REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy brak potwierdzenia noty korygującej wstrzymuje prawo do odliczenia VAT z faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2006 roku zmieniła się nazwa firmy, poprzez wykreślenie z nazwy jednego małżonka. Dotychczas oboje byli na fakturach. Do błędnie wystawionych faktur wystawiamy noty korygujące. Czy VAT naliczony z tych faktur mogę odliczyć na ogólnych zasadach, czy dopiero w miesiącu otrzymania potwierdzonej noty korygującej? Numer NIP nie uległ zmianie.
RADA
Tak, firma może odliczyć podatek z faktur na zasadach ogólnych. Podana w nich błędna nazwa nabywcy nie pozbawia jej tego prawa.

UZASADNIENIE
Przepisy przewidują dwa sposoby korekty popełnionych na fakturze błędów. Albo w formie faktury korygującej, którą uprawniony jest wystawić sprzedawca towaru lub usługi, albo w formie noty korygującej, którą wystawia nabywca. Sposób korekty faktury uzależniony jest przede wszystkim od rodzaju popełnionego błędu. Możliwości sprostowania błędów przez nabywcę notą korygującą są jednak w dużej mierze ograniczone.
Co do zasady, nota korygująca może być wystawiona przez nabywcę tylko wówczas, gdy w fakturze stwierdzi on błędy nieistotne, niemające przede wszystkim wpływu na zmniejszenie lub zwiększenie wykazanej w fakturze VAT kwoty należności, oraz kwoty podatku VAT. Nota korygująca wystawiana jest w przypadku istnienia pomyłki, zwłaszcza w:
• nazwie nabywcy albo sprzedawcy,
• ich adresie,
• numerze identyfikacji podatkowej,
• znaczeniach towaru.
Ze względu na dość ograniczony zakres przypadków możliwych do skorygowania notą korygującą, należy odnosić się do nich z dużą ostrożnością. Szczególnie wtedy, jeżeli korekta dotyczy nazwy nabywcy lub sprzedawcy. Zgodnie z orzecznictwem z tego zakresu, przepisy dotyczące not korygujących przewidują możliwość jedynie poprawy stwierdzonych błędów, ale tylko nieistotnych. Korekta nie może natomiast dotyczyć całkowitej zmiany nabywcy lub sprzedawcy.
WAŻNE!
Notą korygującą można korygować stwierdzone błędy co do nazwy nabywcy, ale nie można całkowicie zmieniać nazwy.
Tego rodzaju korekta nie byłaby skuteczna, a nabywca zostałby pozbawiony prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury w ogóle, gdyż wskazana w niej nazwa nabywcy byłaby inna. Również zmiana nazwy nabywcy notą korygującą nie mogłaby tego uprawnienia przywrócić.
Notę korygującą należy wystawiać zatem jedynie wtedy, gdy w fakturze nabywca stwierdza błędy nieistotne, określane potocznie „błędami mniejszej wagi”, które nie pozbawiają go prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury. Niezależnie od wystawienia noty korygującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z pierwotnej faktury, przysługuje na zasadach ogólnych. Dlatego przepisy nie uzależniają terminu odliczenia podatku z faktury u nabywcy od otrzymania potwierdzenia noty korygującej przez sprzedawcę. Ma to miejsce w przypadku faktur korygujących, w wyniku których podatek naliczony ulega zmniejszeniu. Wprawdzie przepisy nakładają obowiązek przesłania wystawcy faktury pierwotnej oryginału i kopii noty korygującej, ale tylko w celu akceptacji jej treści.
W przedstawionej sytuacji firma nie dokonuje zmiany notą korygującą całej swojej nazwy, wskazanej na fakturze jako nabywcy towaru (do czego zresztą nie byłaby uprawniona). Koryguje ją tylko poprzez wykluczenie z niej jednego z małżonków. Tego rodzaju zmiana nie ma wpływu na prawo odliczenia podatku z faktury pierwotnej. Podlega on odliczeniu na zasadach ogólnych. Mimo nieprawidłowej nazwy, wskazanej w fakturze, identyfikacja nabywcy nie powinna budzić wątpliwości organów skarbowych. Muszą one mieć pewność, że chodzi o ten sam podmiot. Pozostałe informacje są poprawne i wskazują na firmę. Niemniej jednak firma powinna takie noty korygujące wystawić i zadbać o posiadanie potwierdzenia akceptacji ich treści przez sprzedawcę.
Inaczej byłoby w sytuacji, gdyby na fakturze dane firmy były na tyle nieprecyzyjne, że mogłyby dać podstawę do postawienia zarzutu, że faktura nie dotyczy konkretnej firmy – a co się z tym wiąże, nie jest dokumentem uprawniającym do odliczenia VAT. W takiej sytuacji należałoby wstrzymać się z odliczeniem VAT do momentu otrzymania potwierdzenia akceptacji treści noty korygującej przez sprzedawcę. W przypadku Państwa firmy takie postępowanie nie jest jednak konieczne.

• art. 86 ust. 1, 2, 10 i 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA