REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kwota za niezwrócone opakowania stanowi przychód

REKLAMA

Jako spółka z o.o. zajmujemy się sprzedażą hurtową napojów, z których część sprzedawana jest w opakowaniach zwrotnych. Produkty nabywamy od producentów (opakowania zwrotne są ich własnością). Zawierane przez nas umowy sprzedaży przewidują zwrot opakowań. Pobieramy za nie opłatę, którą oddajemy po zwrocie opakowania. Jak podatkowo traktować przypadki niezwrócenia opakowań?
RADA
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT należy wystawić fakturę dokumentującą kwotę opłaty za niezwrócone opakowania. Z tą chwilą kwota wpłacona tytułem zabezpieczenia zwrotu opakowania traci swój kaucyjny charakter. Należy ją uznać za należność za wydane opakowanie. Należności takie stanowią dla spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

UZASADNIENIE
Na wstępie należy ustalić, czy opłata, o której mowa w pytaniu, stanowi kaucję. Kaucja to zabezpieczenie należytego wykonania zobowiązania o zwrotnym charakterze, polegające na złożeniu określonej w umowie sumy pieniężnej. Co do zasady, kaucja jest obojętna podatkowo. W szczególności kaucja nie może być przychodem podatkowym. Wynika to z faktu, że ma ona charakter zwrotny, przez co nie stanowi definitywnego przysporzenia dla otrzymującego. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy wystąpią okoliczności uprawniające do jej zatrzymania, np. zwrot niepełnowartościowych opakowań. Kaucja za opakowania zwrotne nie jest przychodem dla otrzymującego ją podatnika.
W przypadku opisanym przez Czytelnika nie wszyscy kontrahenci zwrócili taką samą liczbę opakowań zwrotnych, jaką uprzednio pobrali. Spółka ma wówczas prawo zatrzymać część kaucji. Ta zatrzymana część stanowi dla spółki należność za wydane opakowania.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wartość zafakturowanej należności za opakowania zwrotne, które nie zostały zwrócone, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu. Kaucja traci wtedy swój zwrotny charakter i staje się należnością. Tym samym stanowi odpowiednio przychód otrzymującego i koszt uzyskania przychodów wpłacającego.
Należy także ustalić, w którym momencie spółka powinna wykazać ten przychód. Ponieważ kaucja nie jest sama w sobie przychodem, więc nie ma tu znaczenia data jej otrzymania. Przychód za niezwrócone opakowania powstanie dopiero w dniu wystawienia przez Państwa faktury. Jednak nie później niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym:
• wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
• wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
• otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia – w pozostałych przypadkach.
Skutki w VAT
Kwoty stanowiące zabezpieczenie wykonania zawartych umów (kaucje) nie są obrotem będącym podstawą opodatkowania VAT. Obrotem bowiem jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów lub świadczenia usług, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przy sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym i pobieraniu lub określeniu w umowie za to opakowanie kaucji wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury. W przypadku niezwrócenia opakowań zwrotnych przez nabywcę sprzedawca jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwróconych opakowań. O terminie wystawienia faktury decydować będzie fakt, czy w umowie określono termin zwrotu opakowań, czy też nie. Jeżeli w umowie określono ten termin, fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia, w którym opakowania powinny być zwrócone.

Przykład
W umowie sprzedaży napojów określono kaucję oraz termin zwrotu ich opakowań (1 lipca). Spółka jest obowiązana wystawić fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwróconych opakowań nie później niż 7 dnia od dnia, w którym opakowania zgodnie z umową powinny być zwrócone, tj. do 7 lipca 2006 r.
Natomiast gdy w umowie nie został określony termin zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60 dnia od dnia wydania opakowań. Jak stwierdzono w jednej z interpretacji:
(…) koszt opakowań zwrotnych podlega wyłączeniu z podstawy opodatkowania w momencie ich wydania pod warunkiem pobrania lub określenia w umowie kaucji, lecz wyłączenie to podlega korekcie w przypadku, gdy odbiorca nie zwrócił wydanych opakowań
(pismo Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 16 listopada 2005 r., nr PP/443-181/05/AZ-68175, zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Finansów).

• art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy, prawnik
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA