REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo prezent dla kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma zakupiła bilet na koncert muzyczny dla kontrahenta. Czy wydatki te mogą być zakwalifikowane do reprezentacji limitowanej? Czy w związku z przekazaniem biletu wystąpią u kontrahenta jakieś skutki podatkowe?

RADA
Zakup biletu na koncert dla kontrahenta stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym. Jako taki może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów firmy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną. Otrzymanie biletu przez kontrahenta w niektórych przypadkach może spowodować powstanie u niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Do kosztów ponoszonych przez podatników w celu osiągnięcia przychodów zalicza się również wydatki reprezentacyjne. Stanowią one koszty uzyskania przychodów w ramach limitu wynoszącego 0,25% przychodów podatnika (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 września 2000 r. (sygn. akt III SA 1994/99, niepubl.), reprezentację stanowi:(...) w przypadku firmy „dobre” jej reprezentowanie, które może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Innymi słowy, reprezentacja i reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta.

Przekazanie kontrahentowi biletu na koncert muzyczny z pewnością można uznać za działanie reprezentacyjne. Jak każde przekazanie upominku pozytywnie nastawia kontrahenta do firmy, a ponadto ukazuje firmę jako mecenasa kultury. W konsekwencji wydatek na zakup dla kontrahenta biletu na koncert stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym i jako taki może zostać zaliczony do kosztów firmy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną.

Skutki podatkowe po stronie kontrahenta zależą od tego, czy otrzymuje on bilet (lub jakikolwiek inny upominek) jako przedsiębiorca. W takim przypadku wartość otrzymanego biletu stanowi przychód tego kontrahenta z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 8 updof). Wysokość tego przychodu kontrahent powinien ustalić w oparciu o cenę zakupu tego biletu (art. 11 ust. 2a pkt 2 updof), a więc mogą się Państwo spodziewać, że kontrahent zwróci się o wskazanie tej ceny.

Gdy kontrahent nie jest przedsiębiorcą lub przekazanie biletu nie jest związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, wartość otrzymanego biletu stanowi przychód kontrahenta z innych źródeł. Przychód ten jest zwolniony od podatku, jeśli wartość biletu nie przekroczy kwoty 100 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68a updof). W przeciwnym razie przychód podlega opodatkowaniu i będą Państwo mieli obowiązek sporządzenia po zakończeniu roku informacji PIT-8C i przekazania jej kontrahentowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje właściwy dla kontrahenta naczelnik urzędu skarbowego (art. 42a ustawy).

PRZYKŁAD
Spółka A przekazuje trzy bilety na koncerty: dwa zakupione za cenę 80 zł, trzeci – za 150 zł.
Pierwszy bilet przekazuje właścicielowi firmy, z którą współpracuje spółka A. Wartość biletu (cena zakupu) stanowi dla tego właściciela przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Spółka A nie jest obowiązana do sporządzania informacji PIT-8C, lecz może się spodziewać, że obdarowany kontrahent zwróci się do niej o wskazanie ceny zakupu biletu (informacja ta jest mu niezbędna do ustalenia wysokości przychodu).

Pozostałe dwa bilety zostały przekazane członkom zarządu spółki z o.o. B, z którą współpracuje spółka A. Cena zakupu pierwszego biletu (a więc jego wartość) nie przekracza 80 zł, a zatem przychód uzyskany przez pierwszego członka zarządu jest zwolniony od podatku. Cena zakupu drugiego biletu przekracza 100 zł, a więc otrzymanie tego biletu przez obdarowanego członka zarządu skutkuje powstaniem u niego podlegającego opodatkowaniu przychodu z innych źródeł. W związku z tym po zakończeniu roku spółka A obowiązana jest do wystawienia drugiemu z obdarowanych członków zarządu informacji PIT-8C.

• art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• art. 11 ust. 2a pkt 2, art. 14 ust. 2 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 68a i art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA