REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uregulowanie zaległych należności budżetowych a koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy zapłata przez naszą jednostkę zaległości z tytułu zobowiązań budżetowych innego podmiotu - szpitala (dotyczy m.in. zaległości podatkowych wobec przejmowanych pracowników, zaległości z tytułu płatności składek na ubezpieczenia społeczne, należności budżetowych z tytułu wynajmowanych pomieszczeń) - stanowi nasze koszty uzyskania przychodów?
Odpowiedź
Przeniesienie obowiązków uiszczenia za szpital jego zobowiązań budżetowych na podstawie umowy najmu nie może skutkować tym, że staną się one obowiązkami podatkowymi najemcy. Dlatego też, co do zasady, wydatki poniesione na uiszczenie zaległości budżetowych za szpital przez jednostkę nie mogą stanowić jej kosztów uzyskania przychodów. Przykładowo, nie będą kosztami uzyskania przychodów uiszczone przez jednostkę odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych za szpital (art. 16 ust. 1 pkt 21 updop).

Uzasadnienie
Jak wynika z listu Czytelnika, jednostka jest firmą działającą w branży medycznej, a przedmiotem jej działalności jest m.in. świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia. Czynności w tym zakresie są wykonywane w stacjach dializ prowadzonych przez jednostkę, mieszczących się na terenie pomieszczeń wynajmowanych od szpitali, oraz, niejednokrotnie, przez profesjonalny personel medyczny przejmowany od szpitali na podstawie przepisów Kodeksu pracy.
Za wykonywane usługi jednostka nie pobiera od pacjentów wynagrodzenia – należności te są finansowane na podstawie kontraktów zawieranych przez jednostkę z Narodowym Funduszem Zdrowia (dalej: NFZ).
W celu organizacji działalności na terenie specjalistycznego szpitala i z powodu zawarcia umowy z NFZ, dotyczącej finansowania świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych, jednostka zawarła ze szpitalem umowę najmu. Reguluje ona w sposób kompleksowy zasady organizacji stacji dializ, jak również warunki prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie na terenie szpitala. Główne postanowienia umowy to:
• rozpoczęcie działalności w zakresie dializ na terenie województwa w pomieszczeniach i przy użyciu sprzętu wynajmowanego od szpitala,
• przejęcie na podstawie art. 231 Kodeksu pracy wykwalifikowanych pracowników stacji dializ, zatrudnionych wcześniej przez szpital, niezbędnych do wykonywania obowiązków pracowniczych w zakresie prowadzenia przez jednostkę stacji dializ,
• przejęcie praw i obowiązków wynikających z umowy zawartej między szpitalem a NFZ o udzielanie świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych w zakresie działalności jednostki i tym samym uzyskiwanie od NFZ należności za świadczone usługi.
W zamian za udostępnienie przez szpital stacji dializ wraz z pomieszczeniami pomocniczymi jednostka była obowiązana do wypłacenia odstępnego za przejęcie praw i obowiązków wynikających z umowy z NFZ o udzielanie świadczeń zdrowotnych, odrębnie kontraktowanych na rzecz szpitala. Przy czym zobowiązanie do poniesienia tego wydatku przez jednostkę zostało zawarte pod warunkiem zarejestrowania przez nią zakładu opieki zdrowotnej oraz po uzyskaniu zgody NFZ na przejęcie praw i obowiązków wynikających z tej umowy.
Jednostka była obowiązana – w zamian za zgodę na przejęcie kilkudziesięciu pracowników szpitala – do wypłacenia tym pracownikom zaległego wynagrodzenia z tytułu realizacji art. 4a ustawy z 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw – w kwotach zaległych oraz w kwotach wynikających z powstania zaległości między określoną datą a datą przejęcia pracowników (tzw. koszty pracownicze).
W zamian za zobowiązanie szpitala do nieprowadzenia w okresie obowiązywania umowy działalności konkurencyjnej wobec jednostki w zakresie dializ jednostka była obowiązana m.in. do spłacenia zaległości w pozostałych zobowiązaniach budżetowych szpitala. Dotyczy to w szczególności zaległości podatkowych wobec przejmowanych pracowników, zaległości z tytułu płatności na rzecz ZUS, należności budżetowych związanych z wynajmowanymi pomieszczeniami – podatków gruntowego i od nieruchomości, oraz innych zaległych, obowiązkowych płatności na rzecz Skarbu Państwa.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Za koszt podatkowy można uznać przykładowo podatek od nieruchomości, w części przypadającej na jednostkę, w związku z podpisaną ze szpitalem umową najmu (jako wydatek niewymieniony w art. 16 ust. 1 updop). Jednak takim kosztem jest jedynie podatek od nieruchomości przypadający na jednostkę, uiszczany na bieżąco (tj. od momentu podpisania umowy najmu).
Zasadniczo, za zaległości podatkowe szpitala (czy to jako podatnika, czy wynikające z pełnienia przez szpital funkcji płatnika) odpowiada sam szpital. Odpowiedzialność innych osób za zobowiązania i zaległości podatkowe regulują rozdziały 14–15 działu III Ordynacji podatkowej. Wśród wymienionych tam osób nie ma najemcy jako osoby obowiązanej do ponoszenia odpowiedzialności za zaległości wynajmującego czy mającej prawo do wstąpienia w prawa lub obowiązki wynajmującego.

PODSTAWY PRAWNE
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538)
• ustawa z 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 240, poz. 2407)
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 143, poz. 1199)

JOANNA NOWICKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA