REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uregulowanie zaległych należności budżetowych a koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy zapłata przez naszą jednostkę zaległości z tytułu zobowiązań budżetowych innego podmiotu - szpitala (dotyczy m.in. zaległości podatkowych wobec przejmowanych pracowników, zaległości z tytułu płatności składek na ubezpieczenia społeczne, należności budżetowych z tytułu wynajmowanych pomieszczeń) - stanowi nasze koszty uzyskania przychodów?
Odpowiedź
Przeniesienie obowiązków uiszczenia za szpital jego zobowiązań budżetowych na podstawie umowy najmu nie może skutkować tym, że staną się one obowiązkami podatkowymi najemcy. Dlatego też, co do zasady, wydatki poniesione na uiszczenie zaległości budżetowych za szpital przez jednostkę nie mogą stanowić jej kosztów uzyskania przychodów. Przykładowo, nie będą kosztami uzyskania przychodów uiszczone przez jednostkę odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych za szpital (art. 16 ust. 1 pkt 21 updop).

Uzasadnienie
Jak wynika z listu Czytelnika, jednostka jest firmą działającą w branży medycznej, a przedmiotem jej działalności jest m.in. świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia. Czynności w tym zakresie są wykonywane w stacjach dializ prowadzonych przez jednostkę, mieszczących się na terenie pomieszczeń wynajmowanych od szpitali, oraz, niejednokrotnie, przez profesjonalny personel medyczny przejmowany od szpitali na podstawie przepisów Kodeksu pracy.
Za wykonywane usługi jednostka nie pobiera od pacjentów wynagrodzenia – należności te są finansowane na podstawie kontraktów zawieranych przez jednostkę z Narodowym Funduszem Zdrowia (dalej: NFZ).
W celu organizacji działalności na terenie specjalistycznego szpitala i z powodu zawarcia umowy z NFZ, dotyczącej finansowania świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych, jednostka zawarła ze szpitalem umowę najmu. Reguluje ona w sposób kompleksowy zasady organizacji stacji dializ, jak również warunki prowadzenia działalności gospodarczej w tym zakresie na terenie szpitala. Główne postanowienia umowy to:
• rozpoczęcie działalności w zakresie dializ na terenie województwa w pomieszczeniach i przy użyciu sprzętu wynajmowanego od szpitala,
• przejęcie na podstawie art. 231 Kodeksu pracy wykwalifikowanych pracowników stacji dializ, zatrudnionych wcześniej przez szpital, niezbędnych do wykonywania obowiązków pracowniczych w zakresie prowadzenia przez jednostkę stacji dializ,
• przejęcie praw i obowiązków wynikających z umowy zawartej między szpitalem a NFZ o udzielanie świadczeń zdrowotnych odrębnie kontraktowanych w zakresie działalności jednostki i tym samym uzyskiwanie od NFZ należności za świadczone usługi.
W zamian za udostępnienie przez szpital stacji dializ wraz z pomieszczeniami pomocniczymi jednostka była obowiązana do wypłacenia odstępnego za przejęcie praw i obowiązków wynikających z umowy z NFZ o udzielanie świadczeń zdrowotnych, odrębnie kontraktowanych na rzecz szpitala. Przy czym zobowiązanie do poniesienia tego wydatku przez jednostkę zostało zawarte pod warunkiem zarejestrowania przez nią zakładu opieki zdrowotnej oraz po uzyskaniu zgody NFZ na przejęcie praw i obowiązków wynikających z tej umowy.
Jednostka była obowiązana – w zamian za zgodę na przejęcie kilkudziesięciu pracowników szpitala – do wypłacenia tym pracownikom zaległego wynagrodzenia z tytułu realizacji art. 4a ustawy z 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw – w kwotach zaległych oraz w kwotach wynikających z powstania zaległości między określoną datą a datą przejęcia pracowników (tzw. koszty pracownicze).
W zamian za zobowiązanie szpitala do nieprowadzenia w okresie obowiązywania umowy działalności konkurencyjnej wobec jednostki w zakresie dializ jednostka była obowiązana m.in. do spłacenia zaległości w pozostałych zobowiązaniach budżetowych szpitala. Dotyczy to w szczególności zaległości podatkowych wobec przejmowanych pracowników, zaległości z tytułu płatności na rzecz ZUS, należności budżetowych związanych z wynajmowanymi pomieszczeniami – podatków gruntowego i od nieruchomości, oraz innych zaległych, obowiązkowych płatności na rzecz Skarbu Państwa.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Za koszt podatkowy można uznać przykładowo podatek od nieruchomości, w części przypadającej na jednostkę, w związku z podpisaną ze szpitalem umową najmu (jako wydatek niewymieniony w art. 16 ust. 1 updop). Jednak takim kosztem jest jedynie podatek od nieruchomości przypadający na jednostkę, uiszczany na bieżąco (tj. od momentu podpisania umowy najmu).
Zasadniczo, za zaległości podatkowe szpitala (czy to jako podatnika, czy wynikające z pełnienia przez szpital funkcji płatnika) odpowiada sam szpital. Odpowiedzialność innych osób za zobowiązania i zaległości podatkowe regulują rozdziały 14–15 działu III Ordynacji podatkowej. Wśród wymienionych tam osób nie ma najemcy jako osoby obowiązanej do ponoszenia odpowiedzialności za zaległości wynajmującego czy mającej prawo do wstąpienia w prawa lub obowiązki wynajmującego.

PODSTAWY PRAWNE
• ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538)
• ustawa z 16 grudnia 1994 r. o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. z 1995 r. Nr 1, poz. 2; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 240, poz. 2407)
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. Nr 143, poz. 1199)

JOANNA NOWICKA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA