REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedając części zamienne do samochodów wyłącznie firmom, należało zainstalować kasę fiskalną od 1 września br.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą handlową prowadzącą sprzedaż hurtową części zamiennych do samochodów (PKWIU 34.3). Czy od września 2006 r. do tego rodzaju sprzedaży należało, bez względu na wysokość obrotu, zainstalować kasę fiskalną, jeżeli nie sprzedajemy tych części osobom fizycznym?
Czy sprzedając części swoim pracownikom, powinniśmy zainstalować kasę? Czy sprzedając części osobie, która nie jest rezydentem, ale prowadzi działalność gospodarczą na terenie Ukrainy, należy sprzedaż tę traktować jako sprzedaż na rzecz osób fizycznych?

RADA
Jeśli po 1 września 2006 r. nie sprzedają Państwo wymienionych w pytaniu towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, nie muszą Państwo posiadać kasy fiskalnej. Posiadanie takiej kasy jest konieczne, jeśli sprzedaż wymienionych towarów jest dokonywana na rzecz pracowników firmy. Sprzedaż na rzecz osób zagranicznych (nierezydentów) powinna być traktowana na takich samych zasadach jak sprzedaż na rzecz polskich nabywców. A więc sprzedaż na rzecz zagranicznych osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania.

UZASADNIENIE
Zgodnie z obowiązującym od 1 września 2006 r. przepisem § 4 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się, między innymi, przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3).

Oznacza to, że dostawy wymienionych części na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również osób fizycznych prowadzących co prawda taką działalność, lecz dokonujących zakupów „prywatnie”, oraz rolników ryczałtowych podlegają od 1 września 2006 r. bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.

Obowiązek ten nie dotyczy sprzedaży dokonywanej na rzecz innych podmiotów niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, gdyż sprzedaż taka nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania.

W konsekwencji, jeśli po 1 września 2006 r. nie sprzedają Państwo wymienionych powyżej towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, nie jest potrzebne posiadanie kasy fiskalnej.

Posiadanie takiej kasy będzie konieczne, jeśli sprzedaż wymienionych towarów będzie dokonywana na rzecz pracowników firmy. Przepis § 4 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych wyłącza stosowanie wszystkich zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, w tym zwolnienia, o którym mowa w § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Przepis § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika zwalnia z obowiązku ewidencjonowania dostawę towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników.

WAŻNE!
Dostawa towarów na rzecz pracowników jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie. Jednak zwolnienie to nie ma zastosowania m.in. do sprzedaży części zamiennych do samochodów na rzecz pracowników.
Jeśli chodzi o sprzedaż na rzecz osób zagranicznych (nierezydentów), to powinna być traktowana na takich samych zasadach jak sprzedaż na rzecz polskich nabywców. W konsekwencji sprzedaż na rzecz zagranicznej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania, a więc nie podlega od 1 września 2006 r. obowiązkowi bezwzględnego ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Z kolei sprzedaż na rzecz zagranicznej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, podobnie jak sprzedaż na rzecz polskich osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, podlega od 1 września 2006 r. bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania.

W praktyce organy podatkowe mogą mieć wątpliwości, czy zagraniczna osoba fizyczna faktycznie prowadzi działalność gospodarczą. Dlatego w przypadkach dokonywania sprzedaży na rzecz takich osób warto wymagać od nich dokumentów, z których jednoznacznie wynika fakt prowadzenia przez nich działalności gospodarczej.

• § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 51, poz. 375
• art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA