REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błędy w ewidencji zaliczki otrzymanej ostatniego dnia miesiąca na rachunek bankowy

REKLAMA

Jesteśmy podmiotem świadczącym m.in. usługi gastronomiczno-hotelarskie. Usługobiorcy są podmiotami gospodarczymi lub osobami fizycznymi. Gdy otrzymamy zaliczkę od podmiotu gospodarczego – natychmiast wystawiamy fakturę zaliczkową. A jeśli od osoby fizycznej – wystawiamy paragon fiskalny. Problem powstaje, gdy zaliczka wpływa na nasz rachunek bankowy ostatniego dnia miesiąca, a my dowiadujemy się o tym w miesiącu następnym.
Wówczas zgodnie z ustaleniami w naszym urzędzie skarbowym nie wystawiamy paragonu fiskalnego, ale VAT należny od zaliczki ujmujemy w miesiącu jej otrzymania. Mamy nadzieję, że postępujemy prawidłowo.

Ostatnio jednak powstał problem: 31 listopada wpłynęła na rachunek bankowy zaliczka od osoby fizycznej. Wyciąg bankowy otrzymaliśmy 3 grudnia. VAT należny rozliczyliśmy w listopadzie. Usługę sprzedaliśmy w grudniu. Osoba wpłacająca zaliczkę poinformowała nas, że usługa dotyczy jej kontrahentów i poprosiła o fakturę VAT dla podmiotu gospodarczego na całą wartość usługi po jej wykonaniu. Czy postąpimy prawidłowo, jeśli wystawimy fakturę na całość, a rozliczając się z fiskusem odejmiemy VAT, który oddaliśmy w listopadzie, mimo że nie mamy paragonu fiskalnego dotyczącego zaliczki ani faktury zaliczkowej?

RADA

Prawidłowo opodatkowali Państwo zaliczkę w miesiącu jej otrzymania, czyli w listopadzie. Z pytania wynika jednak, że otrzymanie zaliczki zostało wadliwie udokumentowane. Po naprawieniu braków dokumentacyjnych będą Państwo mogli skorygować podatek należny od otrzymanej zaliczki i wystawić fakturę na całość usługi. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Cały obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinien być, co do zasady, rejestrowany w kasie fiskalnej. Również otrzymywane zaliczki. Nieprawidłowe jest zatem niewystawianie paragonu fiskalnego w opisanej sytuacji. W sytuacji gdy wiadomość o wpłacie zaliczki przychodzi już w następnym miesiącu po wpłacie, należy zaliczkę zarejestrować na bieżąco i dokonać odpowiednich wpisów w książce korekt, którą prowadzi się przy kasie. Na podstawie wpisu w książce korekt zaliczkę uwzględnia się w obrocie miesiąca, w którym została otrzymana, i wyłącza się z obrotu miesiąca, w którym została zarejestrowana w kasie.

Wyłączenia z obowiązku rejestracji w kasie można ewentualnie upatrywać w poz. 44 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas. Zgodnie z tym przepisem zwolnione z obowiązku rejestracji w kasie jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Warunkiem zwolnienia z obowiązku rejestracji jest posiadanie ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję, z których jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła. Z pytania wynika jednak, że wpłacona została tylko zaliczka (a nie całość zapłaty). Zwolnienie zaś dotyczy wyłącznie całości zapłaty.
W związku z tym, że nie zarejestrowali Państwo otrzymanej zaliczki w kasie, należałoby zrobić to teraz i opisać sytuację w książce korekt. Nie wystąpią w tym przypadku negatywne konsekwencje, ponieważ prawidłowo rozliczyli Państwo podatek należny w miesiącu otrzymania zaliczki. Nieprawidłowość polegała wyłącznie na wadliwości ewidencji.

Kolejną kwestią jest problem zmiany kontrahenta (z osoby fizycznej na podmiot gospodarczy). W związku z tym, że zmienia się nabywca usługi, należałoby skorygować obrót w kasie w książce korekt (korekta zaliczki do zera). Następnie na całość usługi wystawić fakturę dla podmiotu gospodarczego.
 

Podstawa prawna:
- art. 11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860
- § 2 w zw. z poz. 44 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 51, poz. 375

Ewa Sławińska
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA