REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy brak potwierdzenia noty korygującej wstrzymuje prawo do odliczenia VAT z faktury

REKLAMA

Od 1 stycznia 2006 roku zmieniła się nazwa firmy, poprzez wykreślenie z nazwy jednego małżonka. Dotychczas oboje byli na fakturach. Do błędnie wystawionych faktur wystawiamy noty korygujące. Czy VAT naliczony z tych faktur mogę odliczyć na ogólnych zasadach, czy dopiero w miesiącu otrzymania potwierdzonej noty korygującej? Numer NIP nie uległ zmianie.
RADA
Tak, firma może odliczyć podatek z faktur na zasadach ogólnych. Podana w nich błędna nazwa nabywcy nie pozbawia jej tego prawa.

UZASADNIENIE
Przepisy przewidują dwa sposoby korekty popełnionych na fakturze błędów. Albo w formie faktury korygującej, którą uprawniony jest wystawić sprzedawca towaru lub usługi, albo w formie noty korygującej, którą wystawia nabywca. Sposób korekty faktury uzależniony jest przede wszystkim od rodzaju popełnionego błędu. Możliwości sprostowania błędów przez nabywcę notą korygującą są jednak w dużej mierze ograniczone.
Co do zasady, nota korygująca może być wystawiona przez nabywcę tylko wówczas, gdy w fakturze stwierdzi on błędy nieistotne, niemające przede wszystkim wpływu na zmniejszenie lub zwiększenie wykazanej w fakturze VAT kwoty należności, oraz kwoty podatku VAT. Nota korygująca wystawiana jest w przypadku istnienia pomyłki, zwłaszcza w:
• nazwie nabywcy albo sprzedawcy,
• ich adresie,
• numerze identyfikacji podatkowej,
• znaczeniach towaru.
Ze względu na dość ograniczony zakres przypadków możliwych do skorygowania notą korygującą, należy odnosić się do nich z dużą ostrożnością. Szczególnie wtedy, jeżeli korekta dotyczy nazwy nabywcy lub sprzedawcy. Zgodnie z orzecznictwem z tego zakresu, przepisy dotyczące not korygujących przewidują możliwość jedynie poprawy stwierdzonych błędów, ale tylko nieistotnych. Korekta nie może natomiast dotyczyć całkowitej zmiany nabywcy lub sprzedawcy.
WAŻNE!
Notą korygującą można korygować stwierdzone błędy co do nazwy nabywcy, ale nie można całkowicie zmieniać nazwy.
Tego rodzaju korekta nie byłaby skuteczna, a nabywca zostałby pozbawiony prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury w ogóle, gdyż wskazana w niej nazwa nabywcy byłaby inna. Również zmiana nazwy nabywcy notą korygującą nie mogłaby tego uprawnienia przywrócić.
Notę korygującą należy wystawiać zatem jedynie wtedy, gdy w fakturze nabywca stwierdza błędy nieistotne, określane potocznie „błędami mniejszej wagi”, które nie pozbawiają go prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury. Niezależnie od wystawienia noty korygującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z pierwotnej faktury, przysługuje na zasadach ogólnych. Dlatego przepisy nie uzależniają terminu odliczenia podatku z faktury u nabywcy od otrzymania potwierdzenia noty korygującej przez sprzedawcę. Ma to miejsce w przypadku faktur korygujących, w wyniku których podatek naliczony ulega zmniejszeniu. Wprawdzie przepisy nakładają obowiązek przesłania wystawcy faktury pierwotnej oryginału i kopii noty korygującej, ale tylko w celu akceptacji jej treści.
W przedstawionej sytuacji firma nie dokonuje zmiany notą korygującą całej swojej nazwy, wskazanej na fakturze jako nabywcy towaru (do czego zresztą nie byłaby uprawniona). Koryguje ją tylko poprzez wykluczenie z niej jednego z małżonków. Tego rodzaju zmiana nie ma wpływu na prawo odliczenia podatku z faktury pierwotnej. Podlega on odliczeniu na zasadach ogólnych. Mimo nieprawidłowej nazwy, wskazanej w fakturze, identyfikacja nabywcy nie powinna budzić wątpliwości organów skarbowych. Muszą one mieć pewność, że chodzi o ten sam podmiot. Pozostałe informacje są poprawne i wskazują na firmę. Niemniej jednak firma powinna takie noty korygujące wystawić i zadbać o posiadanie potwierdzenia akceptacji ich treści przez sprzedawcę.
Inaczej byłoby w sytuacji, gdyby na fakturze dane firmy były na tyle nieprecyzyjne, że mogłyby dać podstawę do postawienia zarzutu, że faktura nie dotyczy konkretnej firmy – a co się z tym wiąże, nie jest dokumentem uprawniającym do odliczenia VAT. W takiej sytuacji należałoby wstrzymać się z odliczeniem VAT do momentu otrzymania potwierdzenia akceptacji treści noty korygującej przez sprzedawcę. W przypadku Państwa firmy takie postępowanie nie jest jednak konieczne.

• art. 86 ust. 1, 2, 10 i 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA