REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć kwotę zabezpieczenia, aby otrzymać zwrot wcześniej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy skrócony, 25-dniowy termin zwrotu VAT przysługuje w przypadku zaksięgowania faktury zaliczkowej dotyczącej wewnątrzwspólnotowej dostawy? Jakie warunki należy spełnić?

RADA

Tak, przysługuje, pod warunkiem złożenia zabezpieczenia majątkowego oraz zapłaty wszystkich należności wynikających z faktury. Sposób obliczenia należnej kwoty zabezpieczenia został przedstawiony w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy w VAT powstaje, m.in., na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy, od otrzymanej zaliczki z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej jej otrzymanie. Do jej opodatkowania dostawcy przysługuje prawo zastosowania stawki VAT 0%. Ze względu na to, że obrót z tytułu otrzymanej zaliczki podlega opodatkowaniu stawką VAT 0%, stanowi, co do zasady, tak jak każdy obrót opodatkowany preferencyjną stawką VAT, podstawę do żądania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni (art. 87 ust. 2 i 3 ustawy). Jednak w przypadku żądania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego z tytułu otrzymanej zaliczki w WDT ustawodawca wymaga przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego w kwocie odpowiadającej kwocie podatku, jaka byłaby należna, gdyby obrót ten dotyczył dostawy towarów na terytorium kraju, do czasu przedstawienia dokumentów potwierdzających WDT objętych tą należnością (art. 87 ust. 3a ustawy o VAT).

Przykład
Załóżmy, że firma otrzymała zaliczkę w kwocie 20 000 zł na poczet przyszłej WDT. Otrzymaną zaliczkę firma udokumentowała fakturą VAT. Z tego tytułu chce żądać zwrotu nadwyżki VAT. Jeżeli w obrocie krajowym sprzedaż towarów podlega opodatkowaniu stawką 22%, firma powinna złożyć zabezpieczenie majątkowe od otrzymanych zaliczek w kwocie: 20 000 x 22 : 122 = 3607 zł.
 

Przepisy ustawy przewidują możliwość skrócenia terminu zwrotu podatku z 60 do 25 dni. Odnosi się to do wszystkich zdarzeń, w których podatnik jest uprawniony do żądania zwrotu w ustawowym terminie 60 dni, czyli również do zaliczki otrzymanej w WDT.

Skrócony lub „normalny” 60-dniowy termin zwrotu nie może mieć natomiast zastosowania do podatników rozpoczynających wykonywanie czynności opodatkowanych VAT oraz tych, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego NIP UE i nie wpłacili wymaganej kaucji (w kwocie 250 000 zł).

Gdy powyższa sytuacja nie zachodzi, firma może żądać zwrotu podatku we wcześniejszym terminie na podstawie umotywowanego wniosku złożonego razem z deklaracją za dany okres rozliczeniowy (art. 87 ust. 7 ustawy), przy czym musi spełnić w danym miesiącu rozliczeniowym, za który żąda zwrotu, jednocześnie następujące warunki:
- zapłacić należności wynikające z faktur, z których wynika wykazany w deklaracji podatek naliczony, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.). Dotyczy to wszystkich faktur, a nie tylko tych, z których firma domaga się zwrotu,
- zapłacić kwoty podatku naliczonego wynikające z dokumentów celnych, z uwzględnieniem wydanych decyzji na podstawie art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy o VAT, jeżeli miał miejsce import towarów,
- wykazać w deklaracji kwotę podatku należnego z tytułu WNT, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest firma, jeżeli w kwocie podatku naliczonego został uwzględniony podatek od tych czynności.

Podstawa prawna:
 
- art. 87 ust. 3a-7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 179, poz. 1484
 

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA