REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować w kasie eksport towarów dla osoby fizycznej

REKLAMA

Jeśli sprzedaję towar kontrahentowi z Ukrainy, wystawiając dokument SAD z datą 28 marca 2006 r., z jaką datą i jaką stawką mam zaewidencjonować tę sprzedaż na kasie fiskalnej? Ze stawką 0% nie mogę zaewidencjonować, ponieważ towar nie został odprawiony. Jeśli nie uzyskam potwierdzenia wywozu, to nie muszę wykazywać sprzedaży w ewidencji. Czy mogę również nie ewidencjonować jej na kasie fiskalnej?
RADA
Moment obowiązku zaewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej jest, co do zasady, tożsamy z momentem, kiedy firma jest zobowiązana wykazać transakcję w ewidencji i deklaracji. Firma nie powinna zatem ewidencjonować eksportu na kasie fiskalnej w chwili wystawienia dokumentu SAD, tj. w tym przypadku 28 marca 2006 r.

UZASADNIENIE
W obecnym stanie prawnym eksport towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podlega, na równi ze sprzedażą krajową, obowiązkowi ewidencjonowania go przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy o VAT). Przez sprzedaż na potrzeby VAT rozumie się również eksport towarów (art. 2 pkt 22 ustawy). Z przedstawionych regulacji wynika, że w sytuacji gdy eksport towarów dokonywany jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to sprzedaż ta podlega obowiązkowi zaewidencjonowania na kasie rejestrującej.
Wartość transakcji eksportowych należy rozliczyć w tych okresach rozliczeniowych, w których powstał dla nich obowiązek podatkowy w VAT. Obowiązek zaewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej powstaje zatem z chwilą powstania obowiązku podatkowego w VAT dla danej czynności. Dotyczy to również eksportu towarów. Przepisy nie określają w tym zakresie odrębnych zasad postępowania dla eksportu. Niemniej jednak, z punktu widzenia praktycznego, mogą powstać pewne trudności w zastosowaniu tej zasady. Sam fakt wystawienia dokumentu SAD z pewnością nie skutkuje obowiązkiem zaewidencjonowania eksportu na kasie rejestrującej.
Zasadniczo firma powinna zaewidencjonować eksport towarów do ukraińskiego kontrahenta (osoby fizycznej) dopiero w chwili, gdy powstanie obowiązek podatkowy w VAT dla tego eksportu. Jak jednak praktycznie tego dokonać?
Przede wszystkim należy odróżnić eksport bezpośredni (wywóz dokonywany przez dostawcę, czyli firmę, lub na jego rzecz) od eksportu pośredniego (wywóz dokonywany przez nabywcę, czyli ukraińskiego kontrahenta, lub na jego rzecz). Dla każdego z nich obowiązek podatkowy powstaje bowiem na nieco innych zasadach.
W obu przypadkach eksport towarów podlega opodatkowaniu VAT stawką 0%, przy spełnieniu jednak nieco innych warunków. W eksporcie bezpośrednim firma może ją zastosować w miesiącu wywozu towaru (zgłoszenia do procedury wywozu), jeżeli przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten miesiąc otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru na Ukrainę. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, firma nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej w tym miesiącu (o ile posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu, np. kartę 3 dokumentu SAD, jeszcze bez potwierdzenia wywozu).
Obowiązek podatkowy powstanie tylko wówczas, gdy spełniony zostanie wymagany warunek. Jeżeli nie, zostanie on przeniesiony do następnego miesiąca. W następnym miesiącu obowiązek podatkowy powstanie niezależnie od tego, czy firma otrzyma dokument potwierdzający eksport, czy też nie. Różnica będzie natomiast polegała na zastosowaniu różnej stawki opodatkowania tej sprzedaży. Stawkę 0% firma ma prawo zastosować, jeżeli otrzyma dokument wywozu (karta 3 dokumentu SAD z potwierdzeniem na odwrocie daty wywozu i nazwy urzędu celnego, który dokonał odprawy towaru) przed złożeniem deklaracji podatkowej za ten okres (czyli do 25. dnia miesiąca następnego). Gdy nie otrzyma tych dokumentów, musi zastosować stawki właściwe dla sprzedaży tego towaru w kraju, np. 22%. Otrzymanie wymaganego dokumentu przed końcem miesiąca, w którym nastąpił wywóz towaru, albo miesiąca następnego i zarejestrowanie go w kasie nie sprawi żadnego problemu. Firma zarejestruje eksport w kasie w dniu jego otrzymania.
Terminem złożenia deklaracji VAT jest 25. dzień miesiąca następującego po miesiącu, którego rozliczenie dotyczy. I tu właśnie powstaje problem z technicznym ewidencjonowaniem w kasie fiskalnej sprzedaży eksportowej, jeżeli dokumenty dotrą do firmy już w miesiącu następnym. Jak wiadomo, w kasie fiskalnej wszelkich ewidencji dokonuje się z datą bieżącą. Nie ma natomiast możliwości zaewidencjonowania sprzedaży eksportowej ze stawką 0% (lub jakiejkolwiek innej sprzedaży) z datą wsteczną, np. kwietniową, gdy firma otrzyma dokument potwierdzający wywóz już w maju. W takiej sytuacji należy postąpić w następujący sposób:

Przykład
W marcu firma wysłała towar ukraińskiemu nabywcy (osobie fizycznej). Posiada kartę 3 dokumentu SAD bez potwierdzenia wywozu towaru poza obszar celny Wspólnoty.
1. Do końca miesiąca firma nie otrzymała potwierdzenia wywozu. Nie ewidencjonuje zatem eksportu w kasie fiskalnej w marcu i w żadnej innej ewidencji na potrzeby VAT. Przepisy pozwalają na przesunięcie tego obowiązku do następnego miesiąca.
2. Jeżeli firma otrzymała potwierdzenie wywozu do 30 kwietnia, ewidencjonuje dostawę jako eksportową ze stawką 0% w kasie z datą otrzymania tego potwierdzenia.
3. Firma otrzymała potwierdzenie wywozu dopiero 10 czerwca. W takiej sytuacji, ponieważ do 25 maja nie spełniła wymaganego warunku do zastosowania stawki 0%, a dalsze przesunięcie obowiązku podatkowego nie jest już możliwe, musi zaewidencjonować sprzedaż w kasie jako sprzedaż krajową najpóźniej 30 kwietnia przy zastosowaniu stawek VAT dla sprzedaży krajowej. trzymanie dokumentów po 30 kwietnia br., a przed 25 maja br., uprawnia firmę do dokonania korekty tej sprzedaży w ewidencji pozakasowej (w rejestrze korekt) i na jej podstawie wykazania w deklaracji sprzedaży jako eksportowej. Późniejsze otrzymanie dokumentów niż do 25 maja spowoduje obowiązek wykazania w deklaracji za kwiecień sprzedaży krajowej i należnego od niej podatku. Korekty tego rozliczenia można dokonać dopiero w rozliczeniu za miesiąc faktycznego otrzymania wymaganych dokumentów uprawniających do zastosowania stawki 0% w eksporcie towarów (art. 41 ust. 9 ustawy).

Nieco inna sytuacja będzie miała miejsce w eksporcie pośrednim. Jeżeli wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty dokona nabywca ukraiński (lub inna firma na jego zlecenie), to firmie będzie również przysługiwało prawo do zastosowania stawki 0% do tej dostawy jako eksportowej. Przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonała dostawy towarów, firma będzie musiała posiadać kopię dokumentu potwierdzającą wywóz tych towarów. Nie ma znaczenia, że dokumenty te będą wystawione na ukraińskiego nabywcę dokonującego ich wywozu. Istotne jest natomiast to, aby z dokumentów wynikała tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. W tym przypadku jednak przepisy wymagają posiadania tych dokumentów jedynie do dnia złożenia deklaracji za miesiąc dokonania dostawy.
WAŻNE!
W eksporcie pośrednim eksporter ma tylko jeden miesiąc na rozliczenie dostawy ze stawką 0%, tj. miesiąc dostawy. Jeżeli w tym czasie nie otrzyma dokumentu potwierdzającego wywóz towaru, zobowiązany jest opodatkować dostawę stawkami krajowymi.
Nie ma natomiast możliwości przesunięcia rozliczenia, w oczekiwaniu na ten dokument, do następnego miesiąca, tak jak w eksporcie bezpośrednim. Ich brak skutkuje obowiązkiem opodatkowania dostawy stawkami krajowymi. Ewidencjonowanie w kasie fiskalnej będzie analogiczne jak w poprzedniej sytuacji.

Przykład
W marcu firma dokonała dostawy ukraińskiemu nabywcy (osobie fizycznej), który wywiózł ten towar na Ukrainę. Firma zobowiązała nabywcę do dostarczenia jej kopii dokumentów wywozu.
1. Firma otrzymała kopię potwierdzenia wywozu od nabywcy 30 marca. W tym dniu zaewidencjonowała w kasie sprzedaż eksportową ze stawką 0%.
2. Do końca marca firma nie otrzymała potwierdzenia wywozu. W dniu 31 marca musiała zaewidencjonować w kasie sprzedaż ze stawkami krajowymi. Dokumenty potwierdzające eksport od nabywcy otrzymała dopiero 15 kwietnia. Na ich podstawie skoryguje ewidencję z raportu kasowego w rejestrze korekt ewidencji kasowej.
3. Kopię potwierdzenia wywozu towaru przez nabywcę firma otrzymała 30 kwietnia. W marcu zaewidencjonowała dostawę jako sprzedaż krajową i wykaże ją w deklaracji VAT. Natomiast w rozliczeniu za kwiecień dokona korekty tej sprzedaży, czyli pomniejszy jej wartość w deklaracji i wartość podatku należnego oraz wykaże sprzedaż eksportową opodatkowaną stawką 0%. Również w tym przypadku należy te wartości uwzględnić w rejestrach korekt sprzedaży krajowej.

Ewidencjonowanie dostawy eksportowej przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze względu na ich specyfikę, wymusza nieco inny sposób postępowania niż ten, jaki jest stosowany w ewidencji poza kasą. Możliwe jednak jest i prawnie dopuszczalne osiągnięcie tego samego rezultatu.

• art. 2 pkt 8 i 22, art. 41 ust. 4, 6–9, art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA