REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedając części zamienne do samochodów wyłącznie firmom, należało zainstalować kasę fiskalną od 1 września br.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą handlową prowadzącą sprzedaż hurtową części zamiennych do samochodów (PKWIU 34.3). Czy od września 2006 r. do tego rodzaju sprzedaży należało, bez względu na wysokość obrotu, zainstalować kasę fiskalną, jeżeli nie sprzedajemy tych części osobom fizycznym?
Czy sprzedając części swoim pracownikom, powinniśmy zainstalować kasę? Czy sprzedając części osobie, która nie jest rezydentem, ale prowadzi działalność gospodarczą na terenie Ukrainy, należy sprzedaż tę traktować jako sprzedaż na rzecz osób fizycznych?

RADA
Jeśli po 1 września 2006 r. nie sprzedają Państwo wymienionych w pytaniu towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, nie muszą Państwo posiadać kasy fiskalnej. Posiadanie takiej kasy jest konieczne, jeśli sprzedaż wymienionych towarów jest dokonywana na rzecz pracowników firmy. Sprzedaż na rzecz osób zagranicznych (nierezydentów) powinna być traktowana na takich samych zasadach jak sprzedaż na rzecz polskich nabywców. A więc sprzedaż na rzecz zagranicznych osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania.

UZASADNIENIE
Zgodnie z obowiązującym od 1 września 2006 r. przepisem § 4 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się, między innymi, przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3).

Oznacza to, że dostawy wymienionych części na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również osób fizycznych prowadzących co prawda taką działalność, lecz dokonujących zakupów „prywatnie”, oraz rolników ryczałtowych podlegają od 1 września 2006 r. bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.

Obowiązek ten nie dotyczy sprzedaży dokonywanej na rzecz innych podmiotów niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, gdyż sprzedaż taka nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania.

W konsekwencji, jeśli po 1 września 2006 r. nie sprzedają Państwo wymienionych powyżej towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, nie jest potrzebne posiadanie kasy fiskalnej.

Posiadanie takiej kasy będzie konieczne, jeśli sprzedaż wymienionych towarów będzie dokonywana na rzecz pracowników firmy. Przepis § 4 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych wyłącza stosowanie wszystkich zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, w tym zwolnienia, o którym mowa w § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Przepis § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika zwalnia z obowiązku ewidencjonowania dostawę towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników.

WAŻNE!
Dostawa towarów na rzecz pracowników jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie. Jednak zwolnienie to nie ma zastosowania m.in. do sprzedaży części zamiennych do samochodów na rzecz pracowników.
Jeśli chodzi o sprzedaż na rzecz osób zagranicznych (nierezydentów), to powinna być traktowana na takich samych zasadach jak sprzedaż na rzecz polskich nabywców. W konsekwencji sprzedaż na rzecz zagranicznej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania, a więc nie podlega od 1 września 2006 r. obowiązkowi bezwzględnego ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Z kolei sprzedaż na rzecz zagranicznej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, podobnie jak sprzedaż na rzecz polskich osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, podlega od 1 września 2006 r. bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania.

W praktyce organy podatkowe mogą mieć wątpliwości, czy zagraniczna osoba fizyczna faktycznie prowadzi działalność gospodarczą. Dlatego w przypadkach dokonywania sprzedaży na rzecz takich osób warto wymagać od nich dokumentów, z których jednoznacznie wynika fakt prowadzenia przez nich działalności gospodarczej.

• § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 51, poz. 375
• art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA