REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo prezent dla kontrahenta

REKLAMA

Firma zakupiła bilet na koncert muzyczny dla kontrahenta. Czy wydatki te mogą być zakwalifikowane do reprezentacji limitowanej? Czy w związku z przekazaniem biletu wystąpią u kontrahenta jakieś skutki podatkowe?

RADA
Zakup biletu na koncert dla kontrahenta stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym. Jako taki może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów firmy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną. Otrzymanie biletu przez kontrahenta w niektórych przypadkach może spowodować powstanie u niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Do kosztów ponoszonych przez podatników w celu osiągnięcia przychodów zalicza się również wydatki reprezentacyjne. Stanowią one koszty uzyskania przychodów w ramach limitu wynoszącego 0,25% przychodów podatnika (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 września 2000 r. (sygn. akt III SA 1994/99, niepubl.), reprezentację stanowi:(...) w przypadku firmy „dobre” jej reprezentowanie, które może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Innymi słowy, reprezentacja i reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta.

Przekazanie kontrahentowi biletu na koncert muzyczny z pewnością można uznać za działanie reprezentacyjne. Jak każde przekazanie upominku pozytywnie nastawia kontrahenta do firmy, a ponadto ukazuje firmę jako mecenasa kultury. W konsekwencji wydatek na zakup dla kontrahenta biletu na koncert stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym i jako taki może zostać zaliczony do kosztów firmy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną.

Skutki podatkowe po stronie kontrahenta zależą od tego, czy otrzymuje on bilet (lub jakikolwiek inny upominek) jako przedsiębiorca. W takim przypadku wartość otrzymanego biletu stanowi przychód tego kontrahenta z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 8 updof). Wysokość tego przychodu kontrahent powinien ustalić w oparciu o cenę zakupu tego biletu (art. 11 ust. 2a pkt 2 updof), a więc mogą się Państwo spodziewać, że kontrahent zwróci się o wskazanie tej ceny.

Gdy kontrahent nie jest przedsiębiorcą lub przekazanie biletu nie jest związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, wartość otrzymanego biletu stanowi przychód kontrahenta z innych źródeł. Przychód ten jest zwolniony od podatku, jeśli wartość biletu nie przekroczy kwoty 100 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68a updof). W przeciwnym razie przychód podlega opodatkowaniu i będą Państwo mieli obowiązek sporządzenia po zakończeniu roku informacji PIT-8C i przekazania jej kontrahentowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje właściwy dla kontrahenta naczelnik urzędu skarbowego (art. 42a ustawy).

PRZYKŁAD
Spółka A przekazuje trzy bilety na koncerty: dwa zakupione za cenę 80 zł, trzeci – za 150 zł.
Pierwszy bilet przekazuje właścicielowi firmy, z którą współpracuje spółka A. Wartość biletu (cena zakupu) stanowi dla tego właściciela przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Spółka A nie jest obowiązana do sporządzania informacji PIT-8C, lecz może się spodziewać, że obdarowany kontrahent zwróci się do niej o wskazanie ceny zakupu biletu (informacja ta jest mu niezbędna do ustalenia wysokości przychodu).

Pozostałe dwa bilety zostały przekazane członkom zarządu spółki z o.o. B, z którą współpracuje spółka A. Cena zakupu pierwszego biletu (a więc jego wartość) nie przekracza 80 zł, a zatem przychód uzyskany przez pierwszego członka zarządu jest zwolniony od podatku. Cena zakupu drugiego biletu przekracza 100 zł, a więc otrzymanie tego biletu przez obdarowanego członka zarządu skutkuje powstaniem u niego podlegającego opodatkowaniu przychodu z innych źródeł. W związku z tym po zakończeniu roku spółka A obowiązana jest do wystawienia drugiemu z obdarowanych członków zarządu informacji PIT-8C.

• art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• art. 11 ust. 2a pkt 2, art. 14 ust. 2 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 68a i art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA