REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatek może być liczony od wartości brutto towaru lub usługi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przy kontrolowaniu faktur wystawionych przez ośrodek wczasowy zauważyłam, że kwota VAT na fakturze (zgodna z sumą wystawionych paragonów fiskalnych) różni się od kwoty VAT wyliczonej od wartości netto wykazanej w fakturze o kilka groszy. Czy taka rozbieżność jest dopuszczalna? Na paragonie fiskalnym VAT jest wyliczany od wartości brutto i po jego odjęciu powstaje wartość netto (np. wartość brutto wynosi 100 zł, stawka VAT 7%, czyli 7 zł, a wartość netto 93 zł). Czy jest to sytuacja prawidłowa?
Jeżeli różnice pomiędzy kwotą podatku należnego, wynikającą z sumowania wykazanych wartości tego podatku na paragonach, a kwotą stanowiącą iloczyn wartości towarów i stawki podatku są groszowe, to różnica ta może wynikać z zaokrąglenia kwot podatku przy wyliczaniu jej od wartości brutto sprzedaży towaru lub świadczenia usług. Różnica ta nie jest błędem. Chyba że różnice te są znaczne. Do rozliczenia podatku należy przyjąć kwotę wykazaną na otrzymanej fakturze za nabyte towary lub usługi.
 
Co do zasady, w podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, za który uznaje się kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. W zasadzie przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie wskazują sposobu wyliczenia podatku należnego od sprzedaży towarów i usług. Sposób ten wynika z przepisu § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, który określa zakres informacji, jakie powinna zawierać faktura VAT. Należą do nich m.in.: cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cena jednostkowa netto), wartość towarów lub wykonanych usług bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto), stawka podatku, kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, wartość sprzedaży towarów lub usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Oznacza to, że podstawą wyliczenia podatku powinna być cena jednostkowa netto towaru i kwota wartości netto sprzedanych towarów, od której następnie wyliczana jest wartość podatku należnego. Taka zasada najczęściej stosowana jest przez podatników VAT. Możliwe jest jednak również wyliczenie podatku należnego od wartości brutto. W myśl przepisu § 15 rozporządzenia, w przypadku gdy sprzedawca stosuje jako ceny sprzedaży umowne ceny brutto lub też obowiązany jest do stosowania cen urzędowych, kwotę podatku należnego wylicza się od wartości brutto towaru na podstawie następującego wzoru:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

gdzie:
KP – oznacza kwotę podatku (z podziałem na poszczególne stawki podatku),
WB – sumę wartości sprzedaży brutto z podziałem na poszczególne stawki podatku,
SP – stawkę podatku.
Sumę wartości sprzedaży netto wylicza się poprzez obliczenie różnicy między wartością brutto a kwotą podatku. Na fakturze wykazane kwoty zaokrągla się do pełnych groszy, stosując zasadę, że końcówki poniżej 0,5 grosza się pomija, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla do 1 grosza. Wyliczona w ten sposób kwota nie zawsze będzie równa kwocie podatku należnego wyliczonego od wartości towaru netto pomnożonej przez stawkę podatku. Mogą przy wyliczeniu wystąpić groszowe różnice podatku należnego.
Może się zdarzyć, że kwoty rachunkowo wyliczonego podatku będą różne od sumy wartości podatku należnego z poszczególnych pozycji paragonów. Różnica ta będzie wynikała z zaokrąglenia poszczególnych kwot podatku.
Przykład
Firma dokonała zakupu towarów opodatkowanych stawką 7%. Kwota podatku należnego była liczona od wartości brutto towaru.
Towar X: wartość brutto 100 zł, kwota podatku należnego (100 × 7) : 107 = = 6,542 – w zaokrągleniu 6,54. Wartość netto towaru – 93,46 zł.
Towar Y: wartość brutto 120 zł, kwota podatku należnego (120 × 7) : 107 = = 7,850 – w zaokrągleniu 7,85. Wartość netto towaru – 112,15 zł.
Towar Z: wartość brutto 150 zł, kwota podatku należnego (150 × 7) : 107 = = 9813 – w zaokrągleniu 9,81. Wartość netto towaru – 140,19 zł.
Łączna wartość netto towarów stanowi kwotę 345,8 zł. Iloczyn wartości netto i stawki podatku stanowi kwotę (345,8 × 7%) = 24,206 – w zaokrągleniu 24,21.
Suma natomiast poszczególnych kwot podatku należnego stanowi kwotę 24,2 zł.
Różnica między kwotą przemnożenia a sumowania stanowi 1 grosz w kwocie podatku należnego.
Niemniej jednak sposób liczenia podatku należnego od wartości brutto jest prawidłowy, a różnice między tymi kwotami mogą wynikać z zaokrąglenia tych kwot w fakturze.
Różnice kwot podatku należnego między sumą poszczególnych kwot podatku z paragonów fiskalnych a kwotą podatku należnego wyliczoną poprzez pomnożenie wartości netto przez stawkę podatku nie jest błędem w przedstawionej sytuacji. Należy zatem przyjąć wykazane kwoty podatku należnego w otrzymanej fakturze za prawidłowe.
• art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 12, § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA