REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować podatkowo prezent dla kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma zakupiła bilet na koncert muzyczny dla kontrahenta. Czy wydatki te mogą być zakwalifikowane do reprezentacji limitowanej? Czy w związku z przekazaniem biletu wystąpią u kontrahenta jakieś skutki podatkowe?

RADA
Zakup biletu na koncert dla kontrahenta stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym. Jako taki może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów firmy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną. Otrzymanie biletu przez kontrahenta w niektórych przypadkach może spowodować powstanie u niego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Do kosztów ponoszonych przez podatników w celu osiągnięcia przychodów zalicza się również wydatki reprezentacyjne. Stanowią one koszty uzyskania przychodów w ramach limitu wynoszącego 0,25% przychodów podatnika (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 września 2000 r. (sygn. akt III SA 1994/99, niepubl.), reprezentację stanowi:(...) w przypadku firmy „dobre” jej reprezentowanie, które może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Innymi słowy, reprezentacja i reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta.

Przekazanie kontrahentowi biletu na koncert muzyczny z pewnością można uznać za działanie reprezentacyjne. Jak każde przekazanie upominku pozytywnie nastawia kontrahenta do firmy, a ponadto ukazuje firmę jako mecenasa kultury. W konsekwencji wydatek na zakup dla kontrahenta biletu na koncert stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym i jako taki może zostać zaliczony do kosztów firmy w ramach limitu wydatków na reprezentację i reklamę niepubliczną.

Skutki podatkowe po stronie kontrahenta zależą od tego, czy otrzymuje on bilet (lub jakikolwiek inny upominek) jako przedsiębiorca. W takim przypadku wartość otrzymanego biletu stanowi przychód tego kontrahenta z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 8 updof). Wysokość tego przychodu kontrahent powinien ustalić w oparciu o cenę zakupu tego biletu (art. 11 ust. 2a pkt 2 updof), a więc mogą się Państwo spodziewać, że kontrahent zwróci się o wskazanie tej ceny.

Gdy kontrahent nie jest przedsiębiorcą lub przekazanie biletu nie jest związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, wartość otrzymanego biletu stanowi przychód kontrahenta z innych źródeł. Przychód ten jest zwolniony od podatku, jeśli wartość biletu nie przekroczy kwoty 100 zł (art. 21 ust. 1 pkt 68a updof). W przeciwnym razie przychód podlega opodatkowaniu i będą Państwo mieli obowiązek sporządzenia po zakończeniu roku informacji PIT-8C i przekazania jej kontrahentowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje właściwy dla kontrahenta naczelnik urzędu skarbowego (art. 42a ustawy).

PRZYKŁAD
Spółka A przekazuje trzy bilety na koncerty: dwa zakupione za cenę 80 zł, trzeci – za 150 zł.
Pierwszy bilet przekazuje właścicielowi firmy, z którą współpracuje spółka A. Wartość biletu (cena zakupu) stanowi dla tego właściciela przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Spółka A nie jest obowiązana do sporządzania informacji PIT-8C, lecz może się spodziewać, że obdarowany kontrahent zwróci się do niej o wskazanie ceny zakupu biletu (informacja ta jest mu niezbędna do ustalenia wysokości przychodu).

Pozostałe dwa bilety zostały przekazane członkom zarządu spółki z o.o. B, z którą współpracuje spółka A. Cena zakupu pierwszego biletu (a więc jego wartość) nie przekracza 80 zł, a zatem przychód uzyskany przez pierwszego członka zarządu jest zwolniony od podatku. Cena zakupu drugiego biletu przekracza 100 zł, a więc otrzymanie tego biletu przez obdarowanego członka zarządu skutkuje powstaniem u niego podlegającego opodatkowaniu przychodu z innych źródeł. W związku z tym po zakończeniu roku spółka A obowiązana jest do wystawienia drugiemu z obdarowanych członków zarządu informacji PIT-8C.

• art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
• art. 11 ust. 2a pkt 2, art. 14 ust. 2 pkt 8, art. 21 ust. 1 pkt 68a i art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 157, poz. 1119
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA