REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dokonać podwyższenia wartości środka trwałego

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na naprawie samochodów. Rozliczam się prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów według metody kasowej. Usługi swe wykonuję w budynku zakupionym w styczniu 2004 r. za 14 000 zł. Od lutego dokonuję miesięcznych odpisów amortyzacyjnych w wysokości 10% rocznie. Niedawno postanowiłem ocieplić i otynkować budynek. Koszt inwestycji przekracza 3500 zł. Czy słusznie myślę, że będzie to stanowiło ulepszenie środka trwałego, a nie remont? Jeśli tak, to jak zwiększyć wartość początkową budynku, jak wpłynie to na amortyzację i raty? Jak księgować faktury związane z wydatkami na ocieplenie budynku oraz jak rozliczać VAT?
Tak, słusznie Pan uważa, że ocieplenie i otynkowanie budynku będzie ulepszeniem środka trwałego, a nie remontem. O poniesione koszty ulepszenia należy zatem zwiększyć wartość początkową budynku po zakończeniu inwestycji. Od uzyskanej sumy należy dokonać odpisów amortyzacyjnych począwszy od następnego miesiąca po zakończeniu inwestycji. Podatek VAT może być natomiast odliczany w bieżących rozliczeniach.
Kwalifikacja podejmowanych prac inwestycyjnych w środkach trwałych jako remontu bądź ulepszenia od dawna przysparza wielu problemów. Dokonując interpretacji pojęcia remont, należy brać pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mające duży wpływ na sposób i środki realizowania tych robót. Według przepisów Prawa budowlanego remontem będzie wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji.
WAŻNE!
Ulepszeniem będzie trwałe unowocześnienie środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, np. poprzez obniżenie kosztów eksploatacji, jeśli wydatki te przekroczą 3500 zł w danym roku podatkowym.
Ministerstwo Finansów w piśmie z 13 marca 1995 r. (nr PO 3/722-160/94) informuje, że tego rodzaju unowocześnienie może przybierać różne postacie, np. odbudowy, rozbudowy czy przebudowy obiektu, czy też wymiany jego części na inne, o lepszych parametrach, jak również uzupełnienie go o dodatkowe części składowe lub peryferyjne – jeśli efektem tych zabiegów jest zwiększenie wartości użytkowej tego środka. Wobec tego należy stwierdzić, że ocieplenie i otynkowanie budynku będzie ulepszeniem nabytego obiektu.
Koszty tego ulepszenia zwiększą wartość początkową środka trwałego, która będzie podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. W związku z tym wszystkie koszty związane z tym przedsięwzięciem nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Staną się one kosztami dopiero w formie odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości początkowej. Wobec tego faktur potwierdzających poniesienie kosztów tej inwestycji nie ujmuje się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Dopiero po zakończeniu inwestycji należy je zsumować i podwyższyć o nie wartość początkową. Odpisów amortyzacyjnych od tak powiększonej wartości początkowej należy dokonywać począwszy od miesiąca następującego po miesiącu zakończenia prac.
Przykład
Opierając się na przykładowych kosztach inwestycji, przedstawiamy, jak powinno wyglądać ustalenie zwiększenia wartości początkowej budynku oraz nowej wartości odpisu amortyzacyjnego.
Podsumowanie kosztów inwestycji:
1. Wartość ulepszenia hali zwiększająca jej wartość początkową: 27 000 zł.
2. Zakładając, że inwestycja zakończy się w październiku, podatnik w tym właśnie miesiącu dokona zapisu w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wartości ulepszenia. Począwszy od listopada podatnik ma prawo dokonywać odpisów amortyzacyjnych od zwiększonej wartości początkowej, tj. 41 000 zł (wartość początkowa budynku – 14 000 zł i wartość ulepszenia – 27 000 zł). Nowy odpis miesięczny wyniesie zatem: 341,67 zł (41 000 zł x 10% : 12 miesięcy).
• art. 22g ust. 17, art. 22n ust. 2 pkt 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535
• art. 3 pkt 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Pra- wo budowlane – j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 93, poz. 888
Joanna Krawczyk
prawnik, doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA