REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir zakup składników majątku o wartości mniejszej niż 3500 zł

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma kupiła w kwietniu 2 automaty sprzedające, każdy po 3400 zł netto. Zakup ten zaliczyliśmy bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ wartość automatu nie przekracza kwoty 3500 zł. W maju zmuszeni byliśmy kupić usługę modyfikacji, konfiguracji i ustawiania parametrów w automatach w kwocie netto 1400 zł (usługa dotyczy 2 automatów). Czy powinniśmy wyksięgować z kosztów zakup automatów i zaliczyć je do środków trwałych?
RADA
W związku z tym, że wartość kupionych usług do automatów nie przekracza 3500 zł, nie będzie skutkowała ich ulepszeniem. Nie ma też obowiązku ich wyksięgowywania z kosztów, uznania za środki trwałe i amortyzowania. Jeśli jednak automaty bez wykonania tych usług nie były kompletne i zdatne do użytku, wówczas kwota ta podwyższa ich wartość początkową. W takiej sytuacji należało uznać je za środki trwałe i amortyzować (oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków uznania składników rzeczowych za środki trwałe, jak np. okresu używania). Odpisy amortyzacyjne należy zaliczyć do kolumny 14 pkpir.

UZASADNIENIE
Firma, kupując automaty o wartości 3500 netto i niższej, może w celu rozliczenia:
• zaliczyć te składniki do środków trwałych i miesięcznie je amortyzować, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te wprowadzono do ewidencji,
• zaliczyć składniki do środków trwałych i jednorazowo je amortyzować w miesiącu oddania ich do używania albo w miesiącu następnym,
• nie zaliczać składników do środków trwałych oraz zaliczać poniesiony wydatek do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu oddania ich do używania.
Należy się jednak zastanowić, czy automaty mogły być przyjęte do używania i zaliczone do kosztów w jeden z powyższych sposobów bez wykonania usług modyfikacji, konfiguracji i ustawiania parametrów.
Jeśli kupione usługi nie były konieczne do przyjęcia automatów do używania i zostały one oddane do używania w miesiącu zakupu, wówczas firma miała prawo do zaliczenia ich nabycia bezpośrednio do kosztów w miesiącu zakupu (np. w kwietniu). Dotyczy to sytuacji, w której byłyby one uznane za środek trwały i jednorazowo zamortyzowane lub nie zaliczono by ich do środków trwałych i obciążałyby koszty bezpośrednio. W takiej sytuacji należy je ująć w „pozostałych wydatkach” w kolumnie 14 pkpir. Trzeba jednak pamiętać, że rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone do środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 1500 zł, powinny być ujęte w ewidencji wyposażenia. Jeśli więc automaty nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzowane, to ze względu na ich wartość powyżej 1500 zł należy je ująć w ewidencji wyposażenia.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Składniki majątku, których wartość początkowa przekracza 1500 zł, ujmuje się w ewidencji wyposażenia.

Jeśli automaty nie mogły być przyjęte do używania bez wykonania usługi modyfikacji, konfiguracji i ustawiania parametrów, to wartość tych usług wpłynie na wartość początkową automatów. Przekroczy ona 3500 zł (3400 zł + 700 zł). W takiej sytuacji należałoby je uznać za środki trwałe i amortyzować, oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków koniecznych do uznania składnika majątku za środek trwały, zawartych w art. 22a ust. 1 updof. W tym przypadku do kosztów zostaną zaliczone w formie odpisów amortyzacyjnych w kolumnie 14 pkpir.
Należy pamiętać, że ważne jest także prawidłowe ustalenie ceny nabycia. W razie zakupu środka trwałego jest nią kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Do kosztów związanych z zakupem można zaliczyć m.in.: koszty montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych.

Jak orzekł NSA w wyroku z 11 września 2002 r., sygn. akt I SA/Wr 621/01, RPP 2003/3/43:
Wszystkie nakłady podatnika na składnik jego majątku, nieużywany jeszcze przez niego, dzięki którym staje się on zdatny do użytku i jest wykorzystywany jako środek trwały w jego działalności gospodarczej, niezależnie od zakresu rzeczowego tychże prac, powinny być uznane za działania ulepszające, mające wpływ na powiększenie jego wartości początkowej o sumę wydatków poniesionych na jego ulepszenie.

• art. 22 ust. 1, art. 22d ust. 1, art. 22f ust. 3, art. 22g ust. 3, art. 22g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328
• § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807

Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA