REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w trakcie roku pracownikowi można podwyższyć koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasz pracownik na stałe mieszka w Łodzi, ale pracuje w Warszawie. Żeby ograniczyć dojazdy, wynajął w Warszawie mieszkanie. Czy w związku z tym możemy w trakcie roku podwyższyć mu koszty uzyskania przychodów? Jeśli tego nie zrobimy, to czy pracownik, rozliczając się za cały rok, może sam podwyższyć sobie koszty?
RADA
Mogą Państwo podwyższyć pracownikowi koszty uzyskania przychodów w trakcie roku. Jeśli Państwo tego nie zrobicie, pracownik będzie mógł je sam zastosować w rozliczeniu rocznym. Oba rozwiązania są możliwe po spełnieniu warunków, które przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Podwyższone koszty uzyskania przychodów u pracownika może zastosować pracodawca przy obliczaniu zaliczki, jak też sam pracownik w zeznaniu rocznym.
Zastosowanie podwyższonych kosztów przez pracodawcę
Prawo do uwzględnienia podwyższonych kosztów u pracownika przy obliczaniu zaliczki na podatek przez płatnika zależy od spełnienia kilku warunków.
1. Miejsce zamieszkania pracownika położone jest poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy
Należy pamiętać, że przepis odnosi się do miejsca zamieszkania, a nie zameldowania. Tymczasem na podstawie art. 25 Kodeksu cywilnego:
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Do zastosowania podwyższonych kosztów wystarczy, aby przynajmniej jedno z miejsc – stałego lub czasowego zamieszkania – znajdowało się poza miejscowością, w której mieści się zakład pracy. Koszty te mają stanowić rekompensatę za ponoszone przez pracownika wydatki na dojazdy. Świadczy o tym fakt, że ustawodawca w określonych przypadkach pozwala na uwzględnienie faktycznie poniesionych kosztów dojazdów do pracy.
Często zdarza się tak, że podatnik w miejscu wykonywania pracy wynajmuje mieszkanie, ale jego stałe miejsce zamieszkania znajduje się w innym mieście. To, że nie dojeżdża on codziennie do pracy i miejsce jego czasowego pobytu znajduje się w tej samej miejscowości co zakład pracy, nie wyłącza automatycznie prawa do korzystania z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Pracownik ma do nich prawo, jeżeli jego miejsce zamieszkania, z którym wiąże stały pobyt (np. dom rodzinny), znajduje się poza miejscowością, w której jest zakład pracy. W takim przypadku podatnik przecież także ponosi koszty dojazdów, tylko odbywają się one nie codziennie, a np. co tydzień. Warto jednak zwrócić się w tej sprawie z zapytaniem do urzędu skarbowego, ponieważ nie wszystkie urzędy mogą podzielać taką interpretację. Jeżeli pracownik złoży wymienione oświadczenie, zakład pracy powinien w takiej sytuacji stosować podwyższone koszty uzyskania przychodów.
WAŻNE!
Pracownik ma prawo do podwyższonych kosztów uzyskania, jeżeli jego miejsce zamieszkania, z którym wiąże stały pobyt (np. dom rodzinny), znajduje się poza miejscowością, w której jest zakład pracy.
PRZYKŁAD
Pan Andrzej mieszka z rodziną w Poznaniu, ale pracuje we Wrocławiu. W celu ograniczenia dojazdów do pracy wynajął we Wrocławiu mieszkanie. Stałe miejsce zamieszkania pana Andrzeja nadal znajduje się w Poznaniu, z tym bowiem miejscem wiąże zamiar stałego pobytu. Pobyt we Wrocławiu jest związany wyłącznie z pracą i z tego powodu ma jedynie charakter czasowy. Zakład pracy, po złożeniu przez pana Andrzeja stosownego oświadczenia, zastosował podwyższone koszty uzyskania przychodów.
2. Złożenie przez pracownika oświadczenia
W oświadczeniu należy wskazać, że miejsce zamieszkania pracownika znajduje się poza miejscowością, w której jest zakład pracy. W tej samej formie należy powiadamiać zakład pracy o zmianie stanu faktycznego wpływającego na prawo do określonego limitu kosztów.
WAŻNE!
Pracownik ma obowiązek powiadomienia o zmianach mających wpływ na wysokość kosztów uzyskania przychodów.
Może zdarzyć się tak, że pracownik wprawdzie mieszka poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, ale nie złożył płatnikowi oświadczenia. Tak długo jak tego nie zrobi, płatnik nie ma uprawnień do zastosowania innych kosztów niż podstawowe. Co więcej, złożone później oświadczenie nie działa wstecz. Jest skuteczne od czasu, gdy zostało dostarczone płatnikowi. Nie oznacza to jednak, że pracownik stracił w ogóle możliwość zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Będzie je mógł uwzględnić w zeznaniu rocznym.
PRZYKŁAD
Pani Iwona mieszka w Milanówku, ale pracuje w Warszawie. Oświadczenie o tym, że spełnia warunki do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów, złożyła płatnikowi dopiero w maju, mimo iż spełnia je od początku roku. Płatnik dopiero od maja zastosował podwyższone koszty. Pani Iwona będzie jednak mogła uwzględnić podwyższone koszty za cały rok podatkowy w zeznaniu rocznym. Będzie to kwota limitu rocznego, czyli 1533,84 zł.
Zastosowanie podwyższonych kosztów przez pracownika
W trakcie roku podatkowego jeżeli płatnik nie potrącał kosztów we właściwej kwocie, niezależnie od przyczyny tego zachowania, nie należy ich korygować. Pracownik będzie miał bowiem możliwość uwzględnienia kosztów we właściwej wysokości, sporządzając zeznanie roczne. Jednak w przypadku gdy płatnik w trakcie roku podatkowego zorientuje się, że potrąca koszty w zaniżonej kwocie, powinien je zmienić. Obliczając zaliczkę na podatek za kolejne miesiące, należy potrącać koszty we właściwej wysokości.
PRZYKŁAD
Pani Anna mieszka i pracuje w Poznaniu. W maju przeprowadziła się do Puszczykowa. Powiadomiła zakład pracy o zmianie miejsca zamieszkania i spełnieniu warunków do skorzystania z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Pracodawca zapomniał o tym. Dopiero od listopada zaczął stosować podwyższone koszty uzyskania przychodów.
Pani Anna będzie mogła uwzględnić koszty w podwyższonej kwocie za wszystkie miesiące, w których mieszkała poza miejscowością, w której znajduje się jej zakład pracy. W sumie wyniosą one 1431,56 zł (102,25 zł × 4 + 127,82 zł × 8).

• art. 22 ust. 2 pkt 3, art. 32 ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy z wieloletnią praktyką, właścicielka kancelarii podatkowej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA