REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zwolnienie z PCC zależy od VAT

REKLAMA

Sprzedajemy wierzytelności z faktur nieprzedawnionych. Czy umowa sprzedaży wierzytelności własnej powoduje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych? Czy zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych zależy od opodatkowania lub zwolnienia jej z VAT?

Tak

Nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych transakcje, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu tej transakcji jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z tego podatku.
 
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatkowi temu podlegają, między innymi, umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. W świetle powyższej regulacji, sprzedaż wierzytelności, w tym wierzytelności własnych, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Jednocześnie należy mieć na względnie zawartą w przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zasadę, zgodnie z którą nie podlegają temu podatkowi czynności, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.
Zgodnie z utrwaloną praktyką, podpartą orzecznictwem Sądu Najwyższego oraz sądów administracyjnych, obrót wierzytelnościami co do zasady może podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w ramach świadczenia usług pośrednictwa finansowego. Istotne jest, że w przypadku transakcji zbycia wierzytelności mogą wystąpić sytuacje, w których usługa świadczona jest przez zbywającego wierzytelność, jak i sytuacje, w których usługę pośrednictwa finansowego świadczy nabywca wierzytelności.
Z pierwszą sytuacją będziemy mieli do czynienia, gdy podatnik nabył wierzytelność, a następnie dokonał jej zbycia. Wówczas zbycie wierzytelności traktowane jest jako świadczenie usługi pośrednictwa finansowego na rzecz nabywcy wierzytelność. Usługa ta podlega zwolnieniu z VAT. Zgodnie jednakże z interpretacjami urzędów skarbowych, w przypadku zbycia wierzytelności własnej nie może być mowy o świadczeniu przez zbywcę usługi pośrednictwa finansowego. W tym przypadku nie mamy do czynienia ze zbyciem wierzytelności zakupionej wcześniej w tym celu.
W sytuacji gdy mamy do czynienia ze zbyciem wierzytelności własnej, w grę może wchodzić jedynie świadczenie usługi przez nabywcę wierzytelności. Oczywiście objęcie transakcji przepisami ustawy o VAT uzależnione jest od tego, czy nabywca prowadzi działalność gospodarczą związaną z nabywaniem wierzytelności. Jeżeli nabywca wierzytelności własnej dokona następnie jej zbycia, wówczas pierwotna transakcja nabycia podlegać będzie zwolnieniu z VAT. Jeżeli natomiast nabywca wierzytelności własnej zamierza dokonać jej windykacji, wówczas transakcja będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Dodać należy, że zakwalifikowanie nabycia wierzytelności jako usługi świadczonej przez nabywcę na rzecz zbywcy potwierdzone zostało w wyroku NSA z 12 maja 1995 r. (III SA 1125/94).
Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego pytania, należy stwierdzić, iż niezależnie od tego, w jaki sposób transakcja zbycia wierzytelności własnej zostanie opodatkowana VAT, jeżeli nabycie wierzytelności następuje przez podatnika VAT i wiąże się z jego działalnością podlegającą przepisom ustawy o VAT, transakcja ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na zakończenie należy podkreślić, że w kwestii podatkowych aspektów obrotu wierzytelnościami praktyka organów skarbowych nie jest jednolita i dlatego też warto w tym zakresie wystąpić o interpretację przepisów w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej.

Artur Cmoch
doradca podatkowy z Kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA