REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kwota za niezwrócone opakowania stanowi przychód

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jako spółka z o.o. zajmujemy się sprzedażą hurtową napojów, z których część sprzedawana jest w opakowaniach zwrotnych. Produkty nabywamy od producentów (opakowania zwrotne są ich własnością). Zawierane przez nas umowy sprzedaży przewidują zwrot opakowań. Pobieramy za nie opłatę, którą oddajemy po zwrocie opakowania. Jak podatkowo traktować przypadki niezwrócenia opakowań?
RADA
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT należy wystawić fakturę dokumentującą kwotę opłaty za niezwrócone opakowania. Z tą chwilą kwota wpłacona tytułem zabezpieczenia zwrotu opakowania traci swój kaucyjny charakter. Należy ją uznać za należność za wydane opakowanie. Należności takie stanowią dla spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

UZASADNIENIE
Na wstępie należy ustalić, czy opłata, o której mowa w pytaniu, stanowi kaucję. Kaucja to zabezpieczenie należytego wykonania zobowiązania o zwrotnym charakterze, polegające na złożeniu określonej w umowie sumy pieniężnej. Co do zasady, kaucja jest obojętna podatkowo. W szczególności kaucja nie może być przychodem podatkowym. Wynika to z faktu, że ma ona charakter zwrotny, przez co nie stanowi definitywnego przysporzenia dla otrzymującego. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy wystąpią okoliczności uprawniające do jej zatrzymania, np. zwrot niepełnowartościowych opakowań. Kaucja za opakowania zwrotne nie jest przychodem dla otrzymującego ją podatnika.
W przypadku opisanym przez Czytelnika nie wszyscy kontrahenci zwrócili taką samą liczbę opakowań zwrotnych, jaką uprzednio pobrali. Spółka ma wówczas prawo zatrzymać część kaucji. Ta zatrzymana część stanowi dla spółki należność za wydane opakowania.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wartość zafakturowanej należności za opakowania zwrotne, które nie zostały zwrócone, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu. Kaucja traci wtedy swój zwrotny charakter i staje się należnością. Tym samym stanowi odpowiednio przychód otrzymującego i koszt uzyskania przychodów wpłacającego.
Należy także ustalić, w którym momencie spółka powinna wykazać ten przychód. Ponieważ kaucja nie jest sama w sobie przychodem, więc nie ma tu znaczenia data jej otrzymania. Przychód za niezwrócone opakowania powstanie dopiero w dniu wystawienia przez Państwa faktury. Jednak nie później niż w ostatnim dniu miesiąca, w którym:
• wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
• wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
• otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia – w pozostałych przypadkach.
Skutki w VAT
Kwoty stanowiące zabezpieczenie wykonania zawartych umów (kaucje) nie są obrotem będącym podstawą opodatkowania VAT. Obrotem bowiem jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów lub świadczenia usług, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przy sprzedaży towaru w opakowaniu zwrotnym i pobieraniu lub określeniu w umowie za to opakowanie kaucji wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury. W przypadku niezwrócenia opakowań zwrotnych przez nabywcę sprzedawca jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwróconych opakowań. O terminie wystawienia faktury decydować będzie fakt, czy w umowie określono termin zwrotu opakowań, czy też nie. Jeżeli w umowie określono ten termin, fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia, w którym opakowania powinny być zwrócone.

Przykład
W umowie sprzedaży napojów określono kaucję oraz termin zwrotu ich opakowań (1 lipca). Spółka jest obowiązana wystawić fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwróconych opakowań nie później niż 7 dnia od dnia, w którym opakowania zgodnie z umową powinny być zwrócone, tj. do 7 lipca 2006 r.
Natomiast gdy w umowie nie został określony termin zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60 dnia od dnia wydania opakowań. Jak stwierdzono w jednej z interpretacji:
(…) koszt opakowań zwrotnych podlega wyłączeniu z podstawy opodatkowania w momencie ich wydania pod warunkiem pobrania lub określenia w umowie kaucji, lecz wyłączenie to podlega korekcie w przypadku, gdy odbiorca nie zwrócił wydanych opakowań
(pismo Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 16 listopada 2005 r., nr PP/443-181/05/AZ-68175, zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Finansów).

• art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• § 19 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy, prawnik
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA