REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób należy ewidencjonować opakowania zwrotne w sklepach detalicznych

REKLAMA

Sklep spożywczy prowadzi sprzedaż detaliczną napojów. Napoje sprzedajemy razem z butelką. Prowadzimy również skup, gdzie klienci indywidualni mogą zwrócić niepotrzebne butelki. Jak powinniśmy zaewidencjonować opakowania zwrotne sprzedane klientom?

RADA
Sklepy detaliczne sprzedające osobom fizycznym napoje w butelkach zwrotnych mogą pobierać za butelki kaucję i zwracać ją klientowi po zwrocie butelek lub sprzedawać butelki łącznie z towarem, a następnie skupować je od klientów. Wydanie i późniejsze przyjęcie butelek kaucjonowanych podlega ewidencji pozabilansowej, natomiast wydanie butelek sprzedanych i późniejsze przyjęcie butelek skupowanych ewidencjonuje się na kontach magazynowych, na takich samych zasadach jak towary.

UZASADNIENIE
W poprzednim numerze „Brifu” opisaliśmy zasady ewidencji opakowań zwrotnych otrzymanych od dostawców. W sklepach detalicznych problem opakowań zwrotnych występuje również w transakcjach sprzedaży klientom indywidualnym.
Jak ewidencjonować butelki sprzedawane za kaucją
Sprzedaż butelek za kaucję następuje raczej w niewielkich sklepach spożywczych, gdzie kaucje zbierane są poza funkcjami kasy fiskalnej.

Przykład 1
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Operacja przedstawiona w przykładzie jest obojętna dla podatku dochodowego oraz dla podatku VAT.
Pobrana kaucja nie jest przychodem podatkowym ani obrotem rodzącym obowiązki w VAT. Zapisy § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. regulują rozliczenie opakowań zwrotnych związanych ze sprzedażą towarów na rzecz firm. Nakładają one obowiązek wystawiania faktur VAT na opakowania niezwrócone w terminie.
W przypadku sprzedaży detalicznej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej faktury VAT wystawia się włącznie na życzenie klienta. Sklepy są zobowiązane do prowadzenia ewidencji obrotu i podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapisy rozporządzenia Ministra Finansów nie mają tu zastosowania. Rozliczenia sprzedaży opakowań kaucjonowanych dokonuje się poza funkcjami fiskalnymi kasy.
US
Potwierdza tę tezę interpretacja naczelnika II Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie z 14 lipca 2004 r. (nr II US II/443/64/2004): Jak wynika z zapisu art. 111 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Dla rozliczeń opakowań kaucjonowanych, jako niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, prawidłowe będzie ewidencjonowanie obrotu poza fiskalnymi funkcjami kasy (wpłata i wypłata gotówki), co nie będzie miało wpływu na wysokość obrotu, a w konsekwencji nie będzie rodziło obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Jak ewidencjonować opakowania, których wartość jest zawarta w cenie towaru
W przypadku przyjęcia rozwiązania polegającego na sprzedaży i późniejszym skupie butelek ewidencja księgowa odbywa się na takich samych zasadach jak ewidencja sprzedanych towarów.

Przykład 2
Sklep spożywczy „Osiedlowy” prowadzi sprzedaż detaliczną dla osób fizycznych. Sklep prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.
Pan Jan zakupił w sklepie napój chłodzący gazowany za 3,05 zł (wartość netto – 2,50 zł, VAT – 0,55 zł). Do ceny towaru doliczono wartość butelki zwrotnej – 1,22 zł (wartość netto 1 zł + VAT 0,22 zł). Sprzedaż zarejestrowano w kasie fiskalnej w kwocie 4,27 zł.
Wartość butelki w cenie nabycia wynosi 1 zł.
Pan Jan zwrócił butelkę po napoju. Z kasy wypłacono gotówkę w wysokości 1,22 zł. Dokonano korekty obrotu w ewidencji sprzedaży.
1. Ewidencja księgowa sprzedaży
Wn „Kasa” 4,27
Ma „Przychody ze sprzedaży towarów” 2,50
Ma „Przychody ze sprzedaży opakowań” 1
Ma „Rozliczenie z tytułu VAT należnego” 0,77
– zapis równoległy – ewidencja pozabilansowa:
Ma „Opakowania – butelki zwrotne 0,5 l typu ABC” 1
2. Skup butelki
Wn „Przychody ze sprzedaży opakowań” 1
Wn „Rozliczenie z tytułu VAT należnego” 0,22
Ma „Kasa” 1,22
– zapis równoległy – ewidencja pozabilansowa:
Wn „Opakowania – butelki zwrotne 0,5 l typu ABC” 1

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


UWAGA!
W dacie sprzedaży butelek zwrotnych powstaje obowiązek w podatku dochodowym i podatku VAT.
Późniejszy ich skup należy traktować jak każdy inny zwrot towaru. Zwrot towarów zmniejsza podstawę opodatkowania i podstawę opodatkowania VAT.

US
Poprawność takiego postępowania potwierdza stanowisko naczelnika I Urzędu Skarbowego w Radomiu w piśmie z 6 grudnia 2004 r. (nr US 24/1110/443/119/2004/IW): Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. obrót (będący podstawą opodatkowania) zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów (...). Z gramatycznego brzmienia cytowanego przepisu wynika więc, że możliwość pomniejszenia uzyskanego obrotu między innymi o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów może nastąpić pod warunkiem, że zwroty towaru co do zasady są prawnie dopuszczalne i zwroty te zostały udokumentowane. Obowiązkiem podatnika jest więc w rozumieniu tego przepisu odpowiednie udokumentowanie zwrotu wartości towaru w wyniku bądź to odstąpienia od umowy sprzedaży, bądź to w wyniku uznania reklamacji (…) przepis art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. nie uzależnia dopuszczalności pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów od posiadania przez podatnika oryginału paragonu z kasy fiskalnej potwierdzającego zakup towaru.
Kupujący może dokonać zwrotu towaru sprzedawcy, przy czym fakt dokonania zwrotu winien zostać odnotowany przez sprzedawcę w prowadzonych przez niego urządzeniach księgowych. Podstawą do pomniejszenia obrotu bez wątpienia może być w takiej sytuacji oryginał paragonu z kasy fiskalnej.

•  art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 3a, art. 26 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
•  art. 29 ust. 1 i 4, art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA