REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie należy opodatkować usługi remontowe świadczone przez ryczałtowca w Niemczech

REKLAMA

Jednoosobowa firma świadczy usługi remontowo-budowlane w Polsce i jest opodatkowana na zasadzie ryczałtu oraz korzysta z podmiotowego zwolnienia z VAT. Siedziba i miejsce zamieszkania właściciela mieszczą się w Polsce. Obecnie firma chce świadczyć swoje usługi remontowe (wykończenie wnętrz, kładzenie glazury itp.) w Niemczech. Jak należy opodatkować takie usługi? Czy ma tu zastosowanie nieograniczony obowiązek podatkowy?
RADA
Przychody ze świadczenia usług remontowych w Niemczech przez polskiego przedsiębiorcę będą opodatkowane w Niemczech wtedy, gdy działalność ta wykonywana będzie przez położony tam zakład. Jeśli działalność nie będzie wykonywana w tej formie, wówczas przychody ze świadczenia tych usług będą podlegać opodatkowaniu w Polsce – razem z innymi przychodami podatnika.

UZASADNIENIE
Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym są objęte osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w Polsce. Polega on na tym, że osoby takie podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swych dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Jednak przy ustalaniu zakresu obowiązku podatkowego należy wziąć pod uwagę postanowienia umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których Polska jest stroną.
Zasady opodatkowania zysków polskich przedsiębiorstw prowadzących działalność na terenie Niemiec (i odwrotnie) reguluje art. 7 umowy z 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.
(+) Zyski z przedsiębiorstwa umawiającego się państwa mogą być opodatkowane tylko w tym państwie, chyba że działalność w drugim umawiającym się państwie prowadzona jest w formie zakładu. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim umawiającym się państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.
Oznacza to, że przychody z tytułu działalności gospodarczej wykonywanej na terenie Niemiec będą podlegały opodatkowaniu w Niemczech tylko w sytuacji, gdy podatnik prowadzi tę działalność przez położony na terytorium Niemiec zakład.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Polsko-niemiecka umowa definiuje „zakład” jako stałą placówkę, w której całkowicie albo częściowo wykonuje się działalność przedsiębiorstwa.
Natomiast kwestię eliminacji podwójnego opodatkowania reguluje art. 24 ust. 2 lit. a) powyższej umowy. Na podstawie tego przepisu dochody osiągnięte w Niemczech i tam opodatkowane podlegają zwolnieniu od opodatkowania w Polsce. Dochód ten jest jednak uwzględniany przy ustalaniu stawki podatku mającej zastosowanie do pozostałych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.
Gdyby podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania osiągnął w roku podatkowym inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach, wówczas dochody osiągnięte na terytorium Niemiec posłużyłyby jedynie do ustalenia stopy procentowej (art. 27 ust. 8 updof), według której podatnik miałby obowiązek obliczyć podatek od dochodów podlegających opodatkowaniu.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Jednak w przypadku osiągania przez podatnika przychodów opodatkowanych w kraju wyłącznie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych metoda wyłączenia z progresją z art. 27 ust. 8 updof nie będzie miała zastosowania.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne posiada ściśle zdefiniowane stawki ryczałtu dla określonego rodzaju działalności. Ustawodawca nie przewidział tu żadnego odstępstwa dla podatników osiągających przychody z usług wykonywanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
(+) Jeżeli przychody z działalności wykonywanej na terytorium Niemiec będą podlegały opodatkowaniu w Niemczech, wówczas w Polsce będą zwolnione od opodatkowania i pozostaną bez wpływu na stawki ryczałtu ewidencjonowanego określone dla przychodów z działalności gospodarczej wykonywanej w Polsce.
Przychody te będą brane pod uwagę jedynie w przypadku osiągnięcia przez podatnika przychodów opodatkowanych na zasadach ogólnych. Posłużą wówczas do obliczenia stopy procentowej podatku dla dochodów podlegających opodatkowaniu w kraju.

Przykład
Pan Bartosz Majewski prowadzi jednoosobową firmę świadczącą usługi remontowe. Z działalności gospodarczej w Polsce opłaca ryczałt ewidencjonowany.
W 2005 r. zarejestrował działalność gospodarczą również w Niemczech w zakresie tych samych usług. Wynajął tam lokal na siedzibę firmy oraz zatrudnił pracowników.
Ponieważ w Niemczech pan Bartosz prowadzi swoją działalność poprzez zakład w znaczeniu polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, więc dochody z tej działalności będą podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech, według wewnętrznych przepisów tego państwa. W Polsce te dochody będą zwolnione z opodatkowania, dlatego nie będą miały wpływu na wysokość ryczałtu płaconego w Polsce.

• art. 5, art. 7, art. 24 ust. 2 umowy z 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku – Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
• art. 3 ust. 1, art. 4a, art. 27 ust. 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA