REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób opodatkować opłatę za przesyłkę pocztową

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę sklep internetowy. Wysyłając towar pobieram zryczałtowana opłatę za przesyłkę. Jaką stawkę VAT mam naliczyć od tej opłaty? Nie jest to refakturowanie, ponieważ opłata, którą pobieram, jest z reguły inna od rzeczywistych kosztów wysłania paczki.
W sytuacji tej możliwe są dwa sposoby postępowania. Pierwszy, bezpieczniejszy, polega na uwzględnianiu zryczałtowanej opłaty pocztowej w cenie wysyłanych towarów (a więc oznacza to „opodatkowanie” tej usługi stawką 22%). Drugim sposobem, mniej bezpiecznym, jest odsprzedaż usługi pocztowej na zasadach analogicznych do refakturowania usług (odsprzedawana usługa pocztowa korzysta wówczas ze zwolnienia od podatku).
 
Podstawą opodatkowania jest obrót, a więc kwota należna z tytułu sprzedaży (art. 29 ust. 1 ustawy o VAT). Kwota ta obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W kontekście tego przepisu najbardziej naturalne (i z pewnością zgodne z przepisami) jest uwzględnienie zryczałtowanej opłaty za przesyłkę w cenie sprzedawanego towaru (jako jednego z kosztów kształtujących cenę towaru). Wadą takiego rozwiązania jest to, iż zwolniona, co do zasady, od podatku usługa pocztowa podlega opodatkowaniu (w ramach ceny za dostawę towaru) według stawki właściwej dla danego towaru (a więc najprawdopodobniej ze stawką 22%).
Istnieje jednak również druga możliwość. Jak wiadomo, powszechnie przyjętą i akceptowaną metodą postępowania jest refakturowanie usług na faktycznych ich nabywców. W powszechnej opinii możliwość refakturowania wiąże się z koniecznością stosowania na „refakturze” tej samej ceny co na oryginalnej fakturze (w szczególności nie należy doliczać marży). Co jednak ważne, od pewnego czasu coraz częściej dają się słyszeć głosy, że niezależnie od refakturowania istnieje możliwość fakturowania odsprzedaży usług. Pojęcia te różni kwestia podstawy opodatkowania na fakturze wystawianej przez podatnika odsprzedającego usługę – przy fakturowaniu odsprzedaży usług nie jest wykluczone doliczanie marży czy też odsprzedaż usługi po cenie niższej od zakupu (przy jednoczesnym zachowaniu prawa do zastosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku).
Już na gruncie poprzedniej ustawy liczne było grono zwolenników poglądu, iż możliwe jest fakturowanie odsprzedaży usług.
Z dniem 1 maja 2004 r. możliwość odsprzedaży usług znalazła potwierdzenie w przepisach unijnych. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 4 VI Dyrektywy, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rachunek kogo innego, bierze udział w świadczeniu usług, zakłada się, że sam przyjął i świadczył daną usługę. W omawianym przypadku należałoby przyjąć, iż nabywając usługę pocztową i świadcząc ją klientowi świadczy Pan zwolnioną od podatku usługę pocztową.
Przyjęcie takiego stanowiska wiąże się jednak z pewnym ryzykiem. Brak ugruntowanej praktyki oraz przyzwyczajenie organów podatkowych do poprzedniego stanu prawnego może powodować kwestionowanie przez nie odsprzedaży usług na wskazanych zasadach. Fakt ten powinni uwzględnić podatnicy, którzy decydują się na fakturowanie odsprzedawanych usług.
• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA