REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób należy ewidencjonować opakowania zwrotne w sklepach detalicznych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sklep spożywczy prowadzi sprzedaż detaliczną napojów. Napoje sprzedajemy razem z butelką. Prowadzimy również skup, gdzie klienci indywidualni mogą zwrócić niepotrzebne butelki. Jak powinniśmy zaewidencjonować opakowania zwrotne sprzedane klientom?

RADA
Sklepy detaliczne sprzedające osobom fizycznym napoje w butelkach zwrotnych mogą pobierać za butelki kaucję i zwracać ją klientowi po zwrocie butelek lub sprzedawać butelki łącznie z towarem, a następnie skupować je od klientów. Wydanie i późniejsze przyjęcie butelek kaucjonowanych podlega ewidencji pozabilansowej, natomiast wydanie butelek sprzedanych i późniejsze przyjęcie butelek skupowanych ewidencjonuje się na kontach magazynowych, na takich samych zasadach jak towary.

UZASADNIENIE
W poprzednim numerze „Brifu” opisaliśmy zasady ewidencji opakowań zwrotnych otrzymanych od dostawców. W sklepach detalicznych problem opakowań zwrotnych występuje również w transakcjach sprzedaży klientom indywidualnym.
Jak ewidencjonować butelki sprzedawane za kaucją
Sprzedaż butelek za kaucję następuje raczej w niewielkich sklepach spożywczych, gdzie kaucje zbierane są poza funkcjami kasy fiskalnej.

Przykład 1
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Operacja przedstawiona w przykładzie jest obojętna dla podatku dochodowego oraz dla podatku VAT.
Pobrana kaucja nie jest przychodem podatkowym ani obrotem rodzącym obowiązki w VAT. Zapisy § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. regulują rozliczenie opakowań zwrotnych związanych ze sprzedażą towarów na rzecz firm. Nakładają one obowiązek wystawiania faktur VAT na opakowania niezwrócone w terminie.
W przypadku sprzedaży detalicznej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej faktury VAT wystawia się włącznie na życzenie klienta. Sklepy są zobowiązane do prowadzenia ewidencji obrotu i podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapisy rozporządzenia Ministra Finansów nie mają tu zastosowania. Rozliczenia sprzedaży opakowań kaucjonowanych dokonuje się poza funkcjami fiskalnymi kasy.
US
Potwierdza tę tezę interpretacja naczelnika II Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie z 14 lipca 2004 r. (nr II US II/443/64/2004): Jak wynika z zapisu art. 111 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Dla rozliczeń opakowań kaucjonowanych, jako niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, prawidłowe będzie ewidencjonowanie obrotu poza fiskalnymi funkcjami kasy (wpłata i wypłata gotówki), co nie będzie miało wpływu na wysokość obrotu, a w konsekwencji nie będzie rodziło obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Jak ewidencjonować opakowania, których wartość jest zawarta w cenie towaru
W przypadku przyjęcia rozwiązania polegającego na sprzedaży i późniejszym skupie butelek ewidencja księgowa odbywa się na takich samych zasadach jak ewidencja sprzedanych towarów.

Przykład 2
Sklep spożywczy „Osiedlowy” prowadzi sprzedaż detaliczną dla osób fizycznych. Sklep prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.
Pan Jan zakupił w sklepie napój chłodzący gazowany za 3,05 zł (wartość netto – 2,50 zł, VAT – 0,55 zł). Do ceny towaru doliczono wartość butelki zwrotnej – 1,22 zł (wartość netto 1 zł + VAT 0,22 zł). Sprzedaż zarejestrowano w kasie fiskalnej w kwocie 4,27 zł.
Wartość butelki w cenie nabycia wynosi 1 zł.
Pan Jan zwrócił butelkę po napoju. Z kasy wypłacono gotówkę w wysokości 1,22 zł. Dokonano korekty obrotu w ewidencji sprzedaży.
1. Ewidencja księgowa sprzedaży
Wn „Kasa” 4,27
Ma „Przychody ze sprzedaży towarów” 2,50
Ma „Przychody ze sprzedaży opakowań” 1
Ma „Rozliczenie z tytułu VAT należnego” 0,77
– zapis równoległy – ewidencja pozabilansowa:
Ma „Opakowania – butelki zwrotne 0,5 l typu ABC” 1
2. Skup butelki
Wn „Przychody ze sprzedaży opakowań” 1
Wn „Rozliczenie z tytułu VAT należnego” 0,22
Ma „Kasa” 1,22
– zapis równoległy – ewidencja pozabilansowa:
Wn „Opakowania – butelki zwrotne 0,5 l typu ABC” 1

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


UWAGA!
W dacie sprzedaży butelek zwrotnych powstaje obowiązek w podatku dochodowym i podatku VAT.
Późniejszy ich skup należy traktować jak każdy inny zwrot towaru. Zwrot towarów zmniejsza podstawę opodatkowania i podstawę opodatkowania VAT.

US
Poprawność takiego postępowania potwierdza stanowisko naczelnika I Urzędu Skarbowego w Radomiu w piśmie z 6 grudnia 2004 r. (nr US 24/1110/443/119/2004/IW): Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. obrót (będący podstawą opodatkowania) zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów (...). Z gramatycznego brzmienia cytowanego przepisu wynika więc, że możliwość pomniejszenia uzyskanego obrotu między innymi o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów może nastąpić pod warunkiem, że zwroty towaru co do zasady są prawnie dopuszczalne i zwroty te zostały udokumentowane. Obowiązkiem podatnika jest więc w rozumieniu tego przepisu odpowiednie udokumentowanie zwrotu wartości towaru w wyniku bądź to odstąpienia od umowy sprzedaży, bądź to w wyniku uznania reklamacji (…) przepis art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. nie uzależnia dopuszczalności pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów od posiadania przez podatnika oryginału paragonu z kasy fiskalnej potwierdzającego zakup towaru.
Kupujący może dokonać zwrotu towaru sprzedawcy, przy czym fakt dokonania zwrotu winien zostać odnotowany przez sprzedawcę w prowadzonych przez niego urządzeniach księgowych. Podstawą do pomniejszenia obrotu bez wątpienia może być w takiej sytuacji oryginał paragonu z kasy fiskalnej.

•  art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 3a, art. 26 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
•  art. 29 ust. 1 i 4, art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA