REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo księgować tranzyt rozliczany, gdy odbiorcy wpłacają zaliczkę na towar

REKLAMA

Pośredniczymy w dostawie towaru od producenta do bezpośredniego odbiorcy. Towar nie przechodzi przez nasz magazyn. Jest dostarczany przez producenta bezpośrednio do odbiorcy (tranzyt rozliczany). Jak prawidłowo księgować tę operację?
RADA
Transakcje związane z tranzytem rozliczanym ewidencjonuje się jak typowe transakcje kupna i sprzedaży. Otrzymanie zaliczki powoduje obowiązek wystawienia faktury VAT, którą należy ująć w księgach.

UZASADNIENIE
Obrotem tranzytowym jest dostarczanie towarów bezpośrednio od producenta do właściwego odbiorcy z pominięciem magazynu pośrednika. Obrót organizowany jest przez pośrednika (organizatora dostawy) na zlecenie nabywcy lub dostawcy.
W praktyce występują dwie odmiany obrotu tranzytowego:
1) obrót tranzytowy rozliczany (tranzyt rozliczany),
2) obrót tranzytowy organizowany (tranzyt organizowany).
Tranzyt rozliczany polega na tym, że nabywca zamawia towary u pośrednika, który organizuje dostawy. Dostawca wystawia fakturę dla pośrednika i od niego inkasuje zapłatę za towary wysłane bezpośrednio nabywcy. Pośrednik fakturuje dostawę odbiorcy doliczając prowizję za zorganizowanie dostawy.
Ewidencja księgowa transakcji tranzytu rozliczanego może przebiegać następu- jąco:
1. Faktura VAT od dostawcy towarów:
a) wartość towarów w cenach zakupu – kwota netto
Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”,
b) podatek VAT naliczony
Wn konto 22 „VAT naliczony i jego rozliczenie”,
c) razem zobowiązanie wobec dostawcy – kwota brutto
Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Spłata zobowiązania wobec dostawcy:
Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”,
Ma konto 13 „Rachunek bieżący”.
3. Faktura VAT dla odbiorcy towaru:
a) razem należność od odbiorcy – kwota brutto
Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”,
b) wartość towarów w cenach sprzedaży – kwota netto
Ma konto 73-0 „Sprzedaż towarów”,
c) podatek VAT należny
Ma konto 22 „Rozrachunki z tytułu VAT należnego”.
4. Przeksięgowanie wartości sprzedanych towarów w cenach zakupu:
Wn konto 73-1 „Wartość sprzedanych towarów”,
Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”.
5. WB – spłata należności przez nabywcę:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.
Jak z tego wynika, transakcje związane z tranzytem rozliczanym ewidencjonuje się jak typowe transakcje kupna i sprzedaży. Typowo będą przebiegały również operacje księgowe w przypadku otrzymania przez pośrednika zaliczki na poczet dostawy towarów. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT otrzymanie zaliczki powoduje obowiązek wystawienia faktury VAT na zaliczkę. Wystawienie faktury będzie rodziło skutki tylko w zakresie podatku VAT i będzie podlegało księgowaniu:
Faktura VAT dla odbiorcy towaru:
a) razem wartość wpłaconej zaliczki – kwota brutto
Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”,
b) wartość netto wpłaconej zaliczki
Ma konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,
c) podatek VAT należny
Ma konto 22 „Rozrachunki z tytułu VAT należnego”.
Po zrealizowaniu transakcji i wystawieniu faktury końcowej należy dokonać przeksięgowania przychodów zapisem:
Wn konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,
Ma konto 73-1 „Wartość sprzedanych towarów”.

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy

•  ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA