty kwot do zwrotu, bez naliczania odsetek, w terminie do dnia 15 lutego roku następnego po okresie rozliczeniowym. Kwota ta powinna zostać zwrócona na rachunek bankowy PFRON wraz z kwotami określonymi w innych polach dokumentu wzywającego do zapłaty: „Kwotą ZUS w części finansowanej przez PFRON do zwrotu przez pracodawcę” i „Kwotą ZUS w części finansowanej przez budżet państwa do zwrotu przez pracodawcę”.
WAŻNE!
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w zakładach pracy niebędących zakładami pracy chronionej nie korzysta ze zwolnienia w podatku dochodowym i stanowi przychód podatkowy w momencie otrzymania środków na rachunek bankowy. Koszty zatrudnienia osób niepełnosprawnych, również w części, której dotyczy dofinansowanie, stanowią dla celów naliczenia podatku dochodowego koszty uzyskania przychodów.
Podejście podatkowe ma wpływ na zalecany i praktykowany sposób księgowania dofinansowania jako pozostałych przychodów operacyjnych. Niekiedy, zgodnie z ustawą podatkową, naliczone dofinansowanie księgowane jest jako przychody przyszłych okresów i rozliczane dopiero z chwilą jego otrzymania na konto pozostałych przychodów operacyjnych. Ten stan rzeczy, praktykowany w ciągu roku, na dzień bilansowy powinien zostać uporządkowany zgodnie z zasadą memoriału wynikającą z ustawy o rachunkowości. Kwoty należnych za listopad i grudzień 2005 r. dofinansowań, o które zakłady wnioskowały w styczniu 2006 r., powinny zostać „dołączone” do dofinansowań otrzymanych wcześniej w 2005 r. (tj. do miesięcy styczeń–październik) i zostać zarachowane i wykazane na dzień bilansowy 31 grudnia 2005 r. jako pozostałe przychody operacyjne.
Kwoty dofinansowań będące kwotami do zwrotu wynikające z rozliczenia rocznego INFDR należy zaksięgować w kwocie łącznej (bez wyłączania zwrotu dofinansowań składek na ubezpieczenie społeczne) jako pomniejszenie uzyskanych w danym roku dofinansowań pod datą 31 grudnia 2005 r.
Na marginesie należy zaznaczyć, że zwrot dofinansowania pomniejszy przychód podatkowy w momencie wpłaty na rachunek PFRON. Dla celów sprawozdania dotyczącego pomocy publicznej datą otrzymania pomocy jest termin złożenia deklaracji miesięcznej INFD-P, a zwrot (pomniejszenie) uzyskanej pomocy następuje w terminie obowiązującym dla złożenia rocznej deklaracji INFDR (15 lutego).

PRZYKŁAD
Zakład 20 stycznia 2006 r. złożył wniosek WND za listopad i grudzień, z którego wynikało należne dofinansowanie w kwocie 28 000 zł. Dofinansowanie to jednostka otrzymała na rachunek bankowy 1 lutego 2006 r. Następnie została złożona deklaracja roczna INFDR za 2005 r., z której wynikały następujące kwoty do zwrotu (łącznie 41 400 zł):
1. „Kwota do zwrotu przez pracodawcę” 26 600 zł.
2. „Kwota ZUS w części finansowanej przez PFRON do zwrotu przez pracodawcę” 8500 zł.
3. „Kwota ZUS w części finansowanej przez budżet państwa do zwrotu przez pracodawcę” 6300 zł.
Księgowania
1. Dofinansowanie w kwocie 28 000 zł wg WND za listopad i grudzień:
  Wn konto 217-1 „Należności od PFRON z tytułu dofinansowań” 28 000 zł,
  Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, w analityce: „Pozostałe przychody operacyjne z tytułu dofinansowań” 28 000 zł.
2. Kwoty dofinansowań za 2005 r. według rozliczenia rocznego INFDR do zwrotu 41 400 zł:
  Wn konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”, w analityce: „Pozostałe przychody operacyjne z tytułu dofinansowań” 41 400 zł,
  Ma konto 217-2 „Zobowiązania wobec PFRON z tytułu zwrotu dofinansowań” 41 400 zł.

• art. 25, art. 26a, art. 26c ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398
• rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2003 r. w sprawie dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 232, poz. 2330; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 94, poz. 793

Ewa Szczepankiewicz
główna księgowa w spółce z o.o.


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA