REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich zasadach opodatkowane są usługi reklamowe sprzedawane w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę firmę, która świadczy usługi reklamowe. Siedziba firmy znajduje się w Polsce i jestem zgłoszony jako podatnik VAT UE. Usługi będą sprzedawane w Niemczech. Czy można zastosować stawkę 0% do sprzedaży tego typu usług. Jak dokumentować i rozliczyć VAT, kiedy odbiorcą jest osoba zgłoszona jako podatnik VAT UE, a jak kiedy nie jest? Jak wystawić fakturę sprzedaży takiej usługi? Jak zaliczać faktury w ewidencji sprzedaży VAT? Jak się rozliczyć z urzędem skarbowym?
W przypadku sprzedaży usług reklamowych w Niemczech nie jest możliwe stosowanie stawki 0%. Usługi te albo nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, albo podlegają opodatkowaniu stawką 22%. O zasadach opodatkowania tych usług decyduje to, czy są sprzedawane podatnikom VAT, czy też podmiotom niebędącym podatnikami. Odpowiedzi na pozostałe pytania znajdują się w uzasadnieniu.
 
W przeciwieństwie do przepisów poprzednio obowiązujących, obecna ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje opodatkowania eksportu usług, a więc opodatkowania stawką 0% usług wykonywanych przez podatnika poza Polską. Dlatego też nie jest możliwe w Pana sytuacji stosowanie stawki 0%.
Tym niemniej obecnie obowiązujące przepisy zawierają regulacje, których stosowanie powoduje skutek podobny do stosowania stawki 0% przy eksporcie usług na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o VAT. Z przepisów wynika mianowicie, że usługi świadczone przez polskich podatników mogą:
• podlegać opodatkowaniu w Polsce, lub
• nie podlegać opodatkowaniu w Polsce.
W pierwszym przypadku rozliczenie podatku następuje na zasadach ogólnych, a więc obowiązuje stawka krajowa (w przypadku usług reklamowych – 22%), podatnik wystawia zwykłą fakturę VAT (jeśli w konkretnej sytuacji obowiązany jest do jej wystawienia) oraz ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi usługami na zasadach ogólnych.
W przypadku usług niepodlegających opodatkowaniu w Polsce przez polskiego podatnika schemat postępowania wygląda następująco:
• podatnik świadczący usługę wystawia uproszczoną fakturę, w której nie wykazuje stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 30 rozporządzenia o fakturach),
• podatek jest rozliczany w państwie, w którym znajduje się miejsce świadczenia danej usługi (bardzo często podatek ten rozliczany jest przez nabywcę w ramach importu usług),
• polskiemu podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu w Polsce towarów i usług wykorzystanych do świadczenia usług opodatkowanych za granicą (pod warunkiem że kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami – art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).
O tym, który z wymienionych schematów będzie miał zastosowanie w konkretnej sytuacji, decydują przepisy o miejscu świadczenia (art. 22–28 ustawy). W przypadku usług reklamowych zostały one zaliczone do tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy), a w konsekwencji miejsce ich świadczenia ustala się na zasadach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy.
Z przepisów tych wynika, że w przypadku usług reklamowych sprzedawanych w Niemczech:
• podatnikom VAT – są one opodatkowane w Niemczech, a więc ma zastosowanie drugi ze wskazanych schematów opodatkowania,
• podmiotom niebędącym podatnikami (w szczególności – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) – są one opodatkowane w Polsce, a więc zastosowanie ma pierwszy schemat opodatkowania.
Jednocześnie należy podkreślić, że dla zastosowania tych przepisów nie ma znaczenia status stron jako podatników VAT UE. Oznacza to, że miejscem świadczenia usługi reklamowej na rzecz podatnika niemieckiego będą Niemcy także wówczas, gdy:
podatnik ten nie jest podatnikiem unijnym (nie posiada numeru VAT UE),
• polski podatnik świadczący usługę reklamową nie jest podatnikiem unijnym (nie posiada numeru VAT UE),
• obaj podatnicy nie są podatnikami unijnymi (obaj nie posiadają numeru VAT UE).
Fakt opodatkowania tych usług w Niemczech nie oznacza dla polskiego podatnika obowiązku rejestracji w tym kraju. Podatek może być bowiem rozliczony przez niemieckiego podatnika na zasadzie importu usług.
Odnośnie do sposobu zaewidencjonowania i rozliczenia usług reklamowych sprzedawanych w Niemczech należy wyjaśnić, że w przypadku usług reklamowych sprzedawanych nie podatnikom (a więc opodatkowanych w Polsce) obowiązują ogólne zasady ewidencji i rozliczenia tych usług. Natomiast w przypadku usług reklamowych sprzedawanych podatnikom (a więc opodatkowanych w Niemczech):
• usług tych nie wykazuje się w składanych przez podatnika w Polsce deklaracjach,
• usług tych nie wykazuje się w prowadzonej przez podatnika ewidencji sprzedaży VAT (aczkolwiek nie jest wykluczone prowadzenie osobnej ewidencji dla usług, które nie podlegają opodatkowaniu w Polsce).
• art. 27 ust. 3, ust. 4 pkt 2, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA