REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uregulowanie zaległych należności budżetowych a koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy zapłata przez naszą jednostkę zaległości z tytułu zobowiązań budżetowych innego podmiotu - szpitala (dotyczy m.in. zaległości podatkowych wobec przejmowanych pracowników, zaległości z tytułu płatności składek na ubezpieczenia społeczne, należności budżetowych z tytułu wynajmowanych pomieszczeń) - stanowi nasze koszty uzyskania przychodów?
Odpowiedź
Przeniesienie obowiązków uiszczenia za szpital jego zobowiązań budżetowych na podstawie umowy najmu nie może skutkować tym, że staną się one obowiązkami podatkowymi najemcy. Dlatego też, co do zasady, wydatki poniesione na uiszczenie zaległości budżetowych za szpital przez jednostkę nie mogą stanowić jej kosztów uzyskania przychodów. Przykładowo, nie będą kosztami uzyskania przychodów uiszczone przez jednostkę odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych za szpital (art. 16 ust. 1 pkt 21 updop).

Uzasadnienie
Jak wynika z listu Czytelnika, jednostka jest firmą działającą w branży medycznej, a przedmiotem jej działalności jest m.in. świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia. Czynności w tym zakresie są wykonywane w stacjach dializ prowadzonych przez jednostkę, mieszczących się na terenie pomieszczeń wynajmowanych od szpitali, oraz, niejednokrotnie, przez profesjonalny personel medyczny przejmowany od szpitali na podstawie przepisów Kodeksu pracy.
Za wykonywane usługi jednostka nie pobiera od pacjentów wynagrodzenia – należności te są finansowane na podstawie kontraktów zawieranych przez jednostkę z Narodowym Funduszem Zdrowia (dalej: NFZ).
W celu organizacji działalności na terenie specjalistycznego szpitala i z powodu zawarcia umowy z NFZ, dotyczącej finansowania świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych, jednostka zawarła ze szpitalem umowę najmu. Reguluje ona w sposób kompleksowy zasady organizacji stacji dializ, jak również warunki prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie na terenie szpitala. Główne postanowienia umowy to:
• rozpoczęcie działalności w zakresie dializ na terenie województwa w pomieszczeniach i przy użyciu sprzętu wynajmowanego od szpitala,
• przejęcie na podstawie art. 231 Kodeksu pracy wykwalifikowanych pracowników stacji dializ, zatrudnionych wcześniej przez szpital, niezbędnych do wykonywania obowiązków pracowniczych w zakresie prowadzenia przez jednostkę stacji dializ,
• przejęcie praw i obowiązków wynikających z umowy zawartej między szpitalem a NFZ o udzielanie świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych w zakresie działalności jednostki i tym samym uzyskiwanie od NFZ należności za świadczone usługi.
W zamian za udostępnienie przez szpital stacji dializ wraz z pomieszczeniami pomocniczymi jednostka była obowiązana do wypłacenia odstępnego za przejęcie praw i obowiązków wynikających z umowy z NFZ o udzielanie świadczeń zdrowotnych, odrębnie kontraktowanych na rzecz szpitala. Przy czym zobowiązanie do poniesienia tego wydatku przez jednostkę zostało zawarte pod warunkiem zarejestrowania przez nią zakładu opieki zdrowotnej oraz po uzyskaniu zgody NFZ na przejęcie praw i obowiązków wynikających z tej umowy.
Jednostka była obowiązana – w zamian za zgodę na przejęcie kilkudziesięciu pracowników szpitala – do wypłacenia tym pracownikom zaległego wynagrodzenia z tytułu realizacji art. 4a ustawy z 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw – w kwotach zaległych oraz w kwotach wynikających z powstania zaległości między określoną datą a datą przejęcia pracowników (tzw. koszty pracownicze).
W zamian za zobowiązanie szpitala do nieprowadzenia w okresie obowiązywania umowy działalności konkurencyjnej wobec jednostki w zakresie dializ jednostka była obowiązana m.in. do spłacenia zaległości w pozostałych zobowiązaniach budżetowych szpitala. Dotyczy to w szczególności zaległości podatkowych wobec przejmowanych pracowników, zaległości z tytułu płatności na rzecz ZUS, należności budżetowych związanych z wynajmowanymi pomieszczeniami – podatków gruntowego i od nieruchomości, oraz innych zaległych, obowiązkowych płatności na rzecz Skarbu Państwa.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Za koszt podatkowy można uznać przykładowo podatek od nieruchomości, w części przypadającej na jednostkę, w związku z podpisaną ze szpitalem umową najmu (jako wydatek niewymieniony w art. 16 ust. 1 updop). Jednak takim kosztem jest jedynie podatek od nieruchomości przypadający na jednostkę, uiszczany na bieżąco (tj. od momentu podpisania umowy najmu).
Zasadniczo, za zaległości podatkowe szpitala (czy to jako podatnika, czy wynikające z pełnienia przez szpital funkcji płatnika) odpowiada sam szpital. Odpowiedzialność innych osób za zobowiązania i zaległości podatkowe regulują rozdziały 14–15 działu III Ordynacji podatkowej. Wśród wymienionych tam osób nie ma najemcy jako osoby obowiązanej do ponoszenia odpowiedzialności za zaległości wynajmującego czy mającej prawo do wstąpienia w prawa lub obowiązki wynajmującego.

PODSTAWY PRAWNE
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538)
• ustawa z 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 240, poz. 2407)
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 143, poz. 1199)

JOANNA NOWICKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA