REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zwolnienie z PCC zależy od VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedajemy wierzytelności z faktur nieprzedawnionych. Czy umowa sprzedaży wierzytelności własnej powoduje obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych? Czy zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych zależy od opodatkowania lub zwolnienia jej z VAT?

Tak

Nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych transakcje, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu tej transakcji jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z tego podatku.
 
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatkowi temu podlegają, między innymi, umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. W świetle powyższej regulacji, sprzedaż wierzytelności, w tym wierzytelności własnych, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Jednocześnie należy mieć na względnie zawartą w przepisach ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zasadę, zgodnie z którą nie podlegają temu podatkowi czynności, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.
Zgodnie z utrwaloną praktyką, podpartą orzecznictwem Sądu Najwyższego oraz sądów administracyjnych, obrót wierzytelnościami co do zasady może podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w ramach świadczenia usług pośrednictwa finansowego. Istotne jest, że w przypadku transakcji zbycia wierzytelności mogą wystąpić sytuacje, w których usługa świadczona jest przez zbywającego wierzytelność, jak i sytuacje, w których usługę pośrednictwa finansowego świadczy nabywca wierzytelności.
Z pierwszą sytuacją będziemy mieli do czynienia, gdy podatnik nabył wierzytelność, a następnie dokonał jej zbycia. Wówczas zbycie wierzytelności traktowane jest jako świadczenie usługi pośrednictwa finansowego na rzecz nabywcy wierzytelność. Usługa ta podlega zwolnieniu z VAT. Zgodnie jednakże z interpretacjami urzędów skarbowych, w przypadku zbycia wierzytelności własnej nie może być mowy o świadczeniu przez zbywcę usługi pośrednictwa finansowego. W tym przypadku nie mamy do czynienia ze zbyciem wierzytelności zakupionej wcześniej w tym celu.
W sytuacji gdy mamy do czynienia ze zbyciem wierzytelności własnej, w grę może wchodzić jedynie świadczenie usługi przez nabywcę wierzytelności. Oczywiście objęcie transakcji przepisami ustawy o VAT uzależnione jest od tego, czy nabywca prowadzi działalność gospodarczą związaną z nabywaniem wierzytelności. Jeżeli nabywca wierzytelności własnej dokona następnie jej zbycia, wówczas pierwotna transakcja nabycia podlegać będzie zwolnieniu z VAT. Jeżeli natomiast nabywca wierzytelności własnej zamierza dokonać jej windykacji, wówczas transakcja będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Dodać należy, że zakwalifikowanie nabycia wierzytelności jako usługi świadczonej przez nabywcę na rzecz zbywcy potwierdzone zostało w wyroku NSA z 12 maja 1995 r. (III SA 1125/94).
Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego pytania, należy stwierdzić, iż niezależnie od tego, w jaki sposób transakcja zbycia wierzytelności własnej zostanie opodatkowana VAT, jeżeli nabycie wierzytelności następuje przez podatnika VAT i wiąże się z jego działalnością podlegającą przepisom ustawy o VAT, transakcja ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Na zakończenie należy podkreślić, że w kwestii podatkowych aspektów obrotu wierzytelnościami praktyka organów skarbowych nie jest jednolita i dlatego też warto w tym zakresie wystąpić o interpretację przepisów w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej.

Artur Cmoch
doradca podatkowy z Kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA