REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy VAT jest kosztem kwalifikowanym

REKLAMA

Czy gmina może zaliczyć VAT zawarty w cenie nabycia usług, związanych z realizacją inwestycji współfinansowanej ze środków UE, do kosztów kwalifikowanych w ramach programu SAPARD?
RADA
Jeżeli gmina nie ma możliwości odzyskania VAT od realizowanego przedsięwzięcia, zarówno w podatku od towarów i usług, jak i w podatku dochodowym, może uznać go za koszt kwalifikowany w ramach programu SAPARD.

UZASADNIENIE
Specjalny program akcesyjny na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce – wieloletnia umowa finansowa (M.P. z 2001 r. Nr 30, poz. 502 ze zm.) określa, że bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, gdy mogą być odzyskiwane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.
Wątpliwości związane z klasyfikowaniem VAT jako kosztu kwalifikowanego występowały już w okresie realizowania programów przedakcesyjnych. W szczególności dotyczyło to programu SAPARD. Oficjalne stanowisko w tej sprawie zajęło Ministerstwo Finansów. W piśmie z 29 lipca 2004 r. nr BC2/033/JO/304/04 uznało, że nie jest kosztem kwalifikowanym VAT, który jest odzyskiwany przez beneficjenta w jakikolwiek sposób, czy to w systemie VAT (poprzez odliczenie podatku naliczonego lub bezpośredni zwrot tego podatku), czy też poza nim. Zgodnie z wykładnią Ministerstwa VAT powinien być kosztem kwalifikowanym jedynie w przypadku beneficjentów, którzy nie są podatnikami VAT. Nie mają więc możliwości odzyskania go w żaden inny sposób. Chodzi tu o uniknięcie sytuacji, w których podatnik odliczyłby sobie VAT podwójnie.
VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocowego. Także w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez państwo członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany. Nawet gdy końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Przy ustalaniu, czy VAT stanowi wydatek kwalifikowany zgodnie z zapisami niniejszej zasady, nie jest brany pod uwagę publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub odbiorcy.
Dlatego beneficjent funduszy strukturalnych, będący podatnikiem VAT, co do zasady, nie może zaliczyć VAT zawartego w cenie nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji współfinansowanej z tych funduszy do kosztów kwalifikowanych. Przepisy nie precyzują, czy chodzi tutaj o prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości czy w części. Należy zatem uznać, że beneficjent – podatnik będzie pozbawiony możliwości zaliczenia VAT do kosztu kwalifikowanego, gdy przysługuje mu prawo do choćby częściowego odliczenia podatku (nabywane towary i usługi związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną).
WAŻNE!
Beneficjent – podatnik nie może zaliczyć VAT do kosztu kwalifikowanego, gdy przysługuje mu prawo do choćby częściowego odliczenia podatku.
Bez znaczenia jest to, czy beneficjent programu, będący podatnikiem VAT, rzeczywiście skorzysta z prawa do odliczenia. Odliczenie podatku naliczonego jest prawem, a nie obowiązkiem podatnika. Oznacza to, że może, ale nie musi z niego skorzystać.
Dla porządku warto zaznaczyć, że do refundacji podatku ze środków programu SAPARD nie mają prawa ci, którzy mogą otrzymać zwrot podatku z urzędu skarbowego w trybie przepisu § 27a rozporządzenia wykonawczego. Zwrot podatku przysługuje podmiotom, które przed 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach programu SAPARD, dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych, związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. Jeżeli umowa została zwarta po tej dacie, podatnik nie może ubiegać się o zwrot na podstawie ww. przepisu.
Rozliczenie podatku dochodowego
Zgodnie z przedstawionym na wstępie stanowiskiem Ministerstwa Finansów podatek VAT może być uznany za koszt kwalifikowany, jeżeli beneficjent programu nie jest podatnikiem VAT. Również gdy nie może tego podatku skompensować w żaden inny sposób, np. poprzez zaliczenie kwoty nieodliczonego podatku do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Należy jednak mieć na uwadze, że gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
WAŻNE!
Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Dlatego kosztem kwalifikowanym dla podatnika VAT może być również podatek naliczony, gdy współfinansowane z funduszy strukturalnych towary i usługi służą wykonywaniu czynności wyłącznie zwolnionych lub znajdujących się poza zakresem przedmiotowym ustawy o VAT. Beneficjenci nie mają prawnej możliwości odzyskania tego podatku w żaden inny sposób.
• art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 266, poz. 2239

Konrad Michalski
ekspert w zakresie VAT, pracownik samorządu terytorialnego
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA