REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy VAT jest kosztem kwalifikowanym

REKLAMA

Czy gmina może zaliczyć VAT zawarty w cenie nabycia usług, związanych z realizacją inwestycji współfinansowanej ze środków UE, do kosztów kwalifikowanych w ramach programu SAPARD?
RADA
Jeżeli gmina nie ma możliwości odzyskania VAT od realizowanego przedsięwzięcia, zarówno w podatku od towarów i usług, jak i w podatku dochodowym, może uznać go za koszt kwalifikowany w ramach programu SAPARD.

UZASADNIENIE
Specjalny program akcesyjny na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce – wieloletnia umowa finansowa (M.P. z 2001 r. Nr 30, poz. 502 ze zm.) określa, że bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, gdy mogą być odzyskiwane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.
Wątpliwości związane z klasyfikowaniem VAT jako kosztu kwalifikowanego występowały już w okresie realizowania programów przedakcesyjnych. W szczególności dotyczyło to programu SAPARD. Oficjalne stanowisko w tej sprawie zajęło Ministerstwo Finansów. W piśmie z 29 lipca 2004 r. nr BC2/033/JO/304/04 uznało, że nie jest kosztem kwalifikowanym VAT, który jest odzyskiwany przez beneficjenta w jakikolwiek sposób, czy to w systemie VAT (poprzez odliczenie podatku naliczonego lub bezpośredni zwrot tego podatku), czy też poza nim. Zgodnie z wykładnią Ministerstwa VAT powinien być kosztem kwalifikowanym jedynie w przypadku beneficjentów, którzy nie są podatnikami VAT. Nie mają więc możliwości odzyskania go w żaden inny sposób. Chodzi tu o uniknięcie sytuacji, w których podatnik odliczyłby sobie VAT podwójnie.
VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocowego. Także w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez państwo członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany. Nawet gdy końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Przy ustalaniu, czy VAT stanowi wydatek kwalifikowany zgodnie z zapisami niniejszej zasady, nie jest brany pod uwagę publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub odbiorcy.
Dlatego beneficjent funduszy strukturalnych, będący podatnikiem VAT, co do zasady, nie może zaliczyć VAT zawartego w cenie nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji współfinansowanej z tych funduszy do kosztów kwalifikowanych. Przepisy nie precyzują, czy chodzi tutaj o prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości czy w części. Należy zatem uznać, że beneficjent – podatnik będzie pozbawiony możliwości zaliczenia VAT do kosztu kwalifikowanego, gdy przysługuje mu prawo do choćby częściowego odliczenia podatku (nabywane towary i usługi związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną).
WAŻNE!
Beneficjent – podatnik nie może zaliczyć VAT do kosztu kwalifikowanego, gdy przysługuje mu prawo do choćby częściowego odliczenia podatku.
Bez znaczenia jest to, czy beneficjent programu, będący podatnikiem VAT, rzeczywiście skorzysta z prawa do odliczenia. Odliczenie podatku naliczonego jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika. Oznacza to, że może, ale nie musi z niego skorzystać.
Dla porządku warto zaznaczyć, że do refundacji podatku ze środków programu SAPARD nie mają prawa ci, którzy mogą otrzymać zwrot podatku z urzędu skarbowego w trybie przepisu § 27a rozporządzenia wykonawczego. Zwrot podatku przysługuje podmiotom, które przed 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach programu SAPARD, dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych, związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Jeżeli umowa została zwarta po tej dacie, podatnik nie może ubiegać się o zwrot na podstawie ww. przepisu.
Rozliczenie podatku dochodowego
Zgodnie z przedstawionym na wstępie stanowiskiem Ministerstwa Finansów podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowany, jeżeli beneficjent programu nie jest podatnikiem VAT. Również gdy nie może tego podatku skompensować w żaden inny sposób, np. poprzez zaliczenie kwoty nieodliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Należy jednak mieć na uwadze, że gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
WAŻNE!
Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Dlatego kosztem kwalifikowanym dla podatnika VAT może być również podatek naliczony, gdy współfinansowane z funduszy strukturalnych towary i usługi służą wykonywaniu czynności wyłącznie zwolnionych lub znajdujących się poza zakresem przedmiotowym ustawy o VAT. Beneficjenci nie mają prawnej możliwości odzyskania tego podatku w żaden inny sposób.
• art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239

Konrad Michalski
ekspert w zakresie VAT, pracownik samorządu terytorialnego
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA