REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie należy opodatkować usługi remontowe świadczone przez ryczałtowca w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jednoosobowa firma świadczy usługi remontowo-budowlane w Polsce i jest opodatkowana na zasadzie ryczałtu oraz korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT. Siedziba i miejsce zamieszkania właściciela mieszczą się w Polsce. Obecnie firma chce świadczyć swoje usługi remontowe (wykończenie wnętrz, kładzenie glazury itp.) w Niemczech. Jak należy opodatkować takie usługi? Czy ma tu zastosowanie nieograniczony obowiązek podatkowy?
RADA
Przychody ze świadczenia usług remontowych w Niemczech przez polskiego przedsiębiorcę będą opodatkowane w Niemczech wtedy, gdy działalność ta wykonywana będzie przez położony tam zakład. Jeśli działalność nie będzie wykonywana w tej formie, wówczas przychody ze świadczenia tych usług będą podlegać opodatkowaniu w Polsce – razem z innymi przychodami podatnika.

UZASADNIENIE
Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym są objęte osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce. Polega on na tym, że osoby takie podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Jednak przy ustalaniu zakresu obowiązku podatkowego należy wziąć pod uwagę postanowienia umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których Polska jest stroną.
Zasady opodatkowania zysków polskich przedsiębiorstw prowadzących działalność na terenie Niemiec (i odwrotnie) reguluje art. 7 umowy z 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.
(+) Zyski z przedsiębiorstwa umawiającego się państwa mogą być opodatkowane tylko w tym państwie, chyba że działalność w drugim umawiającym się państwie prowadzona jest w formie zakładu. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim umawiającym się państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Oznacza to, że przychody z tytułu działalności gospodarczej wykonywanej na terenie Niemiec będą podlegały opodatkowaniu w Niemczech tylko w sytuacji, gdy podatnik prowadzi tę działalność przez położony na terytorium Niemiec zakład.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Polsko-niemiecka umowa definiuje „zakład” jako stałą placówkę, w której całkowicie albo częściowo wykonuje się działalność przedsiębiorstwa.
Natomiast kwestię eliminacji podwójnego opodatkowania reguluje art. 24 ust. 2 lit. a) powyższej umowy. Na podstawie tego przepisu dochody osiągnięte w Niemczech i tam opodatkowane podlegają zwolnieniu od opodatkowania w Polsce. Dochód ten jest jednak uwzględniany przy ustalaniu stawki podatku mającej zastosowanie do pozostałych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.
Gdyby podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania osiągnął w roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach, wówczas dochody osiągnięte na terytorium Niemiec posłużyłyby jedynie do ustalenia stopy procentowej (art. 27 ust. 8 updof), według której podatnik miałby obowiązek obliczyć podatek od dochodów podlegających opodatkowaniu.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Jednak w przypadku osiągania przez podatnika przychodów opodatkowanych w kraju wyłącznie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych metoda wyłączenia z progresją z art. 27 ust. 8 updof nie będzie miała zastosowania.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne posiada ściśle zdefiniowane stawki ryczałtu dla określonego rodzaju działalności. Ustawodawca nie przewidział tu żadnego odstępstwa dla podatników osiągających przychody z usług wykonywanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
(+) Jeżeli przychody z działalności wykonywanej na terytorium Niemiec będą podlegały opodatkowaniu w Niemczech, wówczas w Polsce będą zwolnione od opodatkowania i pozostaną bez wpływu na stawki ryczałtu ewidencjonowanego określone dla przychodów z działalności gospodarczej wykonywanej w Polsce.
Przychody te będą brane pod uwagę jedynie w przypadku osiągnięcia przez podatnika przychodów opodatkowanych na zasadach ogólnych. Posłużą wówczas do obliczenia stopy procentowej podatku dla dochodów podlegających opodatkowaniu w kraju.

Przykład
Pan Bartosz Majewski prowadzi jednoosobową firmę świadczącą usługi remontowe. Z działalności gospodarczej w Polsce opłaca ryczałt ewidencjonowany.
W 2005 r. zarejestrował działalność gospodarczą również w Niemczech w zakresie tych samych usług. Wynajął tam lokal na siedzibę firmy oraz zatrudnił pracowników.
Ponieważ w Niemczech pan Bartosz prowadzi swoją działalność poprzez zakład w znaczeniu polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, więc dochody z tej działalności będą podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech, według wewnętrznych przepisów tego państwa. W Polsce te dochody będą zwolnione z opodatkowania, dlatego nie będą miały wpływu na wysokość ryczałtu płaconego w Polsce.

• art. 5, art. 7, art. 24 ust. 2 umowy z 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku – Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
• art. 3 ust. 1, art. 4a, art. 27 ust. 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA