REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać podwyższenia wartości środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na naprawie samochodów. Rozliczam się prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów według metody kasowej. Usługi swe wykonuję w budynku zakupionym w styczniu 2004 r. za 14 000 zł. Od lutego dokonuję miesięcznych odpisów amortyzacyjnych w wysokości 10% rocznie. Niedawno postanowiłem ocieplić i otynkować budynek. Koszt inwestycji przekracza 3500 zł. Czy słusznie myślę, że będzie to stanowiło ulepszenie środka trwałego, a nie remont? Jeśli tak, to jak zwiększyć wartość początkową budynku, jak wpłynie to na amortyzację i raty? Jak księgować faktury związane z wydatkami na ocieplenie budynku oraz jak rozliczać VAT?
Tak, słusznie Pan uważa, że ocieplenie i otynkowanie budynku będzie ulepszeniem środka trwałego, a nie remontem. O poniesione koszty ulepszenia należy zatem zwiększyć wartość początkową budynku po zakończeniu inwestycji. Od uzyskanej sumy należy dokonać odpisów amortyzacyjnych począwszy od następnego miesiąca po zakończeniu inwestycji. Podatek VAT może być natomiast odliczany w bieżących rozliczeniach.
Kwalifikacja podejmowanych prac inwestycyjnych w środkach trwałych jako remontu bądź ulepszenia od dawna przysparza wielu problemów. Dokonując interpretacji pojęcia remont, należy brać pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mające duży wpływ na sposób i środki realizowania tych robót. Według przepisów Prawa budowlanego remontem będzie wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji.
WAŻNE!
Ulepszeniem będzie trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, np. poprzez obniżenie kosztów eksploatacji, jeśli wydatki te przekroczą 3500 zł w danym roku podatkowym.
Ministerstwo Finansów w piśmie z 13 marca 1995 r. (nr PO 3/722-160/94) informuje, że tego rodzaju unowocześnienie może przybierać różne postacie, np. odbudowy, rozbudowy czy przebudowy obiektu, czy też wymiany jego części na inne, o lepszych parametrach, jak również uzupełnienie go o dodatkowe części składowe lub peryferyjne – jeśli efektem tych zabiegów jest zwiększenie wartości użytkowej tego środka. Wobec tego należy stwierdzić, że ocieplenie i otynkowanie budynku będzie ulepszeniem nabytego obiektu.
Koszty tego ulepszenia zwiększą wartość początkową środka trwałego, która będzie podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. W związku z tym wszystkie koszty związane z tym przedsięwzięciem nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Staną się one kosztami dopiero w formie odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości początkowej. Wobec tego faktur potwierdzających poniesienie kosztów tej inwestycji nie ujmuje się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Dopiero po zakończeniu inwestycji należy je zsumować i podwyższyć o nie wartość początkową. Odpisów amortyzacyjnych od tak powiększonej wartości początkowej należy dokonywać począwszy od miesiąca następującego po miesiącu zakończenia prac.
Przykład
Opierając się na przykładowych kosztach inwestycji, przedstawiamy, jak powinno wyglądać ustalenie zwiększenia wartości początkowej budynku oraz nowej wartości odpisu amortyzacyjnego.
Podsumowanie kosztów inwestycji:
1. Wartość ulepszenia hali zwiększająca jej wartość początkową: 27 000 zł.
2. Zakładając, że inwestycja zakończy się w październiku, podatnik w tym właśnie miesiącu dokona zapisu w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wartości ulepszenia. Począwszy od listopada podatnik ma prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości początkowej, tj. 41 000 zł (wartość początkowa budynku – 14 000 zł i wartość ulepszenia – 27 000 zł). Nowy odpis miesięczny wyniesie zatem: 341,67 zł (41 000 zł x 10% : 12 miesięcy).
• art. 22g ust. 17, art. 22n ust. 2 pkt 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535
• art. 3 pkt 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Pra- wo budowlane – j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 93, poz. 888
Joanna Krawczyk
prawnik, doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

REKLAMA