REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich zasadach opodatkowane są usługi reklamowe sprzedawane w Niemczech

REKLAMA

Prowadzę firmę, która świadczy usługi reklamowe. Siedziba firmy znajduje się w Polsce i jestem zgłoszony jako podatnik VAT UE. Usługi będą sprzedawane w Niemczech. Czy można zastosować stawkę 0% do sprzedaży tego typu usług. Jak dokumentować i rozliczyć VAT, kiedy odbiorcą jest osoba zgłoszona jako podatnik VAT UE, a jak kiedy nie jest? Jak wystawić fakturę sprzedaży takiej usługi? Jak zaliczać faktury w ewidencji sprzedaży VAT? Jak się rozliczyć z urzędem skarbowym?
W przypadku sprzedaży usług reklamowych w Niemczech nie jest możliwe stosowanie stawki 0%. Usługi te albo nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, albo podlegają opodatkowaniu stawką 22%. O zasadach opodatkowania tych usług decyduje to, czy są sprzedawane podatnikom VAT, czy też podmiotom niebędącym podatnikami. Odpowiedzi na pozostałe pytania znajdują się w uzasadnieniu.
 
W przeciwieństwie do przepisów poprzednio obowiązujących, obecna ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje opodatkowania eksportu usług, a więc opodatkowania stawką 0% usług wykonywanych przez podatnika poza Polską. Dlatego też nie jest możliwe w Pana sytuacji stosowanie stawki 0%.
Tym niemniej obecnie obowiązujące przepisy zawierają regulacje, których stosowanie powoduje skutek podobny do stosowania stawki 0% przy eksporcie usług na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o VAT. Z przepisów wynika mianowicie, że usługi świadczone przez polskich podatników mogą:
• podlegać opodatkowaniu w Polsce, lub
• nie podlegać opodatkowaniu w Polsce.
W pierwszym przypadku rozliczenie podatku następuje na zasadach ogólnych, a więc obowiązuje stawka krajowa (w przypadku usług reklamowych – 22%), podatnik wystawia zwykłą fakturę VAT (jeśli w konkretnej sytuacji obowiązany jest do jej wystawienia) oraz ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi usługami na zasadach ogólnych.
W przypadku usług niepodlegających opodatkowaniu w Polsce przez polskiego podatnika schemat postępowania wygląda następująco:
• podatnik świadczący usługę wystawia uproszczoną fakturę, w której nie wykazuje stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 30 rozporządzenia o fakturach),
• podatek jest rozliczany w państwie, w którym znajduje się miejsce świadczenia danej usługi (bardzo często podatek ten rozliczany jest przez nabywcę w ramach importu usług),
• polskiemu podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu w Polsce towarów i usług wykorzystanych do świadczenia usług opodatkowanych za granicą (pod warunkiem że kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami – art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).
O tym, który z wymienionych schematów będzie miał zastosowanie w konkretnej sytuacji, decydują przepisy o miejscu świadczenia (art. 22–28 ustawy). W przypadku usług reklamowych zostały one zaliczone do tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy), a w konsekwencji miejsce ich świadczenia ustala się na zasadach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy.
Z przepisów tych wynika, że w przypadku usług reklamowych sprzedawanych w Niemczech:
• podatnikom VAT – są one opodatkowane w Niemczech, a więc ma zastosowanie drugi ze wskazanych schematów opodatkowania,
• podmiotom niebędącym podatnikami (w szczególności – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) – są one opodatkowane w Polsce, a więc zastosowanie ma pierwszy schemat opodatkowania.
Jednocześnie należy podkreślić, że dla zastosowania tych przepisów nie ma znaczenia status stron jako podatników VAT UE. Oznacza to, że miejscem świadczenia usługi reklamowej na rzecz podatnika niemieckiego będą Niemcy także wówczas, gdy:
podatnik ten nie jest podatnikiem unijnym (nie posiada numeru VAT UE),
• polski podatnik świadczący usługę reklamową nie jest podatnikiem unijnym (nie posiada numeru VAT UE),
• obaj podatnicy nie są podatnikami unijnymi (obaj nie posiadają numeru VAT UE).
Fakt opodatkowania tych usług w Niemczech nie oznacza dla polskiego podatnika obowiązku rejestracji w tym kraju. Podatek może być bowiem rozliczony przez niemieckiego podatnika na zasadzie importu usług.
Odnośnie do sposobu zaewidencjonowania i rozliczenia usług reklamowych sprzedawanych w Niemczech należy wyjaśnić, że w przypadku usług reklamowych sprzedawanych nie podatnikom (a więc opodatkowanych w Polsce) obowiązują ogólne zasady ewidencji i rozliczenia tych usług. Natomiast w przypadku usług reklamowych sprzedawanych podatnikom (a więc opodatkowanych w Niemczech):
• usług tych nie wykazuje się w składanych przez podatnika w Polsce deklaracjach,
• usług tych nie wykazuje się w prowadzonej przez podatnika ewidencji sprzedaży VAT (aczkolwiek nie jest wykluczone prowadzenie osobnej ewidencji dla usług, które nie podlegają opodatkowaniu w Polsce).
• art. 27 ust. 3, ust. 4 pkt 2, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA