REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty w czasie sporządzając rachunek zysków i strat metodą porównawczą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma stosuje księgowania w układzie rodzajowym i funkcjonalnym, tworzymy rachunek metodą porównawczą. Jak ewidencjonować w takiej sytuacji koszty rozliczane w czasie?
RADA
Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów występują wówczas, gdy poniesione nakłady i wydatki nie stanowią kosztów danego okresu. Odpisów kosztów można dokonywać proporcjonalnie do upływu czasu lub proporcjonalnie do przewidywanych efektów działalności (np. wielkości produkcji). W przypadku jednostki prowadzącej ewidencję i rozliczanie kosztów na kontach zespołu 4 i 5, sporządzającej rachunek zysków i strat metodą porównawczą, można zastosować jedną z dwóch przedstawionych w uzasadnieniu metod rozliczeń.

UZASADNIENIE
Księgi rachunkowe można uznać za rzetelne, jeżeli są prowadzone zgodnie z nadrzędnymi zasadami rachunkowości. W przypadku opisanym przez Czytelnika należy się kierować zasadą memoriału i zasadą współmierności.
Zgodnie z zasadą memoriału w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty (art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości).
Dzięki stosowaniu zasady memoriałowej wszystkie zdarzenia gospodarcze danego roku obrotowego zostaną ujęte w tym roku. Jednak aby wynik finansowy był wyliczony poprawnie, należy przestrzegać zasady współmierności.
Dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczać można tylko koszty i przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione (art. 6 ust. 2 ustawy o rachunkowości).
W praktyce często spotykamy się z tym, że jednostka ponosi wydatki i nakłady, które są kosztami przyszłych okresów, ponieważ dopiero wówczas przyniosą one konkretne wymierne korzyści gospodarcze. Są to czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów (RMK). Koszty te są aktywowane wtedy, gdy można je przypisać do przychodów.
UWAGA!
Koszty przyszłych okresów są składnikiem aktywów bilansu jako:
• aktywa trwałe ujmowane w wierszu A.V. „Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe” – jeżeli koszty są rozliczane dłużej niż 12 miesięcy od dnia bilansowego,
• aktywa obrotowe ujmowane w wierszu B.IV. „Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe” – jeżeli koszty są rozliczane w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego.

Ewidencja kosztów rozliczanych w czasie – metoda pierwsza
1. Ewidencja kosztów na podstawie otrzymanych źródłowych dowodów księgowych:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”,
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Ewidencja kosztów rozliczanych w przyszłych okresach:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”,
Ma 49 „Rozliczenie kosztów”.
3. Aktywowanie kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy:
Wn 5 „Koszty według typów działalności”,
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”.

Przykład 1
Jednostka gospodarcza ubezpieczyła swój majątek trwały. Kwota składki wynosi 24 000 zł. Polisa obejmuje okres od stycznia do grudnia 2006 r. Pierwszą ratę składki w wysokości 12 000 zł zapłacono w styczniu 2006 r., natomiast drugą ratę – w czerwcu 2006 r.

Ewidencja księgowa
1. Zarachowanie kosztów ubezpieczenia na podstawie polisy:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”
– w analityce: „Ubezpieczenia majątkowe” 24 000
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami” 24 000
2. Zarachowanie kosztów ubezpieczenia do rozliczenia w 2006 r.:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne” 24 000
Ma 49 „Rozliczenie kosztów” 24 000
3. Zaliczanie kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy. Miesięczny odpis w ciężar kosztów bieżącej działalności 24 000 zł : 12 miesięcy = 2000 zł:
Wn 55 „Koszty zarządu” 2000
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne” 2000
4. Zapłata pierwszej i drugiej raty:
Wn 21 „Rozrachunki z dostawcami” 12 000
Ma 13 „Rachunek bankowy” 12 000

Ewidencja kosztów rozliczanych w czasie – metoda druga
1. Ewidencja kosztów na podstawie otrzymanych źródłowych dowodów księgowych:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”,
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami”.
2. Ewidencja kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”,
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe kosztów”,
– zapis równoległy:
Wn 5 „Koszty według typów działalności”,
Ma 49 „Rozliczenie kosztów”.

Przykład 2
Założenia jak w przykładzie 1.

Ewidencja księgowa
1. Zarachowanie kosztów ubezpieczenia na podstawie polisy – styczeń 2006 r.:
Wn 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne”
– w analityce „Ubezpieczenia” 24 000
Ma 21 „Rozrachunki z dostawcami” 24 000
2. Zaliczanie kosztów w części przypadającej na bieżący okres sprawozdawczy. Miesięczny odpis w ciężar kosztów bieżącej działalności 24 000 zł : 12 miesięcy = 2000 zł:
Wn 40 „Koszty według rodzaju”
– w analityce „Ubezpieczenia” 2000
Ma 64 „Rozliczenie międzyokresowe czynne”
– w analityce „Ubezpieczenia” 2000
– zapis równoległy:
Wn 5 „Koszty zarządu” 2000
Ma 49 „Rozliczenie kosztów” 2000

UWAGA!
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości jednostka może w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na wynik finansowy. Jeśli zaksięgowanie wydatków dotyczących przyszłych okresów nie stanowi dla jednostki znaczącej kwoty w jej kosztach ogółem i jeśli nie zniekształca to wyniku finansowego – można zaliczyć je jednorazowo w koszty.
W każdym przypadku należy pamiętać o tym, aby w dokumentacji opisującej zasady rachunkowości w firmie określić:
• wybór metody księgowania kosztów rozliczanych w przyszłych okresach,
• wysokość kosztów, które można zaliczyć do bieżącego okresu, mimo że dotyczą przyszłych przychodów.

• art. 4 ust.1 i 4, art. 6 ust. 1–2, art. 39 ust. 1 i 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 265, poz. 2252

Maryla Piotrowska
księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA