REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie należy opodatkować usługi remontowe świadczone przez ryczałtowca w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jednoosobowa firma świadczy usługi remontowo-budowlane w Polsce i jest opodatkowana na zasadzie ryczałtu oraz korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT. Siedziba i miejsce zamieszkania właściciela mieszczą się w Polsce. Obecnie firma chce świadczyć swoje usługi remontowe (wykończenie wnętrz, kładzenie glazury itp.) w Niemczech. Jak należy opodatkować takie usługi? Czy ma tu zastosowanie nieograniczony obowiązek podatkowy?
RADA
Przychody ze świadczenia usług remontowych w Niemczech przez polskiego przedsiębiorcę będą opodatkowane w Niemczech wtedy, gdy działalność ta wykonywana będzie przez położony tam zakład. Jeśli działalność nie będzie wykonywana w tej formie, wówczas przychody ze świadczenia tych usług będą podlegać opodatkowaniu w Polsce – razem z innymi przychodami podatnika.

UZASADNIENIE
Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym są objęte osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce. Polega on na tym, że osoby takie podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Jednak przy ustalaniu zakresu obowiązku podatkowego należy wziąć pod uwagę postanowienia umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których Polska jest stroną.
Zasady opodatkowania zysków polskich przedsiębiorstw prowadzących działalność na terenie Niemiec (i odwrotnie) reguluje art. 7 umowy z 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.
(+) Zyski z przedsiębiorstwa umawiającego się państwa mogą być opodatkowane tylko w tym państwie, chyba że działalność w drugim umawiającym się państwie prowadzona jest w formie zakładu. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim umawiającym się państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Oznacza to, że przychody z tytułu działalności gospodarczej wykonywanej na terenie Niemiec będą podlegały opodatkowaniu w Niemczech tylko w sytuacji, gdy podatnik prowadzi tę działalność przez położony na terytorium Niemiec zakład.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Polsko-niemiecka umowa definiuje „zakład” jako stałą placówkę, w której całkowicie albo częściowo wykonuje się działalność przedsiębiorstwa.
Natomiast kwestię eliminacji podwójnego opodatkowania reguluje art. 24 ust. 2 lit. a) powyższej umowy. Na podstawie tego przepisu dochody osiągnięte w Niemczech i tam opodatkowane podlegają zwolnieniu od opodatkowania w Polsce. Dochód ten jest jednak uwzględniany przy ustalaniu stawki podatku mającej zastosowanie do pozostałych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.
Gdyby podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania osiągnął w roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach, wówczas dochody osiągnięte na terytorium Niemiec posłużyłyby jedynie do ustalenia stopy procentowej (art. 27 ust. 8 updof), według której podatnik miałby obowiązek obliczyć podatek od dochodów podlegających opodatkowaniu.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Jednak w przypadku osiągania przez podatnika przychodów opodatkowanych w kraju wyłącznie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych metoda wyłączenia z progresją z art. 27 ust. 8 updof nie będzie miała zastosowania.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne posiada ściśle zdefiniowane stawki ryczałtu dla określonego rodzaju działalności. Ustawodawca nie przewidział tu żadnego odstępstwa dla podatników osiągających przychody z usług wykonywanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
(+) Jeżeli przychody z działalności wykonywanej na terytorium Niemiec będą podlegały opodatkowaniu w Niemczech, wówczas w Polsce będą zwolnione od opodatkowania i pozostaną bez wpływu na stawki ryczałtu ewidencjonowanego określone dla przychodów z działalności gospodarczej wykonywanej w Polsce.
Przychody te będą brane pod uwagę jedynie w przypadku osiągnięcia przez podatnika przychodów opodatkowanych na zasadach ogólnych. Posłużą wówczas do obliczenia stopy procentowej podatku dla dochodów podlegających opodatkowaniu w kraju.

Przykład
Pan Bartosz Majewski prowadzi jednoosobową firmę świadczącą usługi remontowe. Z działalności gospodarczej w Polsce opłaca ryczałt ewidencjonowany.
W 2005 r. zarejestrował działalność gospodarczą również w Niemczech w zakresie tych samych usług. Wynajął tam lokal na siedzibę firmy oraz zatrudnił pracowników.
Ponieważ w Niemczech pan Bartosz prowadzi swoją działalność poprzez zakład w znaczeniu polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, więc dochody z tej działalności będą podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech, według wewnętrznych przepisów tego państwa. W Polsce te dochody będą zwolnione z opodatkowania, dlatego nie będą miały wpływu na wysokość ryczałtu płaconego w Polsce.

• art. 5, art. 7, art. 24 ust. 2 umowy z 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku – Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
• art. 3 ust. 1, art. 4a, art. 27 ust. 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA