REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w trakcie roku pracownikowi można podwyższyć koszty uzyskania przychodów

REKLAMA

Nasz pracownik na stałe mieszka w Łodzi, ale pracuje w Warszawie. Żeby ograniczyć dojazdy, wynajął w Warszawie mieszkanie. Czy w związku z tym możemy w trakcie roku podwyższyć mu koszty uzyskania przychodów? Jeśli tego nie zrobimy, to czy pracownik, rozliczając się za cały rok, może sam podwyższyć sobie koszty?
RADA
Mogą Państwo podwyższyć pracownikowi koszty uzyskania przychodów w trakcie roku. Jeśli Państwo tego nie zrobicie, pracownik będzie mógł je sam zastosować w rozliczeniu rocznym. Oba rozwiązania są możliwe po spełnieniu warunków, które przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Podwyższone koszty uzyskania przychodów u pracownika może zastosować pracodawca przy obliczaniu zaliczki, jak też sam pracownik w zeznaniu rocznym.
Zastosowanie podwyższonych kosztów przez pracodawcę
Prawo do uwzględnienia podwyższonych kosztów u pracownika przy obliczaniu zaliczki na podatek przez płatnika zależy od spełnienia kilku warunków.
1. Miejsce zamieszkania pracownika położone jest poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy
Należy pamiętać, że przepis odnosi się do miejsca zamieszkania, a nie zameldowania. Tymczasem na podstawie art. 25 Kodeksu cywilnego:
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Do zastosowania podwyższonych kosztów wystarczy, aby przynajmniej jedno z miejsc – stałego lub czasowego zamieszkania – znajdowało się poza miejscowością, w której mieści się zakład pracy. Koszty te mają stanowić rekompensatę za ponoszone przez pracownika wydatki na dojazdy. Świadczy o tym fakt, że ustawodawca w określonych przypadkach pozwala na uwzględnienie faktycznie poniesionych kosztów dojazdów do pracy.
Często zdarza się tak, że podatnik w miejscu wykonywania pracy wynajmuje mieszkanie, ale jego stałe miejsce zamieszkania znajduje się w innym mieście. To, że nie dojeżdża on codziennie do pracy i miejsce jego czasowego pobytu znajduje się w tej samej miejscowości co zakład pracy, nie wyłącza automatycznie prawa do korzystania z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Pracownik ma do nich prawo, jeżeli jego miejsce zamieszkania, z którym wiąże stały pobyt (np. dom rodzinny), znajduje się poza miejscowością, w której jest zakład pracy. W takim przypadku podatnik przecież także ponosi koszty dojazdów, tylko odbywają się one nie codziennie, a np. co tydzień. Warto jednak zwrócić się w tej sprawie z zapytaniem do urzędu skarbowego, ponieważ nie wszystkie urzędy mogą podzielać taką interpretację. Jeżeli pracownik złoży wymienione oświadczenie, zakład pracy powinien w takiej sytuacji stosować podwyższone koszty uzyskania przychodów.
WAŻNE!
Pracownik ma prawo do podwyższonych kosztów uzyskania, jeżeli jego miejsce zamieszkania, z którym wiąże stały pobyt (np. dom rodzinny), znajduje się poza miejscowością, w której jest zakład pracy.
PRZYKŁAD
Pan Andrzej mieszka z rodziną w Poznaniu, ale pracuje we Wrocławiu. W celu ograniczenia dojazdów do pracy wynajął we Wrocławiu mieszkanie. Stałe miejsce zamieszkania pana Andrzeja nadal znajduje się w Poznaniu, z tym bowiem miejscem wiąże zamiar stałego pobytu. Pobyt we Wrocławiu jest związany wyłącznie z pracą i z tego powodu ma jedynie charakter czasowy. Zakład pracy, po złożeniu przez pana Andrzeja stosownego oświadczenia, zastosował podwyższone koszty uzyskania przychodów.
2. Złożenie przez pracownika oświadczenia
W oświadczeniu należy wskazać, że miejsce zamieszkania pracownika znajduje się poza miejscowością, w której jest zakład pracy. W tej samej formie należy powiadamiać zakład pracy o zmianie stanu faktycznego wpływającego na prawo do określonego limitu kosztów.
WAŻNE!
Pracownik ma obowiązek powiadomienia o zmianach mających wpływ na wysokość kosztów uzyskania przychodów.
Może zdarzyć się tak, że pracownik wprawdzie mieszka poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, ale nie złożył płatnikowi oświadczenia. Tak długo jak tego nie zrobi, płatnik nie ma uprawnień do zastosowania innych kosztów niż podstawowe. Co więcej, złożone później oświadczenie nie działa wstecz. Jest skuteczne od czasu, gdy zostało dostarczone płatnikowi. Nie oznacza to jednak, że pracownik stracił w ogóle możliwość zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Będzie je mógł uwzględnić w zeznaniu rocznym.
PRZYKŁAD
Pani Iwona mieszka w Milanówku, ale pracuje w Warszawie. Oświadczenie o tym, że spełnia warunki do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów, złożyła płatnikowi dopiero w maju, mimo iż spełnia je od początku roku. Płatnik dopiero od maja zastosował podwyższone koszty. Pani Iwona będzie jednak mogła uwzględnić podwyższone koszty za cały rok podatkowy w zeznaniu rocznym. Będzie to kwota limitu rocznego, czyli 1533,84 zł.
Zastosowanie podwyższonych kosztów przez pracownika
W trakcie roku podatkowego jeżeli płatnik nie potrącał kosztów we właściwej kwocie, niezależnie od przyczyny tego zachowania, nie należy ich korygować. Pracownik będzie miał bowiem możliwość uwzględnienia kosztów we właściwej wysokości, sporządzając zeznanie roczne. Jednak w przypadku gdy płatnik w trakcie roku podatkowego zorientuje się, że potrąca koszty w zaniżonej kwocie, powinien je zmienić. Obliczając zaliczkę na podatek za kolejne miesiące, należy potrącać koszty we właściwej wysokości.
PRZYKŁAD
Pani Anna mieszka i pracuje w Poznaniu. W maju przeprowadziła się do Puszczykowa. Powiadomiła zakład pracy o zmianie miejsca zamieszkania i spełnieniu warunków do skorzystania z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Pracodawca zapomniał o tym. Dopiero od listopada zaczął stosować podwyższone koszty uzyskania przychodów.
Pani Anna będzie mogła uwzględnić koszty w podwyższonej kwocie za wszystkie miesiące, w których mieszkała poza miejscowością, w której znajduje się jej zakład pracy. W sumie wyniosą one 1431,56 zł (102,25 zł × 4 + 127,82 zł × 8).

• art. 22 ust. 2 pkt 3, art. 32 ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy z wieloletnią praktyką, właścicielka kancelarii podatkowej
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku?

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Jak przebiega finansowanie faktur?
Finansowanie faktur, zwane również faktoringiem, to istotny element strategii finansowej wielu przedsiębiorstw. Proces ten umożliwia bowiem firmom uzyskanie dostępu do środków pieniężnych, poprzez sprzedaż swoich nieuregulowanych faktur firmie faktoringowej. Choć działanie to może wydawać się skomplikowane, to faktoring jest w rzeczywistości bardzo prosty. Jak przebiega finansowanie faktur?
Wskaźnik ściągalności zaległych podatków rośnie, ale wciąż jest wiele do poprawy. Egzekucja należności innego rodzaju jest bardzo dużym problemem

W ubiegłym urzędy skarbowe wyegzekwowały ponad 40 proc. zaległości podatkowych. Budżet państwa odzyskał dzięki temu 6,6 mld zł – informuje dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna". Egzekucja należności innego rodzaju jest jednak bardzo dużym problemem.

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

Jakie są rezerwy walutowe Polski? Aktualne dane NBP

Rezerwy walutowe Polski w końcu kwietnia 2024 roku wyniosły 206 097,4 mln USD tj. o 1,8% więcej niż przed miesiącem i równocześnie o 15,7% więcej niż przed rokiem. Takie dane podał Narodowy Bank Polski (NBP).

MF oferuje pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44

Ministerstwo Finansów informuje, że Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44. Mogą oni wystąpić z wnioskiem m.in. o rozłożenie na raty podatku oraz odroczenie terminu jego zapłaty. MF uruchomił specjalną infolinię, gdzie poszkodowani przedsiębiorcy mogą pytać o rozliczenia podatkowe (PIT, VAT) oraz o ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

REKLAMA