REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż firmy a przepisy UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zamierzam sprzedać swoje przedsiębiorstwo prowadzone od 1995 r. Czy transakcje polegające na sprzedaży przedsiębiorstwa są regulowane przez unijne przepisy dotyczące VAT? Jeśli tak, to czy polskie przepisy są zharmonizowane z przepisami unijnymi?
Tak, materia ta jest regulowana przez VI Dyrektywę. Przepisy ustawy o VAT są w tej kwestii zharmonizowane z przepisami unijnymi.
 
Tak, materia ta jest regulowana przez VI Dyrektywę. Przepisy ustawy o VAT są w tej kwestii zharmonizowane z przepisami unijnymi.
Zauważmy, że VAT jest jedynym podatkiem, który został nieomal w pełni zharmonizowany w Unii Europejskiej. W zakresie VAT w unijnym systemie prawnym najistotniejszymi aktami są nieznane dotąd w polskim systemie prawa dyrektywy, a w szczególności zaś fundamentalna dla podatku od wartości dodanej VI Dyrektywa, która reguluje podstawowe zasady dotyczące VAT w państwach członkowskich.
Dyrektywy stanowią zbiór wytycznych dla państw członkowskich co do stanowienia powszechnie obowiązującego prawa wewnętrznego. Dyrektywy wiążą, jeżeli chodzi o bezpośredni skutek, państwa członkowskie, do których są adresowane – według art. 249 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską dyrektywa jest wiążąca w zakresie zamierzonego celu w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego, do którego jest skierowana, zostawiając jednak władzom krajowym wybór formy i środków.
Pamiętajmy, że począwszy od 1 maja 2004 r. przy analizie przepisów ustawy o VAT można posiłkować się przepisami VI Dyrektywy. Zgodnie z jej art. 5 (8) zdanie pierwsze, w przypadku przeniesienia całości lub części majątku przedsiębiorstwa, za wynagrodzeniem lub bez wynagrodzenia albo w formie wkładu niepieniężnego do spółki, państwa członkowskie mogą przyjąć, że nie nastąpiła dostawa towarów, i że w takim przypadku odbiorca będzie traktowany jako następca prawny przenoszącego majątek. Mając na uwadze konstrukcję art. 91 ustawy o VAT, dotyczącego korekty podatku naliczonego dokonywanej nie przez zbywcę, ale przez nabywcę przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), należy stwierdzić, iż polski ustawodawca w całej rozciągłości sankcjonuje sytuację, o której mówi zdanie pierwsze art. 5 (8) VI Dyrektywy, tj. że w przypadku zbycia przedsiębiorstwa nie dochodzi do dostawy towarów i że nabywca przedsiębiorstwa traktowany jest jako następca prawny jego zbywcy.
W dalszej części (zdanie drugie) art. 5 (8) VI Dyrektywy stanowi, że w uzasadnionych przypadkach państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu niedopuszczenia do pogorszenia zasad konkurencji, gdy odbiorca nie podlega w całości opodatkowaniu. Mając na uwadze literę tego przepisu, należy zauważyć, że gdyby podmiot sprzedający przedsiębiorstwo odzyskał całą kwotę podatku naliczonego związaną z nabyciem towarów sprzedanych następnie (bez podatku) w ramach całości przedsiębiorstwa podmiotowi prowadzącemu działalność zwolnioną od podatku, wówczas towary te nie zostałyby opodatkowane na żadnym stadium obrotu, co prowadziłoby do naruszenia zasady powszechności opodatkowania. Ostatecznie należy stwierdzić, że przepisy ustawy o VAT w zakresie dotyczącym zbycia przedsiębiorstwa są zgodne z przepisami VI Dyrektywy.
PODSTAWA PRAWNA:
• art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady 77/388/EEC z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Official Journal L 145, 13.06.1977),
• art. 6 pkt 1 i art. 91 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535).
Aleksander Zając


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA