REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż nieruchomości stanowiącej środek trwały w budowie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak opodatkować sprzedaż nieruchomości stanowiącej w ewidencji spółki z o.o. środek trwały w budowie? 5 lipca 2000 r. spółka kupiła zabudowaną budynkami działkę (typowe gospodarstwo rolne), ponosząc wydatki na kwotę 38 847 zł (umowa, opłata sądowa, opłata skarbowa, wpisy, ksero).
W okresie wrzesień-grudzień 2000 r. spółka poniosła nakłady inwestycyjne (opracowanie mapy, sporządzenie dokumentacji, zakup cementu, płyt drogowych) na kwotę 12 052 zł. 30 grudnia 2002 r. spółka dokupiła zabudowaną działkę (z rozpoczętą inwestycją) za kwotę 38 386 zł. W założeniu na działkach tych miał być wybudowany zakład cięcia granitu. Obecnie spółka zamierza sprzedać część lub całość przedmiotowej nieruchomości.

RADA

Sprzedaż przedmiotowych działek (lub ich części) opodatkowana będzie VAT w ramach (na tych samych zasadach) dostawy posadowionych na nich budynków i budowli. Z punktu widzenia opodatkowania VAT bez znaczenia jest fakt, iż przedmiotowa nieruchomość jest wykazana w ewidencji spółki jako środek trwały w budowie. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Według obowiązujących przepisów ustawy o VAT grunty uważane są za towary (por. art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług), a w konsekwencji obrót nimi podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów.

Szczególny sposób opodatkowania gruntów wynika z art. 29 ust. 5 ustawy. Przepis ten stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W konsekwencji obrót zabudowanymi gruntami podlega opodatkowaniu w ramach dostaw budynków lub budowli (lub ich części) znajdujących się na tych gruntach.
 

WAŻNE!
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z treści pytania wynika, że na gruncie mającym być przedmiotem sprzedaży posadowione są różne budynki i budowle. W konsekwencji, z punktu widzenia opodatkowania VAT, dojdzie do dostaw kilku budynków i budowli, których podstawą opodatkowania będzie również przypadająca na te budynki i budowle wartość działek. Niestety, w treści pytania nie zostały podane informacje niezbędne dla określenia zasad opodatkowania tych budynków i budowli. W konsekwencji jednoznaczne określenie tych zasad nie jest możliwe.

Wydaje się, że przynajmniej w części (być może w całości) będzie możliwe skorzystanie ze zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Warunkiem stosowania tego zwolnienia jest, aby w stosunku do dostarczanych towarów podatnikowi dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W zakresie, w jakim zwolnienie to nie będzie miało zastosowania, dostawa budynków i budowli oraz przypadającego na te budynki i budowle gruntu będzie opodatkowana stawką podstawową 22%.

Ze względu na fakt, iż na przedmiotowych działkach posadowionych jest kilka budynków, konieczne jest przyporządkowanie (dla celów VAT) części gruntów do poszczególnych budynków. Niestety, przepisy nie określają sposobu, w jaki należy tego dokonać. Grunt należy przyporządkowywać do budynków i budowli proporcjonalnie do powierzchni działki zajmowanej przez budynki i budowle na niej położone.

Organy podatkowe reprezentują odmienne stanowisko, a mianowicie, że należy oprzeć się o wartość położonych na działce budynków i budowli (por. przykładowo pismo Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego z 4 listopada 2004 r., nr PP-2/443/108/2004).
 

WAŻNE!
Aby przyporządkować dla celów VAT części gruntów do poszczególnych budynków, grunt należy przyporządkowywać do budynków i budowli proporcjonalnie do ich wartości.

Nie jest również wykluczony scenariusz, według którego zostanie sprzedana niezabudowana część przedmiotowej nieruchomości. Taka transakcja będzie:
1) zwolniona od podatku - jeśli sprzedawany grunt będzie terenem innym niż teren budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę (por. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy),
2) opodatkowana według stawki 22% - w przeciwnym wypadku.

Dla opodatkowania VAT bez znaczenia jest fakt, iż przedmiotowa nieruchomość wykazana jest w ewidencji spółki jako środek trwały w budowie. W szczególności ze względu na ten fakt nie obowiązują żadne szczególne zasady opodatkowania sprzedaży części lub całości tej nieruchomości.
 
Podstawa prawna:
• art. 2 pkt 6, art. 29 ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 43 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA