REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zgłosić dla transakcji trójstronnej procedurę uproszczoną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W nowej ustawie o VAT znaleźliśmy zapis mówiący, że w przypadku procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej istnieje obowiązek zgłoszenia przez drugiego w kolejności podatnika od wartości dodanej do biura wymiany informacji o podatku VAT zamiaru skorzystania z procedury uproszczonej.
 Jaka jest praktyka takiego zgłoszenia? W jaki sposób nasz kontrahent zagraniczny, będący drugim w kolejności, powinien zgłosić ten fakt do wymienionego biura. Ponieważ pod podany na stronach MF numer telefonu do Biura Wymiany Informacji o VAT (0 63 243-83-94) nie sposób się dodzwonić, szukam innych dróg, żeby się dowiedzieć czegokolwiek na temat tego przepisu (art. 137 ustawy o VAT). Bardzo proszę o informacje na ten temat.
 
W sytuacji gdy ostatecznym nabywcą towarów w procedurze uproszczonej jest polski czynny podatnik VAT, w art. 137 ust. 1 ustawy polski ustawodawca zobowiązał drugiego w kolejności podatnika do pisemnego zawiadomienia Biura Wymiany Informacji o VAT (Ministerstwo Finansów) o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej przed dniem dokonania pierwszej dostawy towarów dla polskiego nabywcy ostatecznego. Szczegóły – w uzasadnieniu.
 
Zasady zastosowania procedury uproszczonej dla wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych określono w art. 135–138 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. Procedura uproszczona wyłącza z opodatkowania drugiego w kolejności podatnika VAT, będącego pośrednikiem (następuje wyłączenie z opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego przez pośrednika od pierwszego w kolejności podatnika VAT), oraz przesuwa ciężar rozliczeń z tytułu dostawy pomiędzy pośrednikiem i trzecim w kolejności podmiotem na tego ostatniego – będącego ostatecznym nabywcą. W związku z tym, w sytuacji pozwalającej na zastosowanie procedury uproszczonej dla wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych jedynym podmiotem zobowiązanym do rozliczenia VAT (samonaliczenia podatku) jest faktyczny i ostateczny nabywca towarów.
W porównaniu ze standardowym sposobem opodatkowania transakcji wewnątrzwspólnotowych, w procedurze uproszczonej dla transakcji trójstronnych drugi w kolejności podatnik VAT nie jest zobowiązany do zarejestrowania się w państwie członkowskim właściwym dla pierwszego lub trzeciego w kolejności podmiotu. Jak widać, procedura uproszczona w istotny sposób odciąża drugiego w kolejności podatnika.
Należy jednak podkreślić, że aby zastosować procedurę uproszczoną, muszą zostać spełnione warunki wymienione w art. 135 ust. 1 pkt 4. Zgodnie z nimi dostawa na rzecz trzeciego w kolejności podatnika VAT musi być bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, który nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim przeznaczenia towarów oraz stosuje wobec pierwszego i trzeciego w kolejności podmiotu ten sam numer identyfikacyjny VAT, przyznany mu przez państwo członkowskie inne niż to, na terytorium którego funkcjonują pierwszy i trzeci w kolejności podmiot. Ponadto ostateczny nabywca jest zobowiązany posługiwać się numerem identyfikacyjnym VAT wydanym przez państwo członkowskie przeznaczenia towarów.
W sytuacji gdy ostatecznym nabywcą towarów w procedurze uproszczonej jest polski czynny podatnik VAT, w art. 137 ust. 1 ustawy polski ustawodawca zobowiązał drugiego w kolejności podatnika do pisemnego zawiadomienia Biura Wymiany Informacji o VAT (Ministerstwo Finansów) o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej przed dniem dokonania pierwszej dostawy towarów dla polskiego nabywcy ostatecznego. Zawiadomienie takie powinno zawierać nazwę i adres drugiego w kolejności podatnika, jego numer identyfikacyjny wydany na potrzeby VAT, który ma być zastosowany w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, nazwę i adres polskiego podatnika oraz przewidywaną datę pierwszej dostawy towarów. Kopie zawiadomienia pośrednik zobowiązany jest przesłać do polskiego nabywcy. Warto podkreślić, że ustawa przewiduje możliwość zastosowania procedury uproszczonej zarówno wtedy, gdy ostatni w kolejności podmiot jest podatnikiem VAT, jak i osobą prawną, która takim podatnikiem nie jest, a która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.
W przypadku dalszych dostaw w ramach procedury uproszczonej dla tego samego polskiego nabywcy ostatecznego nie ma obowiązku składania kolejnych zawiadomień.
Dotychczas nie powstał sformalizowany wzór zawiadomienia. Określona została jedynie jego forma – pisemna – oraz wymienione niezbędne dane do zamieszczenia, a także wymóg zawiadomienia przed dniem pierwszej dostawy towarów. Ponadto warto podkreślić, że zawiadomienie może również złożyć w imieniu drugiego w kolejności podatnika polski nabywca ostateczny. Zawiadomienie należy wysłać pocztą pod adres Biura Wymiany Informacji o VAT w Ministerstwie Finansów – ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa lub faksem pod numer: 0-22 694 53 39.
• art. 135 ust. 1 pkt 4 i art. 137 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Zuzanna Socha
ekonomista


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA