REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo prezent dla kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma zakupiła bilet na koncert muzyczny dla kontrahenta. Czy wydatki te mogą być zakwalifikowane do reprezentacji limitowanej? Czy w związku z przekazaniem biletu wystąpią u kontrahenta jakieś skutki podatkowe?

RADA
Zakup biletu na koncert dla kontrahenta stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym. Jako taki może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów firmy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną. Otrzymanie biletu przez kontrahenta w niektórych przypadkach może spowodować powstanie u niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Do kosztów ponoszonych przez podatników w celu osiągnięcia przychodów zalicza się również wydatki reprezentacyjne. Stanowią one koszty uzyskania przychodów w ramach limitu wynoszącego 0,25% przychodów podatnika (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 września 2000 r. (sygn. akt III SA 1994/99, niepubl.), reprezentację stanowi:(...) w przypadku firmy „dobre” jej reprezentowanie, które może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Innymi słowy, reprezentacja i reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta.

Przekazanie kontrahentowi biletu na koncert muzyczny z pewnością można uznać za działanie reprezentacyjne. Jak każde przekazanie upominku pozytywnie nastawia kontrahenta do firmy, a ponadto ukazuje firmę jako mecenasa kultury. W konsekwencji wydatek na zakup dla kontrahenta biletu na koncert stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym i jako taki może zostać zaliczony do kosztów firmy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną.

Skutki podatkowe po stronie kontrahenta zależą od tego, czy otrzymuje on bilet (lub jakikolwiek inny upominek) jako przedsiębiorca. W takim przypadku wartość otrzymanego biletu stanowi przychód tego kontrahenta z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 8 updof). Wysokość tego przychodu kontrahent powinien ustalić w oparciu o cenę zakupu tego biletu (art. 11 ust. 2a pkt 2 updof), a więc mogą się Państwo spodziewać, że kontrahent zwróci się o wskazanie tej ceny.

Gdy kontrahent nie jest przedsiębiorcą lub przekazanie biletu nie jest związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, wartość otrzymanego biletu stanowi przychód kontrahenta z innych źródeł. Przychód ten jest zwolniony od podatku, jeśli wartość biletu nie przekroczy kwoty 100 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68a updof). W przeciwnym razie przychód podlega opodatkowaniu i będą Państwo mieli obowiązek sporządzenia po zakończeniu roku informacji PIT-8C i przekazania jej kontrahentowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje właściwy dla kontrahenta naczelnik urzędu skarbowego (art. 42a ustawy).

PRZYKŁAD
Spółka A przekazuje trzy bilety na koncerty: dwa zakupione za cenę 80 zł, trzeci – za 150 zł.
Pierwszy bilet przekazuje właścicielowi firmy, z którą współpracuje spółka A. Wartość biletu (cena zakupu) stanowi dla tego właściciela przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Spółka A nie jest obowiązana do sporządzania informacji PIT-8C, lecz może się spodziewać, że obdarowany kontrahent zwróci się do niej o wskazanie ceny zakupu biletu (informacja ta jest mu niezbędna do ustalenia wysokości przychodu).

Pozostałe dwa bilety zostały przekazane członkom zarządu spółki z o.o. B, z którą współpracuje spółka A. Cena zakupu pierwszego biletu (a więc jego wartość) nie przekracza 80 zł, a zatem przychód uzyskany przez pierwszego członka zarządu jest zwolniony od podatku. Cena zakupu drugiego biletu przekracza 100 zł, a więc otrzymanie tego biletu przez obdarowanego członka zarządu skutkuje powstaniem u niego podlegającego opodatkowaniu przychodu z innych źródeł. W związku z tym po zakończeniu roku spółka A obowiązana jest do wystawienia drugiemu z obdarowanych członków zarządu informacji PIT-8C.

• art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• art. 11 ust. 2a pkt 2, art. 14 ust. 2 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 68a i art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA