REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób opodatkować opłatę za przesyłkę pocztową

REKLAMA

Prowadzę sklep internetowy. Wysyłając towar pobieram zryczałtowana opłatę za przesyłkę. Jaką stawkę VAT mam naliczyć od tej opłaty? Nie jest to refakturowanie, ponieważ opłata, którą pobieram, jest z reguły inna od rzeczywistych kosztów wysłania paczki.
W sytuacji tej możliwe są dwa sposoby postępowania. Pierwszy, bezpieczniejszy, polega na uwzględnianiu zryczałtowanej opłaty pocztowej w cenie wysyłanych towarów (a więc oznacza to „opodatkowanie” tej usługi stawką 22%). Drugim sposobem, mniej bezpiecznym, jest odsprzedaż usługi pocztowej na zasadach analogicznych do refakturowania usług (odsprzedawana usługa pocztowa korzysta wówczas ze zwolnienia od podatku).
 
Podstawą opodatkowania jest obrót, a więc kwota należna z tytułu sprzedaży (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT). Kwota ta obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W kontekście tego przepisu najbardziej naturalne (i z pewnością zgodne z przepisami) jest uwzględnienie zryczałtowanej opłaty za przesyłkę w cenie sprzedawanego towaru (jako jednego z kosztów kształtujących cenę towaru). Wadą takiego rozwiązania jest to, iż zwolniona, co do zasady, od podatku usługa pocztowa podlega opodatkowaniu (w ramach ceny za dostawę towaru) według stawki właściwej dla danego towaru (a więc najprawdopodobniej ze stawką 22%).
Istnieje jednak również druga możliwość. Jak wiadomo, powszechnie przyjętą i akceptowaną metodą postępowania jest refakturowanie usług na faktycznych ich nabywców. W powszechnej opinii możliwość refakturowania wiąże się z koniecznością stosowania na „refakturze” tej samej ceny co na oryginalnej fakturze (w szczególności nie należy doliczać marży). Co jednak ważne, od pewnego czasu coraz częściej dają się słyszeć głosy, że niezależnie od refakturowania istnieje możliwość fakturowania odsprzedaży usług. Pojęcia te różni kwestia podstawy opodatkowania na fakturze wystawianej przez podatnika odsprzedającego usługę – przy fakturowaniu odsprzedaży usług nie jest wykluczone doliczanie marży czy też odsprzedaż usługi po cenie niższej od zakupu (przy jednoczesnym zachowaniu prawa do zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku).
Już na gruncie poprzedniej ustawy liczne było grono zwolenników poglądu, iż możliwe jest fakturowanie odsprzedaży usług.
Z dniem 1 maja 2004 r. możliwość odsprzedaży usług znalazła potwierdzenie w przepisach unijnych. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 4 VI Dyrektywy, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rachunek kogo innego, bierze udział w świadczeniu usług, zakłada się, że sam przyjął i świadczył daną usługę. W omawianym przypadku należałoby przyjąć, iż nabywając usługę pocztową i świadcząc ją klientowi świadczy Pan zwolnioną od podatku usługę pocztową.
Przyjęcie takiego stanowiska wiąże się jednak z pewnym ryzykiem. Brak ugruntowanej praktyki oraz przyzwyczajenie organów podatkowych do poprzedniego stanu prawnego może powodować kwestionowanie przez nie odsprzedaży usług na wskazanych zasadach. Fakt ten powinni uwzględnić podatnicy, którzy decydują się na fakturowanie odsprzedawanych usług.
• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA