REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć przyjęcie towarów w komis od unijnego kontrahenta

REKLAMA

Hurtownia płytek ceramicznych współpracuje z dostawcą z UE. Dostawca ten proponuje dostawę płytek na zasadzie komisu, tzn. towar zostanie dostarczony wcześniej, a faktura zostanie wystawiona w momencie zakupu danej partii przez klienta hurtowni. Jak traktować taką sprzedaż ze strony dostawcy z UE i jak rozliczać to w VAT? Firma prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.


RADA

Otrzymanie przedmiotowych płytek w komis będzie stanowić dla hurtowni wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Otrzymania takich płytek nie trzeba księgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wydanie towarów na podstawie umowy komisu uważane jest za przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a więc za odpłatną dostawę towarów (por. art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy). Zasada ta obowiązuje we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej (por. art. 5(4)(c) VI Dyrektywy), a więc również w państwie członkowskim dostawcy płytek.

W konsekwencji wydanie przedmiotowych płytek hurtowni stanowi dla dostawcy z UE dostawę towarów (najprawdopodobniej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów). Jednocześnie nabycie tych płytek będzie dla polskiej hurtowni wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Skoro bowiem wydanie towarów na podstawie umowy komisu uważane jest za przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, otrzymanie tych towarów przez komisanta będzie nabyciem prawa do rozporządzania jak właściciel tymi towarami. W konsekwencji, jeśli na skutek przekazania takich towarów dochodzi do ich przemieszczenia między dwoma państwami członkowskimi, spełniony jest warunek wystąpienia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (por. art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).
 

WAŻNE!

Wydanie towarów na podstawie umowy komisu uważane jest za przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Otrzymanie tych towarów przez komisanta jest nabyciem prawa do rozporządzania nimi jak właściciel.

Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowych płytek oddawanych w komis powstawać będzie z chwilą wystawienia przez unijnego dostawcę faktur dokumentujących ich wydanie (por. art. 20 ust. 6 ustawy). Jeśli faktury takie nie będą wystawiane, obowiązek ten powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonana została ich dostawa (por. art. 20 ust. 7 ustawy), tj. przekazanie płytek hurtowni.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie przedmiotowych płytek należy rozliczyć na zasadach ogólnych, tj. na podstawie faktur wewnętrznych z naliczonym według obowiązującej w Polsce stawki podatkiem należnym. Podstawą opodatkowania będzie kwota, którą hurtownia będzie obowiązana zapłacić dostawcy z UE za otrzymywane w komis płytki po dokonaniu ich sprzedaży (por. art. 30 ust. 1 ustawy). Podatek ten jest dla hurtowni jednocześnie kwotą podatku naliczonego podlegającego odliczeniu (por. art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy).

Jeśli chodzi o księgowanie otrzymania towarów w komis w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, to nie ma potrzeby dokonywania takich zapisów. Zasady prowadzenia tej księgi określa rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, którego przepisy nie przewidują obowiązku księgowania towarów przyjmowanych w komis.

Wniosek ten potwierdzają organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach (por. przykładowo postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lublinie z 16 września 2005 r., nr PDI-415/1/100/WŁ/18/05). Księgowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów podlega dopiero uzyskiwana przez hurtownię prowizja z tytułu sprzedaży oddanych w komis płytek (tj. przychód hurtowni).
 

WAŻNE!

Nie ma obowiązku księgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów towarów przyjmowanych w komis. Księgowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów podlega dopiero uzyskiwana prowizja z tytułu sprzedaży.

Decyzja o przyjęciu otrzymywanych przez komis płytek na stan magazynowy należy do hurtowni. Przepisy prawa podatkowego nie przewidują obowiązku prowadzenia takiego rodzaju ewidencji, a w konsekwencji nie określają, jakie towary powinny być przyjmowane na stan magazynowy podatników. A zatem hurtownia może, lecz nie musi, przyjąć przedmiotowe płytki na swój stan magazynowy.
 


• art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4, art. 9 ust. 1, art. 20 ust. 6 i 7, art. 30 ust. 1 oraz art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
• art. 5(4)(c) VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstwa państw członkowskich dotyczącego podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: jednolita podstawa opodatkowania (77/388/EWG)
• rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807
 

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA