REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż nieruchomości stanowiącej środek trwały w budowie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak opodatkować sprzedaż nieruchomości stanowiącej w ewidencji spółki z o.o. środek trwały w budowie? 5 lipca 2000 r. spółka kupiła zabudowaną budynkami działkę (typowe gospodarstwo rolne), ponosząc wydatki na kwotę 38 847 zł (umowa, opłata sądowa, opłata skarbowa, wpisy, ksero).
W okresie wrzesień-grudzień 2000 r. spółka poniosła nakłady inwestycyjne (opracowanie mapy, sporządzenie dokumentacji, zakup cementu, płyt drogowych) na kwotę 12 052 zł. 30 grudnia 2002 r. spółka dokupiła zabudowaną działkę (z rozpoczętą inwestycją) za kwotę 38 386 zł. W założeniu na działkach tych miał być wybudowany zakład cięcia granitu. Obecnie spółka zamierza sprzedać część lub całość przedmiotowej nieruchomości.

RADA

Sprzedaż przedmiotowych działek (lub ich części) opodatkowana będzie VAT w ramach (na tych samych zasadach) dostawy posadowionych na nich budynków i budowli. Z punktu widzenia opodatkowania VAT bez znaczenia jest fakt, iż przedmiotowa nieruchomość jest wykazana w ewidencji spółki jako środek trwały w budowie. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Według obowiązujących przepisów ustawy o VAT grunty uważane są za towary (por. art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług), a w konsekwencji obrót nimi podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów.

Szczególny sposób opodatkowania gruntów wynika z art. 29 ust. 5 ustawy. Przepis ten stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W konsekwencji obrót zabudowanymi gruntami podlega opodatkowaniu w ramach dostaw budynków lub budowli (lub ich części) znajdujących się na tych gruntach.
 

WAŻNE!
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z treści pytania wynika, że na gruncie mającym być przedmiotem sprzedaży posadowione są różne budynki i budowle. W konsekwencji, z punktu widzenia opodatkowania VAT, dojdzie do dostaw kilku budynków i budowli, których podstawą opodatkowania będzie również przypadająca na te budynki i budowle wartość działek. Niestety, w treści pytania nie zostały podane informacje niezbędne dla określenia zasad opodatkowania tych budynków i budowli. W konsekwencji jednoznaczne określenie tych zasad nie jest możliwe.

Wydaje się, że przynajmniej w części (być może w całości) będzie możliwe skorzystanie ze zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Warunkiem stosowania tego zwolnienia jest, aby w stosunku do dostarczanych towarów podatnikowi dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W zakresie, w jakim zwolnienie to nie będzie miało zastosowania, dostawa budynków i budowli oraz przypadającego na te budynki i budowle gruntu będzie opodatkowana stawką podstawową 22%.

Ze względu na fakt, iż na przedmiotowych działkach posadowionych jest kilka budynków, konieczne jest przyporządkowanie (dla celów VAT) części gruntów do poszczególnych budynków. Niestety, przepisy nie określają sposobu, w jaki należy tego dokonać. Grunt należy przyporządkowywać do budynków i budowli proporcjonalnie do powierzchni działki zajmowanej przez budynki i budowle na niej położone.

Organy podatkowe reprezentują odmienne stanowisko, a mianowicie, że należy oprzeć się o wartość położonych na działce budynków i budowli (por. przykładowo pismo Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego z 4 listopada 2004 r., nr PP-2/443/108/2004).
 

WAŻNE!
Aby przyporządkować dla celów VAT części gruntów do poszczególnych budynków, grunt należy przyporządkowywać do budynków i budowli proporcjonalnie do ich wartości.

Nie jest również wykluczony scenariusz, według którego zostanie sprzedana niezabudowana część przedmiotowej nieruchomości. Taka transakcja będzie:
1) zwolniona od podatku - jeśli sprzedawany grunt będzie terenem innym niż teren budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę (por. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy),
2) opodatkowana według stawki 22% - w przeciwnym wypadku.

Dla opodatkowania VAT bez znaczenia jest fakt, iż przedmiotowa nieruchomość wykazana jest w ewidencji spółki jako środek trwały w budowie. W szczególności ze względu na ten fakt nie obowiązują żadne szczególne zasady opodatkowania sprzedaży części lub całości tej nieruchomości.
 
Podstawa prawna:
• art. 2 pkt 6, art. 29 ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 43 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA