REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich zasadach opodatkowane są usługi reklamowe sprzedawane w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę firmę, która świadczy usługi reklamowe. Siedziba firmy znajduje się w Polsce i jestem zgłoszony jako podatnik VAT UE. Usługi będą sprzedawane w Niemczech. Czy można zastosować stawkę 0% do sprzedaży tego typu usług. Jak dokumentować i rozliczyć VAT, kiedy odbiorcą jest osoba zgłoszona jako podatnik VAT UE, a jak kiedy nie jest? Jak wystawić fakturę sprzedaży takiej usługi? Jak zaliczać faktury w ewidencji sprzedaży VAT? Jak się rozliczyć z urzędem skarbowym?
W przypadku sprzedaży usług reklamowych w Niemczech nie jest możliwe stosowanie stawki 0%. Usługi te albo nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, albo podlegają opodatkowaniu stawką 22%. O zasadach opodatkowania tych usług decyduje to, czy są sprzedawane podatnikom VAT, czy też podmiotom niebędącym podatnikami. Odpowiedzi na pozostałe pytania znajdują się w uzasadnieniu.
 
W przeciwieństwie do przepisów poprzednio obowiązujących, obecna ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje opodatkowania eksportu usług, a więc opodatkowania stawką 0% usług wykonywanych przez podatnika poza Polską. Dlatego też nie jest możliwe w Pana sytuacji stosowanie stawki 0%.
Tym niemniej obecnie obowiązujące przepisy zawierają regulacje, których stosowanie powoduje skutek podobny do stosowania stawki 0% przy eksporcie usług na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o VAT. Z przepisów wynika mianowicie, że usługi świadczone przez polskich podatników mogą:
• podlegać opodatkowaniu w Polsce, lub
• nie podlegać opodatkowaniu w Polsce.
W pierwszym przypadku rozliczenie podatku następuje na zasadach ogólnych, a więc obowiązuje stawka krajowa (w przypadku usług reklamowych – 22%), podatnik wystawia zwykłą fakturę VAT (jeśli w konkretnej sytuacji obowiązany jest do jej wystawienia) oraz ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi usługami na zasadach ogólnych.
W przypadku usług niepodlegających opodatkowaniu w Polsce przez polskiego podatnika schemat postępowania wygląda następująco:
• podatnik świadczący usługę wystawia uproszczoną fakturę, w której nie wykazuje stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 30 rozporządzenia o fakturach),
• podatek jest rozliczany w państwie, w którym znajduje się miejsce świadczenia danej usługi (bardzo często podatek ten rozliczany jest przez nabywcę w ramach importu usług),
• polskiemu podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu w Polsce towarów i usług wykorzystanych do świadczenia usług opodatkowanych za granicą (pod warunkiem że kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami – art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).
O tym, który z wymienionych schematów będzie miał zastosowanie w konkretnej sytuacji, decydują przepisy o miejscu świadczenia (art. 22–28 ustawy). W przypadku usług reklamowych zostały one zaliczone do tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy), a w konsekwencji miejsce ich świadczenia ustala się na zasadach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy.
Z przepisów tych wynika, że w przypadku usług reklamowych sprzedawanych w Niemczech:
• podatnikom VAT – są one opodatkowane w Niemczech, a więc ma zastosowanie drugi ze wskazanych schematów opodatkowania,
• podmiotom niebędącym podatnikami (w szczególności – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) – są one opodatkowane w Polsce, a więc zastosowanie ma pierwszy schemat opodatkowania.
Jednocześnie należy podkreślić, że dla zastosowania tych przepisów nie ma znaczenia status stron jako podatników VAT UE. Oznacza to, że miejscem świadczenia usługi reklamowej na rzecz podatnika niemieckiego będą Niemcy także wówczas, gdy:
podatnik ten nie jest podatnikiem unijnym (nie posiada numeru VAT UE),
• polski podatnik świadczący usługę reklamową nie jest podatnikiem unijnym (nie posiada numeru VAT UE),
• obaj podatnicy nie są podatnikami unijnymi (obaj nie posiadają numeru VAT UE).
Fakt opodatkowania tych usług w Niemczech nie oznacza dla polskiego podatnika obowiązku rejestracji w tym kraju. Podatek może być bowiem rozliczony przez niemieckiego podatnika na zasadzie importu usług.
Odnośnie do sposobu zaewidencjonowania i rozliczenia usług reklamowych sprzedawanych w Niemczech należy wyjaśnić, że w przypadku usług reklamowych sprzedawanych nie podatnikom (a więc opodatkowanych w Polsce) obowiązują ogólne zasady ewidencji i rozliczenia tych usług. Natomiast w przypadku usług reklamowych sprzedawanych podatnikom (a więc opodatkowanych w Niemczech):
• usług tych nie wykazuje się w składanych przez podatnika w Polsce deklaracjach,
• usług tych nie wykazuje się w prowadzonej przez podatnika ewidencji sprzedaży VAT (aczkolwiek nie jest wykluczone prowadzenie osobnej ewidencji dla usług, które nie podlegają opodatkowaniu w Polsce).
• art. 27 ust. 3, ust. 4 pkt 2, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA