REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedając części zamienne do samochodów wyłącznie firmom, należało zainstalować kasę fiskalną od 1 września br.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą handlową prowadzącą sprzedaż hurtową części zamiennych do samochodów (PKWIU 34.3). Czy od września 2006 r. do tego rodzaju sprzedaży należało, bez względu na wysokość obrotu, zainstalować kasę fiskalną, jeżeli nie sprzedajemy tych części osobom fizycznym?
Czy sprzedając części swoim pracownikom, powinniśmy zainstalować kasę? Czy sprzedając części osobie, która nie jest rezydentem, ale prowadzi działalność gospodarczą na terenie Ukrainy, należy sprzedaż tę traktować jako sprzedaż na rzecz osób fizycznych?

RADA
Jeśli po 1 września 2006 r. nie sprzedają Państwo wymienionych w pytaniu towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, nie muszą Państwo posiadać kasy fiskalnej. Posiadanie takiej kasy jest konieczne, jeśli sprzedaż wymienionych towarów jest dokonywana na rzecz pracowników firmy. Sprzedaż na rzecz osób zagranicznych (nierezydentów) powinna być traktowana na takich samych zasadach jak sprzedaż na rzecz polskich nabywców. A więc sprzedaż na rzecz zagranicznych osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania.

UZASADNIENIE
Zgodnie z obowiązującym od 1 września 2006 r. przepisem § 4 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się, między innymi, przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3).

Oznacza to, że dostawy wymienionych części na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również osób fizycznych prowadzących co prawda taką działalność, lecz dokonujących zakupów „prywatnie”, oraz rolników ryczałtowych podlegają od 1 września 2006 r. bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.

Obowiązek ten nie dotyczy sprzedaży dokonywanej na rzecz innych podmiotów niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, gdyż sprzedaż taka nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania.

W konsekwencji, jeśli po 1 września 2006 r. nie sprzedają Państwo wymienionych powyżej towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, nie jest potrzebne posiadanie kasy fiskalnej.

Posiadanie takiej kasy będzie konieczne, jeśli sprzedaż wymienionych towarów będzie dokonywana na rzecz pracowników firmy. Przepis § 4 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych wyłącza stosowanie wszystkich zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, w tym zwolnienia, o którym mowa w § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Przepis § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika zwalnia z obowiązku ewidencjonowania dostawę towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników.

WAŻNE!
Dostawa towarów na rzecz pracowników jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie. Jednak zwolnienie to nie ma zastosowania m.in. do sprzedaży części zamiennych do samochodów na rzecz pracowników.
Jeśli chodzi o sprzedaż na rzecz osób zagranicznych (nierezydentów), to powinna być traktowana na takich samych zasadach jak sprzedaż na rzecz polskich nabywców. W konsekwencji sprzedaż na rzecz zagranicznej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania, a więc nie podlega od 1 września 2006 r. obowiązkowi bezwzględnego ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Z kolei sprzedaż na rzecz zagranicznej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, podobnie jak sprzedaż na rzecz polskich osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, podlega od 1 września 2006 r. bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania.

W praktyce organy podatkowe mogą mieć wątpliwości, czy zagraniczna osoba fizyczna faktycznie prowadzi działalność gospodarczą. Dlatego w przypadkach dokonywania sprzedaży na rzecz takich osób warto wymagać od nich dokumentów, z których jednoznacznie wynika fakt prowadzenia przez nich działalności gospodarczej.

• § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 51, poz. 375
• art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA