REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty w czasie sporządzając rachunek zysków i strat metodą porównawczą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma stosuje księgowania w układzie rodzajowym i funkcjonalnym, tworzymy rachunek metodą porównawczą. Jak ewidencjonować w takiej sytuacji koszty rozliczane w czasie?
RADA
Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów występują wówczas, gdy poniesione nakłady i wydatki nie stanowią kosztów danego okresu. Odpisów kosztów można dokonywać proporcjonalnie do upływu czasu lub proporcjonalnie do przewidywanych efektów działalności (np. wielkości produkcji). W przypadku jednostki prowadzącej ewidencję i rozliczanie kosztów na kontach zespołu 4 i 5, sporządzającej rachunek zysków i strat metodą porównawczą, można zastosować jedną z dwóch przedstawionych w uzasadnieniu metod rozliczeń.

UZASADNIENIE
Księgi rachunkowe można uznać za rzetelne, jeżeli są prowadzone zgodnie z nadrzędnymi zasadami rachunkowości. W przypadku opisanym przez Czytelnika należy się kierować zasadą memoriału i zasadą współmierności.
Zgodnie z zasadą memoriału w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty (art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości).
Dzięki stosowaniu zasady memoriałowej wszystkie zdarzenia gospodarcze danego roku obrotowego zostaną ujęte w tym roku. Jednak aby wynik finansowy był wyliczony poprawnie, należy przestrzegać zasady współmierności.
Dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczać można tylko koszty i przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione (art. 6 ust. 2 ustawy o rachunkowości).
W praktyce często spotykamy się z tym, że jednostka ponosi wydatki i nakłady, które są kosztami przyszłych okresów, ponieważ dopiero wówczas przyniosą one konkretne wymierne korzyści gospodarcze. Są to czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów (RMK). Koszty te są aktywowane wtedy, gdy można je przypisać do przychodów.
UWAGA!
Koszty przyszłych okresów są składnikiem aktywów bilansu jako:
• aktywa trwałe ujmowane w wierszu A.V. „Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe” – jeżeli koszty są rozliczane dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowego,
• aktywa obrotowe ujmowane w wierszu B.IV. „Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe” – jeżeli koszty są rozliczane w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego.

Ewidencja kosztów rozliczanych w czasie – metoda pierwsza
1. Ewidencja kosztów na podstawie otrzymanych źródłowych dowodów księgowych:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”,
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Ewidencja kosztów rozliczanych w przyszłych okresach:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”,
Ma 49 „Rozliczenie kosztów”.
3. Aktywowanie kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy:
Wn 5 „Koszty według typów działalności”,
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”.

Przykład 1
Jednostka gospodarcza ubezpieczyła swój majątek trwały. Kwota składki wynosi 24 000 zł. Polisa obejmuje okres od stycznia do grudnia 2006 r. Pierwszą ratę składki w wysokości 12 000 zł zapłacono w styczniu 2006 r., natomiast drugą ratę – w czerwcu 2006 r.

Ewidencja księgowa
1. Zarachowanie kosztów ubezpieczenia na podstawie polisy:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”
– w analityce: „Ubezpieczenia majątkowe” 24 000
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami” 24 000
2. Zarachowanie kosztów ubezpieczenia do rozliczenia w 2006 r.:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne” 24 000
Ma 49 „Rozliczenie kosztów” 24 000
3. Zaliczanie kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy. Miesięczny odpis w ciężar kosztów bieżącej działalności 24 000 zł : 12 miesięcy = 2000 zł:
Wn 55 „Koszty zarządu” 2000
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne” 2000
4. Zapłata pierwszej i drugiej raty:
Wn 21 „Rozrachunki z dostawcami” 12 000
Ma 13 „Rachunek bankowy” 12 000

Ewidencja kosztów rozliczanych w czasie – metoda druga
1. Ewidencja kosztów na podstawie otrzymanych źródłowych dowodów księgowych:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”,
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Ewidencja kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”,
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”,
– zapis równoległy:
Wn 5 „Koszty według typów działalności”,
Ma 49 „Rozliczenie kosztów”.

Przykład 2
Założenia jak w przykładzie 1.

Ewidencja księgowa
1. Zarachowanie kosztów ubezpieczenia na podstawie polisy – styczeń 2006 r.:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne”
– w analityce „Ubezpieczenia” 24 000
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami” 24 000
2. Zaliczanie kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy. Miesięczny odpis w ciężar kosztów bieżącej działalności 24 000 zł : 12 miesięcy = 2000 zł:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”
– w analityce „Ubezpieczenia” 2000
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne”
– w analityce „Ubezpieczenia” 2000
– zapis równoległy:
Wn 5 „Koszty zarządu” 2000
Ma 49 „Rozliczenie kosztów” 2000

UWAGA!
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości jednostka może w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na wynik finansowy. Jeśli zaksięgowanie wydatków dotyczących przyszłych okresów nie stanowi dla jednostki znaczącej kwoty w jej kosztach ogółem i jeśli nie zniekształca to wyniku finansowego – można zaliczyć je jednorazowo w koszty.
W każdym przypadku należy pamiętać o tym, aby w dokumentacji opisującej zasady rachunkowości w firmie określić:
• wybór metody księgowania kosztów rozliczanych w przyszłych okresach,
• wysokość kosztów, które można zaliczyć do bieżącego okresu, mimo że dotyczą przyszłych przychodów.

• art. 4 ust.1 i 4, art. 6 ust. 1–2, art. 39 ust. 1 i 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 265, poz. 2252

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA