REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak różnice kursowe od kredytu dewizowego wpływają na odroczony podatek dochodowy

REKLAMA

Zaciągnęliśmy długoterminowy kredyt we frankach szwajcarskich przeznaczony na sfinansowanie produkcji urządzeń. Czy powstałe różnice kursowe wynikające z wyceny bilansowej tego kredytu powodują konieczność ustalenia aktywów lub rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego? Jak to ustalić i jak wykazać je na kontach?
RADA
Jeżeli sprawozdanie jednostki podlega badaniu, to jednostka ma obowiązek wykazania aktywów lub rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Powstałe na dzień bilansowy niezrealizowane różnice kursowe powodują konieczność ustalenia tych aktywów lub rezerw. Wykazuje się je na koncie „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” – jako długoterminowe rozliczenia międzyokresowe, lub w pasywach na koncie „Rezerwy na podatek odroczony”.

UZASADNIENIE
Różnice kursowe będą miały wpływ na odroczony podatek dochodowy w przypadkach odmiennego ich zaliczania do wyniku finansowego (według ustawy o rachunkowości) oraz do podstawy opodatkowania (według ustaw podatkowych).
Sytuacje, w których należy ustalić aktywa lub rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego, występują w przypadku:
• memoriałowej ewidencji niezrealizowanych różnic kursowych powstałych z wyceny na dzień bilansowy. Zalicza się je do bilansowego wyniku finansowego, natomiast nie stanowią przychodu bądź kosztu finansowego ustalonego do celów podatkowych;
• zrealizowanych różnic kursowych od kredytu finansującego długi cykl produkcji zapasów. Różnice te – zgodnie z uznaniem jednostki i w uzasadnionych przypadkach – korygują wartość tych zapasów. Oznacza to, że jako koszty aktywowane nie wpływają na wynik bilansowy, ale mają wpływ na podstawę opodatkowania.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Różnice kursowe zrealizowane i niezrealizowane
 Zrealizowanymi różnicami kursowymi nazywamy te, które powstają przy zapłacie denominowanych w walutach obcych należności lub zobowiązań.
 Niezrealizowane różnice kursowe powstają w wyniku wyceny na dzień bilansowy pozycji aktywów – należności lub zobowiązań – wyrażonych w walutach obcych.

Przykład 1
Spółka otrzymała kredyt dewizowy w kwocie 1 000 000 euro. Kurs euro w dniu otrzymania kredytu wynosi 3,90 PLN/EUR. Po takim kursie kredyt zostanie wprowadzony do ksiąg.
1. Zaciągnięcie kredytu:
1 000 000 euro × 3,90 PLN/EUR = 3 900 000 zł
Wn „Środki pieniężne” 3 900 000
Ma „Zobowiązania z tytułu kredytu” 3 900 000
2. Spłata pierwszej raty w wysokości 100 000 euro:
Kurs euro wynosi 4,05 PLN/EUR
100 000 euro × 4,05 PLN/EUR = 405 000 zł
Wn „Zobowiązania z tytułu kredytu” 405 000
Ma „Środki pieniężne” 405 000
3. Ustalenie i ewidencja zrealizowanych różnic kursowych:
100 000 euro × (4,05 PLN/EUR – 3,90 PLN/EUR) = 15 000 zł
Wn „Koszty finansowe” 15 000
– w analityce „Zrealizowane różnice kursowe”
Ma „Zobowiązanie z tytułu kredytu” 15 000
4. Wycena bilansowa pozostałej części kredytu:
Kurs euro wynosi 3,95 PLN/EUR
900 000 euro × 3,95 PLN/EUR = 3 555 000 zł
900 000 euro × (3,95 PLN/EUR – 3,90 PLN/EUR) = 45 000 zł
Wn „Koszty finansowe”
– w analityce „Ujemne różnice kursowe – niezrealizowane” 45 000
Ma „Zobowiązania z tytułu kredytu” 45 000
Kwota 45 000 zł nie będzie kosztem podatkowym.

Niezrealizowane różnice kursowe powstałe w wyniku wyceny bilansowej obniżają wynik bilansowy, ale nie obniżają podstawy opodatkowania. Dlatego należy dokonać kalkulacji podatku odroczonego.
UWAGA!
W przypadku gdy roczne sprawozdanie finansowe jednostki nie podlega obowiązkowi badania, jednostka może odstąpić od ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
Zakłada się, że niezrealizowane na dzień bilansowy różnice kursowe zostaną zrealizowane w następnym okresie rozrachunkowym i wtedy będą obniżały podstawę opodatkowania. Nie mają już wpływu na wynik bilansowy – przy założeniu, że kurs nie ulegnie zmianie. Na dzień bilansowy występują więc ujemne różnice przejściowe, na które ustala się aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
Podatek odroczony od różnic kursowych wylicza się na bazie kursu istniejącego w dniu wyceny, z uwzględnieniem stóp podatkowych obowiązujących w okresach następnych.

Przykład 2
Zakładamy, że stopa podatkowa w przyszłym roku będzie wynosić 19%.
Kurs w dniu drugiej spłaty kredytu wynosi tyle, ile w dniu pierwszej spłaty, tj. 4,05 PLN/EUR. Powstałe zrealizowane różnice kursowe wynoszą 45 000 zł.
Ponieważ będą one kosztem podatkowym, podstawa opodatkowania zostanie obniżona o:
45 000 zł × 19% = 8550 zł
Jest to wysokość aktywów z tytułu podatku odroczonego na dzień bilansowy i jednocześnie o tyle należy pomniejszyć odroczony podatek dochodowy na koncie wynikowym:
Wn „Aktywa z tytułu odroczonego podatku” 8550
Ma „Podatek dochodowy” 8550

Jeśli na dzień bilansowy zaksięgowane byłyby dodatnie niezrealizowane różnice kursowe, kurs przyjęty do wyceny kredytu na dzień bilansowy byłby niższy od kursu historycznego i powstałyby dodatnie różnice przejściowe. Na dodatnie różnice przejściowe tworzy się rezerwę.
Ewidencja księgowa rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego:
Wn „Podatek dochodowy”,
Ma „Rezerwa z tytułu odroczonego podatku dochodowego”.

Przykład 3
Dodatnie różnice kursowe od kredytu finansującego produkcję urządzeń wynoszą 25 000 zł. Różnice te zalicza się do ceny nabycia środka trwałego – nie wpływają one na wynik bilansowy. Podwyższają natomiast podstawę opodatkowania. Ponieważ różnice kursowe nie stanową przychodu podatkowego, należy dokonać kalkulacji aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
Przy stawce podatkowej 19% wysokość aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego wyniesie:
25 000 zł × 19% = 4750 zł
Wn „Aktywa z tytułu podatku odroczonego” 4750
Ma „Podatek dochodowy” 4750
W momencie sprzedaży wyprodukowanych urządzeń, ich wartość podatkowa według kosztu wytworzenia wynosi 1 000 000 zł. Będzie ona zatem większa od ich wartości bilansowej, która po aktywowaniu różnic kursowych wyniesie 975 000 zł.
Przy cenie sprzedaży 1 250 000 zł bilansowa i podatkowa kalkulacja zysku na sprzedaży urządzenia kształtuje się następująco:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wysokość zobowiązania podatkowego od wyniku bilansowego jest wyższa niż faktycznie zapłacony podatek dochodowy o 4750 zł (tj. o wysokość zaewidencjonowanych wcześniej aktywów z tytułu podatku odroczonego).

• art. 37 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Jakub Kornacki
ekspert w zakresie finansów i rachunkowości zarządczej
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA