REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty w czasie sporządzając rachunek zysków i strat metodą porównawczą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma stosuje księgowania w układzie rodzajowym i funkcjonalnym, tworzymy rachunek metodą porównawczą. Jak ewidencjonować w takiej sytuacji koszty rozliczane w czasie?
RADA
Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów występują wówczas, gdy poniesione nakłady i wydatki nie stanowią kosztów danego okresu. Odpisów kosztów można dokonywać proporcjonalnie do upływu czasu lub proporcjonalnie do przewidywanych efektów działalności (np. wielkości produkcji). W przypadku jednostki prowadzącej ewidencję i rozliczanie kosztów na kontach zespołu 4 i 5, sporządzającej rachunek zysków i strat metodą porównawczą, można zastosować jedną z dwóch przedstawionych w uzasadnieniu metod rozliczeń.

UZASADNIENIE
Księgi rachunkowe można uznać za rzetelne, jeżeli są prowadzone zgodnie z nadrzędnymi zasadami rachunkowości. W przypadku opisanym przez Czytelnika należy się kierować zasadą memoriału i zasadą współmierności.
Zgodnie z zasadą memoriału w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty (art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości).
Dzięki stosowaniu zasady memoriałowej wszystkie zdarzenia gospodarcze danego roku obrotowego zostaną ujęte w tym roku. Jednak aby wynik finansowy był wyliczony poprawnie, należy przestrzegać zasady współmierności.
Dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczać można tylko koszty i przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione (art. 6 ust. 2 ustawy o rachunkowości).
W praktyce często spotykamy się z tym, że jednostka ponosi wydatki i nakłady, które są kosztami przyszłych okresów, ponieważ dopiero wówczas przyniosą one konkretne wymierne korzyści gospodarcze. Są to czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów (RMK). Koszty te są aktywowane wtedy, gdy można je przypisać do przychodów.
UWAGA!
Koszty przyszłych okresów są składnikiem aktywów bilansu jako:
• aktywa trwałe ujmowane w wierszu A.V. „Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe” – jeżeli koszty są rozliczane dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowego,
• aktywa obrotowe ujmowane w wierszu B.IV. „Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe” – jeżeli koszty są rozliczane w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego.

Ewidencja kosztów rozliczanych w czasie – metoda pierwsza
1. Ewidencja kosztów na podstawie otrzymanych źródłowych dowodów księgowych:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”,
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Ewidencja kosztów rozliczanych w przyszłych okresach:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”,
Ma 49 „Rozliczenie kosztów”.
3. Aktywowanie kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy:
Wn 5 „Koszty według typów działalności”,
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”.

Przykład 1
Jednostka gospodarcza ubezpieczyła swój majątek trwały. Kwota składki wynosi 24 000 zł. Polisa obejmuje okres od stycznia do grudnia 2006 r. Pierwszą ratę składki w wysokości 12 000 zł zapłacono w styczniu 2006 r., natomiast drugą ratę – w czerwcu 2006 r.

Ewidencja księgowa
1. Zarachowanie kosztów ubezpieczenia na podstawie polisy:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”
– w analityce: „Ubezpieczenia majątkowe” 24 000
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami” 24 000
2. Zarachowanie kosztów ubezpieczenia do rozliczenia w 2006 r.:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne” 24 000
Ma 49 „Rozliczenie kosztów” 24 000
3. Zaliczanie kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy. Miesięczny odpis w ciężar kosztów bieżącej działalności 24 000 zł : 12 miesięcy = 2000 zł:
Wn 55 „Koszty zarządu” 2000
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne” 2000
4. Zapłata pierwszej i drugiej raty:
Wn 21 „Rozrachunki z dostawcami” 12 000
Ma 13 „Rachunek bankowy” 12 000

Ewidencja kosztów rozliczanych w czasie – metoda druga
1. Ewidencja kosztów na podstawie otrzymanych źródłowych dowodów księgowych:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”,
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Ewidencja kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”,
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”,
– zapis równoległy:
Wn 5 „Koszty według typów działalności”,
Ma 49 „Rozliczenie kosztów”.

Przykład 2
Założenia jak w przykładzie 1.

Ewidencja księgowa
1. Zarachowanie kosztów ubezpieczenia na podstawie polisy – styczeń 2006 r.:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne”
– w analityce „Ubezpieczenia” 24 000
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami” 24 000
2. Zaliczanie kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy. Miesięczny odpis w ciężar kosztów bieżącej działalności 24 000 zł : 12 miesięcy = 2000 zł:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”
– w analityce „Ubezpieczenia” 2000
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne”
– w analityce „Ubezpieczenia” 2000
– zapis równoległy:
Wn 5 „Koszty zarządu” 2000
Ma 49 „Rozliczenie kosztów” 2000

UWAGA!
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości jednostka może w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na wynik finansowy. Jeśli zaksięgowanie wydatków dotyczących przyszłych okresów nie stanowi dla jednostki znaczącej kwoty w jej kosztach ogółem i jeśli nie zniekształca to wyniku finansowego – można zaliczyć je jednorazowo w koszty.
W każdym przypadku należy pamiętać o tym, aby w dokumentacji opisującej zasady rachunkowości w firmie określić:
• wybór metody księgowania kosztów rozliczanych w przyszłych okresach,
• wysokość kosztów, które można zaliczyć do bieżącego okresu, mimo że dotyczą przyszłych przychodów.

• art. 4 ust.1 i 4, art. 6 ust. 1–2, art. 39 ust. 1 i 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 265, poz. 2252

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA