REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać podwyższenia wartości środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na naprawie samochodów. Rozliczam się prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów według metody kasowej. Usługi swe wykonuję w budynku zakupionym w styczniu 2004 r. za 14 000 zł. Od lutego dokonuję miesięcznych odpisów amortyzacyjnych w wysokości 10% rocznie. Niedawno postanowiłem ocieplić i otynkować budynek. Koszt inwestycji przekracza 3500 zł. Czy słusznie myślę, że będzie to stanowiło ulepszenie środka trwałego, a nie remont? Jeśli tak, to jak zwiększyć wartość początkową budynku, jak wpłynie to na amortyzację i raty? Jak księgować faktury związane z wydatkami na ocieplenie budynku oraz jak rozliczać VAT?
Tak, słusznie Pan uważa, że ocieplenie i otynkowanie budynku będzie ulepszeniem środka trwałego, a nie remontem. O poniesione koszty ulepszenia należy zatem zwiększyć wartość początkową budynku po zakończeniu inwestycji. Od uzyskanej sumy należy dokonać odpisów amortyzacyjnych począwszy od następnego miesiąca po zakończeniu inwestycji. Podatek VAT może być natomiast odliczany w bieżących rozliczeniach.
Kwalifikacja podejmowanych prac inwestycyjnych w środkach trwałych jako remontu bądź ulepszenia od dawna przysparza wielu problemów. Dokonując interpretacji pojęcia remont, należy brać pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mające duży wpływ na sposób i środki realizowania tych robót. Według przepisów Prawa budowlanego remontem będzie wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji.
WAŻNE!
Ulepszeniem będzie trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, np. poprzez obniżenie kosztów eksploatacji, jeśli wydatki te przekroczą 3500 zł w danym roku podatkowym.
Ministerstwo Finansów w piśmie z 13 marca 1995 r. (nr PO 3/722-160/94) informuje, że tego rodzaju unowocześnienie może przybierać różne postacie, np. odbudowy, rozbudowy czy przebudowy obiektu, czy też wymiany jego części na inne, o lepszych parametrach, jak również uzupełnienie go o dodatkowe części składowe lub peryferyjne – jeśli efektem tych zabiegów jest zwiększenie wartości użytkowej tego środka. Wobec tego należy stwierdzić, że ocieplenie i otynkowanie budynku będzie ulepszeniem nabytego obiektu.
Koszty tego ulepszenia zwiększą wartość początkową środka trwałego, która będzie podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. W związku z tym wszystkie koszty związane z tym przedsięwzięciem nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Staną się one kosztami dopiero w formie odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości początkowej. Wobec tego faktur potwierdzających poniesienie kosztów tej inwestycji nie ujmuje się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Dopiero po zakończeniu inwestycji należy je zsumować i podwyższyć o nie wartość początkową. Odpisów amortyzacyjnych od tak powiększonej wartości początkowej należy dokonywać począwszy od miesiąca następującego po miesiącu zakończenia prac.
Przykład
Opierając się na przykładowych kosztach inwestycji, przedstawiamy, jak powinno wyglądać ustalenie zwiększenia wartości początkowej budynku oraz nowej wartości odpisu amortyzacyjnego.
Podsumowanie kosztów inwestycji:
1. Wartość ulepszenia hali zwiększająca jej wartość początkową: 27 000 zł.
2. Zakładając, że inwestycja zakończy się w październiku, podatnik w tym właśnie miesiącu dokona zapisu w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wartości ulepszenia. Począwszy od listopada podatnik ma prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości początkowej, tj. 41 000 zł (wartość początkowa budynku – 14 000 zł i wartość ulepszenia – 27 000 zł). Nowy odpis miesięczny wyniesie zatem: 341,67 zł (41 000 zł x 10% : 12 miesięcy).
• art. 22g ust. 17, art. 22n ust. 2 pkt 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535
• art. 3 pkt 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Pra- wo budowlane – j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 93, poz. 888
Joanna Krawczyk
prawnik, doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych - kiedy trzeba zapłacić. Są 3 limity kwotowe

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

REKLAMA

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA