REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kwota za niezwrócone opakowania stanowi przychód

REKLAMA

Jako spółka z o.o. zajmujemy się sprzedażą hurtową napojów, z których część sprzedawana jest w opakowaniach zwrotnych. Produkty nabywamy od producentów (opakowania zwrotne są ich własnością). Zawierane przez nas umowy sprzedaży przewidują zwrot opakowań. Pobieramy za nie opłatę, którą oddajemy po zwrocie opakowania. Jak podatkowo traktować przypadki niezwrócenia opakowań?
RADA
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT należy wystawić fakturę dokumentującą kwotę opłaty za niezwrócone opakowania. Z tą chwilą kwota wpłacona tytułem zabezpieczenia zwrotu opakowania traci swój kaucyjny charakter. Należy ją uznać za należność za wydane opakowanie. Należności takie stanowią dla spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

UZASADNIENIE
Na wstępie należy ustalić, czy opłata, o której mowa w pytaniu, stanowi kaucję. Kaucja to zabezpieczenie należytego wykonania zobowiązania o zwrotnym charakterze, polegające na złożeniu określonej w umowie sumy pieniężnej. Co do zasady, kaucja jest obojętna podatkowo. W szczególności kaucja nie może być przychodem podatkowym. Wynika to z faktu, że ma ona charakter zwrotny, przez co nie stanowi definitywnego przysporzenia dla otrzymującego. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy wystąpią okoliczności uprawniające do jej zatrzymania, np. zwrot niepełnowartościowych opakowań. Kaucja za opakowania zwrotne nie jest przychodem dla otrzymującego ją podatnika.
W przypadku opisanym przez Czytelnika nie wszyscy kontrahenci zwrócili taką samą liczbę opakowań zwrotnych, jaką uprzednio pobrali. Spółka ma wówczas prawo zatrzymać część kaucji. Ta zatrzymana część stanowi dla spółki należność za wydane opakowania.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wartość zafakturowanej należności za opakowania zwrotne, które nie zostały zwrócone, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu. Kaucja traci wtedy swój zwrotny charakter i staje się należnością. Tym samym stanowi odpowiednio przychód otrzymującego i koszt uzyskania przychodów wpłacającego.
Należy także ustalić, w którym momencie spółka powinna wykazać ten przychód. Ponieważ kaucja nie jest sama w sobie przychodem, więc nie ma tu znaczenia data jej otrzymania. Przychód za niezwrócone opakowania powstanie dopiero w dniu wystawienia przez Państwa faktury. Jednak nie później niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym:
• wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
• wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
• otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia – w pozostałych przypadkach.
Skutki w VAT
Kwoty stanowiące zabezpieczenie wykonania zawartych umów (kaucje) nie są obrotem będącym podstawą opodatkowania VAT. Obrotem bowiem jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów lub świadczenia usług, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przy sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym i pobieraniu lub określeniu w umowie za to opakowanie kaucji wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury. W przypadku niezwrócenia opakowań zwrotnych przez nabywcę sprzedawca jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwróconych opakowań. O terminie wystawienia faktury decydować będzie fakt, czy w umowie określono termin zwrotu opakowań, czy też nie. Jeżeli w umowie określono ten termin, fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia, w którym opakowania powinny być zwrócone.

Przykład
W umowie sprzedaży napojów określono kaucję oraz termin zwrotu ich opakowań (1 lipca). Spółka jest obowiązana wystawić fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwróconych opakowań nie później niż 7 dnia od dnia, w którym opakowania zgodnie z umową powinny być zwrócone, tj. do 7 lipca 2006 r.
Natomiast gdy w umowie nie został określony termin zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60 dnia od dnia wydania opakowań. Jak stwierdzono w jednej z interpretacji:
(…) koszt opakowań zwrotnych podlega wyłączeniu z podstawy opodatkowania w momencie ich wydania pod warunkiem pobrania lub określenia w umowie kaucji, lecz wyłączenie to podlega korekcie w przypadku, gdy odbiorca nie zwrócił wydanych opakowań
(pismo Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 16 listopada 2005 r., nr PP/443-181/05/AZ-68175, zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Finansów).

• art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy, prawnik

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA