REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż nieruchomości stanowiącej środek trwały w budowie

REKLAMA

Jak opodatkować sprzedaż nieruchomości stanowiącej w ewidencji spółki z o.o. środek trwały w budowie? 5 lipca 2000 r. spółka kupiła zabudowaną budynkami działkę (typowe gospodarstwo rolne), ponosząc wydatki na kwotę 38 847 zł (umowa, opłata sądowa, opłata skarbowa, wpisy, ksero).
W okresie wrzesień-grudzień 2000 r. spółka poniosła nakłady inwestycyjne (opracowanie mapy, sporządzenie dokumentacji, zakup cementu, płyt drogowych) na kwotę 12 052 zł. 30 grudnia 2002 r. spółka dokupiła zabudowaną działkę (z rozpoczętą inwestycją) za kwotę 38 386 zł. W założeniu na działkach tych miał być wybudowany zakład cięcia granitu. Obecnie spółka zamierza sprzedać część lub całość przedmiotowej nieruchomości.

RADA

Sprzedaż przedmiotowych działek (lub ich części) opodatkowana będzie VAT w ramach (na tych samych zasadach) dostawy posadowionych na nich budynków i budowli. Z punktu widzenia opodatkowania VAT bez znaczenia jest fakt, iż przedmiotowa nieruchomość jest wykazana w ewidencji spółki jako środek trwały w budowie. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Według obowiązujących przepisów ustawy o VAT grunty uważane są za towary (por. art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług), a w konsekwencji obrót nimi podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów.

Szczególny sposób opodatkowania gruntów wynika z art. 29 ust. 5 ustawy. Przepis ten stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W konsekwencji obrót zabudowanymi gruntami podlega opodatkowaniu w ramach dostaw budynków lub budowli (lub ich części) znajdujących się na tych gruntach.
 

WAŻNE!
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z treści pytania wynika, że na gruncie mającym być przedmiotem sprzedaży posadowione są różne budynki i budowle. W konsekwencji, z punktu widzenia opodatkowania VAT, dojdzie do dostaw kilku budynków i budowli, których podstawą opodatkowania będzie również przypadająca na te budynki i budowle wartość działek. Niestety, w treści pytania nie zostały podane informacje niezbędne dla określenia zasad opodatkowania tych budynków i budowli. W konsekwencji jednoznaczne określenie tych zasad nie jest możliwe.

Wydaje się, że przynajmniej w części (być może w całości) będzie możliwe skorzystanie ze zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Warunkiem stosowania tego zwolnienia jest, aby w stosunku do dostarczanych towarów podatnikowi dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W zakresie, w jakim zwolnienie to nie będzie miało zastosowania, dostawa budynków i budowli oraz przypadającego na te budynki i budowle gruntu będzie opodatkowana stawką podstawową 22%.

Ze względu na fakt, iż na przedmiotowych działkach posadowionych jest kilka budynków, konieczne jest przyporządkowanie (dla celów VAT) części gruntów do poszczególnych budynków. Niestety, przepisy nie określają sposobu, w jaki należy tego dokonać. Grunt należy przyporządkowywać do budynków i budowli proporcjonalnie do powierzchni działki zajmowanej przez budynki i budowle na niej położone.

Organy podatkowe reprezentują odmienne stanowisko, a mianowicie, że należy oprzeć się o wartość położonych na działce budynków i budowli (por. przykładowo pismo Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego z 4 listopada 2004 r., nr PP-2/443/108/2004).
 

WAŻNE!
Aby przyporządkować dla celów VAT części gruntów do poszczególnych budynków, grunt należy przyporządkowywać do budynków i budowli proporcjonalnie do ich wartości.

Nie jest również wykluczony scenariusz, według którego zostanie sprzedana niezabudowana część przedmiotowej nieruchomości. Taka transakcja będzie:
1) zwolniona od podatku - jeśli sprzedawany grunt będzie terenem innym niż teren budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę (por. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy),
2) opodatkowana według stawki 22% - w przeciwnym wypadku.

Dla opodatkowania VAT bez znaczenia jest fakt, iż przedmiotowa nieruchomość wykazana jest w ewidencji spółki jako środek trwały w budowie. W szczególności ze względu na ten fakt nie obowiązują żadne szczególne zasady opodatkowania sprzedaży części lub całości tej nieruchomości.
 
Podstawa prawna:
• art. 2 pkt 6, art. 29 ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 43 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA