REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uregulowanie zaległych należności budżetowych a koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy zapłata przez naszą jednostkę zaległości z tytułu zobowiązań budżetowych innego podmiotu - szpitala (dotyczy m.in. zaległości podatkowych wobec przejmowanych pracowników, zaległości z tytułu płatności składek na ubezpieczenia społeczne, należności budżetowych z tytułu wynajmowanych pomieszczeń) - stanowi nasze koszty uzyskania przychodów?
Odpowiedź
Przeniesienie obowiązków uiszczenia za szpital jego zobowiązań budżetowych na podstawie umowy najmu nie może skutkować tym, że staną się one obowiązkami podatkowymi najemcy. Dlatego też, co do zasady, wydatki poniesione na uiszczenie zaległości budżetowych za szpital przez jednostkę nie mogą stanowić jej kosztów uzyskania przychodów. Przykładowo, nie będą kosztami uzyskania przychodów uiszczone przez jednostkę odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych za szpital (art. 16 ust. 1 pkt 21 updop).

Uzasadnienie
Jak wynika z listu Czytelnika, jednostka jest firmą działającą w branży medycznej, a przedmiotem jej działalności jest m.in. świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia. Czynności w tym zakresie są wykonywane w stacjach dializ prowadzonych przez jednostkę, mieszczących się na terenie pomieszczeń wynajmowanych od szpitali, oraz, niejednokrotnie, przez profesjonalny personel medyczny przejmowany od szpitali na podstawie przepisów Kodeksu pracy.
Za wykonywane usługi jednostka nie pobiera od pacjentów wynagrodzenia – należności te są finansowane na podstawie kontraktów zawieranych przez jednostkę z Narodowym Funduszem Zdrowia (dalej: NFZ).
W celu organizacji działalności na terenie specjalistycznego szpitala i z powodu zawarcia umowy z NFZ, dotyczącej finansowania świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych, jednostka zawarła ze szpitalem umowę najmu. Reguluje ona w sposób kompleksowy zasady organizacji stacji dializ, jak również warunki prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie na terenie szpitala. Główne postanowienia umowy to:
• rozpoczęcie działalności w zakresie dializ na terenie województwa w pomieszczeniach i przy użyciu sprzętu wynajmowanego od szpitala,
• przejęcie na podstawie art. 231 Kodeksu pracy wykwalifikowanych pracowników stacji dializ, zatrudnionych wcześniej przez szpital, niezbędnych do wykonywania obowiązków pracowniczych w zakresie prowadzenia przez jednostkę stacji dializ,
• przejęcie praw i obowiązków wynikających z umowy zawartej między szpitalem a NFZ o udzielanie świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych w zakresie działalności jednostki i tym samym uzyskiwanie od NFZ należności za świadczone usługi.
W zamian za udostępnienie przez szpital stacji dializ wraz z pomieszczeniami pomocniczymi jednostka była obowiązana do wypłacenia odstępnego za przejęcie praw i obowiązków wynikających z umowy z NFZ o udzielanie świadczeń zdrowotnych, odrębnie kontraktowanych na rzecz szpitala. Przy czym zobowiązanie do poniesienia tego wydatku przez jednostkę zostało zawarte pod warunkiem zarejestrowania przez nią zakładu opieki zdrowotnej oraz po uzyskaniu zgody NFZ na przejęcie praw i obowiązków wynikających z tej umowy.
Jednostka była obowiązana – w zamian za zgodę na przejęcie kilkudziesięciu pracowników szpitala – do wypłacenia tym pracownikom zaległego wynagrodzenia z tytułu realizacji art. 4a ustawy z 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw – w kwotach zaległych oraz w kwotach wynikających z powstania zaległości między określoną datą a datą przejęcia pracowników (tzw. koszty pracownicze).
W zamian za zobowiązanie szpitala do nieprowadzenia w okresie obowiązywania umowy działalności konkurencyjnej wobec jednostki w zakresie dializ jednostka była obowiązana m.in. do spłacenia zaległości w pozostałych zobowiązaniach budżetowych szpitala. Dotyczy to w szczególności zaległości podatkowych wobec przejmowanych pracowników, zaległości z tytułu płatności na rzecz ZUS, należności budżetowych związanych z wynajmowanymi pomieszczeniami – podatków gruntowego i od nieruchomości, oraz innych zaległych, obowiązkowych płatności na rzecz Skarbu Państwa.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Za koszt podatkowy można uznać przykładowo podatek od nieruchomości, w części przypadającej na jednostkę, w związku z podpisaną ze szpitalem umową najmu (jako wydatek niewymieniony w art. 16 ust. 1 updop). Jednak takim kosztem jest jedynie podatek od nieruchomości przypadający na jednostkę, uiszczany na bieżąco (tj. od momentu podpisania umowy najmu).
Zasadniczo, za zaległości podatkowe szpitala (czy to jako podatnika, czy wynikające z pełnienia przez szpital funkcji płatnika) odpowiada sam szpital. Odpowiedzialność innych osób za zobowiązania i zaległości podatkowe regulują rozdziały 14–15 działu III Ordynacji podatkowej. Wśród wymienionych tam osób nie ma najemcy jako osoby obowiązanej do ponoszenia odpowiedzialności za zaległości wynajmującego czy mającej prawo do wstąpienia w prawa lub obowiązki wynajmującego.

PODSTAWY PRAWNE
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538)
• ustawa z 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 240, poz. 2407)
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 143, poz. 1199)

JOANNA NOWICKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA