REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać podwyższenia wartości środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na naprawie samochodów. Rozliczam się prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów według metody kasowej. Usługi swe wykonuję w budynku zakupionym w styczniu 2004 r. za 14 000 zł. Od lutego dokonuję miesięcznych odpisów amortyzacyjnych w wysokości 10% rocznie. Niedawno postanowiłem ocieplić i otynkować budynek. Koszt inwestycji przekracza 3500 zł. Czy słusznie myślę, że będzie to stanowiło ulepszenie środka trwałego, a nie remont? Jeśli tak, to jak zwiększyć wartość początkową budynku, jak wpłynie to na amortyzację i raty? Jak księgować faktury związane z wydatkami na ocieplenie budynku oraz jak rozliczać VAT?
Tak, słusznie Pan uważa, że ocieplenie i otynkowanie budynku będzie ulepszeniem środka trwałego, a nie remontem. O poniesione koszty ulepszenia należy zatem zwiększyć wartość początkową budynku po zakończeniu inwestycji. Od uzyskanej sumy należy dokonać odpisów amortyzacyjnych począwszy od następnego miesiąca po zakończeniu inwestycji. Podatek VAT może być natomiast odliczany w bieżących rozliczeniach.
Kwalifikacja podejmowanych prac inwestycyjnych w środkach trwałych jako remontu bądź ulepszenia od dawna przysparza wielu problemów. Dokonując interpretacji pojęcia remont, należy brać pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mające duży wpływ na sposób i środki realizowania tych robót. Według przepisów Prawa budowlanego remontem będzie wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji.
WAŻNE!
Ulepszeniem będzie trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, np. poprzez obniżenie kosztów eksploatacji, jeśli wydatki te przekroczą 3500 zł w danym roku podatkowym.
Ministerstwo Finansów w piśmie z 13 marca 1995 r. (nr PO 3/722-160/94) informuje, że tego rodzaju unowocześnienie może przybierać różne postacie, np. odbudowy, rozbudowy czy przebudowy obiektu, czy też wymiany jego części na inne, o lepszych parametrach, jak również uzupełnienie go o dodatkowe części składowe lub peryferyjne – jeśli efektem tych zabiegów jest zwiększenie wartości użytkowej tego środka. Wobec tego należy stwierdzić, że ocieplenie i otynkowanie budynku będzie ulepszeniem nabytego obiektu.
Koszty tego ulepszenia zwiększą wartość początkową środka trwałego, która będzie podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. W związku z tym wszystkie koszty związane z tym przedsięwzięciem nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Staną się one kosztami dopiero w formie odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości początkowej. Wobec tego faktur potwierdzających poniesienie kosztów tej inwestycji nie ujmuje się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Dopiero po zakończeniu inwestycji należy je zsumować i podwyższyć o nie wartość początkową. Odpisów amortyzacyjnych od tak powiększonej wartości początkowej należy dokonywać począwszy od miesiąca następującego po miesiącu zakończenia prac.
Przykład
Opierając się na przykładowych kosztach inwestycji, przedstawiamy, jak powinno wyglądać ustalenie zwiększenia wartości początkowej budynku oraz nowej wartości odpisu amortyzacyjnego.
Podsumowanie kosztów inwestycji:
1. Wartość ulepszenia hali zwiększająca jej wartość początkową: 27 000 zł.
2. Zakładając, że inwestycja zakończy się w październiku, podatnik w tym właśnie miesiącu dokona zapisu w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wartości ulepszenia. Począwszy od listopada podatnik ma prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości początkowej, tj. 41 000 zł (wartość początkowa budynku – 14 000 zł i wartość ulepszenia – 27 000 zł). Nowy odpis miesięczny wyniesie zatem: 341,67 zł (41 000 zł x 10% : 12 miesięcy).
• art. 22g ust. 17, art. 22n ust. 2 pkt 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535
• art. 3 pkt 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Pra- wo budowlane – j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 93, poz. 888
Joanna Krawczyk
prawnik, doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA