REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy brak potwierdzenia noty korygującej wstrzymuje prawo do odliczenia VAT z faktury

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2006 roku zmieniła się nazwa firmy, poprzez wykreślenie z nazwy jednego małżonka. Dotychczas oboje byli na fakturach. Do błędnie wystawionych faktur wystawiamy noty korygujące. Czy VAT naliczony z tych faktur mogę odliczyć na ogólnych zasadach, czy dopiero w miesiącu otrzymania potwierdzonej noty korygującej? Numer NIP nie uległ zmianie.
RADA
Tak, firma może odliczyć podatek z faktur na zasadach ogólnych. Podana w nich błędna nazwa nabywcy nie pozbawia jej tego prawa.

UZASADNIENIE
Przepisy przewidują dwa sposoby korekty popełnionych na fakturze błędów. Albo w formie faktury korygującej, którą uprawniony jest wystawić sprzedawca towaru lub usługi, albo w formie noty korygującej, którą wystawia nabywca. Sposób korekty faktury uzależniony jest przede wszystkim od rodzaju popełnionego błędu. Możliwości sprostowania błędów przez nabywcę notą korygującą są jednak w dużej mierze ograniczone.
Co do zasady, nota korygująca może być wystawiona przez nabywcę tylko wówczas, gdy w fakturze stwierdzi on błędy nieistotne, niemające przede wszystkim wpływu na zmniejszenie lub zwiększenie wykazanej w fakturze VAT kwoty należności, oraz kwoty podatku VAT. Nota korygująca wystawiana jest w przypadku istnienia pomyłki, zwłaszcza w:
• nazwie nabywcy albo sprzedawcy,
• ich adresie,
• numerze identyfikacji podatkowej,
• znaczeniach towaru.
Ze względu na dość ograniczony zakres przypadków możliwych do skorygowania notą korygującą, należy odnosić się do nich z dużą ostrożnością. Szczególnie wtedy, jeżeli korekta dotyczy nazwy nabywcy lub sprzedawcy. Zgodnie z orzecznictwem z tego zakresu, przepisy dotyczące not korygujących przewidują możliwość jedynie poprawy stwierdzonych błędów, ale tylko nieistotnych. Korekta nie może natomiast dotyczyć całkowitej zmiany nabywcy lub sprzedawcy.
WAŻNE!
Notą korygującą można korygować stwierdzone błędy co do nazwy nabywcy, ale nie można całkowicie zmieniać nazwy.
Tego rodzaju korekta nie byłaby skuteczna, a nabywca zostałby pozbawiony prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury w ogóle, gdyż wskazana w niej nazwa nabywcy byłaby inna. Również zmiana nazwy nabywcy notą korygującą nie mogłaby tego uprawnienia przywrócić.
Notę korygującą należy wystawiać zatem jedynie wtedy, gdy w fakturze nabywca stwierdza błędy nieistotne, określane potocznie „błędami mniejszej wagi”, które nie pozbawiają go prawa do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanej faktury. Niezależnie od wystawienia noty korygującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z pierwotnej faktury, przysługuje na zasadach ogólnych. Dlatego przepisy nie uzależniają terminu odliczenia podatku z faktury u nabywcy od otrzymania potwierdzenia noty korygującej przez sprzedawcę. Ma to miejsce w przypadku faktur korygujących, w wyniku których podatek naliczony ulega zmniejszeniu. Wprawdzie przepisy nakładają obowiązek przesłania wystawcy faktury pierwotnej oryginału i kopii noty korygującej, ale tylko w celu akceptacji jej treści.
W przedstawionej sytuacji firma nie dokonuje zmiany notą korygującą całej swojej nazwy, wskazanej na fakturze jako nabywcy towaru (do czego zresztą nie byłaby uprawniona). Koryguje ją tylko poprzez wykluczenie z niej jednego z małżonków. Tego rodzaju zmiana nie ma wpływu na prawo odliczenia podatku z faktury pierwotnej. Podlega on odliczeniu na zasadach ogólnych. Mimo nieprawidłowej nazwy, wskazanej w fakturze, identyfikacja nabywcy nie powinna budzić wątpliwości organów skarbowych. Muszą one mieć pewność, że chodzi o ten sam podmiot. Pozostałe informacje są poprawne i wskazują na firmę. Niemniej jednak firma powinna takie noty korygujące wystawić i zadbać o posiadanie potwierdzenia akceptacji ich treści przez sprzedawcę.
Inaczej byłoby w sytuacji, gdyby na fakturze dane firmy były na tyle nieprecyzyjne, że mogłyby dać podstawę do postawienia zarzutu, że faktura nie dotyczy konkretnej firmy – a co się z tym wiąże, nie jest dokumentem uprawniającym do odliczenia VAT. W takiej sytuacji należałoby wstrzymać się z odliczeniem VAT do momentu otrzymania potwierdzenia akceptacji treści noty korygującej przez sprzedawcę. W przypadku Państwa firmy takie postępowanie nie jest jednak konieczne.

• art. 86 ust. 1, 2, 10 i 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA