REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo księgować tranzyt rozliczany, gdy odbiorcy wpłacają zaliczkę na towar

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pośredniczymy w dostawie towaru od producenta do bezpośredniego odbiorcy. Towar nie przechodzi przez nasz magazyn. Jest dostarczany przez producenta bezpośrednio do odbiorcy (tranzyt rozliczany). Jak prawidłowo księgować tę operację?
RADA
Transakcje związane z tranzytem rozliczanym ewidencjonuje się jak typowe transakcje kupna i sprzedaży. Otrzymanie zaliczki powoduje obowiązek wystawienia faktury VAT, którą należy ująć w księgach.

UZASADNIENIE
Obrotem tranzytowym jest dostarczanie towarów bezpośrednio od producenta do właściwego odbiorcy z pominięciem magazynu pośrednika. Obrót organizowany jest przez pośrednika (organizatora dostawy) na zlecenie nabywcy lub dostawcy.
W praktyce występują dwie odmiany obrotu tranzytowego:
1) obrót tranzytowy rozliczany (tranzyt rozliczany),
2) obrót tranzytowy organizowany (tranzyt organizowany).
Tranzyt rozliczany polega na tym, że nabywca zamawia towary u pośrednika, który organizuje dostawy. Dostawca wystawia fakturę dla pośrednika i od niego inkasuje zapłatę za towary wysłane bezpośrednio nabywcy. Pośrednik fakturuje dostawę odbiorcy doliczając prowizję za zorganizowanie dostawy.
Ewidencja księgowa transakcji tranzytu rozliczanego może przebiegać następu- jąco:
1. Faktura VAT od dostawcy towarów:
a) wartość towarów w cenach zakupu – kwota netto
Wn konto 30 „Rozliczenie zakupu”,
b) podatek VAT naliczony
Wn konto 22 „VAT naliczony i jego rozliczenie”,
c) razem zobowiązanie wobec dostawcy – kwota brutto
Ma konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Spłata zobowiązania wobec dostawcy:
Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami”,
Ma konto 13 „Rachunek bieżący”.
3. Faktura VAT dla odbiorcy towaru:
a) razem należność od odbiorcy – kwota brutto
Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”,
b) wartość towarów w cenach sprzedaży – kwota netto
Ma konto 73-0 „Sprzedaż towarów”,
c) podatek VAT należny
Ma konto 22 „Rozrachunki z tytułu VAT należnego”.
4. Przeksięgowanie wartości sprzedanych towarów w cenach zakupu:
Wn konto 73-1 „Wartość sprzedanych towarów”,
Ma konto 30 „Rozliczenie zakupu”.
5. WB – spłata należności przez nabywcę:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.
Jak z tego wynika, transakcje związane z tranzytem rozliczanym ewidencjonuje się jak typowe transakcje kupna i sprzedaży. Typowo będą przebiegały również operacje księgowe w przypadku otrzymania przez pośrednika zaliczki na poczet dostawy towarów. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT otrzymanie zaliczki powoduje obowiązek wystawienia faktury VAT na zaliczkę. Wystawienie faktury będzie rodziło skutki tylko w zakresie podatku VAT i będzie podlegało księgowaniu:
Faktura VAT dla odbiorcy towaru:
a) razem wartość wpłaconej zaliczki – kwota brutto
Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”,
b) wartość netto wpłaconej zaliczki
Ma konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,
c) podatek VAT należny
Ma konto 22 „Rozrachunki z tytułu VAT należnego”.
Po zrealizowaniu transakcji i wystawieniu faktury końcowej należy dokonać przeksięgowania przychodów zapisem:
Wn konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”,
Ma konto 73-1 „Wartość sprzedanych towarów”.

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy

•  ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA