REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak różnice kursowe od kredytu dewizowego wpływają na odroczony podatek dochodowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zaciągnęliśmy długoterminowy kredyt we frankach szwajcarskich przeznaczony na sfinansowanie produkcji urządzeń. Czy powstałe różnice kursowe wynikające z wyceny bilansowej tego kredytu powodują konieczność ustalenia aktywów lub rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego? Jak to ustalić i jak wykazać je na kontach?
RADA
Jeżeli sprawozdanie jednostki podlega badaniu, to jednostka ma obowiązek wykazania aktywów lub rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Powstałe na dzień bilansowy niezrealizowane różnice kursowe powodują konieczność ustalenia tych aktywów lub rezerw. Wykazuje się je na koncie „Aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego” – jako długoterminowe rozliczenia międzyokresowe, lub w pasywach na koncie „Rezerwy na podatek odroczony”.

UZASADNIENIE
Różnice kursowe będą miały wpływ na odroczony podatek dochodowy w przypadkach odmiennego ich zaliczania do wyniku finansowego (według ustawy o rachunkowości) oraz do podstawy opodatkowania (według ustaw podatkowych).
Sytuacje, w których należy ustalić aktywa lub rezerwy z tytułu odroczonego podatku dochodowego, występują w przypadku:
• memoriałowej ewidencji niezrealizowanych różnic kursowych powstałych z wyceny na dzień bilansowy. Zalicza się je do bilansowego wyniku finansowego, natomiast nie stanowią przychodu bądź kosztu finansowego ustalonego do celów podatkowych;
• zrealizowanych różnic kursowych od kredytu finansującego długi cykl produkcji zapasów. Różnice te – zgodnie z uznaniem jednostki i w uzasadnionych przypadkach – korygują wartość tych zapasów. Oznacza to, że jako koszty aktywowane nie wpływają na wynik bilansowy, ale mają wpływ na podstawę opodatkowania.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Różnice kursowe zrealizowane i niezrealizowane
 Zrealizowanymi różnicami kursowymi nazywamy te, które powstają przy zapłacie denominowanych w walutach obcych należności lub zobowiązań.
 Niezrealizowane różnice kursowe powstają w wyniku wyceny na dzień bilansowy pozycji aktywów – należności lub zobowiązań – wyrażonych w walutach obcych.

Przykład 1
Spółka otrzymała kredyt dewizowy w kwocie 1 000 000 euro. Kurs euro w dniu otrzymania kredytu wynosi 3,90 PLN/EUR. Po takim kursie kredyt zostanie wprowadzony do ksiąg.
1. Zaciągnięcie kredytu:
1 000 000 euro × 3,90 PLN/EUR = 3 900 000 zł
Wn „Środki pieniężne” 3 900 000
Ma „Zobowiązania z tytułu kredytu” 3 900 000
2. Spłata pierwszej raty w wysokości 100 000 euro:
Kurs euro wynosi 4,05 PLN/EUR
100 000 euro × 4,05 PLN/EUR = 405 000 zł
Wn „Zobowiązania z tytułu kredytu” 405 000
Ma „Środki pieniężne” 405 000
3. Ustalenie i ewidencja zrealizowanych różnic kursowych:
100 000 euro × (4,05 PLN/EUR – 3,90 PLN/EUR) = 15 000 zł
Wn „Koszty finansowe” 15 000
– w analityce „Zrealizowane różnice kursowe”
Ma „Zobowiązanie z tytułu kredytu” 15 000
4. Wycena bilansowa pozostałej części kredytu:
Kurs euro wynosi 3,95 PLN/EUR
900 000 euro × 3,95 PLN/EUR = 3 555 000 zł
900 000 euro × (3,95 PLN/EUR – 3,90 PLN/EUR) = 45 000 zł
Wn „Koszty finansowe”
– w analityce „Ujemne różnice kursowe – niezrealizowane” 45 000
Ma „Zobowiązania z tytułu kredytu” 45 000
Kwota 45 000 zł nie będzie kosztem podatkowym.

Niezrealizowane różnice kursowe powstałe w wyniku wyceny bilansowej obniżają wynik bilansowy, ale nie obniżają podstawy opodatkowania. Dlatego należy dokonać kalkulacji podatku odroczonego.
UWAGA!
W przypadku gdy roczne sprawozdanie finansowe jednostki nie podlega obowiązkowi badania, jednostka może odstąpić od ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
Zakłada się, że niezrealizowane na dzień bilansowy różnice kursowe zostaną zrealizowane w następnym okresie rozrachunkowym i wtedy będą obniżały podstawę opodatkowania. Nie mają już wpływu na wynik bilansowy – przy założeniu, że kurs nie ulegnie zmianie. Na dzień bilansowy występują więc ujemne różnice przejściowe, na które ustala się aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
Podatek odroczony od różnic kursowych wylicza się na bazie kursu istniejącego w dniu wyceny, z uwzględnieniem stóp podatkowych obowiązujących w okresach następnych.

Przykład 2
Zakładamy, że stopa podatkowa w przyszłym roku będzie wynosić 19%.
Kurs w dniu drugiej spłaty kredytu wynosi tyle, ile w dniu pierwszej spłaty, tj. 4,05 PLN/EUR. Powstałe zrealizowane różnice kursowe wynoszą 45 000 zł.
Ponieważ będą one kosztem podatkowym, podstawa opodatkowania zostanie obniżona o:
45 000 zł × 19% = 8550 zł
Jest to wysokość aktywów z tytułu podatku odroczonego na dzień bilansowy i jednocześnie o tyle należy pomniejszyć odroczony podatek dochodowy na koncie wynikowym:
Wn „Aktywa z tytułu odroczonego podatku” 8550
Ma „Podatek dochodowy” 8550

Jeśli na dzień bilansowy zaksięgowane byłyby dodatnie niezrealizowane różnice kursowe, kurs przyjęty do wyceny kredytu na dzień bilansowy byłby niższy od kursu historycznego i powstałyby dodatnie różnice przejściowe. Na dodatnie różnice przejściowe tworzy się rezerwę.
Ewidencja księgowa rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego:
Wn „Podatek dochodowy”,
Ma „Rezerwa z tytułu odroczonego podatku dochodowego”.

Przykład 3
Dodatnie różnice kursowe od kredytu finansującego produkcję urządzeń wynoszą 25 000 zł. Różnice te zalicza się do ceny nabycia środka trwałego – nie wpływają one na wynik bilansowy. Podwyższają natomiast podstawę opodatkowania. Ponieważ różnice kursowe nie stanową przychodu podatkowego, należy dokonać kalkulacji aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
Przy stawce podatkowej 19% wysokość aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego wyniesie:
25 000 zł × 19% = 4750 zł
Wn „Aktywa z tytułu podatku odroczonego” 4750
Ma „Podatek dochodowy” 4750
W momencie sprzedaży wyprodukowanych urządzeń, ich wartość podatkowa według kosztu wytworzenia wynosi 1 000 000 zł. Będzie ona zatem większa od ich wartości bilansowej, która po aktywowaniu różnic kursowych wyniesie 975 000 zł.
Przy cenie sprzedaży 1 250 000 zł bilansowa i podatkowa kalkulacja zysku na sprzedaży urządzenia kształtuje się następująco:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wysokość zobowiązania podatkowego od wyniku bilansowego jest wyższa niż faktycznie zapłacony podatek dochodowy o 4750 zł (tj. o wysokość zaewidencjonowanych wcześniej aktywów z tytułu podatku odroczonego).

• art. 37 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Jakub Kornacki
ekspert w zakresie finansów i rachunkowości zarządczej
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

REKLAMA