REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedając części zamienne do samochodów wyłącznie firmom, należało zainstalować kasę fiskalną od 1 września br.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą handlową prowadzącą sprzedaż hurtową części zamiennych do samochodów (PKWIU 34.3). Czy od września 2006 r. do tego rodzaju sprzedaży należało, bez względu na wysokość obrotu, zainstalować kasę fiskalną, jeżeli nie sprzedajemy tych części osobom fizycznym?
Czy sprzedając części swoim pracownikom, powinniśmy zainstalować kasę? Czy sprzedając części osobie, która nie jest rezydentem, ale prowadzi działalność gospodarczą na terenie Ukrainy, należy sprzedaż tę traktować jako sprzedaż na rzecz osób fizycznych?

RADA
Jeśli po 1 września 2006 r. nie sprzedają Państwo wymienionych w pytaniu towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, nie muszą Państwo posiadać kasy fiskalnej. Posiadanie takiej kasy jest konieczne, jeśli sprzedaż wymienionych towarów jest dokonywana na rzecz pracowników firmy. Sprzedaż na rzecz osób zagranicznych (nierezydentów) powinna być traktowana na takich samych zasadach jak sprzedaż na rzecz polskich nabywców. A więc sprzedaż na rzecz zagranicznych osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania.

UZASADNIENIE
Zgodnie z obowiązującym od 1 września 2006 r. przepisem § 4 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się, między innymi, przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3).

Oznacza to, że dostawy wymienionych części na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również osób fizycznych prowadzących co prawda taką działalność, lecz dokonujących zakupów „prywatnie”, oraz rolników ryczałtowych podlegają od 1 września 2006 r. bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.

Obowiązek ten nie dotyczy sprzedaży dokonywanej na rzecz innych podmiotów niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, gdyż sprzedaż taka nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania.

W konsekwencji, jeśli po 1 września 2006 r. nie sprzedają Państwo wymienionych powyżej towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, nie jest potrzebne posiadanie kasy fiskalnej.

Posiadanie takiej kasy będzie konieczne, jeśli sprzedaż wymienionych towarów będzie dokonywana na rzecz pracowników firmy. Przepis § 4 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych wyłącza stosowanie wszystkich zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, w tym zwolnienia, o którym mowa w § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Przepis § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika zwalnia z obowiązku ewidencjonowania dostawę towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników.

WAŻNE!
Dostawa towarów na rzecz pracowników jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie. Jednak zwolnienie to nie ma zastosowania m.in. do sprzedaży części zamiennych do samochodów na rzecz pracowników.
Jeśli chodzi o sprzedaż na rzecz osób zagranicznych (nierezydentów), to powinna być traktowana na takich samych zasadach jak sprzedaż na rzecz polskich nabywców. W konsekwencji sprzedaż na rzecz zagranicznej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania, a więc nie podlega od 1 września 2006 r. obowiązkowi bezwzględnego ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Z kolei sprzedaż na rzecz zagranicznej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, podobnie jak sprzedaż na rzecz polskich osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, podlega od 1 września 2006 r. bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania.

W praktyce organy podatkowe mogą mieć wątpliwości, czy zagraniczna osoba fizyczna faktycznie prowadzi działalność gospodarczą. Dlatego w przypadkach dokonywania sprzedaży na rzecz takich osób warto wymagać od nich dokumentów, z których jednoznacznie wynika fakt prowadzenia przez nich działalności gospodarczej.

• § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 51, poz. 375
• art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA