REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jakich zasadach opodatkowane są usługi reklamowe sprzedawane w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę firmę, która świadczy usługi reklamowe. Siedziba firmy znajduje się w Polsce i jestem zgłoszony jako podatnik VAT UE. Usługi będą sprzedawane w Niemczech. Czy można zastosować stawkę 0% do sprzedaży tego typu usług. Jak dokumentować i rozliczyć VAT, kiedy odbiorcą jest osoba zgłoszona jako podatnik VAT UE, a jak kiedy nie jest? Jak wystawić fakturę sprzedaży takiej usługi? Jak zaliczać faktury w ewidencji sprzedaży VAT? Jak się rozliczyć z urzędem skarbowym?
W przypadku sprzedaży usług reklamowych w Niemczech nie jest możliwe stosowanie stawki 0%. Usługi te albo nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, albo podlegają opodatkowaniu stawką 22%. O zasadach opodatkowania tych usług decyduje to, czy są sprzedawane podatnikom VAT, czy też podmiotom niebędącym podatnikami. Odpowiedzi na pozostałe pytania znajdują się w uzasadnieniu.
 
W przeciwieństwie do przepisów poprzednio obowiązujących, obecna ustawa o podatku od towarów i usług nie przewiduje opodatkowania eksportu usług, a więc opodatkowania stawką 0% usług wykonywanych przez podatnika poza Polską. Dlatego też nie jest możliwe w Pana sytuacji stosowanie stawki 0%.
Tym niemniej obecnie obowiązujące przepisy zawierają regulacje, których stosowanie powoduje skutek podobny do stosowania stawki 0% przy eksporcie usług na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o VAT. Z przepisów wynika mianowicie, że usługi świadczone przez polskich podatników mogą:
• podlegać opodatkowaniu w Polsce, lub
• nie podlegać opodatkowaniu w Polsce.
W pierwszym przypadku rozliczenie podatku następuje na zasadach ogólnych, a więc obowiązuje stawka krajowa (w przypadku usług reklamowych – 22%), podatnik wystawia zwykłą fakturę VAT (jeśli w konkretnej sytuacji obowiązany jest do jej wystawienia) oraz ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi usługami na zasadach ogólnych.
W przypadku usług niepodlegających opodatkowaniu w Polsce przez polskiego podatnika schemat postępowania wygląda następująco:
• podatnik świadczący usługę wystawia uproszczoną fakturę, w której nie wykazuje stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 30 rozporządzenia o fakturach),
• podatek jest rozliczany w państwie, w którym znajduje się miejsce świadczenia danej usługi (bardzo często podatek ten rozliczany jest przez nabywcę w ramach importu usług),
• polskiemu podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu w Polsce towarów i usług wykorzystanych do świadczenia usług opodatkowanych za granicą (pod warunkiem że kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami – art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).
O tym, który z wymienionych schematów będzie miał zastosowanie w konkretnej sytuacji, decydują przepisy o miejscu świadczenia (art. 22–28 ustawy). W przypadku usług reklamowych zostały one zaliczone do tzw. usług niematerialnych (art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy), a w konsekwencji miejsce ich świadczenia ustala się na zasadach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy.
Z przepisów tych wynika, że w przypadku usług reklamowych sprzedawanych w Niemczech:
• podatnikom VAT – są one opodatkowane w Niemczech, a więc ma zastosowanie drugi ze wskazanych schematów opodatkowania,
• podmiotom niebędącym podatnikami (w szczególności – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) – są one opodatkowane w Polsce, a więc zastosowanie ma pierwszy schemat opodatkowania.
Jednocześnie należy podkreślić, że dla zastosowania tych przepisów nie ma znaczenia status stron jako podatników VAT UE. Oznacza to, że miejscem świadczenia usługi reklamowej na rzecz podatnika niemieckiego będą Niemcy także wówczas, gdy:
podatnik ten nie jest podatnikiem unijnym (nie posiada numeru VAT UE),
• polski podatnik świadczący usługę reklamową nie jest podatnikiem unijnym (nie posiada numeru VAT UE),
• obaj podatnicy nie są podatnikami unijnymi (obaj nie posiadają numeru VAT UE).
Fakt opodatkowania tych usług w Niemczech nie oznacza dla polskiego podatnika obowiązku rejestracji w tym kraju. Podatek może być bowiem rozliczony przez niemieckiego podatnika na zasadzie importu usług.
Odnośnie do sposobu zaewidencjonowania i rozliczenia usług reklamowych sprzedawanych w Niemczech należy wyjaśnić, że w przypadku usług reklamowych sprzedawanych nie podatnikom (a więc opodatkowanych w Polsce) obowiązują ogólne zasady ewidencji i rozliczenia tych usług. Natomiast w przypadku usług reklamowych sprzedawanych podatnikom (a więc opodatkowanych w Niemczech):
• usług tych nie wykazuje się w składanych przez podatnika w Polsce deklaracjach,
• usług tych nie wykazuje się w prowadzonej przez podatnika ewidencji sprzedaży VAT (aczkolwiek nie jest wykluczone prowadzenie osobnej ewidencji dla usług, które nie podlegają opodatkowaniu w Polsce).
• art. 27 ust. 3, ust. 4 pkt 2, art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA