REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zgłosić dla transakcji trójstronnej procedurę uproszczoną

REKLAMA

W nowej ustawie o VAT znaleźliśmy zapis mówiący, że w przypadku procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej istnieje obowiązek zgłoszenia przez drugiego w kolejności podatnika od wartości dodanej do biura wymiany informacji o podatku VAT zamiaru skorzystania z procedury uproszczonej.
 Jaka jest praktyka takiego zgłoszenia? W jaki sposób nasz kontrahent zagraniczny, będący drugim w kolejności, powinien zgłosić ten fakt do wymienionego biura. Ponieważ pod podany na stronach MF numer telefonu do Biura Wymiany Informacji o VAT (0 63 243-83-94) nie sposób się dodzwonić, szukam innych dróg, żeby się dowiedzieć czegokolwiek na temat tego przepisu (art. 137 ustawy o VAT). Bardzo proszę o informacje na ten temat.
 
W sytuacji gdy ostatecznym nabywcą towarów w procedurze uproszczonej jest polski czynny podatnik VAT, w art. 137 ust. 1 ustawy polski ustawodawca zobowiązał drugiego w kolejności podatnika do pisemnego zawiadomienia Biura Wymiany Informacji o VAT (Ministerstwo Finansów) o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej przed dniem dokonania pierwszej dostawy towarów dla polskiego nabywcy ostatecznego. Szczegóły – w uzasadnieniu.
 
Zasady zastosowania procedury uproszczonej dla wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych określono w art. 135–138 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. Procedura uproszczona wyłącza z opodatkowania drugiego w kolejności podatnika VAT, będącego pośrednikiem (następuje wyłączenie z opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego przez pośrednika od pierwszego w kolejności podatnika VAT), oraz przesuwa ciężar rozliczeń z tytułu dostawy pomiędzy pośrednikiem i trzecim w kolejności podmiotem na tego ostatniego – będącego ostatecznym nabywcą. W związku z tym, w sytuacji pozwalającej na zastosowanie procedury uproszczonej dla wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych jedynym podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT (samonaliczenia podatku) jest faktyczny i ostateczny nabywca towarów.
W porównaniu ze standardowym sposobem opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych, w procedurze uproszczonej dla transakcji trójstronnych drugi w kolejności podatnik VAT nie jest zobowiązany do zarejestrowania się w państwie członkowskim właściwym dla pierwszego lub trzeciego w kolejności podmiotu. Jak widać, procedura uproszczona w istotny sposób odciąża drugiego w kolejności podatnika.
Należy jednak podkreślić, że aby zastosować procedurę uproszczoną, muszą zostać spełnione warunki wymienione w art. 135 ust. 1 pkt 4. Zgodnie z nimi dostawa na rzecz trzeciego w kolejności podatnika VAT musi być bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, który nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim przeznaczenia towarów oraz stosuje wobec pierwszego i trzeciego w kolejności podmiotu ten sam numer identyfikacyjny VAT, przyznany mu przez państwo członkowskie inne niż to, na terytorium którego funkcjonują pierwszy i trzeci w kolejności podmiot. Ponadto ostateczny nabywca jest zobowiązany posługiwać się numerem identyfikacyjnym VAT wydanym przez państwo członkowskie przeznaczenia towarów.
W sytuacji gdy ostatecznym nabywcą towarów w procedurze uproszczonej jest polski czynny podatnik VAT, w art. 137 ust. 1 ustawy polski ustawodawca zobowiązał drugiego w kolejności podatnika do pisemnego zawiadomienia Biura Wymiany Informacji o VAT (Ministerstwo Finansów) o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej przed dniem dokonania pierwszej dostawy towarów dla polskiego nabywcy ostatecznego. Zawiadomienie takie powinno zawierać nazwę i adres drugiego w kolejności podatnika, jego numer identyfikacyjny wydany na potrzeby VAT, który ma być zastosowany w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, nazwę i adres polskiego podatnika oraz przewidywaną datę pierwszej dostawy towarów. Kopie zawiadomienia pośrednik zobowiązany jest przesłać do polskiego nabywcy. Warto podkreślić, że ustawa przewiduje możliwość zastosowania procedury uproszczonej zarówno wtedy, gdy ostatni w kolejności podmiot jest podatnikiem VAT, jak i osobą prawną, która takim podatnikiem nie jest, a która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.
W przypadku dalszych dostaw w ramach procedury uproszczonej dla tego samego polskiego nabywcy ostatecznego nie ma obowiązku składania kolejnych zawiadomień.
Dotychczas nie powstał sformalizowany wzór zawiadomienia. Określona została jedynie jego forma – pisemna – oraz wymienione niezbędne dane do zamieszczenia, a także wymóg zawiadomienia przed dniem pierwszej dostawy towarów. Ponadto warto podkreślić, że zawiadomienie może również złożyć w imieniu drugiego w kolejności podatnika polski nabywca ostateczny. Zawiadomienie należy wysłać pocztą pod adres Biura Wymiany Informacji o VAT w Ministerstwie Finansów – ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa lub faksem pod numer: 0-22 694 53 39.
• art. 135 ust. 1 pkt 4 i art. 137 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Zuzanna Socha
ekonomista


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

REKLAMA

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA