REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir zakup składników majątku o wartości mniejszej niż 3500 zł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma kupiła w kwietniu 2 automaty sprzedające, każdy po 3400 zł netto. Zakup ten zaliczyliśmy bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ wartość automatu nie przekracza kwoty 3500 zł. W maju zmuszeni byliśmy kupić usługę modyfikacji, konfiguracji i ustawiania parametrów w automatach w kwocie netto 1400 zł (usługa dotyczy 2 automatów). Czy powinniśmy wyksięgować z kosztów zakup automatów i zaliczyć je do środków trwałych?
RADA
W związku z tym, że wartość kupionych usług do automatów nie przekracza 3500 zł, nie będzie skutkowała ich ulepszeniem. Nie ma też obowiązku ich wyksięgowywania z kosztów, uznania za środki trwałe i amortyzowania. Jeśli jednak automaty bez wykonania tych usług nie były kompletne i zdatne do użytku, wówczas kwota ta podwyższa ich wartość początkową. W takiej sytuacji należało uznać je za środki trwałe i amortyzować (oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków uznania składników rzeczowych za środki trwałe, jak np. okresu używania). Odpisy amortyzacyjne należy zaliczyć do kolumny 14 pkpir.

UZASADNIENIE
Firma, kupując automaty o wartości 3500 netto i niższej, może w celu rozliczenia:
• zaliczyć te składniki do środków trwałych i miesięcznie je amortyzować, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te wprowadzono do ewidencji,
• zaliczyć składniki do środków trwałych i jednorazowo je amortyzować w miesiącu oddania ich do używania albo w miesiącu następnym,
• nie zaliczać składników do środków trwałych oraz zaliczać poniesiony wydatek do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu oddania ich do używania.
Należy się jednak zastanowić, czy automaty mogły być przyjęte do używania i zaliczone do kosztów w jeden z powyższych sposobów bez wykonania usług modyfikacji, konfiguracji i ustawiania parametrów.
Jeśli kupione usługi nie były konieczne do przyjęcia automatów do używania i zostały one oddane do używania w miesiącu zakupu, wówczas firma miała prawo do zaliczenia ich nabycia bezpośrednio do kosztów w miesiącu zakupu (np. w kwietniu). Dotyczy to sytuacji, w której byłyby one uznane za środek trwały i jednorazowo zamortyzowane lub nie zaliczono by ich do środków trwałych i obciążałyby koszty bezpośrednio. W takiej sytuacji należy je ująć w „pozostałych wydatkach” w kolumnie 14 pkpir. Trzeba jednak pamiętać, że rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 1500 zł, powinny być ujęte w ewidencji wyposażenia. Jeśli więc automaty nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzowane, to ze względu na ich wartość powyżej 1500 zł należy je ująć w ewidencji wyposażenia.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Składniki majątku, których wartość początkowa przekracza 1500 zł, ujmuje się w ewidencji wyposażenia.

Jeśli automaty nie mogły być przyjęte do używania bez wykonania usługi modyfikacji, konfiguracji i ustawiania parametrów, to wartość tych usług wpłynie na wartość początkową automatów. Przekroczy ona 3500 zł (3400 zł + 700 zł). W takiej sytuacji należałoby je uznać za środki trwałe i amortyzować, oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków koniecznych do uznania składnika majątku za środek trwały, zawartych w art. 22a ust. 1 updof. W tym przypadku do kosztów zostaną zaliczone w formie odpisów amortyzacyjnych w kolumnie 14 pkpir.
Należy pamiętać, że ważne jest także prawidłowe ustalenie ceny nabycia. W razie zakupu środka trwałego jest nią kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Do kosztów związanych z zakupem można zaliczyć m.in.: koszty montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych.

Jak orzekł NSA w wyroku z 11 września 2002 r., sygn. akt I SA/Wr 621/01, RPP 2003/3/43:
Wszystkie nakłady podatnika na składnik jego majątku, nieużywany jeszcze przez niego, dzięki którym staje się on zdatny do użytku i jest wykorzystywany jako środek trwały w jego działalności gospodarczej, niezależnie od zakresu rzeczowego tychże prac, powinny być uznane za działania ulepszające, mające wpływ na powiększenie jego wartości początkowej o sumę wydatków poniesionych na jego ulepszenie.

• art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 1, art. 22f ust. 3, art. 22g ust. 3, art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328
• § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807

Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA