REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować usługi medyczne na rzecz pracowników

REKLAMA

Nasza spółka zawarła umowę z placówką świadczącą usługi medyczne. Na podstawie tej umowy zapewniamy opiekę naszym pracownikom, w tym między innymi: opłacamy badania wstępne, okresowe oraz inne badania i wizyty lekarskie. Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki na opiekę medyczną? Czy stanowią one koszty uzyskania przychodów dla naszej spółki oraz czy takie świadczenia uznać za przychody pracowników ze stosunku pracy?
RADA
Wydatki na świadczenia z zakresu opieki zdrowotnej dla pracowników, sfinansowane przez pracodawcę, należy zakwalifikować i zaksięgować jako świadczenia na rzecz pracowników. Mogą one zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jedynie w ograniczonym zakresie. Kosztem mogą być wydatki tylko na te świadczenia, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw. Wartość takich świadczeń nie jest przychodem pracownika. Przychodem pracownika będą jednak nieobowiązkowe usługi medyczne opłacone przez pracodawcę, jeżeli ich kwotę można przypisać konkretnemu pracownikowi.

UZASADNIENIE
Wśród usług medycznych finansowanych przez pracodawcę znajdują się świadczenia obowiązkowe, które wynikają z Kodeksu pracy oraz nieobowiązkowe, wynikające przede wszystkim z dobrej woli pracodawcy.
W grupie obowiązkowych świadczeń medycznych mieszczą się:
• badania wstępne, którym podlegają osoby przyjmowane do pracy
• badania okresowe pracowników, przeprowadzane zgodnie z odrębnymi przepisami
• badania kontrolne, które należy przeprowadzić w przypadku niezdolności do pracy pracownika trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej chorobą
• inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej, niezbędnej ze względu na warunki pracy
Badania te (wymienione w Kodeksie pracy) są przeprowadzane na koszt pracodawcy.
Pracodawca może również zapewnić pracownikom finansowanie tak zwanej dodatkowej opieki medycznej. Mogą to być na przykład wizyty lekarskie, specjalistyczne badania, szczepienia ochronne.
Jak ująć w księgach rachunkowych usługi medyczne
Wszelkie świadczenia, które jednostka oferuje swoim pracownikom w zamian za wykonaną przez nich pracę, są tzw. świadczeniami pracowniczymi. Ponieważ ustawa o rachunkowości nie zawiera regulacji dotyczących ujmowania, wyceny i prezentacji świadczeń pracowniczych, zgodnie z ustaleniami art. 10 ust. 3 ustawy należy się kierować przepisami MSR nr 19 „Świadczenia pracownicze”. Świadczenia pracownicze są w standardzie podzielone na następujące kategorie:
• krótkoterminowe świadczenia pracownicze,
• świadczenia po okresie zatrudnienia,
• świadczenia z tytułu rozwiązania stosunku pracy,
• kapitałowe świadczenia pracownicze.
Do krótkoterminowych świadczeń pracowniczych należą świadczenia, które są w całości należne w ciągu dwunastu miesięcy od zakończenia okresu, w którym pracownicy wykonywali związaną z nimi pracę.
Do krótkoterminowych świadczeń pracowniczych zaliczamy m.in. świadczenia niepieniężne, takie jak np. opieka medyczna, mieszkanie służbowe.
Ustawa o rachunkowości przewiduje utworzenie rezerwy na zobowiązania w ich prawdopodobniej wysokości. W przypadku badań obowiązkowych – na podstawie polityki kadrowej – łatwo jest ustalić wysokość prawdopodobnych przyszłych zobowiązań z tytułu usług medycznych. Dlatego też zaleca się tworzenie rezerw na przewidywaną wartość tych świadczeń.
Czy koszty usług medycznych stanowią koszty uzyskania przychodów
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie uznaje za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników. Wyjątkiem od tej zasady są koszty świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw.
UWAGA!
Należy pamiętać, aby prowadzona ewidencja księgowa zapewniała możliwość wyodrębnienia tej części ponoszonych wydatków, która nie zostanie uznana przez przepisy podatkowe za koszt uzyskania przychodu.
Z punktu widzenia pracowników dobrowolne świadczenia medyczne stanowią przychody podatkowe. Z definicji przychodów określonych w ustawie wynika, że przychodami są nie tylko otrzymane pieniądze, ale i świadczenia, które przybrały postać rzeczy, prawa, wykonania usługi. Do przychodów pracownika należy zaliczać w zasadzie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia związane ze statusem pracownika.
Wynika z tego, że pracodawca ma obowiązek doliczenia do przychodu pracownika wartości faktycznie otrzymanych przez niego świadczeń w postaci usług medycznych.
Istnieje jednak odstępstwo od tej zasady, przewidziane w odniesieniu do świadczeń, przy których przypisanie określonej wartości do poszczególnych pracowników nie jest możliwe. Sytuacja taka ma miejsce wtedy, gdy pracodawca pokrywa wydatki na te świadczenia w formie ryczałtu, bez względu na to, czy pracownik korzystał ze świadczeń medycznych, czy też nie. Nie może być przychodem pracownika takie świadczenie, które nie może być przypisane danej osobie.
Jeśli pracodawca będzie opłacał konkretne usługi za konkretnego pracownika, będzie obowiązany ustalić z tego tytułu przychód i opodatkować go.

Przykład
Spółka A otrzymała z placówki zdrowotnej fakturę VAT na 6000 zł brutto (usługa zwolniona z VAT) za opiekę medyczną nad swoimi pracownikami. W fakturze wyszczególniono następujące pozycje:
• badania wstępne: 1500 zł,
• badania okresowe: 2000 zł,
• wizyty lekarskie, inne badania: 2500 zł.

Ewidencja księgowa
1. Księgowanie pozycji faktury stanowiących koszt uzyskania przychodu:
1500 zł + 2000 zł = 3500 zł
Wn „Usługi obce”
w analityce: „Usługi medyczne stanowiące koszt uzyskania przychodu” 3500
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 3500
2. Księgowanie pozycji faktury niestanowiących kosztu uzyskania przychodu:
Wn „Usługi obce”
w analityce: „Usługi medyczne niestanowiące kosztu uzyskania przychodu” 2500
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 2500
3. Zapłata przelewem bankowym za fakturę:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 6000
Ma „Rachunek bankowy” 6000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
• art. 229 § 6 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1398
• art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych _ j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 138, poz. 1538
• art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych _ j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości _ j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 265, poz. 2252

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF, doradca podatkowy
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA