REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować złomowanie środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka ma na stanie w całości zamortyzowaną i zepsutą kserokopiarkę. Jest ona przestarzała i jej naprawa jest już nieopłacalna. Postanowiliśmy ją zezłomować. Jak zaewidencjonować to zdarzenie?
RADA
Nieprzydatny do użytku środek trwały należy wyksięgować z ewidencji środków trwałych i do momentu fizycznej likwidacji (złomowania) ująć w ewidencji pozabilansowej, np. na kontach zespołu 9 jako „Środki trwałe w likwidacji”.

UZASADNIENIE
Środki trwałe, które utraciły swoją przydatność i w związku z tym nie mogą być wykorzystywane w działalności przedsiębiorstwa, stawia się w stan likwidacji.
Zarówno samo postawienie środka trwałego w stan likwidacji, jak i jego fizyczna likwidacja powinny zostać odpowiednio udokumentowane.
Postawienie środka w stan likwidacji może nastąpić na podstawie decyzji kierownika jednostki lub protokołu komisji zatwierdzonego przez kierownika.
Dokonanie fizycznej likwidacji środka trwałego powinno być potwierdzone protokołem komisji likwidacyjnej (np. dowodem LT), z którego wynika jednoznacznie, że środek trwały został zezłomowany. Koszty, które firma poniesie w związku z likwidacją środka trwałego (np. demontaż), odnoszone są w pozostałe koszty operacyjne. Zyski uzyskane z tego samego tytułu zwiększają pozostałe przychody operacyjne.

Przykład 1
Złomowanie zlikwidowanego środka trwałego
1. Wyprowadzenie z ewidencji środka trwałego w pełni zamortyzowanego:
– wartość początkowa środka trwałego wynosiła 4500 zł,
– dotychczasowo umorzenie – 4500 zł.
Wn „Umorzenie środków trwałych” 4500
Ma „Środki trwałe” 4500
W ewidencji pozabilansowej środek ten wykazuje się ilościowo.
2. Faktura za demontaż zlikwidowanego środka trwałego:
Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 300
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 300
3. Sprzedaż części złomowanego środka trwałego:
Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 500
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Przykład 2
Sprzedaż zlikwidowanego środka trwałego
1. Postawienie środka trwałego częściowo zamortyzowanego w stan likwidacji:
– wartość początkowa środka trwałego wynosiła 4500 zł,
– dotychczasowe umorzenie – 2000 zł.
Wn „Umorzenie środków trwałych” 2000
Ma „Środki trwałe” 2000
2. Przeniesienie wartości netto środka trwałego w części nieobjętej umorzeniem:
Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 2500
Ma „Środki trwałe” 2500
– ewidencja pozabilansowa:
Wn „Środki trwałe w likwidacji” 2500
3. Sprzedaż zlikwidowanego środka trwałego:
Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 3000
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3000
– ewidencja pozabilansowa
Ma „Środki trwałe w likwidacji” 2500
Wynik na tej sprzedaży wykazuje się w rachunku zysków i strat w pozycji „Zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych”.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wartość netto środków trwałych zaliczamy do kosztów podatkowych dopiero z chwilą dokonania fizycznej likwidacji i z zastrzeżeniem, że środki te nie utraciły swej przydatności gospodarczej na skutek zmiany rodzaju działalności.

• art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Wioletta Chaczykowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA