REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć przyjęcie towarów w komis od unijnego kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Hurtownia płytek ceramicznych współpracuje z dostawcą z UE. Dostawca ten proponuje dostawę płytek na zasadzie komisu, tzn. towar zostanie dostarczony wcześniej, a faktura zostanie wystawiona w momencie zakupu danej partii przez klienta hurtowni. Jak traktować taką sprzedaż ze strony dostawcy z UE i jak rozliczać to w VAT? Firma prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.


RADA

Otrzymanie przedmiotowych płytek w komis będzie stanowić dla hurtowni wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Otrzymania takich płytek nie trzeba księgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wydanie towarów na podstawie umowy komisu uważane jest za przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a więc za odpłatną dostawę towarów (por. art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy). Zasada ta obowiązuje we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej (por. art. 5(4)(c) VI Dyrektywy), a więc również w państwie członkowskim dostawcy płytek.

W konsekwencji wydanie przedmiotowych płytek hurtowni stanowi dla dostawcy z UE dostawę towarów (najprawdopodobniej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów). Jednocześnie nabycie tych płytek będzie dla polskiej hurtowni wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Skoro bowiem wydanie towarów na podstawie umowy komisu uważane jest za przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, otrzymanie tych towarów przez komisanta będzie nabyciem prawa do rozporządzania jak właściciel tymi towarami. W konsekwencji, jeśli na skutek przekazania takich towarów dochodzi do ich przemieszczenia między dwoma państwami członkowskimi, spełniony jest warunek wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (por. art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).
 

WAŻNE!

Wydanie towarów na podstawie umowy komisu uważane jest za przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Otrzymanie tych towarów przez komisanta jest nabyciem prawa do rozporządzania nimi jak właściciel.

Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowych płytek oddawanych w komis powstawać będzie z chwilą wystawienia przez unijnego dostawcę faktur dokumentujących ich wydanie (por. art. 20 ust. 6 ustawy). Jeśli faktury takie nie będą wystawiane, obowiązek ten powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonana została ich dostawa (por. art. 20 ust. 7 ustawy), tj. przekazanie płytek hurtowni.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie przedmiotowych płytek należy rozliczyć na zasadach ogólnych, tj. na podstawie faktur wewnętrznych z naliczonym według obowiązującej w Polsce stawki podatkiem należnym. Podstawą opodatkowania będzie kwota, którą hurtownia będzie obowiązana zapłacić dostawcy z UE za otrzymywane w komis płytki po dokonaniu ich sprzedaży (por. art. 30 ust. 1 ustawy). Podatek ten jest dla hurtowni jednocześnie kwotą podatku naliczonego podlegającego odliczeniu (por. art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy).

Jeśli chodzi o księgowanie otrzymania towarów w komis w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, to nie ma potrzeby dokonywania takich zapisów. Zasady prowadzenia tej księgi określa rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którego przepisy nie przewidują obowiązku księgowania towarów przyjmowanych w komis.

Wniosek ten potwierdzają organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach (por. przykładowo postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublinie z 16 września 2005 r., nr PDI-415/1/100/WŁ/18/05). Księgowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów podlega dopiero uzyskiwana przez hurtownię prowizja z tytułu sprzedaży oddanych w komis płytek (tj. przychód hurtowni).
 

WAŻNE!

Nie ma obowiązku księgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów towarów przyjmowanych w komis. Księgowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów podlega dopiero uzyskiwana prowizja z tytułu sprzedaży.

Decyzja o przyjęciu otrzymywanych przez komis płytek na stan magazynowy należy do hurtowni. Przepisy prawa podatkowego nie przewidują obowiązku prowadzenia takiego rodzaju ewidencji, a w konsekwencji nie określają, jakie towary powinny być przyjmowane na stan magazynowy podatników. A zatem hurtownia może, lecz nie musi, przyjąć przedmiotowe płytki na swój stan magazynowy.
 


• art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4, art. 9 ust. 1, art. 20 ust. 6 i 7, art. 30 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 5(4)(c) VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstwa państw członkowskich dotyczącego podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: jednolita podstawa opodatkowania (77/388/EWG)
• rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
 

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA