REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy refundacja kosztów kształcenia młodocianego jest opodatkowana

REKLAMA

Czy otrzymane dofinansowanie (zwrot kosztów) kształcenia pracownika młodocianego przygotowywanego do określonej pracy jest przychodem podlegającym opodatkowaniu? Dofinansowanie nastąpiło na mój wniosek. Nie mogę już skorzystać z ulgi uczniowskiej. Dofinansowanie to potraktowałem jako przychód i zaliczyłem do 8 kolumny pkpir. Czy postąpiłem prawidłowo?
 
RADA
Nie. Dofinansowanie z tytułu szkolenia młodocianych jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponieważ otrzymana z tego tytułu kwota została zaliczona do przychodów, powinien Pan je skorygować w kolumnie 8 księgi przychodów i rozchodów. Korekta ta nie wpłynie negatywnie na zaliczkę na podatek dochodowy. Może Pan więc dokonać korekty na bieżąco, pod warunkiem że operacja miała miejsce w tym roku.

UZASADNIENIE
Ulga uczniowska została zlikwidowana od 1 stycznia 2004 r. Jednak pod pewnymi warunkami niektórzy pracodawcy szkolący młodocianych nadal z niej mogą korzystać na zasadzie praw nabytych. Prawdopodobnie nie spełnia Pan tych warunków, w związku z czym ulga nie przysługuje.
Z pytania wynika, że otrzymał Pan dofinansowanie rekompensujące poniesione koszty zatrudnienia młodocianych w celu przygotowania zawodowego. Dofinansowanie takie jest otrzymywane na podstawie art. 70b ust. 8 ustawy o systemie oświaty, w ramach dotacji celowej na zadania własne jednostek samorządu terytorialnego.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na finansowanie lub dofinansowanie bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują m.in. sprawy edukacji publicznej. Zadania własne gmin określają szczegółowo przepisy odrębnych ustaw, w tym m.in. ustawy o systemie oświaty.
Dlatego należy uznać, że dofinansowanie kształcenia pracownika młodocianego na warunkach określonych w art. 70b ustawy o systemie oświaty jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Takie ujęcie dofinansowania jest ważne ze względu na zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 47b updof. Na jego podstawie:
(…) wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Wprawdzie zwolnienie to zostało wykreślone z ustawy, ale na podstawie przepisów przejściowych obowiązuje do końca grudnia 2006 r. Tak więc kwota dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników, otrzymana – w trybie art. 70b ustawy o systemie oświaty – przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, jest zwolniona z podatku dochodowego. Takie stanowisko zajmują również organy podatkowe. Przykładem jest postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim z 20 kwietnia 2006 r., sygn. US I/1/415/4/2006.
Ponieważ zaliczył Pan otrzymane dofinansowanie do przychodów i wykazał je w kolumnie 8 pkpir, więc należy je skorygować. Korekta ta nie wpłynie negatywnie na zaliczkę na podatek dochodowy. Może Pan więc dokonać korekty na bieżąco, pod warunkiem że operacja miała miejsce w tym roku.
Należy zauważyć, że ewentualne wydatki sfinansowane otrzymanymi z tego tytułu przychodami nie będą mogły być uznane za koszty. Na podstawie bowiem art. 23 ust. 1 pkt 56 updof nie stanowią one kosztów podatkowych.

• art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. c) ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych – Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 45, poz. 319
• art. 70b ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104
• art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – j.t. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 17, poz. 128
• art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 3 pkt 2 ustawy z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – Dz.U. Nr 263, poz. 2619; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 30, poz. 262

Andrzej Przeszkoda
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. średnia pensja w Polsce przekroczy granicę 9000 zł brutto. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA