REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy VAT jest kosztem kwalifikowanym

REKLAMA

Czy gmina może zaliczyć VAT zawarty w cenie nabycia usług, związanych z realizacją inwestycji współfinansowanej ze środków UE, do kosztów kwalifikowanych w ramach programu SAPARD?
RADA
Jeżeli gmina nie ma możliwości odzyskania VAT od realizowanego przedsięwzięcia, zarówno w podatku od towarów i usług, jak i w podatku dochodowym, może uznać go za koszt kwalifikowany w ramach programu SAPARD.

UZASADNIENIE
Specjalny program akcesyjny na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce – wieloletnia umowa finansowa (M.P. z 2001 r. Nr 30, poz. 502 ze zm.) określa, że bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, gdy mogą być odzyskiwane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.
Wątpliwości związane z klasyfikowaniem VAT jako kosztu kwalifikowanego występowały już w okresie realizowania programów przedakcesyjnych. W szczególności dotyczyło to programu SAPARD. Oficjalne stanowisko w tej sprawie zajęło Ministerstwo Finansów. W piśmie z 29 lipca 2004 r. nr BC2/033/JO/304/04 uznało, że nie jest kosztem kwalifikowanym VAT, który jest odzyskiwany przez beneficjenta w jakikolwiek sposób, czy to w systemie VAT (poprzez odliczenie podatku naliczonego lub bezpośredni zwrot tego podatku), czy też poza nim. Zgodnie z wykładnią Ministerstwa VAT powinien być kosztem kwalifikowanym jedynie w przypadku beneficjentów, którzy nie są podatnikami VAT. Nie mają więc możliwości odzyskania go w żaden inny sposób. Chodzi tu o uniknięcie sytuacji, w których podatnik odliczyłby sobie VAT podwójnie.
VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocowego. Także w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez państwo członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany. Nawet gdy końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Przy ustalaniu, czy VAT stanowi wydatek kwalifikowany zgodnie z zapisami niniejszej zasady, nie jest brany pod uwagę publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub odbiorcy.
Dlatego beneficjent funduszy strukturalnych, będący podatnikiem VAT, co do zasady, nie może zaliczyć VAT zawartego w cenie nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji współfinansowanej z tych funduszy do kosztów kwalifikowanych. Przepisy nie precyzują, czy chodzi tutaj o prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości czy w części. Należy zatem uznać, że beneficjent – podatnik będzie pozbawiony możliwości zaliczenia VAT do kosztu kwalifikowanego, gdy przysługuje mu prawo do choćby częściowego odliczenia podatku (nabywane towary i usługi związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną).
WAŻNE!
Beneficjent – podatnik nie może zaliczyć VAT do kosztu kwalifikowanego, gdy przysługuje mu prawo do choćby częściowego odliczenia podatku.
Bez znaczenia jest to, czy beneficjent programu, będący podatnikiem VAT, rzeczywiście skorzysta z prawa do odliczenia. Odliczenie podatku naliczonego jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika. Oznacza to, że może, ale nie musi z niego skorzystać.
Dla porządku warto zaznaczyć, że do refundacji podatku ze środków programu SAPARD nie mają prawa ci, którzy mogą otrzymać zwrot podatku z urzędu skarbowego w trybie przepisu § 27a rozporządzenia wykonawczego. Zwrot podatku przysługuje podmiotom, które przed 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach programu SAPARD, dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych, związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Jeżeli umowa została zwarta po tej dacie, podatnik nie może ubiegać się o zwrot na podstawie ww. przepisu.
Rozliczenie podatku dochodowego
Zgodnie z przedstawionym na wstępie stanowiskiem Ministerstwa Finansów podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowany, jeżeli beneficjent programu nie jest podatnikiem VAT. Również gdy nie może tego podatku skompensować w żaden inny sposób, np. poprzez zaliczenie kwoty nieodliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Należy jednak mieć na uwadze, że gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
WAŻNE!
Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Dlatego kosztem kwalifikowanym dla podatnika VAT może być również podatek naliczony, gdy współfinansowane z funduszy strukturalnych towary i usługi służą wykonywaniu czynności wyłącznie zwolnionych lub znajdujących się poza zakresem przedmiotowym ustawy o VAT. Beneficjenci nie mają prawnej możliwości odzyskania tego podatku w żaden inny sposób.
• art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239

Konrad Michalski
ekspert w zakresie VAT, pracownik samorządu terytorialnego
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box po nowemu. Ministerstwo Finansów potwierdza, że w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

REKLAMA

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

Ulga B+R umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych (m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Potrzebne są jednak zmiany

Ulga podatkowa B+R daje możliwość odliczenia nawet 200 proc. kosztów osobowych (czyli m.in. wynagrodzeń) od podstawy opodatkowania. Z badań wynika, że większość polskich przedsiębiorstw zna ten instrument, pomimo to tylko niewielka część firm, które rozwijają swoje produkty i procesy, korzysta z ulgi B+R.

KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

REKLAMA

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

REKLAMA