REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w trakcie roku pracownikowi można podwyższyć koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasz pracownik na stałe mieszka w Łodzi, ale pracuje w Warszawie. Żeby ograniczyć dojazdy, wynajął w Warszawie mieszkanie. Czy w związku z tym możemy w trakcie roku podwyższyć mu koszty uzyskania przychodów? Jeśli tego nie zrobimy, to czy pracownik, rozliczając się za cały rok, może sam podwyższyć sobie koszty?
RADA
Mogą Państwo podwyższyć pracownikowi koszty uzyskania przychodów w trakcie roku. Jeśli Państwo tego nie zrobicie, pracownik będzie mógł je sam zastosować w rozliczeniu rocznym. Oba rozwiązania są możliwe po spełnieniu warunków, które przedstawiamy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Podwyższone koszty uzyskania przychodów u pracownika może zastosować pracodawca przy obliczaniu zaliczki, jak też sam pracownik w zeznaniu rocznym.
Zastosowanie podwyższonych kosztów przez pracodawcę
Prawo do uwzględnienia podwyższonych kosztów u pracownika przy obliczaniu zaliczki na podatek przez płatnika zależy od spełnienia kilku warunków.
1. Miejsce zamieszkania pracownika położone jest poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy
Należy pamiętać, że przepis odnosi się do miejsca zamieszkania, a nie zameldowania. Tymczasem na podstawie art. 25 Kodeksu cywilnego:
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Do zastosowania podwyższonych kosztów wystarczy, aby przynajmniej jedno z miejsc – stałego lub czasowego zamieszkania – znajdowało się poza miejscowością, w której mieści się zakład pracy. Koszty te mają stanowić rekompensatę za ponoszone przez pracownika wydatki na dojazdy. Świadczy o tym fakt, że ustawodawca w określonych przypadkach pozwala na uwzględnienie faktycznie poniesionych kosztów dojazdów do pracy.
Często zdarza się tak, że podatnik w miejscu wykonywania pracy wynajmuje mieszkanie, ale jego stałe miejsce zamieszkania znajduje się w innym mieście. To, że nie dojeżdża on codziennie do pracy i miejsce jego czasowego pobytu znajduje się w tej samej miejscowości co zakład pracy, nie wyłącza automatycznie prawa do korzystania z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Pracownik ma do nich prawo, jeżeli jego miejsce zamieszkania, z którym wiąże stały pobyt (np. dom rodzinny), znajduje się poza miejscowością, w której jest zakład pracy. W takim przypadku podatnik przecież także ponosi koszty dojazdów, tylko odbywają się one nie codziennie, a np. co tydzień. Warto jednak zwrócić się w tej sprawie z zapytaniem do urzędu skarbowego, ponieważ nie wszystkie urzędy mogą podzielać taką interpretację. Jeżeli pracownik złoży wymienione oświadczenie, zakład pracy powinien w takiej sytuacji stosować podwyższone koszty uzyskania przychodów.
WAŻNE!
Pracownik ma prawo do podwyższonych kosztów uzyskania, jeżeli jego miejsce zamieszkania, z którym wiąże stały pobyt (np. dom rodzinny), znajduje się poza miejscowością, w której jest zakład pracy.
PRZYKŁAD
Pan Andrzej mieszka z rodziną w Poznaniu, ale pracuje we Wrocławiu. W celu ograniczenia dojazdów do pracy wynajął we Wrocławiu mieszkanie. Stałe miejsce zamieszkania pana Andrzeja nadal znajduje się w Poznaniu, z tym bowiem miejscem wiąże zamiar stałego pobytu. Pobyt we Wrocławiu jest związany wyłącznie z pracą i z tego powodu ma jedynie charakter czasowy. Zakład pracy, po złożeniu przez pana Andrzeja stosownego oświadczenia, zastosował podwyższone koszty uzyskania przychodów.
2. Złożenie przez pracownika oświadczenia
W oświadczeniu należy wskazać, że miejsce zamieszkania pracownika znajduje się poza miejscowością, w której jest zakład pracy. W tej samej formie należy powiadamiać zakład pracy o zmianie stanu faktycznego wpływającego na prawo do określonego limitu kosztów.
WAŻNE!
Pracownik ma obowiązek powiadomienia o zmianach mających wpływ na wysokość kosztów uzyskania przychodów.
Może zdarzyć się tak, że pracownik wprawdzie mieszka poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, ale nie złożył płatnikowi oświadczenia. Tak długo jak tego nie zrobi, płatnik nie ma uprawnień do zastosowania innych kosztów niż podstawowe. Co więcej, złożone później oświadczenie nie działa wstecz. Jest skuteczne od czasu, gdy zostało dostarczone płatnikowi. Nie oznacza to jednak, że pracownik stracił w ogóle możliwość zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Będzie je mógł uwzględnić w zeznaniu rocznym.
PRZYKŁAD
Pani Iwona mieszka w Milanówku, ale pracuje w Warszawie. Oświadczenie o tym, że spełnia warunki do zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów, złożyła płatnikowi dopiero w maju, mimo iż spełnia je od początku roku. Płatnik dopiero od maja zastosował podwyższone koszty. Pani Iwona będzie jednak mogła uwzględnić podwyższone koszty za cały rok podatkowy w zeznaniu rocznym. Będzie to kwota limitu rocznego, czyli 1533,84 zł.
Zastosowanie podwyższonych kosztów przez pracownika
W trakcie roku podatkowego jeżeli płatnik nie potrącał kosztów we właściwej kwocie, niezależnie od przyczyny tego zachowania, nie należy ich korygować. Pracownik będzie miał bowiem możliwość uwzględnienia kosztów we właściwej wysokości, sporządzając zeznanie roczne. Jednak w przypadku gdy płatnik w trakcie roku podatkowego zorientuje się, że potrąca koszty w zaniżonej kwocie, powinien je zmienić. Obliczając zaliczkę na podatek za kolejne miesiące, należy potrącać koszty we właściwej wysokości.
PRZYKŁAD
Pani Anna mieszka i pracuje w Poznaniu. W maju przeprowadziła się do Puszczykowa. Powiadomiła zakład pracy o zmianie miejsca zamieszkania i spełnieniu warunków do skorzystania z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów. Pracodawca zapomniał o tym. Dopiero od listopada zaczął stosować podwyższone koszty uzyskania przychodów.
Pani Anna będzie mogła uwzględnić koszty w podwyższonej kwocie za wszystkie miesiące, w których mieszkała poza miejscowością, w której znajduje się jej zakład pracy. W sumie wyniosą one 1431,56 zł (102,25 zł × 4 + 127,82 zł × 8).

• art. 22 ust. 2 pkt 3, art. 32 ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy z wieloletnią praktyką, właścicielka kancelarii podatkowej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA