REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób należy ewidencjonować opakowania zwrotne w sklepach detalicznych

REKLAMA

Sklep spożywczy prowadzi sprzedaż detaliczną napojów. Napoje sprzedajemy razem z butelką. Prowadzimy również skup, gdzie klienci indywidualni mogą zwrócić niepotrzebne butelki. Jak powinniśmy zaewidencjonować opakowania zwrotne sprzedane klientom?

RADA
Sklepy detaliczne sprzedające osobom fizycznym napoje w butelkach zwrotnych mogą pobierać za butelki kaucję i zwracać ją klientowi po zwrocie butelek lub sprzedawać butelki łącznie z towarem, a następnie skupować je od klientów. Wydanie i późniejsze przyjęcie butelek kaucjonowanych podlega ewidencji pozabilansowej, natomiast wydanie butelek sprzedanych i późniejsze przyjęcie butelek skupowanych ewidencjonuje się na kontach magazynowych, na takich samych zasadach jak towary.

UZASADNIENIE
W poprzednim numerze „Brifu” opisaliśmy zasady ewidencji opakowań zwrotnych otrzymanych od dostawców. W sklepach detalicznych problem opakowań zwrotnych występuje również w transakcjach sprzedaży klientom indywidualnym.
Jak ewidencjonować butelki sprzedawane za kaucją
Sprzedaż butelek za kaucję następuje raczej w niewielkich sklepach spożywczych, gdzie kaucje zbierane są poza funkcjami kasy fiskalnej.

Przykład 1
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!
Operacja przedstawiona w przykładzie jest obojętna dla podatku dochodowego oraz dla podatku VAT.
Pobrana kaucja nie jest przychodem podatkowym ani obrotem rodzącym obowiązki w VAT. Zapisy § 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. regulują rozliczenie opakowań zwrotnych związanych ze sprzedażą towarów na rzecz firm. Nakładają one obowiązek wystawiania faktur VAT na opakowania niezwrócone w terminie.
W przypadku sprzedaży detalicznej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej faktury VAT wystawia się włącznie na życzenie klienta. Sklepy są zobowiązane do prowadzenia ewidencji obrotu i podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zapisy rozporządzenia Ministra Finansów nie mają tu zastosowania. Rozliczenia sprzedaży opakowań kaucjonowanych dokonuje się poza funkcjami fiskalnymi kasy.
US
Potwierdza tę tezę interpretacja naczelnika II Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w piśmie z 14 lipca 2004 r. (nr II US II/443/64/2004): Jak wynika z zapisu art. 111 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Dla rozliczeń opakowań kaucjonowanych, jako niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, prawidłowe będzie ewidencjonowanie obrotu poza fiskalnymi funkcjami kasy (wpłata i wypłata gotówki), co nie będzie miało wpływu na wysokość obrotu, a w konsekwencji nie będzie rodziło obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Jak ewidencjonować opakowania, których wartość jest zawarta w cenie towaru
W przypadku przyjęcia rozwiązania polegającego na sprzedaży i późniejszym skupie butelek ewidencja księgowa odbywa się na takich samych zasadach jak ewidencja sprzedanych towarów.

Przykład 2
Sklep spożywczy „Osiedlowy” prowadzi sprzedaż detaliczną dla osób fizycznych. Sklep prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.
Pan Jan zakupił w sklepie napój chłodzący gazowany za 3,05 zł (wartość netto – 2,50 zł, VAT – 0,55 zł). Do ceny towaru doliczono wartość butelki zwrotnej – 1,22 zł (wartość netto 1 zł + VAT 0,22 zł). Sprzedaż zarejestrowano w kasie fiskalnej w kwocie 4,27 zł.
Wartość butelki w cenie nabycia wynosi 1 zł.
Pan Jan zwrócił butelkę po napoju. Z kasy wypłacono gotówkę w wysokości 1,22 zł. Dokonano korekty obrotu w ewidencji sprzedaży.
1. Ewidencja księgowa sprzedaży
Wn „Kasa” 4,27
Ma „Przychody ze sprzedaży towarów” 2,50
Ma „Przychody ze sprzedaży opakowań” 1
Ma „Rozliczenie z tytułu VAT należnego” 0,77
– zapis równoległy – ewidencja pozabilansowa:
Ma „Opakowania – butelki zwrotne 0,5 l typu ABC” 1
2. Skup butelki
Wn „Przychody ze sprzedaży opakowań” 1
Wn „Rozliczenie z tytułu VAT należnego” 0,22
Ma „Kasa” 1,22
– zapis równoległy – ewidencja pozabilansowa:
Wn „Opakowania – butelki zwrotne 0,5 l typu ABC” 1

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


UWAGA!
W dacie sprzedaży butelek zwrotnych powstaje obowiązek w podatku dochodowym i podatku VAT.
Późniejszy ich skup należy traktować jak każdy inny zwrot towaru. Zwrot towarów zmniejsza podstawę opodatkowania i podstawę opodatkowania VAT.

US
Poprawność takiego postępowania potwierdza stanowisko naczelnika I Urzędu Skarbowego w Radomiu w piśmie z 6 grudnia 2004 r. (nr US 24/1110/443/119/2004/IW): Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. obrót (będący podstawą opodatkowania) zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów (...). Z gramatycznego brzmienia cytowanego przepisu wynika więc, że możliwość pomniejszenia uzyskanego obrotu między innymi o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów może nastąpić pod warunkiem, że zwroty towaru co do zasady są prawnie dopuszczalne i zwroty te zostały udokumentowane. Obowiązkiem podatnika jest więc w rozumieniu tego przepisu odpowiednie udokumentowanie zwrotu wartości towaru w wyniku bądź to odstąpienia od umowy sprzedaży, bądź to w wyniku uznania reklamacji (…) przepis art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. nie uzależnia dopuszczalności pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów od posiadania przez podatnika oryginału paragonu z kasy fiskalnej potwierdzającego zakup towaru.
Kupujący może dokonać zwrotu towaru sprzedawcy, przy czym fakt dokonania zwrotu winien zostać odnotowany przez sprzedawcę w prowadzonych przez niego urządzeniach księgowych. Podstawą do pomniejszenia obrotu bez wątpienia może być w takiej sytuacji oryginał paragonu z kasy fiskalnej.

•  art. 10 ust. 1 pkt 1 i pkt 3a, art. 26 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
•  art. 29 ust. 1 i 4, art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Anna Dyczkowska
księgowa z licencją MF
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA