REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błędy w ewidencji zaliczki otrzymanej ostatniego dnia miesiąca na rachunek bankowy

REKLAMA

Jesteśmy podmiotem świadczącym m.in. usługi gastronomiczno-hotelarskie. Usługobiorcy są podmiotami gospodarczymi lub osobami fizycznymi. Gdy otrzymamy zaliczkę od podmiotu gospodarczego – natychmiast wystawiamy fakturę zaliczkową. A jeśli od osoby fizycznej – wystawiamy paragon fiskalny. Problem powstaje, gdy zaliczka wpływa na nasz rachunek bankowy ostatniego dnia miesiąca, a my dowiadujemy się o tym w miesiącu następnym.
Wówczas zgodnie z ustaleniami w naszym urzędzie skarbowym nie wystawiamy paragonu fiskalnego, ale VAT należny od zaliczki ujmujemy w miesiącu jej otrzymania. Mamy nadzieję, że postępujemy prawidłowo.

Ostatnio jednak powstał problem: 31 listopada wpłynęła na rachunek bankowy zaliczka od osoby fizycznej. Wyciąg bankowy otrzymaliśmy 3 grudnia. VAT należny rozliczyliśmy w listopadzie. Usługę sprzedaliśmy w grudniu. Osoba wpłacająca zaliczkę poinformowała nas, że usługa dotyczy jej kontrahentów i poprosiła o fakturę VAT dla podmiotu gospodarczego na całą wartość usługi po jej wykonaniu. Czy postąpimy prawidłowo, jeśli wystawimy fakturę na całość, a rozliczając się z fiskusem odejmiemy VAT, który oddaliśmy w listopadzie, mimo że nie mamy paragonu fiskalnego dotyczącego zaliczki ani faktury zaliczkowej?

RADA

Prawidłowo opodatkowali Państwo zaliczkę w miesiącu jej otrzymania, czyli w listopadzie. Z pytania wynika jednak, że otrzymanie zaliczki zostało wadliwie udokumentowane. Po naprawieniu braków dokumentacyjnych będą Państwo mogli skorygować podatek należny od otrzymanej zaliczki i wystawić fakturę na całość usługi. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Cały obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinien być, co do zasady, rejestrowany w kasie fiskalnej. Również otrzymywane zaliczki. Nieprawidłowe jest zatem niewystawianie paragonu fiskalnego w opisanej sytuacji. W sytuacji gdy wiadomość o wpłacie zaliczki przychodzi już w następnym miesiącu po wpłacie, należy zaliczkę zarejestrować na bieżąco i dokonać odpowiednich wpisów w książce korekt, którą prowadzi się przy kasie. Na podstawie wpisu w książce korekt zaliczkę uwzględnia się w obrocie miesiąca, w którym została otrzymana, i wyłącza się z obrotu miesiąca, w którym została zarejestrowana w kasie.

Wyłączenia z obowiązku rejestracji w kasie można ewentualnie upatrywać w poz. 44 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas. Zgodnie z tym przepisem zwolnione z obowiązku rejestracji w kasie jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Warunkiem zwolnienia z obowiązku rejestracji jest posiadanie ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję, z których jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła. Z pytania wynika jednak, że wpłacona została tylko zaliczka (a nie całość zapłaty). Zwolnienie zaś dotyczy wyłącznie całości zapłaty.
W związku z tym, że nie zarejestrowali Państwo otrzymanej zaliczki w kasie, należałoby zrobić to teraz i opisać sytuację w książce korekt. Nie wystąpią w tym przypadku negatywne konsekwencje, ponieważ prawidłowo rozliczyli Państwo podatek należny w miesiącu otrzymania zaliczki. Nieprawidłowość polegała wyłącznie na wadliwości ewidencji.

Kolejną kwestią jest problem zmiany kontrahenta (z osoby fizycznej na podmiot gospodarczy). W związku z tym, że zmienia się nabywca usługi, należałoby skorygować obrót w kasie w książce korekt (korekta zaliczki do zera). Następnie na całość usługi wystawić fakturę dla podmiotu gospodarczego.
 

Podstawa prawna:
- art. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860
- § 2 w zw. z poz. 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 51, poz. 375

Ewa Sławińska
ekspert w zakresie VAT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA