REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować sprzedaż nieruchomości stanowiącej środek trwały w budowie

REKLAMA

Jak opodatkować sprzedaż nieruchomości stanowiącej w ewidencji spółki z o.o. środek trwały w budowie? 5 lipca 2000 r. spółka kupiła zabudowaną budynkami działkę (typowe gospodarstwo rolne), ponosząc wydatki na kwotę 38 847 zł (umowa, opłata sądowa, opłata skarbowa, wpisy, ksero).
W okresie wrzesień-grudzień 2000 r. spółka poniosła nakłady inwestycyjne (opracowanie mapy, sporządzenie dokumentacji, zakup cementu, płyt drogowych) na kwotę 12 052 zł. 30 grudnia 2002 r. spółka dokupiła zabudowaną działkę (z rozpoczętą inwestycją) za kwotę 38 386 zł. W założeniu na działkach tych miał być wybudowany zakład cięcia granitu. Obecnie spółka zamierza sprzedać część lub całość przedmiotowej nieruchomości.

RADA

Sprzedaż przedmiotowych działek (lub ich części) opodatkowana będzie VAT w ramach (na tych samych zasadach) dostawy posadowionych na nich budynków i budowli. Z punktu widzenia opodatkowania VAT bez znaczenia jest fakt, iż przedmiotowa nieruchomość jest wykazana w ewidencji spółki jako środek trwały w budowie. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Według obowiązujących przepisów ustawy o VAT grunty uważane są za towary (por. art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług), a w konsekwencji obrót nimi podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów.

Szczególny sposób opodatkowania gruntów wynika z art. 29 ust. 5 ustawy. Przepis ten stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W konsekwencji obrót zabudowanymi gruntami podlega opodatkowaniu w ramach dostaw budynków lub budowli (lub ich części) znajdujących się na tych gruntach.
 

WAŻNE!
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z treści pytania wynika, że na gruncie mającym być przedmiotem sprzedaży posadowione są różne budynki i budowle. W konsekwencji, z punktu widzenia opodatkowania VAT, dojdzie do dostaw kilku budynków i budowli, których podstawą opodatkowania będzie również przypadająca na te budynki i budowle wartość działek. Niestety, w treści pytania nie zostały podane informacje niezbędne dla określenia zasad opodatkowania tych budynków i budowli. W konsekwencji jednoznaczne określenie tych zasad nie jest możliwe.

Wydaje się, że przynajmniej w części (być może w całości) będzie możliwe skorzystanie ze zwolnienia od podatku dostawy towarów używanych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Warunkiem stosowania tego zwolnienia jest, aby w stosunku do dostarczanych towarów podatnikowi dokonującemu dostawy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W zakresie, w jakim zwolnienie to nie będzie miało zastosowania, dostawa budynków i budowli oraz przypadającego na te budynki i budowle gruntu będzie opodatkowana stawką podstawową 22%.

Ze względu na fakt, iż na przedmiotowych działkach posadowionych jest kilka budynków, konieczne jest przyporządkowanie (dla celów VAT) części gruntów do poszczególnych budynków. Niestety, przepisy nie określają sposobu, w jaki należy tego dokonać. Grunt należy przyporządkowywać do budynków i budowli proporcjonalnie do powierzchni działki zajmowanej przez budynki i budowle na niej położone.

Organy podatkowe reprezentują odmienne stanowisko, a mianowicie, że należy oprzeć się o wartość położonych na działce budynków i budowli (por. przykładowo pismo Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego z 4 listopada 2004 r., nr PP-2/443/108/2004).
 

WAŻNE!
Aby przyporządkować dla celów VAT części gruntów do poszczególnych budynków, grunt należy przyporządkowywać do budynków i budowli proporcjonalnie do ich wartości.

Nie jest również wykluczony scenariusz, według którego zostanie sprzedana niezabudowana część przedmiotowej nieruchomości. Taka transakcja będzie:
1) zwolniona od podatku - jeśli sprzedawany grunt będzie terenem innym niż teren budowlany oraz przeznaczony pod zabudowę (por. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy),
2) opodatkowana według stawki 22% - w przeciwnym wypadku.

Dla opodatkowania VAT bez znaczenia jest fakt, iż przedmiotowa nieruchomość wykazana jest w ewidencji spółki jako środek trwały w budowie. W szczególności ze względu na ten fakt nie obowiązują żadne szczególne zasady opodatkowania sprzedaży części lub całości tej nieruchomości.
 
Podstawa prawna:
• art. 2 pkt 6, art. 29 ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 43 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
 

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA