REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedając części zamienne do samochodów wyłącznie firmom, należało zainstalować kasę fiskalną od 1 września br.

REKLAMA

Jesteśmy firmą handlową prowadzącą sprzedaż hurtową części zamiennych do samochodów (PKWIU 34.3). Czy od września 2006 r. do tego rodzaju sprzedaży należało, bez względu na wysokość obrotu, zainstalować kasę fiskalną, jeżeli nie sprzedajemy tych części osobom fizycznym?
Czy sprzedając części swoim pracownikom, powinniśmy zainstalować kasę? Czy sprzedając części osobie, która nie jest rezydentem, ale prowadzi działalność gospodarczą na terenie Ukrainy, należy sprzedaż tę traktować jako sprzedaż na rzecz osób fizycznych?

RADA
Jeśli po 1 września 2006 r. nie sprzedają Państwo wymienionych w pytaniu towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, nie muszą Państwo posiadać kasy fiskalnej. Posiadanie takiej kasy jest konieczne, jeśli sprzedaż wymienionych towarów jest dokonywana na rzecz pracowników firmy. Sprzedaż na rzecz osób zagranicznych (nierezydentów) powinna być traktowana na takich samych zasadach jak sprzedaż na rzecz polskich nabywców. A więc sprzedaż na rzecz zagranicznych osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania.

UZASADNIENIE
Zgodnie z obowiązującym od 1 września 2006 r. przepisem § 4 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się, między innymi, przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3).

Oznacza to, że dostawy wymienionych części na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również osób fizycznych prowadzących co prawda taką działalność, lecz dokonujących zakupów „prywatnie”, oraz rolników ryczałtowych podlegają od 1 września 2006 r. bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych.

Obowiązek ten nie dotyczy sprzedaży dokonywanej na rzecz innych podmiotów niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, gdyż sprzedaż taka nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania.

W konsekwencji, jeśli po 1 września 2006 r. nie sprzedają Państwo wymienionych powyżej towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, nie jest potrzebne posiadanie kasy fiskalnej.

Posiadanie takiej kasy będzie konieczne, jeśli sprzedaż wymienionych towarów będzie dokonywana na rzecz pracowników firmy. Przepis § 4 pkt 4 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych wyłącza stosowanie wszystkich zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, w tym zwolnienia, o którym mowa w § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Przepis § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika zwalnia z obowiązku ewidencjonowania dostawę towarów i świadczenie usług na rzecz pracowników.

WAŻNE!
Dostawa towarów na rzecz pracowników jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania na kasie. Jednak zwolnienie to nie ma zastosowania m.in. do sprzedaży części zamiennych do samochodów na rzecz pracowników.
Jeśli chodzi o sprzedaż na rzecz osób zagranicznych (nierezydentów), to powinna być traktowana na takich samych zasadach jak sprzedaż na rzecz polskich nabywców. W konsekwencji sprzedaż na rzecz zagranicznej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania, a więc nie podlega od 1 września 2006 r. obowiązkowi bezwzględnego ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Z kolei sprzedaż na rzecz zagranicznej osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, podobnie jak sprzedaż na rzecz polskich osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, podlega od 1 września 2006 r. bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania.

W praktyce organy podatkowe mogą mieć wątpliwości, czy zagraniczna osoba fizyczna faktycznie prowadzi działalność gospodarczą. Dlatego w przypadkach dokonywania sprzedaży na rzecz takich osób warto wymagać od nich dokumentów, z których jednoznacznie wynika fakt prowadzenia przez nich działalności gospodarczej.

• § 2 pkt 1 w zw. z poz. 40 załącznika oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 51, poz. 375
• art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA