REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kaucja zatrzymana za niezwrócone opakowania zwrotne jest przychodem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy kwota wynikająca z faktur wystawionych przez naszą spółkę z tytułu należności za niezwrócone opakowania stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? Jeżeli tak, to w którym momencie przychód ten powinien zostać wykazany?

RADA

Tak. Kwoty należne z tytułu niezwróconych w terminie opakowań zwrotnych, które stanowiły kaucję zwrotną, są przychodem podatkowym, jednak dopiero wówczas, gdy kaucja utraci swój zwrotny charakter. Datą powstania przychodu jest dzień wystawienia faktury dokumentującej taką należność.

UZASADNIENIE

Do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych zalicza się m.in. otrzymane pieniądze.

Kaucja zwrotna jest formą zabezpieczania należytego wykonania zobowiązania. Polega na złożeniu u kontrahenta określonej kwoty pieniężnej.

Kaucja zwrotna w momencie jej otrzymania nie stanowi u otrzymującego przychodu podatkowego ze względu właśnie na jej zwrotny charakter. Stanowisko takie znajduje swoje potwierdzenie również w orzecznictwie sądowym. W wyroku z 14 maja 1998 r., sygn. akt SA/Sz 1305/97, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że kaucja stanowi przychód podatkowy dopiero w sytuacji, gdy utraci swój zwrotny charakter.

Podobne stanowisko zajął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łodzi w informacji z 17 stycznia 2006 r. o zakresie stosowania prawa podatkowego, nr ŁUS II-2-423/133/05/JB, w której czytamy:
Środki pieniężne otrzymane z tytułu kaucji nie stanowią przychodu ze względu na zwrotny charakter tego świadczenia. Środki te nie zwiększają aktywów majątkowych, a spółka nie dysponuje nimi jak własnymi - przyjmuje je w depozyt, a następnie dokonuje ich zwrotu.
 

Otrzymana kaucja nie stanowi zatem w momencie jej otrzymania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Sytuacja zmieni się w razie jej zatrzymania po upływie terminu zwrotu opakowań, których jest zabezpieczeniem. Wówczas, na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, otrzymujący kaucję ma obowiązek wystawienia faktury dokumentującej kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań. Jeśli w umowie nie określono terminu zwrotu opakowań, fakturę należy wystawić nie później niż 60 dnia od dnia wydania opakowań. W tej sytuacji kwota wpłacona tytułem zabezpieczenia zwrotu opakowania traci swój kaucyjny charakter i staje się należnością za wydane opakowania. Należność taka stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, stosownie do postanowień art. 12 ust. 3 updop, jako przychód należny związany z prowadzoną przez podatnika działalnością.

Od 1 stycznia br. zmianie uległy przepisy określające moment powstania przychodu. Zgodnie z nowymi zasadami, wyrażonymi w art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania przychodu należnego uważa się:
(...) dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
wystawienia faktury albo
uregulowania należności.
 

W przypadku kaucji gwarancyjnej zatrzymanej w związku z niezwróceniem w terminie opakowań zwrotnych należy uznać, iż przychód powstanie w dniu wystawienia faktury. W dacie, w której upłynął termin zwrotu opakowań, trudno jest bowiem uznać, że doszło do wydania towaru, skoro opakowania zostały już wcześniej przekazane kontrahentowi. Nie mamy również do czynienia z uregulowaniem należności. Tym samym trzeba uznać, iż data wystawienia faktury dokumentującej należności z tytułu niezwrócenia w terminie przez odbiorcę opakowań wyznaczać będzie datę powstania przychodów z tego tytułu.

Stanowisko takie potwierdził również Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łodzi w powołanej powyżej interpretacji. Mimo że została ona wydana w stanie prawnym obowiązującym w 2006 r., jednak należy uznać, iż zmiana przepisów podatkowych, która weszła w życie 1 stycznia 2007 r., nie zmieniła zasad ustalania daty powstania przychodu z tytułu zatrzymania kaucji gwarancyjnej. W piśmie tym czytamy:
Tak więc kwota wpłacona tytułem zabezpieczenia zwrotu opakowania traci swój kaucyjny charakter i staje się należnością za wydane opakowanie. Należności te stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym w rozumieniu art. 12 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym za przychody związane z działalnością gospodarczą (...) uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane (...). Moment powstania przychodu za niezwrócone opakowania należy ustalić zgodnie z treścią art. 12 ust. 3a ustawy, tj. za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3d, dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
1) wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
2) wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub
3) otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach.
Reasumując, datę powstania przychodu należy ustalić jako dzień wystawienia faktury.

• art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Mariusz Wojtaszek
ekspert w zakresie podatków dochodowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA