REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób opodatkować opłatę za przesyłkę pocztową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę sklep internetowy. Wysyłając towar pobieram zryczałtowana opłatę za przesyłkę. Jaką stawkę VAT mam naliczyć od tej opłaty? Nie jest to refakturowanie, ponieważ opłata, którą pobieram, jest z reguły inna od rzeczywistych kosztów wysłania paczki.
W sytuacji tej możliwe są dwa sposoby postępowania. Pierwszy, bezpieczniejszy, polega na uwzględnianiu zryczałtowanej opłaty pocztowej w cenie wysyłanych towarów (a więc oznacza to „opodatkowanie” tej usługi stawką 22%). Drugim sposobem, mniej bezpiecznym, jest odsprzedaż usługi pocztowej na zasadach analogicznych do refakturowania usług (odsprzedawana usługa pocztowa korzysta wówczas ze zwolnienia od podatku).
 
Podstawą opodatkowania jest obrót, a więc kwota należna z tytułu sprzedaży (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT). Kwota ta obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W kontekście tego przepisu najbardziej naturalne (i z pewnością zgodne z przepisami) jest uwzględnienie zryczałtowanej opłaty za przesyłkę w cenie sprzedawanego towaru (jako jednego z kosztów kształtujących cenę towaru). Wadą takiego rozwiązania jest to, iż zwolniona, co do zasady, od podatku usługa pocztowa podlega opodatkowaniu (w ramach ceny za dostawę towaru) według stawki właściwej dla danego towaru (a więc najprawdopodobniej ze stawką 22%).
Istnieje jednak również druga możliwość. Jak wiadomo, powszechnie przyjętą i akceptowaną metodą postępowania jest refakturowanie usług na faktycznych ich nabywców. W powszechnej opinii możliwość refakturowania wiąże się z koniecznością stosowania na „refakturze” tej samej ceny co na oryginalnej fakturze (w szczególności nie należy doliczać marży). Co jednak ważne, od pewnego czasu coraz częściej dają się słyszeć głosy, że niezależnie od refakturowania istnieje możliwość fakturowania odsprzedaży usług. Pojęcia te różni kwestia podstawy opodatkowania na fakturze wystawianej przez podatnika odsprzedającego usługę – przy fakturowaniu odsprzedaży usług nie jest wykluczone doliczanie marży czy też odsprzedaż usługi po cenie niższej od zakupu (przy jednoczesnym zachowaniu prawa do zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku).
Już na gruncie poprzedniej ustawy liczne było grono zwolenników poglądu, iż możliwe jest fakturowanie odsprzedaży usług.
Z dniem 1 maja 2004 r. możliwość odsprzedaży usług znalazła potwierdzenie w przepisach unijnych. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 4 VI Dyrektywy, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rachunek kogo innego, bierze udział w świadczeniu usług, zakłada się, że sam przyjął i świadczył daną usługę. W omawianym przypadku należałoby przyjąć, iż nabywając usługę pocztową i świadcząc ją klientowi świadczy Pan zwolnioną od podatku usługę pocztową.
Przyjęcie takiego stanowiska wiąże się jednak z pewnym ryzykiem. Brak ugruntowanej praktyki oraz przyzwyczajenie organów podatkowych do poprzedniego stanu prawnego może powodować kwestionowanie przez nie odsprzedaży usług na wskazanych zasadach. Fakt ten powinni uwzględnić podatnicy, którzy decydują się na fakturowanie odsprzedawanych usług.
• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

REKLAMA

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA