REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy VAT jest kosztem kwalifikowanym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy gmina może zaliczyć VAT zawarty w cenie nabycia usług, związanych z realizacją inwestycji współfinansowanej ze środków UE, do kosztów kwalifikowanych w ramach programu SAPARD?
RADA
Jeżeli gmina nie ma możliwości odzyskania VAT od realizowanego przedsięwzięcia, zarówno w podatku od towarów i usług, jak i w podatku dochodowym, może uznać go za koszt kwalifikowany w ramach programu SAPARD.

UZASADNIENIE
Specjalny program akcesyjny na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce – wieloletnia umowa finansowa (M.P. z 2001 r. Nr 30, poz. 502 ze zm.) określa, że bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, gdy mogą być odzyskiwane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.
Wątpliwości związane z klasyfikowaniem VAT jako kosztu kwalifikowanego występowały już w okresie realizowania programów przedakcesyjnych. W szczególności dotyczyło to programu SAPARD. Oficjalne stanowisko w tej sprawie zajęło Ministerstwo Finansów. W piśmie z 29 lipca 2004 r. nr BC2/033/JO/304/04 uznało, że nie jest kosztem kwalifikowanym VAT, który jest odzyskiwany przez beneficjenta w jakikolwiek sposób, czy to w systemie VAT (poprzez odliczenie podatku naliczonego lub bezpośredni zwrot tego podatku), czy też poza nim. Zgodnie z wykładnią Ministerstwa VAT powinien być kosztem kwalifikowanym jedynie w przypadku beneficjentów, którzy nie są podatnikami VAT. Nie mają więc możliwości odzyskania go w żaden inny sposób. Chodzi tu o uniknięcie sytuacji, w których podatnik odliczyłby sobie VAT podwójnie.
VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocowego. Także w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez państwo członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany. Nawet gdy końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Przy ustalaniu, czy VAT stanowi wydatek kwalifikowany zgodnie z zapisami niniejszej zasady, nie jest brany pod uwagę publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub odbiorcy.
Dlatego beneficjent funduszy strukturalnych, będący podatnikiem VAT, co do zasady, nie może zaliczyć VAT zawartego w cenie nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji współfinansowanej z tych funduszy do kosztów kwalifikowanych. Przepisy nie precyzują, czy chodzi tutaj o prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości czy w części. Należy zatem uznać, że beneficjent – podatnik będzie pozbawiony możliwości zaliczenia VAT do kosztu kwalifikowanego, gdy przysługuje mu prawo do choćby częściowego odliczenia podatku (nabywane towary i usługi związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną).
WAŻNE!
Beneficjent – podatnik nie może zaliczyć VAT do kosztu kwalifikowanego, gdy przysługuje mu prawo do choćby częściowego odliczenia podatku.
Bez znaczenia jest to, czy beneficjent programu, będący podatnikiem VAT, rzeczywiście skorzysta z prawa do odliczenia. Odliczenie podatku naliczonego jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika. Oznacza to, że może, ale nie musi z niego skorzystać.
Dla porządku warto zaznaczyć, że do refundacji podatku ze środków programu SAPARD nie mają prawa ci, którzy mogą otrzymać zwrot podatku z urzędu skarbowego w trybie przepisu § 27a rozporządzenia wykonawczego. Zwrot podatku przysługuje podmiotom, które przed 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach programu SAPARD, dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych, związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Jeżeli umowa została zwarta po tej dacie, podatnik nie może ubiegać się o zwrot na podstawie ww. przepisu.
Rozliczenie podatku dochodowego
Zgodnie z przedstawionym na wstępie stanowiskiem Ministerstwa Finansów podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowany, jeżeli beneficjent programu nie jest podatnikiem VAT. Również gdy nie może tego podatku skompensować w żaden inny sposób, np. poprzez zaliczenie kwoty nieodliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Należy jednak mieć na uwadze, że gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
WAŻNE!
Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Dlatego kosztem kwalifikowanym dla podatnika VAT może być również podatek naliczony, gdy współfinansowane z funduszy strukturalnych towary i usługi służą wykonywaniu czynności wyłącznie zwolnionych lub znajdujących się poza zakresem przedmiotowym ustawy o VAT. Beneficjenci nie mają prawnej możliwości odzyskania tego podatku w żaden inny sposób.
• art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239

Konrad Michalski
ekspert w zakresie VAT, pracownik samorządu terytorialnego
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA