REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy płatnik może wystąpić do ZUS z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem właścicielem firmy i płatnikiem składek. Zatrudniam 20 pracowników. Od początku br. moja firma boryka się z kłopotami finansowymi. Czy w takiej sytuacji, zanim powstanie zaległość w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, mógłbym zwrócić się do ZUS z wnioskiem o odroczenie terminu płatności? Jeżeli tak, to jaki jest tryb postępowania?
RADA
Firma może ubiegać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie terminu płatności składek. Podstawą jej wniosku mogą być kłopoty finansowe. Ulga dotyczy tylko składek finansowanych przez firmę. Są to: połowa składki emerytalnej, rentowej, składka wypadkowa oraz składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Prowadzący jednoosobowo działalność gospodarczą może wystąpić o ulgę obejmującą pełną wysokość składek. Nie ma u niego bowiem podziału składek na finansowane przez płatnika i ubezpieczonego. W tym przypadku ulgą będą objęte składki emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe oraz składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

UZASADNIENIE
ZUS może na wniosek płatnika odroczyć termin płatności składek ze względów gospodarczych lub innych przyczyn – uwzględniając możliwości płatnicze zobowiązanego oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych. Odroczenie to następuje w formie umowy (art. 29 ust. 1 i 1a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Wniosek składa się w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS. Płatnik może uzyskać odroczenie terminu płatności należności na okres 6 miesięcy, niezależnie od wysokości kwoty odraczanej należności. Wniosek w tej sprawie powinien być złożony najpóźniej przed upływem ostatniego dnia terminu płatności danej składki. Poniżej zamieszczamy wzór takiego wniosku.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rozpatrując wniosek płatnika składek o odroczenie terminu zapłaty składek, ZUS nie wydaje decyzji, tylko zawiera z płatnikiem umowę cywilnoprawną. Z treści takiej umowy wynikać będą zasady odraczania terminu płatności, a także ewentualne możliwości i warunki rozwiązania umowy.
Płatnik, który zawarł taką umowę, zobowiązany jest do realizacji jej postanowień. W przeciwnym razie ZUS zerwie umowę i nakaże natychmiastową spłatę należności. A oto wzór umowy o odroczenie terminu płatności należności z tytułu składek.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Odroczenie terminu płatności zależy od uznania ZUS. Sam fakt złożenia wniosku przez płatnika nie rodzi po stronie ZUS obowiązku podjęcia decyzji pozytywnej. ZUS analizuje każdy przypadek indywidualnie, biorąc pod uwagę wszystkie finansowe i ekonomiczne aspekty przedstawione we wniosku.
W razie pozytywnego rozpatrzenia sprawy skutkującego odroczeniem terminu naliczana jest opłata prolongacyjna na zasadach i w wysokości określonej w Ordynacji podatkowej (art. 29 ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
„Jak wyliczyć opłatę prolongacyjną” omówiliśmy szczegółowo w „MONITORZE księgowego” nr 7/2006, str. 94.
W okresie korzystania z ulgi polegającej na odroczeniu terminu płatności składek ZUS nie nalicza odsetek za zwłokę, a płatnik składek może otrzymać zaświadczenie o braku zobowiązań wobec ZUS.

• art. 29 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – Dz.U. Nr 137, poz. 887; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104

Beata Wróblewska
ekspert w zakresie
ubezpieczeń społecznych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA