REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy płatnik może wystąpić do ZUS z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek

REKLAMA

Jestem właścicielem firmy i płatnikiem składek. Zatrudniam 20 pracowników. Od początku br. moja firma boryka się z kłopotami finansowymi. Czy w takiej sytuacji, zanim powstanie zaległość w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, mógłbym zwrócić się do ZUS z wnioskiem o odroczenie terminu płatności? Jeżeli tak, to jaki jest tryb postępowania?
RADA
Firma może ubiegać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie terminu płatności składek. Podstawą jej wniosku mogą być kłopoty finansowe. Ulga dotyczy tylko składek finansowanych przez firmę. Są to: połowa składki emerytalnej, rentowej, składka wypadkowa oraz składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Prowadzący jednoosobowo działalność gospodarczą może wystąpić o ulgę obejmującą pełną wysokość składek. Nie ma u niego bowiem podziału składek na finansowane przez płatnika i ubezpieczonego. W tym przypadku ulgą będą objęte składki emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe oraz składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

UZASADNIENIE
ZUS może na wniosek płatnika odroczyć termin płatności składek ze względów gospodarczych lub innych przyczyn – uwzględniając możliwości płatnicze zobowiązanego oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych. Odroczenie to następuje w formie umowy (art. 29 ust. 1 i 1a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Wniosek składa się w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS. Płatnik może uzyskać odroczenie terminu płatności należności na okres 6 miesięcy, niezależnie od wysokości kwoty odraczanej należności. Wniosek w tej sprawie powinien być złożony najpóźniej przed upływem ostatniego dnia terminu płatności danej składki. Poniżej zamieszczamy wzór takiego wniosku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozpatrując wniosek płatnika składek o odroczenie terminu zapłaty składek, ZUS nie wydaje decyzji, tylko zawiera z płatnikiem umowę cywilnoprawną. Z treści takiej umowy wynikać będą zasady odraczania terminu płatności, a także ewentualne możliwości i warunki rozwiązania umowy.
Płatnik, który zawarł taką umowę, zobowiązany jest do realizacji jej postanowień. W przeciwnym razie ZUS zerwie umowę i nakaże natychmiastową spłatę należności. A oto wzór umowy o odroczenie terminu płatności należności z tytułu składek.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Odroczenie terminu płatności zależy od uznania ZUS. Sam fakt złożenia wniosku przez płatnika nie rodzi po stronie ZUS obowiązku podjęcia decyzji pozytywnej. ZUS analizuje każdy przypadek indywidualnie, biorąc pod uwagę wszystkie finansowe i ekonomiczne aspekty przedstawione we wniosku.
W razie pozytywnego rozpatrzenia sprawy skutkującego odroczeniem terminu naliczana jest opłata prolongacyjna na zasadach i w wysokości określonej w Ordynacji podatkowej (art. 29 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
„Jak wyliczyć opłatę prolongacyjną” omówiliśmy szczegółowo w „MONITORZE księgowego” nr 7/2006, str. 94.
W okresie korzystania z ulgi polegającej na odroczeniu terminu płatności składek ZUS nie nalicza odsetek za zwłokę, a płatnik składek może otrzymać zaświadczenie o braku zobowiązań wobec ZUS.

• art. 29 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – Dz.U. Nr 137, poz. 887; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104

Beata Wróblewska
ekspert w zakresie
ubezpieczeń społecznych
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA