REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż firmy a przepisy UE

Zamierzam sprzedać swoje przedsiębiorstwo prowadzone od 1995 r. Czy transakcje polegające na sprzedaży przedsiębiorstwa są regulowane przez unijne przepisy dotyczące VAT? Jeśli tak, to czy polskie przepisy są zharmonizowane z przepisami unijnymi?
Tak, materia ta jest regulowana przez VI Dyrektywę. Przepisy ustawy o VAT są w tej kwestii zharmonizowane z przepisami unijnymi.
 
Tak, materia ta jest regulowana przez VI Dyrektywę. Przepisy ustawy o VAT są w tej kwestii zharmonizowane z przepisami unijnymi.
Zauważmy, że VAT jest jedynym podatkiem, który został nieomal w pełni zharmonizowany w Unii Europejskiej. W zakresie VAT w unijnym systemie prawnym najistotniejszymi aktami są nieznane dotąd w polskim systemie prawa dyrektywy, a w szczególności zaś fundamentalna dla podatku od wartości dodanej VI Dyrektywa, która reguluje podstawowe zasady dotyczące VAT w państwach członkowskich.
Dyrektywy stanowią zbiór wytycznych dla państw członkowskich co do stanowienia powszechnie obowiązującego prawa wewnętrznego. Dyrektywy wiążą, jeżeli chodzi o bezpośredni skutek, państwa członkowskie, do których są adresowane – według art. 249 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską dyrektywa jest wiążąca w zakresie zamierzonego celu w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego, do którego jest skierowana, zostawiając jednak władzom krajowym wybór formy i środków.
Pamiętajmy, że począwszy od 1 maja 2004 r. przy analizie przepisów ustawy o VAT można posiłkować się przepisami VI Dyrektywy. Zgodnie z jej art. 5 (8) zdanie pierwsze, w przypadku przeniesienia całości lub części majątku przedsiębiorstwa, za wynagrodzeniem lub bez wynagrodzenia albo w formie wkładu niepieniężnego do spółki, państwa członkowskie mogą przyjąć, że nie nastąpiła dostawa towarów, i że w takim przypadku odbiorca będzie traktowany jako następca prawny przenoszącego majątek. Mając na uwadze konstrukcję art. 91 ustawy o VAT, dotyczącego korekty podatku naliczonego dokonywanej nie przez zbywcę, ale przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), należy stwierdzić, iż polski ustawodawca w całej rozciągłości sankcjonuje sytuację, o której mówi zdanie pierwsze art. 5 (8) VI Dyrektywy, tj. że w przypadku zbycia przedsiębiorstwa nie dochodzi do dostawy towarów i że nabywca przedsiębiorstwa traktowany jest jako następca prawny jego zbywcy.
W dalszej części (zdanie drugie) art. 5 (8) VI Dyrektywy stanowi, że w uzasadnionych przypadkach państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu niedopuszczenia do pogorszenia zasad konkurencji, gdy odbiorca nie podlega w całości opodatkowaniu. Mając na uwadze literę tego przepisu, należy zauważyć, że gdyby podmiot sprzedający przedsiębiorstwo odzyskał całą kwotę podatku naliczonego związaną z nabyciem towarów sprzedanych następnie (bez podatku) w ramach całości przedsiębiorstwa podmiotowi prowadzącemu działalność zwolnioną od podatku, wówczas towary te nie zostałyby opodatkowane na żadnym stadium obrotu, co prowadziłoby do naruszenia zasady powszechności opodatkowania. Ostatecznie należy stwierdzić, że przepisy ustawy o VAT w zakresie dotyczącym zbycia przedsiębiorstwa są zgodne z przepisami VI Dyrektywy.
PODSTAWA PRAWNA:
• art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady 77/388/EEC z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Official Journal L 145, 13.06.1977),
• art. 6 pkt 1 i art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535).
Aleksander Zając


Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Podwyższenie kapitału zakładowego spółki. Kiedy zwolnienie z PCC?

    Umowy spółki i ich zmiany powodujące podwyższenie kapitału zakładowego spółki, podlegają opodatkowaniu PCC. Jednak część czynności jest zwolniona z tego opodatkowania pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek.

    WIBOR konsekwentnie w dół a za nim spadają raty kredytów. Rynek już wie co zrobi RPP w październiku 2023 r.?

    Kredytobiorcy mający kredyty w złotówkach oparte o WIBOR 3M mogą dziś spodziewać się spadku raty o około 8-10%. A to dlatego, że WIBOR zdążył już spaść nie tylko po wrześniowym cięciu stóp, ale też w oczekiwaniu na kolejny ruch w dół w październiku 2023 roku. Aktualne notowania sugerują, że rynek jest pewien cięcia stóp procentowych w październiku  o 25 punktów bazowych, a nie wykluczony jest ruch w dół o 50 punktów. 

    Tabela kursów średnich NBP nr 191/A/NBP/2023 - z 3 października 2023

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 3 października 2023 roku. NBP nr 191/A/NBP/2023. Średni kurs euro w tym dniu to 4,6147 zł.

    Od jakiej kwoty pełna księgowość w 2024 roku?

    Obowiązek prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych w 2024 roku zależy od limitu przychodów za rok obecny. Konieczność prowadzenia ksiąg powstanie po przekroczeniu kwoty 9 218 200 zł. Zdecydował o tym kurs euro z 2 października br.

    Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych 2024 - limity, stawki, najem prywatny

    Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2024 roku? Kto może płacić ryczałt w 2024 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2024 roku? Jakie stawki ryczałtu obowiązują w 2024 roku?

    PKPiR 2024 (podatkowa księga przychodów i rozchodów) - limit przychodów. Które przychody trzeba uwzględnić licząc limit?

    PKPiR 2024 - limit przychodów. Podatkową księgę przychodów i rozchodów (stosuje się skróty: pkpir lub kpir) może prowadzić w 2024 roku ten rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnik PIT (tj. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie i przedsiębiorstwa w spadku – wykonujące działalność gospodarczą), który w 2023 r. uzyskał mniej niż 9.218.200,- zł (2.000.000,- euro x 4,6091 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych. Średni kurs euro w NBP wyniósł 2 października 2023 r. (pierwszy dzień roboczy tego miesiąca) - 4,6091 zł.

    MF: 1,5 mld zł z tytułu 1,5 proc. podatku na OPP

    Polacy przekazali w tym roku organizacjom pożytku publicznego (OPP) 1,5 mld zł z tytułu 1,5 proc. podatku dochodowego za ubiegły rok; OPP otrzymały 416 mln zł więcej niż rok temu - poinformowało Ministerstwo Finansów. Dodano, że 1,5 proc. podatku przekazało 12,7 mln podatników, o 3,2 mln mniej niż w roku ubiegłym. Najmniejsza przekazana kwota dla OPP wyniosła 1,20 zł, a przeciętna 121 zł.

    MF: Objaśnienia podatkowe dla cen transferowych, w zakresie stosowania metody ceny koszt plus

    Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych nr 6 dotyczących metody koszt plus.

    Limity podatkowe 2024. Rachunkowość, mały podatnik, ryczałt

    W 2024 roku nastąpią istotne zmiany w zakresie limitów podatkowych, które dotyczą małych podatników VAT, PIT i CIT. Średni kurs euro, ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na pierwszy roboczy dzień października 2023 roku, stanowi podstawę do obliczenia ważnych limitów podatkowych. Niższy kurs euro wpływa na niższe limity określające małego podatnika, a także na kwotę amortyzacji jednorazowej i limit stosowania ryczałtu ewidencjonowanego w 2024 roku. Ponadto, kurs euro wpływa na wskaźniki przyjęte dla celów rachunkowości.

    Tabela kursów średnich NBP nr 190/A/NBP/2023 z 2 października 2023 r. Kurs euro 4,6091 zł

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 2 października 2023 roku. NBP nr 190/A/NBP/2023. Średni kurs euro w tym dniu to 4,6091 zł.

    REKLAMA