REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zgłosić dla transakcji trójstronnej procedurę uproszczoną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W nowej ustawie o VAT znaleźliśmy zapis mówiący, że w przypadku procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej istnieje obowiązek zgłoszenia przez drugiego w kolejności podatnika od wartości dodanej do biura wymiany informacji o podatku VAT zamiaru skorzystania z procedury uproszczonej.
 Jaka jest praktyka takiego zgłoszenia? W jaki sposób nasz kontrahent zagraniczny, będący drugim w kolejności, powinien zgłosić ten fakt do wymienionego biura. Ponieważ pod podany na stronach MF numer telefonu do Biura Wymiany Informacji o VAT (0 63 243-83-94) nie sposób się dodzwonić, szukam innych dróg, żeby się dowiedzieć czegokolwiek na temat tego przepisu (art. 137 ustawy o VAT). Bardzo proszę o informacje na ten temat.
 
W sytuacji gdy ostatecznym nabywcą towarów w procedurze uproszczonej jest polski czynny podatnik VAT, w art. 137 ust. 1 ustawy polski ustawodawca zobowiązał drugiego w kolejności podatnika do pisemnego zawiadomienia Biura Wymiany Informacji o VAT (Ministerstwo Finansów) o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej przed dniem dokonania pierwszej dostawy towarów dla polskiego nabywcy ostatecznego. Szczegóły – w uzasadnieniu.
 
Zasady zastosowania procedury uproszczonej dla wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych określono w art. 135–138 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. Procedura uproszczona wyłącza z opodatkowania drugiego w kolejności podatnika VAT, będącego pośrednikiem (następuje wyłączenie z opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego przez pośrednika od pierwszego w kolejności podatnika VAT), oraz przesuwa ciężar rozliczeń z tytułu dostawy pomiędzy pośrednikiem i trzecim w kolejności podmiotem na tego ostatniego – będącego ostatecznym nabywcą. W związku z tym, w sytuacji pozwalającej na zastosowanie procedury uproszczonej dla wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych jedynym podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT (samonaliczenia podatku) jest faktyczny i ostateczny nabywca towarów.
W porównaniu ze standardowym sposobem opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych, w procedurze uproszczonej dla transakcji trójstronnych drugi w kolejności podatnik VAT nie jest zobowiązany do zarejestrowania się w państwie członkowskim właściwym dla pierwszego lub trzeciego w kolejności podmiotu. Jak widać, procedura uproszczona w istotny sposób odciąża drugiego w kolejności podatnika.
Należy jednak podkreślić, że aby zastosować procedurę uproszczoną, muszą zostać spełnione warunki wymienione w art. 135 ust. 1 pkt 4. Zgodnie z nimi dostawa na rzecz trzeciego w kolejności podatnika VAT musi być bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, który nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim przeznaczenia towarów oraz stosuje wobec pierwszego i trzeciego w kolejności podmiotu ten sam numer identyfikacyjny VAT, przyznany mu przez państwo członkowskie inne niż to, na terytorium którego funkcjonują pierwszy i trzeci w kolejności podmiot. Ponadto ostateczny nabywca jest zobowiązany posługiwać się numerem identyfikacyjnym VAT wydanym przez państwo członkowskie przeznaczenia towarów.
W sytuacji gdy ostatecznym nabywcą towarów w procedurze uproszczonej jest polski czynny podatnik VAT, w art. 137 ust. 1 ustawy polski ustawodawca zobowiązał drugiego w kolejności podatnika do pisemnego zawiadomienia Biura Wymiany Informacji o VAT (Ministerstwo Finansów) o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej przed dniem dokonania pierwszej dostawy towarów dla polskiego nabywcy ostatecznego. Zawiadomienie takie powinno zawierać nazwę i adres drugiego w kolejności podatnika, jego numer identyfikacyjny wydany na potrzeby VAT, który ma być zastosowany w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, nazwę i adres polskiego podatnika oraz przewidywaną datę pierwszej dostawy towarów. Kopie zawiadomienia pośrednik zobowiązany jest przesłać do polskiego nabywcy. Warto podkreślić, że ustawa przewiduje możliwość zastosowania procedury uproszczonej zarówno wtedy, gdy ostatni w kolejności podmiot jest podatnikiem VAT, jak i osobą prawną, która takim podatnikiem nie jest, a która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.
W przypadku dalszych dostaw w ramach procedury uproszczonej dla tego samego polskiego nabywcy ostatecznego nie ma obowiązku składania kolejnych zawiadomień.
Dotychczas nie powstał sformalizowany wzór zawiadomienia. Określona została jedynie jego forma – pisemna – oraz wymienione niezbędne dane do zamieszczenia, a także wymóg zawiadomienia przed dniem pierwszej dostawy towarów. Ponadto warto podkreślić, że zawiadomienie może również złożyć w imieniu drugiego w kolejności podatnika polski nabywca ostateczny. Zawiadomienie należy wysłać pocztą pod adres Biura Wymiany Informacji o VAT w Ministerstwie Finansów – ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa lub faksem pod numer: 0-22 694 53 39.
• art. 135 ust. 1 pkt 4 i art. 137 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Zuzanna Socha
ekonomista


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady kasowego PIT – to przełom dla przedsiębiorców

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

REKLAMA

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

REKLAMA