REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kaucja zatrzymana za niezwrócone opakowania zwrotne jest przychodem podatkowym

REKLAMA

Czy kwota wynikająca z faktur wystawionych przez naszą spółkę z tytułu należności za niezwrócone opakowania stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? Jeżeli tak, to w którym momencie przychód ten powinien zostać wykazany?

RADA

Tak. Kwoty należne z tytułu niezwróconych w terminie opakowań zwrotnych, które stanowiły kaucję zwrotną, są przychodem podatkowym, jednak dopiero wówczas, gdy kaucja utraci swój zwrotny charakter. Datą powstania przychodu jest dzień wystawienia faktury dokumentującej taką należność.

UZASADNIENIE

Do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych zalicza się m.in. otrzymane pieniądze.

Kaucja zwrotna jest formą zabezpieczania należytego wykonania zobowiązania. Polega na złożeniu u kontrahenta określonej kwoty pieniężnej.

Kaucja zwrotna w momencie jej otrzymania nie stanowi u otrzymującego przychodu podatkowego ze względu właśnie na jej zwrotny charakter. Stanowisko takie znajduje swoje potwierdzenie również w orzecznictwie sądowym. W wyroku z 14 maja 1998 r., sygn. akt SA/Sz 1305/97, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że kaucja stanowi przychód podatkowy dopiero w sytuacji, gdy utraci swój zwrotny charakter.

Podobne stanowisko zajął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łodzi w informacji z 17 stycznia 2006 r. o zakresie stosowania prawa podatkowego, nr ŁUS II-2-423/133/05/JB, w której czytamy:
Środki pieniężne otrzymane z tytułu kaucji nie stanowią przychodu ze względu na zwrotny charakter tego świadczenia. Środki te nie zwiększają aktywów majątkowych, a spółka nie dysponuje nimi jak własnymi - przyjmuje je w depozyt, a następnie dokonuje ich zwrotu.
 

Otrzymana kaucja nie stanowi zatem w momencie jej otrzymania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Sytuacja zmieni się w razie jej zatrzymania po upływie terminu zwrotu opakowań, których jest zabezpieczeniem. Wówczas, na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, otrzymujący kaucję ma obowiązek wystawienia faktury dokumentującej kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań. Jeśli w umowie nie określono terminu zwrotu opakowań, fakturę należy wystawić nie później niż 60 dnia od dnia wydania opakowań. W tej sytuacji kwota wpłacona tytułem zabezpieczenia zwrotu opakowania traci swój kaucyjny charakter i staje się należnością za wydane opakowania. Należność taka stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, stosownie do postanowień art. 12 ust. 3 updop, jako przychód należny związany z prowadzoną przez podatnika działalnością.

Od 1 stycznia br. zmianie uległy przepisy określające moment powstania przychodu. Zgodnie z nowymi zasadami, wyrażonymi w art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania przychodu należnego uważa się:
(...) dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
wystawienia faktury albo
uregulowania należności.
 

W przypadku kaucji gwarancyjnej zatrzymanej w związku z niezwróceniem w terminie opakowań zwrotnych należy uznać, iż przychód powstanie w dniu wystawienia faktury. W dacie, w której upłynął termin zwrotu opakowań, trudno jest bowiem uznać, że doszło do wydania towaru, skoro opakowania zostały już wcześniej przekazane kontrahentowi. Nie mamy również do czynienia z uregulowaniem należności. Tym samym trzeba uznać, iż data wystawienia faktury dokumentującej należności z tytułu niezwrócenia w terminie przez odbiorcę opakowań wyznaczać będzie datę powstania przychodów z tego tytułu.

Stanowisko takie potwierdził również Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łodzi w powołanej powyżej interpretacji. Mimo że została ona wydana w stanie prawnym obowiązującym w 2006 r., jednak należy uznać, iż zmiana przepisów podatkowych, która weszła w życie 1 stycznia 2007 r., nie zmieniła zasad ustalania daty powstania przychodu z tytułu zatrzymania kaucji gwarancyjnej. W piśmie tym czytamy:
Tak więc kwota wpłacona tytułem zabezpieczenia zwrotu opakowania traci swój kaucyjny charakter i staje się należnością za wydane opakowanie. Należności te stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym za przychody związane z działalnością gospodarczą (...) uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane (...). Moment powstania przychodu za niezwrócone opakowania należy ustalić zgodnie z treścią art. 12 ust. 3a ustawy, tj. za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
1) wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
2) wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
3) otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach.
Reasumując, datę powstania przychodu należy ustalić jako dzień wystawienia faktury.

• art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Mariusz Wojtaszek
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA